Är det här en Aspergare?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är det här en Aspergare?

Inläggav unicornsfinns » 2016-05-01 20:50:22

Denna personen klär sig avvikande för dennes ålder. Den kan t.e.x ha tröja med muddar med spets, typ glittrig tröja och accessoar i sitt hår. Det är fint, men en väldigt avvikande stil för dennes ålder? Den kan även ha byxor med typ "moderna hål" på byxorna. Brukar aspergare ha en ovanlig klädstil? :-)Happy :?:
unicornsfinns
 
Inlägg: 30
Anslöt: 2016-01-16

Är det här en Aspergare?

Inläggav slackern » 2016-05-01 21:02:47

unicornsfinns skrev:Denna personen klär sig avvikande för dennes ålder. Den kan t.e.x ha tröja med muddar med spets, typ glittrig tröja och accessoar i sitt hår. Det är fint, men en väldigt avvikande stil för dennes ålder? Den kan även ha byxor med typ "moderna hål" på byxorna. Brukar aspergare ha en ovanlig klädstil? :-)Happy :?:


Brukar folk som inte har AS ha en ovanlig klädstil? Du hittar nog allt från Stig Helmer till värsta modelejonen hos oss med AS.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är det här en Aspergare?

Inläggav Zirre » 2016-05-01 21:05:22

unicornsfinns skrev:Jag har träffat en person som jag tror har AS. Här under står hens olika drag av AS.
-------------------------------------------------------------------------------------
Denna personen är likgiltig. Jag upplever att hen är "avstängd", "kall" och "verkar inte visa känslor/inte ha dessa".

Hen uttrycker sig ibland lite speciellt. Hen är väldigt rakt på sak. Hen säger alltid precis vad som faller hen in, och precis vad hen tänker. Tänker inte alltid på vad som är rätt att säga.

HEN är ofta för sig själv, verkar tycka om att vara för sig själv på sin Arbetsplats. Denna är en väldigt tyst person, verkar vara säker på sin sak. Men bara inte trivas med att prata.

Personen har bristande mimik, den upplevs stel. När den skrattar känns det ej äkta.

HEN har en speciell stil. För denna persons ålder så är dennes stil ibland avvikande. Inte alltid, men ibland.

HEN är extremt avmätt.

HEN är stressad ibland när hen ska göra något. Allt måste gå snabbt pga stress?

HEN upplevs förvirrad väldigt ofta.


Har denna person AS enligt er som skriver här? Jag tror det. Skulle vara trevligt att få se vad ni tycker. :-)Happy


Är denna hen möjligtvis du själv? :-)Happy
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Är det här en Aspergare?

Inläggav unicornsfinns » 2016-05-01 21:28:57

Nej, det är inte jag.
unicornsfinns
 
Inlägg: 30
Anslöt: 2016-01-16

Är det här en Aspergare?

Inläggav Zirre » 2016-05-01 23:06:59

Okej men om nu denna hen är eller inte är en aspergare kan inte vi här tala om. Det kan bara en utredning visa.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Är det här en Aspergare?

Inläggav unicornsfinns » 2016-05-15 19:19:34

Denna person fick mycket svårare saker att göra då hen började i skolan (HEN är begåvad på språk.) . Känner ni till det som aspigt? :-)Happy

Och så säger den exakt så här till mig: -När andra umgicks och hade kul, då läste jag alltid. Detta tycker jag låter aspigt. Känner ni igen er?
unicornsfinns
 
Inlägg: 30
Anslöt: 2016-01-16

Är det här en Aspergare?

Inläggav slackern » 2016-05-15 21:07:15

Du kanske borde få vederbörande att göra en utredning så att du får svar på din fråga?
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är det här en Aspergare?

Inläggav Alien » 2016-05-18 18:49:19

unicornsfinns skrev:Och så säger den exakt så här till mig: -När andra umgicks och hade kul, då läste jag alltid. Detta tycker jag låter aspigt. Känner ni igen er?


Ja, jag känner igen mig. Men att man läser istf umgås med andra kan ju (också) bero på att man är utstött. Man blir helt enkelt inte inbjuden att vara med. Det kan också vara så att om man får vara med, så upplevs man avvikande och man trivs inte.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46219
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Är det här en Aspergare?

