Vapen om man har AS

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vapen om man har AS

Inläggav kiddie » 2016-06-24 21:54:39

Får man ta jaktlicens och äga vapen för jakt om man har aspergers eller finns det en massa regler och förbud här med?

Moderator: Kompletterade rubriken.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vapen

Inläggav Trollmor » 2016-06-25 3:25:26

Jisses, vad är nu detta för diskriminering? Får en aspie inte ha körkort heller? :shock:
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Vapen

Inläggav kiddie » 2016-06-25 4:00:56

Vad jag fattar behöver de med aspergers något extra slags tillstånd när de ska ta körkort.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vapen

Inläggav Abazi » 2016-06-25 5:06:44

Isåfall var det tur att jag "skaffade" aspergern efter körkortet då. :D

Men allvarligt så tror jag inte att det ska behövas. Endast för tex epilepsi (tror det är ett eller två års uppehåll mellan anfallen) eller om man har problem med synen, om man behöver glasögon. Alltså inför körkort, vapen har jag ingen aning om. Nu känner jag mig rätt korkad som ens kommenterar i en tråd om ett ämne jag inte har koll på. Jag ville bara ge en liten kul replik. Jag är nog okapabel att fatta mig kort i skrift, jag älskar att skriva för mycket för att behärska mig (har för mig att KS ogillar långa inlägg)
Abazi
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2016-02-14
Ort: Norrland

Vapen

Inläggav Huggorm » 2016-06-25 9:06:48

Jag har aldrig hört att asperger skulle inverka på rätten att skaffa jaktvapen. Varför skulle det göra det? Men "Flatline" här på forumet jagar väl en del så han kan nog bekräfta.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vapen

Inläggav Richard » 2016-06-25 14:29:21

Jag får inte ens ha luftgevär för min läkare...
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vapen

Inläggav KrigarSjäl » 2016-06-25 14:35:53

Richard skrev:Jag får inte ens ha luftgevär för min läkare...

Men du har ju flera diagnoser och en mer sammansatt problembild.

Tror inte att en aspergerdiagnos i sig gör vare sig ja eller nej i den här frågan utan att ansvariga tjänstemän ser mer till en helhetsbild av personen.
Men jag vet ju inte exakt hur regler och praxis ser ut eftersom jag inte har det här intresset.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vapen

Inläggav slackern » 2016-06-25 15:02:00

Richard skrev:Jag får inte ens ha luftgevär för min läkare...


Det låter ju helt befängt, det är ju ingen licens för vanliga luftgevär, så det finns inget som helst hinder för dig att köpa ett.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vapen

Inläggav slackern » 2016-06-25 15:10:05

KrigarSjäl skrev:
Richard skrev:Jag får inte ens ha luftgevär för min läkare...

Men du har ju flera diagnoser och en mer sammansatt problembild.

Tror inte att en aspergerdiagnos i sig gör vare sig ja eller nej i den här frågan utan att ansvariga tjänstemän ser mer till en helhetsbild av personen.
Men jag vet ju inte exakt hur regler och praxis ser ut eftersom jag inte har det här intresset.


Det verkar som att det räcker med att du har jägarexamen, är laglydig och skötsam, rätt slappt och enkelt verkar det vara, tror även att du behöver ha ett vapenskåp men inte helt hundra på det.

Jaktvapen

För att få tillstånd för jaktvapen måste du ha jägarexamen. Dessutom kontrollerar polisen att du är lämplig.

När du ansöker om tillstånd att inneha jaktvapen kontrollerar polisen att du är lämplig. Ett grundkrav är att du fyllt 18 år. Om du gjort dig skyldig till brott eller bedöms olämplig av annan anledning kan du få avslag på din ansökan. Efter viss tid kan du ansöka på nytt, beroende på exempelvis brottets svårighetsgrad.


https://polisen.se/Lagar-och-regler/Vapen/Jaktvapen/
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vapen

Inläggav KrigarSjäl » 2016-06-25 15:18:19

slackern skrev:
Richard skrev:Jag får inte ens ha luftgevär för min läkare...


Det låter ju helt befängt, det är ju ingen licens för vanliga luftgevär, så det finns inget som helst hinder för dig att köpa ett.

Är nog ett klokt råd till en patient som visat prov på bristande omdöme.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vapen

Inläggav slackern » 2016-06-25 15:20:08

KrigarSjäl skrev:
slackern skrev:
Richard skrev:Jag får inte ens ha luftgevär för min läkare...


Det låter ju helt befängt, det är ju ingen licens för vanliga luftgevär, så det finns inget som helst hinder för dig att köpa ett.

Är nog ett klokt råd till en patient som visat prov på bristande omdöme.


