Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav antonius » 2015-11-18 21:46:43

nallen skrev:
antonius skrev:jaha, imponerande, vad du kan mycket svåra ord och grejer, önskar man var lika inteligent, eller nallar du bara rakt av från nätet...

Det där är väl ändå triviala baskunskaper om man över huvud taget sysslat med datasäkerhet. Eller lätt beräkningsbart om man sysslat med statistik eller kombinatorik.


Jamen ni är duktiga på att uttrycka er och bra på teknikaliteter, tvärt om mot vad många NT:are anser om sådan knäppisar som oss... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav plåtmonster » 2015-11-18 22:19:24

Men NT är ju bra på att mingla. Det skapar stor exportindustri för landet! :-)040
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav antonius » 2015-11-19 0:11:02

plåtmonster skrev:Men NT är ju bra på att mingla. Det skapar stor exportindustri för landet! :-)040


Precis, var ska sleven vara... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav plåtmonster » 2015-11-19 1:04:10

Får säga det till Kinesisk elindustri som behöver kraftöverföring att vi minsann kan erbjuda ett stort sortiment av kaffesörplande socialmaskiner som pratar på om bilars motorer, inredning, bantning, blommor, småbarn, vem syntes med vem mm.
Obs de måste matas med rättvisemärkt lattedryck minst 4 ggr per dag! :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav johnnyfg » 2016-03-05 12:50:55

Man kan visst i linux skapa en virtuell android där man installerar mobilt bankid i. Denna virtuella android-mobil kan nu via värdsystemet linux komma ut på nätet och på så sätt kontakta bankidäs server som om den kom via en riktig mobil med bank-id programvaran. Kanske aningen för teknisk för många att kunna lösa. Men den finns där iallafall.

https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/Sup ... ID_i_Linux
Senast redigerad av johnnyfg 2016-03-05 12:58:54, redigerad totalt 1 gång.
johnnyfg
 
Inlägg: 88
Anslöt: 2008-05-01
Ort: Klippan

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Wine » 2016-03-05 12:56:02

Man behöver inte ens installera ett virtuellt android OS eftersom det går bra att köra BankID genom Chrome, finns instruktioner här:

https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/Sup ... gle_Chrome
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav kiddie » 2016-05-02 6:10:07

Om man använder mobilt bank-id i mobilen som dosa mot datorn, hur gör man då? Och har 1177 fd Mina vårdkontakter en app? Apoteket?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav kiddie » 2016-06-22 0:36:12

Det var nätt och jämnt appen till ios BankID överlevde dagens dom. I de flesta länder har Apple stoppat denna typ av appar och skulle ske även i Sverige. Men Apple ändrade sig så de som har i-produkter kan fortfarande ladda ner BankID.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Bjäbbmonstret » 2016-06-23 20:54:21

Vägrar Bank-ID. Vill inte ha. Ganska få nackdelar hittills.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Abazi » 2016-06-23 20:58:39

Jag vill inte heller ha, men man verkar ju bli tvungen. Dock tycker jag att det är dålig information om hur man skaffar sig det och använder det på ett sätt som passar en själv. Har laptop, men ingen mobil som skulle klara kraven.
Abazi
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2016-02-14
Ort: Norrland

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Huggorm » 2016-06-23 21:03:54

Förbannade bank-ID. Nordea i Norge har plötsligt infört inloggning med bank-ID till internetbanken, men för att skaffa bank-ID måste man ju logga in :-)051
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Bjäbbmonstret » 2016-06-23 21:04:44

Men jag vill inte legitimera mig på nätet. Jag kan besöka banken i stället, besöka arbetsförmedlingen eller skicka in mina a-kassekort per post och sätta frimärke på. Behöver jag se mina journaler så kan jag ringa ett nummer och de skickar hem dem till mig, eller jag kan ringa till mottagningen och komma personligen och hämta ut dem. Till och med deklarationen skulle jag kunna lägga på brevlådan om jag ville och hade mer avdrag så det var motiverat. Det bör inte vara så att man ska tillgång till viss teknisk utrustning för att få viss samhällsservice. Det kommer alltid finnas folk som antingen saknar den utrustningen eller kompetensen för att använda den. Tar man bort möjligheten till att nå vissa tjänster på annat sätt så diskriminerar man den delen av befolkningen. Det är helt enkelt inte rimligt.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Bjäbbmonstret » 2016-06-23 21:05:18

Huggorm skrev:Förbannade bank-ID. Nordea i Norge har plötsligt infört inloggning med bank-ID till internetbanken, men för att skaffa bank-ID måste man ju logga in :-)051


Du får gå till banken så kanske de kan hjälpa dig?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Huggorm » 2016-06-23 21:11:19

Bjäbbmonstret skrev:Du får gå till banken så kanske de kan hjälpa dig?
Jo, jag får väl göra det, så småningom när jag får tillfälle. Men så omständigt.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav slackern » 2016-06-23 21:15:48

Huggorm skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Du får gå till banken så kanske de kan hjälpa dig?
Jo, jag får väl göra det, så småningom när jag får tillfälle. Men så omständigt.