Inläggav unicornsfinns » 2016-06-16 19:36:02

Jag upplever hen som arrogant. Säger alltid sanningen, om nån inte "har fattat någonting" enligt denne så får den som ej har fattat alltid ärlighet och arrogans av denne misstänkte aspergare?
Är denna stil vanlig vid AS? :?:
unicornsfinns
 
Inlägg: 30
Anslöt: 2016-01-16

Är det här en Aspergare?

Inläggav slackern » 2016-06-16 20:12:45

unicornsfinns skrev:Jag upplever hen som arrogant. Säger alltid sanningen, om nån inte "har fattat någonting" enligt denne så får den som ej har fattat alltid ärlighet och arrogans av denne misstänkte aspergare?
Är denna stil vanlig vid AS? :?:


Så är du arrogant för att du har AS?
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är det här en Aspergare?

Inläggav antonius » 2016-06-16 20:54:19

De flesta kan väl uppträda lite aspigt av och till, särskilt dom som inte är så där ultrasociala NT:akrobater och istället lite mer för att hålla sig på sin kant... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21855
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Är det här en Aspergare?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-06-20 11:48:10

unicornsfinns skrev:Denna personen klär sig avvikande för dennes ålder. Den kan t.e.x ha tröja med muddar med spets, typ glittrig tröja och accessoar i sitt hår. Det är fint, men en väldigt avvikande stil för dennes ålder? Den kan även ha byxor med typ "moderna hål" på byxorna. Brukar aspergare ha en ovanlig klädstil? :-)Happy :?:

Finns ju en del skräckexempel...

Två vanliga fenomen är den överdrivet utklädda stilen manga/goth/lolita/alternativ/hello kitty/rave.
Ser ut som rena maskeraden.
Mindre charmigt om man är uppåt trettio och ska på anställningsintervju.

En annan grej är nämnda Stig-Helmer.
Man har ingen koll och klär sig töntigt.
Strumpor i sandaler, högt uppdragna brallor...ja det ser ut som om de låtit sin gamla mormor klä dom efter rådande mode då hon var ung.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Är det här en Aspergare?

Inläggav Moggy » 2016-06-20 19:08:36

Tycker det låter som en begåvad och ambitiös tjej som tar studierna på allvar. Tystläten men säger vad hon tycker när hon säger nåt. Försöker klä sig lite coolt ibland men är osäker och tar tillbaka det gamla.

Vet du nåt om de problem den här personen har?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Är det här en Aspergare?

Inläggav elle » 2016-06-20 19:18:23

unicornsfinns skrev:Denna personen klär sig avvikande för dennes ålder.

Typiskt.

Jag minns jag såg en gång en kille som var klädd som Sherlock Holmes.
Mössa, rutiga byxor... tyckte det såg häftigt ut trots att han var klädd annorlunda. Nästan snyggt.

Det fattades bara en pipa !
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Är det här en Aspergare?

Inläggav antonius » 2016-06-20 20:10:29

...det var jag, letade efter Watson... :wink:
antonius
 
Inlägg: 21855
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Är det här en Aspergare?

Inläggav unicornsfinns » 2016-06-23 22:04:09

Om denna person tycker något så säger den det. Oavsett vem den pratar med, eller vart den är. Det kan uppfattas lite annorlunda (alltså något som alla inte gör.) Den kan t.e.x skratta åt och inte förstå att alla var lika begåvade som den. För NÄR den var liten SÅ var den VÄLDIGT "överbegåvad." :-)Happy
unicornsfinns
 
Inlägg: 30
Anslöt: 2016-01-16

Är det här en Aspergare?

Inläggav ArgeAnkan » 2016-06-26 11:27:40

men asså AS

finns ju typ inte?

min kompis sa det igår att AS = lathet bara

vad tror ni?
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Är det här en Aspergare?

Inläggav johan88 » 2016-06-26 11:41:41

ArgeAnkan skrev:men asså AS

finns ju typ inte?

min kompis sa det igår att AS = lathet bara

vad tror ni?

Din kompis verkar inte vara en pålitlig källa.
Visst kan personer med Asperger också vara lata men utredningen som föreligger en AS diagnos är tillräckligt rigorös för att utesluta lathet som orsak, man kan helt enkelt inte få diagnosen om man bara är lat.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 380
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

Är det här en Aspergare?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-06-26 11:44:52

ArgeAnkan skrev:men asså AS

finns ju typ inte?

min kompis sa det igår att AS = lathet bara

vad tror ni?

Rent dösnack två okunniga emellan.

Eller så är du här i trollsyfte.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in