Det har du ju alldeles rätt i såklart.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vapen

Inläggav ArgeAnkan » 2016-06-26 11:23:47

AS ska inte ha vapen

om man får ångest för att bussen kom 5 min tidigare än utsatt tid

men gick på rätt avgångstid ändå

ska man

inte hantera saker som vapen
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Vapen

Inläggav KrigarSjäl » 2016-06-26 11:40:44

ArgeAnkan skrev:AS ska inte ha vapen

om man får ångest för att bussen kom 5 min tidigare än utsatt tid

men gick på rätt avgångstid ändå

ska man

inte hantera saker som vapen

Ännu ett svepande inlägg totalt renons på sakkunskap.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vapen

Inläggav Richard » 2016-06-26 15:37:48

Klart jag kan köpa ett luftgevär om jag vill. Men jag skadade mig själv med ett en gång, o läkaren har skyldighet att anmäla till polisen om man inte anses lämplig att ha vapen, ens luftvapen. Sen har han tvingat mig att lämna in en el-pistol också. Den hade jag ingen licens för, men som tur var, var det under en vapenamnesti, annars hade jag kunnat bli åtalad även om jag lämnade in den.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vapen

Inläggav kiddie » 2016-06-26 19:14:34

ArgeAnkan skrev:AS ska inte ha vapen

om man får ångest för att bussen kom 5 min tidigare än utsatt tid

men gick på rätt avgångstid ändå

ska man

inte hantera saker som vapen


Jag är rätt bra på att klara av frustrationer och även om jag blir frustrerad så går jag inte ut och skjuter folk. Jag hade inte ens en diagnos innan 30-årsåldern. Jag har gått på universitetet, jobbat, har egen bostad, vad i min natur gör att jag inte ska få ha vapen???

Jag är vare sig mordisk eller utvecklingsstörd. Däremot är jag ganska samvetsgrann. Mer än NT skulle jag vilja säga.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vapen

Inläggav Huggorm » 2016-06-26 19:42:12

kiddie skrev:Jag är rätt bra på att klara av frustrationer och även om jag blir frustrerad så går jag inte ut och skjuter folk. Jag hade inte ens en diagnos innan 30-årsåldern. Jag har gått på universitetet, jobbat, har egen bostad, vad i min natur gör att jag inte ska få ha vapen???
Men indikera ett uppenbart troll klarar du inte :wink:
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vapen

Inläggav kiddie » 2016-06-26 19:49:04

Troll beror på kontext. De flesta som är jobbiga här trollar inte fast man skulle kunna tro det. Hade det varit i ett annat sammanhang, då hade det varit mer självklart.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vapen

Inläggav Flatline » 2016-06-26 19:53:46

kiddie skrev:Får man ta jaktlicens och äga vapen för jakt om man har aspergers eller finns det en massa regler och förbud här med?


Ja det får du göra.
Under förutsättningen att du är ostraffad och att polisens kontroll av dig när du söker licens på första vapnet inte tänder några flaggor.
De går ju igenom din historik ganska så grundligt.
Har du kontant med psykvården och din läkare anser att det är olämpligt att du innehar vapen så har han anmälningsplikt varpå polisen utreder huruvida det finns anledning att dra in licenserna. under den utredningen är vapnen konfiskerade i väntan på beslut.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Vapen

Inläggav Flatline » 2016-06-26 19:58:34

Var lite orolig för detta jag också när jag fick min diagnos ärligt talat, jag har jagat och haft egna vapen sedan jag var 16 bas (går att få åldersdispens) och jag fick diagnosen när jag var 22-23 någon gång och började klia mig lite i huvudet om huruvida detta var ett hinder för mina intressen men så visade sig inte vara fallet.

Och som slackern säger måste du också ha ett säkerhetsskåp godkänt för vapenförvarning, skyddsklassen heter SS3492 om jag inte minns helt fel och när du söker första vapnet får du skicka med ett kvitto och en bild på typskylten som sitter på insidan av vapenskåpet för att bevisa att du har godkänd förvaring.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Vapen

Inläggav kiddie » 2016-06-26 20:06:01

Ja, aldrig gjort mig skyldig till några brott. Så det ska inte vara något problem. Grundligt i vilken bemärkelse? Bara angående brottslighet eller annat också? Vad isåfall?

Borde jag fråga min läkare på psyk vad hon tycker? Isåfall får jag starta kursen ett halvår efter vad jag tänkt mig eftersom jag inte träffar läkaren förrän i november. Tänkte gå en kvällskurs på ett studieförbund, det verkade lättast iom att det ligger nere på stan. Jag kan noll regler så den kursen behövs verkligen.