Tips skaffa appen till mobilen hur smidigt som helst.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Huggorm » 2016-06-23 21:17:06

slackern skrev:
Huggorm skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Du får gå till banken så kanske de kan hjälpa dig?
Jo, jag får väl göra det, så småningom när jag får tillfälle. Men så omständigt.


Tips skaffa appen till mobilen hur smidigt som helst.
Då får jag först köpa en modern telefon för ett antal tusen.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav slackern » 2016-06-23 21:21:15

Huggorm skrev:
slackern skrev:
Huggorm skrev:Jo, jag får väl göra det, så småningom när jag får tillfälle. Men så omständigt.


Tips skaffa appen till mobilen hur smidigt som helst.
Då får jag först köpa en modern telefon för ett antal tusen.


Du får en smartphone för under 1000 lappen.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s ... is_inkmoms
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav kiddie » 2016-06-23 22:33:18

Bjäbbmonstret skrev:Vägrar Bank-ID. Vill inte ha. Ganska få nackdelar hittills.


Det är kanske för att du inte behöver läkartider och medicin. Det är väldigt praktiskt att kunna förnya per internet. Här i stan kan du inte förnya per telefon för de svarar inte, alternativet är att du fysiskt åker till kliniken och lämnar in begäran skriftligt. Det är ju OK om man bor nära, annars inte så himla kul.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav kiddie » 2016-06-23 22:38:19

Vad är det för skrämmande med att ha bank-ID? Inte värre än att ha internetbank.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav nallen » 2016-06-24 8:14:55

Problemet med Bank-ID är att det förutsätter att man har en Windows-dator, Apple-produkt eller något Android-baserat att köra det på.
nallen
 
Inlägg: 19427
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav kiddie » 2016-06-24 22:08:36

Tycker jag också är ett problem. Att staten pushar på att man ska köpa en viss produkt. Men som beskrivet ovan så virtuell android. Sedan vet jag inte hur det gått med FriBID. När jag startade tråden var projektet nystartat bara (Linux och BSD). Om de inte gett upp borde de ha en fungerande produkt nu.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav kiddie » 2016-06-24 22:10:45

slackern skrev:Du får en smartphone för under 1000 lappen.


En Samsung Galaxy Young kostar ny runt 900 beroende på var man köper den och eventuellt erbjudande. Den är ju inte kraftfull men fan så bekväm och liten den ser ut att vara. Mobiler är ju annars påväg till tegelstensstorleken igen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav johnnyfg » 2016-06-24 22:39:39

kiddie skrev:Tycker jag också är ett problem. Att staten pushar på att man ska köpa en viss produkt. Men som beskrivet ovan så virtuell android. Sedan vet jag inte hur det gått med FriBID. När jag startade tråden var projektet nystartat bara (Linux och BSD). Om de inte gett upp borde de ha en fungerande produkt nu.


Det finns en lösning där du slipper ha en mobil för att ordna mobilt-bankID.
Kär du en 64-bitars linux och följer anvisningarna på följande adress:
https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/Sup ... gle_Chrome
Jag följde den i den linux jag använder: Linux Mint 17.3 64 bit ... och det fungerar helt okej.
På en sida där man kräver bankID väljer jag alternativet "Mobilt BankID", jag startar sedan den installerade programvara ifrån anvisningarna ovan, och den programvaran kommer då att "prata" över nätet med inloggnings-sidan och vips är man igång.
Naturligtvis behöver på ett eller annat sätt beställa det Mobila bankID ifrån sin bank eller motsvarande. Hör med dom hur just din bank vill eller kräver att du ska göra.
johnnyfg
 
Inlägg: 88
Anslöt: 2008-05-01
Ort: Klippan

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Bjäbbmonstret » 2016-06-26 21:58:20

kiddie skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Vägrar Bank-ID. Vill inte ha. Ganska få nackdelar hittills.


Det är kanske för att du inte behöver läkartider och medicin. Det är väldigt praktiskt att kunna förnya per internet. Här i stan kan du inte förnya per telefon för de svarar inte, alternativet är att du fysiskt åker till kliniken och lämnar in begäran skriftligt. Det är ju OK om man bor nära, annars inte så himla kul.


Här kan man ringa till en telefonsvarare och förnya. Tyvärr är det inte alltid de uppfattar rätt så det har hänt att jag fått fel medicin och fått göra om det...Läkare går jag bara till om jag måste och då går det också att ringa.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Återgå till IT-forum



Logga in