Svårigheter

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Svårigheter

Inläggav Leffe » 2016-06-08 7:21:58

Många av oss som fått diagnosen Asperger, inklusive jag själv, har problem att "komma igång med saker" det är ju ett svårt problem, trötthet. Plus bristande arbetsminne. Arbetsterapi eller medicin sägs vara en lösning, oftast nämner vården arbetsterapi. Jag var till en arbetsterapeut men förstod inte riktigt detta. Är det någon/några som har förändrat detta att "komma igång" genom arbetsterapi, blir man bättre på en väsentligt sätt när det gäller detta?Vad säger ni här?
Leffe
 
Inlägg: 157
Anslöt: 2009-07-07
Ort: Lidingö

Svårigheter

Inläggav vofff » 2016-06-08 8:29:43

Härre nåt liknande.

att-folja-rutiner-t46155.html
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Svårigheter

Inläggav kiddie » 2016-06-14 17:38:13

Antar att arbetsterapi ska skapa rutiner och rutiner ska kunna överföras så man kommer igång med annat.

Funkar bra... i teorin.

För mig funkar det inte alls.

Har jag åtagit mig att göra vissa saker, typ att gå på arbetsträningen så kommer jag dit. Inte sitter jag bara och väntar och kommer inte dit. Jag gör vad jag sagt jag ska göra. Är samvetsgrann på det viset.

Att komma igång för mig funkar med alla sorts triggers. Som... mamma ringer och säger att hon kommer om två timmar! Är det ostädat så skulle det bli en jäkla fart på mig! Eller om nån kompis är sjuk och ber mig handla. Då gör jag det. Sitter inte hemma och väntar på att jag ska idas.

Alla saker som jag får en puff att göra kan jag göra utan att skjuta upp. Men alla andra saker då? Sånt som är lika OK att göra i morgon som idag? Sånt blir ofta liggande. Då kan jag arbetsträna ihjäl mig och jag gör inte de sakerna likförbannat.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in