Fattar inte hur läkare ska kunna anse att man är olämplig numera. Ingen läkare känner en ju numera. Ibland har man ju bara en läkare på pappret som man aldrig har träffat. Min läkare har jag haft turen att få som fast, men det betyder ju inte att vi har träffats mycket. Jag har haft henne i yngre stenåldern och minns henne mycket bra, hon minns dock inte mig. Annars har vi träffats ynka två gånger. Hon är den typen som tycker om att ÄNDRA saker för folk. Bara för att bevisa att hon är bättre än sina föregångare på ngt sätt. Så av den anledningen så tror jag inte att hon kan se mig objektivt. Säger en person si, säger hon automatiskt så. Hon är sån privat med, känner folk som känner henne.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vapen

Inläggav kiddie » 2016-06-26 20:10:33

Min största begränsning är definitivt inte min karaktär utan min pricksäkerhet. Klarar jag inte av att öva upp den med luftgevär så skiter jag i det. Men jag vet att jag ibland plötsligt knäckt "koden" för andra fysiska saker. Så får se om detta kan hända även här. Minns t ex det hände när vi spelade volleyboll och innebandy (det har hänt även senare men kommer inte på bra exempel). Att jag fick kämpa och det inte gick någe bra, men helt plötsligt fattade hjärnan hur det skulle göras och helt plötsligt "lärde" jag mig.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vapen

Inläggav Flatline » 2016-06-26 20:28:34

kiddie skrev:Ja, aldrig gjort mig skyldig till några brott. Så det ska inte vara något problem. Grundligt i vilken bemärkelse? Bara angående brottslighet eller annat också? Vad isåfall?

Borde jag fråga min läkare på psyk vad hon tycker? Isåfall får jag starta kursen ett halvår efter vad jag tänkt mig eftersom jag inte träffar läkaren förrän i november. Tänkte gå en kvällskurs på ett studieförbund, det verkade lättast iom att det ligger nere på stan. Jag kan noll regler så den kursen behövs verkligen.

Fattar inte hur läkare ska kunna anse att man är olämplig numera. Ingen läkare känner en ju numera. Ibland har man ju bara en läkare på pappret som man aldrig har träffat. Min läkare har jag haft turen att få som fast, men det betyder ju inte att vi har träffats mycket. Jag har haft henne i yngre stenåldern och minns henne mycket bra, hon minns dock inte mig. Annars har vi träffats ynka två gånger. Hon är den typen som tycker om att ÄNDRA saker för folk. Bara för att bevisa att hon är bättre än sina föregångare på ngt sätt. Så av den anledningen så tror jag inte att hon kan se mig objektivt. Säger en person si, säger hon automatiskt så. Hon är sån privat med, känner folk som känner henne.


Det polisen kontrollerar är ju att du inte är dömd för något brott eller är inblandad i aktiva utredningar eller åtal men det tar en liten stund för dom att göra det iom att det materialet inte är digitaliserat och inte får faxas eller mailas så alla registerutdrag körs runt av kurirer och kontrolleras sedan innan dom destrueras.
Efter att du fått licens på ditt första vapen så är du ju grön att ge nya licenser till eftersom du då kan påvisa din laglydighet genom det enkla faktumet att du faktiskt fått behålla dina licenser.

Vad gäller huruvida du skall fråga din läkare så är det ju något du får ta ställning till själv, personligen hade jag inte gjort det med tanke på att det finns en jävla massa folk med privata åsikter även inom vården och det är ju dumt och du råkar på en sådan som saboterar ditt nya intresse av ren ovilja.

Se bara till att gå en bra kurs och ingen intensivkurs, öva ordentligt och bli medlem i en lokal skytteklubb så att du får öva ordentligt så lär allt lösa sig till det bästa.
Kul med fler som är nyfikna på att börja med jakt och skytte! hoppas verkligen att det går bra för dig!
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Vapen

Inläggav Huggorm » 2016-06-26 20:50:34

kiddie skrev:Min största begränsning är definitivt inte min karaktär utan min pricksäkerhet. Klarar jag inte av att öva upp den med luftgevär så skiter jag i det. Men jag vet att jag ibland plötsligt knäckt "koden" för andra fysiska saker. Så får se om detta kan hända även här. Minns t ex det hände när vi spelade volleyboll och innebandy (det har hänt även senare men kommer inte på bra exempel). Att jag fick kämpa och det inte gick någe bra, men helt plötsligt fattade hjärnan hur det skulle göras och helt plötsligt "lärde" jag mig.
Det är väl egentligen bara lerduveskytte där man måste "komma på" hur man skall sikta för att träffa, vanligt gevär mot stillastående mål är bara att sikta och skjuta
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vapen

Inläggav slackern » 2016-06-26 20:53:06

Huggorm skrev:
kiddie skrev:Min största begränsning är definitivt inte min karaktär utan min pricksäkerhet. Klarar jag inte av att öva upp den med luftgevär så skiter jag i det. Men jag vet att jag ibland plötsligt knäckt "koden" för andra fysiska saker. Så får se om detta kan hända även här. Minns t ex det hände när vi spelade volleyboll och innebandy (det har hänt även senare men kommer inte på bra exempel). Att jag fick kämpa och det inte gick någe bra, men helt plötsligt fattade hjärnan hur det skulle göras och helt plötsligt "lärde" jag mig.
Det är väl egentligen bara lerduveskytte där man måste "komma på" hur man skall sikta för att träffa, vanligt gevär mot stillastående mål är bara att sikta och skjuta


Fast nu är ju inte att rådjur som flyr ett stillastående mål.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in