Tråden om träning

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tråden om träning

Inläggav Kevlarsoul » 2015-12-03 22:18:16

Och jag bara vet att det kommer bli plankjäveln nån dag. :-)Crying
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Tråden om träning

Inläggav antonius » 2015-12-03 22:52:29

Kevlarsoul skrev:Och jag bara vet att det kommer bli plankjäveln nån dag. :-)Crying


Stackare, vad har du gett dig in i, men det kanske är bra att sprida ut övningarna till flera pass över dagen... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tråden om träning

Inläggav Kevlarsoul » 2015-12-03 22:57:26

Jao, är ju en övning om dagen, sen kör jag ju på med min vanliga träning.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Tråden om träning

Inläggav Ericus » 2015-12-05 15:52:14

Jag promenerar ca. en timme per dag.
Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25

Tråden om träning

Inläggav kvicksilver » 2016-02-20 11:25:13

Update: väger 76 kg nu (har legat på ganska stabilt de senaste 3 månaderna), och kör främst volym just nu (German Volume Training, en andra omgång).

Planen är att gå upp lite grann den närmsta månaden, och sedan köra en slowdeff fram tills sommaren.

Personliga rekord:

Marklyft: 130 kg x2
Knäböj: 112 kg (110x3)
Bänkpress: 70 kg x2 (finns otroligt mycket förbättringspotential där).
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Tråden om träning

Inläggav Kevlarsoul » 2016-02-22 14:19:28

Friskis har tog bort sin våg för några veckor sen så har ingen aning vad jag väger längre, kanske bara bra, skapar bara ångest ändå.

Har äntligen köpt en träningsmatta, så jag kan träna lite hemma när jag känner för det. :-)Happy

Gått på energigivande kosttillskott i en vecka nu, känner att det verkligen funkar, ger mig gott om energi hela dagen, känns bra.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Tråden om träning

Inläggav dasunbedingte » 2016-02-25 7:38:02

Stressfrakturerna verkar ha läkt... snart ut på en längre löprunda! Sprungit halvmil-15km innan/efter arbete/studier och det har gått bra. Shorts & långärmat räcker. För mycket plagg verkar tynga ned känslan i underbenen.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Tråden om träning

Inläggav dasunbedingte » 2016-02-25 7:38:52

Kevlarsoul skrev:Friskis har tog bort sin våg för några veckor sen så har ingen aning vad jag väger längre, kanske bara bra, skapar bara ångest ändå.

Har äntligen köpt en träningsmatta, så jag kan träna lite hemma när jag känner för det. :-)Happy

Gått på energigivande kosttillskott i en vecka nu, känner att det verkligen funkar, ger mig gott om energi hela dagen, känns bra.


Mät i prestationer istället!
Hur mycket du orkar lyfta, springa, cykla etc. Att mäta förluster är inte peppande. ;)
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Tråden om träning

Inläggav JCSweden » 2016-05-03 17:21:07

Bumpar denna tråden.

Idag sprang jag 11,15 km och är så glad! Planen var och springa 10 km och tänkte att nu ska jag verkligen anpassa hastigheten så jag inte går ut för hårt. Det funkade bra och konditionsmässigt kändes det bra hela vägen, bara benen som blev trötta de sista två kilometrarna. Genomsnittstiden per km var 6 minuter och 19 sekunder och det är jag fullt nöjd med.
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Tråden om träning

Inläggav Flinta » 2016-06-12 22:45:02

Vad är det bästa och trevligaste med landsvägscykling? På racer eller vad det heter. Jag tycker det är otäckt när många kommer i full fart på platser där många rör sig (gångbanor längs med motorvägar, busshållplatser i "innerstadstrafik" osv) för deras skull och för andras skull. Jag vill inte se olyckor. Hur vågar många cykla på mycket eller relativt trafikerade vägar utan cykelbanor? Kanske för att man chansar och att det är värt risken för att komma till mindre trafikerade vägar där man kan köra på och njuta? Inte vet jag men jag vill veta.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Tråden om träning

Inläggav antonius » 2016-06-13 9:03:23

Flinta skrev:Vad är det bästa och trevligaste med landsvägscykling?


Det är den vackraste av alla konditionssporter, som även går att hålla på med i ganska hög ålder och där man får en anledning att raka benen utan att det verkar konstigt, just kidding. Men många som håller på med lansdvägscykling tycker det är roligt på många plan, en del vill tävla, andra gör det för dom inte kan t ex springa pga fysiska orsaker och andra gör det för att det är ett sätt att ta sig till jobbet, affären mm... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tråden om träning

Inläggav Flinta » 2016-06-13 20:51:01

antonius skrev:
Flinta skrev:Vad är det bästa och trevligaste med landsvägscykling?


Det är den vackraste av alla konditionssporter, som även går att hålla på med i ganska hög ålder och där man får en anledning att raka benen utan att det verkar konstigt, just kidding. Men många som håller på med lansdvägscykling tycker det är roligt på många plan, en del vill tävla, andra gör det för dom inte kan t ex springa pga fysiska orsaker och andra gör det för att det är ett sätt att ta sig till jobbet, affären mm... :-)005


Tack för svaret :-)Happy

De spinnar mest bara på ser det oftast ut som tycker jag. Lite som att många stänger av omgivningen för att komma upp i en så hög hastighet som möjligt. De flesta jag ser har blicken riktad rakt framför sig. Jag har aldrig sett en landsvägscyklist som vridit flera ggr på huvudet för att titta ut över ängar och åkrar.
Blir man hög av att komma upp i en viss hastighet? Är det det som är tjusningen? Eller är det att bränna kalorier, konditionsträna, umgås (när man cyklar i klunga)? Är det bara på (mat)rasterna man har tid att njuta när man jagar mil och tempo?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Tråden om träning

Inläggav antonius » 2016-06-13 21:04:28

Flinta skrev:De spinnar mest bara på ser det oftast ut som tycker jag. Lite som att många stänger av omgivningen för att komma upp i en så hög hastighet som möjligt. De flesta jag ser har blicken riktad rakt framför sig. Jag har aldrig sett en landsvägscyklist som vridit flera ggr på huvudet för att titta ut över ängar och åkrar.
Blir man hög av att komma upp i en viss hastighet? Är det det som är tjusningen? Eller är det att bränna kalorier, konditionsträna, umgås (när man cyklar i klunga)? Är det bara på (mat)rasterna man har tid att njuta när man jagar mil och tempo?


En del gör det för att träna, andra för andra saker, men visst finns det de som bara vill pressa sig så hårt som möjligt, som är rena träningsnarkomaner, precis som i alla sporter... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tråden om träning

Inläggav Flinta » 2016-06-15 21:42:53

Finns det någon här som spelat bordtennis i klubb och kan berätta lite om hur det var/är? Var det genom t ex Korpen eller annan förening?

Är även lite nyfiken på Friskis gympa soft och undrar om någon har erfarenhet av den gympan eller liknande som arrangeras av andra föreningar? Jag har skador och vill inte hoppa, göra andra belastande övningar för knäna eller springa på passen.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Tråden om träning

Inläggav antonius » 2016-06-15 23:57:39

Flinta skrev:Jag har skador och vill inte hoppa, göra andra belastande övningar för knäna eller springa på passen.


Prova med roddmaskin, eller x-trainer... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tråden om träning

Inläggav JCSweden » 2016-12-21 15:50:02

*bump*

Jag har börjat springa regelbundet igen sedan en månad och jag ser verkligen resultat. Det tar runt sex minuter ganska exakt för mig att springa en kilometer när jag har en bra dag och så fort har jag aldrig sprungit. Det känns så himla bra :D Nu får jag bara sluta småäta när jag gått och lagt mig, brukar tyvärr göra det ibland. Försöker dock minska på brödätandet och istället äta banan framför allt till gröten på morgonen.
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Tråden om träning

Inläggav sussi83 » 2017-01-22 21:30:11

Någon som har koll på hur mycket lutning det bör vara på ett löpband (vet att utomhuslöpning ger mer motstånd) för att väga upp brist på "narurligt motstånd"? Har hört något om 5% men jag tycker alltid det är bättre att få synpunkter från många källor. :-)Happy
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Tråden om träning

Inläggav Mountain_lion » 2017-01-22 22:30:56

Jag använde 3 grader. Jag tyckte att det kändes ganska lika i jämförelse med när jag sprang.
5 grader ifall det ska motsvara uppförsbacke kanske. :-)Happy
Mitt råd är att du kontaktar
www.alltomlopning.se, springlfa.se, www.jogg.se och www.runnersworld.se.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Tråden om träning

Inläggav sussi83 » 2017-01-22 22:50:29

Mountain_lion skrev:Jag använde 3 grader. Jag tyckte att det kändes ganska lika i jämförelse med när jag sprang.
5 grader ifall det ska motsvara uppförsbacke kanske. :-)Happy
Mitt råd är att du kontaktar
http://www.alltomlopning.se, springlfa.se, http://www.jogg.se och http://www.runnersworld.se.


Okej tack! :-)Happy
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Tråden om träning

Inläggav slackern » 2017-01-23 0:25:34

Här i centrala Stockholm ser jag ofta folk kuta upp för trappor, känns som rätt bra träning får man också lite sol och friskluft, kanske inte sådär jätteroligt när det är värsta regnvädret och snålblåsten.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tråden om träning

Inläggav Flinta » 2017-01-23 0:29:47

slackern skrev:Här i centrala Stockholm ser jag ofta folk kuta upp för trappor, känns som rätt bra träning får man också lite sol och friskluft, kanske inte sådär jätteroligt när det är värsta regnvädret och snålblåsten.


Har man bara styrketränat ff a knän och lår regelbundet en tid så..
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Tråden om träning

Inläggav Toblerone » 2017-01-23 10:31:09

Där jag bor nu har jag hittat en bra idrottsförening med gruppträning. Det passar mig bra, jag måste ha något som visar och anger takten annars skulle jag nog köra saktare och inte lika mycket. Den här terminen ska jag försöka gå tre gånger i veckan: Medeljympa, afrikansk dans och yoga. Bra blandning, tycker jag. Bara styrketräning saknas.

Jag hoppas också kunna förbättra mina besvär med rygg, nacke och ischias. Jag måste verkligen alltid göra nåt, annars får jag ont överallt. Och nu med tre gånger i veckan hoppas jag att det funkar ännu bättre.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Tråden om träning

Inläggav SAfrica » 2017-01-23 10:43:53

Mest cardio; promenader och cykling. Ibland styrka.
SAfrica
Bannad
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2017-01-23
Ort: På kartan

Tråden om träning

Inläggav antonius » 2017-01-23 10:54:36

slackern skrev:Här i centrala Stockholm ser jag ofta folk kuta upp för trappor, känns som rätt bra träning får man också lite sol och friskluft, kanske inte sådär jätteroligt när det är värsta regnvädret och snålblåsten.


Man ska vara lite försiktig med det, för det kan vara ett "utmärkt" sätt att dräpa knäna på, men för en ung och vältränad människa går det ofta bra, men känner man att knäna protesterar ska man nog undvika det. Har sjäv slutat med det emedan vänster knä vill låsa sig när jag springer nerför trappor, konstigt nog. Min sjukgymnast säger att det beror på att jag kan ha ojämnheter på insidan av knäskålen som gör att det känns som att det vill haka fast på knäledens broskytor... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Intressanta intressen



Logga in