Emigrera - Flytta utomlands som aspergare? Vart?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Att flytta utomlands

Inläggav matterik » 2016-03-06 9:29:03

Jag tror lätt man blir väldigt ensam om man flyttar utomlands.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Flytta utomlands

Inläggav LittleKiwi » 2016-06-11 17:15:25

Jag har för avsikt att flytta utomlands (till England mer specifikt) och är nyfiken på om det finns andra här på forumet som har flyttat till ett annat land. Hur gick ni tillväga? Vad hade ni för inkomst? HUR lyckades ni? Jag är helt vilse och har ingen aning om hur jag ska gå tillväga. Alla tips och förslag är uppskattade!
LittleKiwi
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2012-04-10

Flytta utomlands

Inläggav Alien » 2016-06-11 17:18:51

Vet du vad det är för hyra dit du ska flytta? Någon särskild del av England/stad du vill flytta till?

Jag har inte flyttat själv men har hört att det första man måste göra är att skaffa ett bankkonto i England. Jag har också hört att om man ska flytta till London behöver man en mäklare, även om man bara ska hyra. Vet inte om det är likadant över hela landet. Man måste också binda sig i 6 månader när man skriver på kontrakt. Räkna med lägre standard men högre hyra. Kostnad för vatten, el och skatt kan tillkomma. I England betalar man skatt på sitt boende, även om man hyr, en slags kommunalskatt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Flytta utomlands

Inläggav LittleKiwi » 2016-06-11 17:22:30

Nop, jag vet bara att jag inte kommer klara av att leva resten av mitt liv i Sverige och jag har aldrig känt mig så hemma någonstans som när jag var i England vid landsbygden. Inkomst hade jag behövt säkra på något sätt med för att just nu har jag aktivitetsersättning och jag utgår ifrån att jag inte har rätt till något liknande där.
LittleKiwi
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2012-04-10

Flytta utomlands

Inläggav Alien » 2016-06-11 17:27:18

Du får väl ta med dig din aktivitetsersättning, men hur länge gäller den? Du kanske behöver att dina föräldrar går i borgen för dig för att få hyra en lägenhet. Fast betalar man deposition + hyra för 6 månader i förväg kanske värden inte ställer så många frågor. Tror du att du skulle kunna få något arbete i England?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Flytta utomlands

Inläggav LittleKiwi » 2016-06-11 17:31:57

Jag har aktivitetsersättning fram till Juni 2018. Skulle jag behöva åka tillbaka till Sverige för att ansöka på nytt innan den går ut? Boende tror jag att jag kan lösa och jag är villig att söka jobb. Jag är dock inte säker på hur jag ska få ett jobb i England då jag knappt ens kan skaffa ett jobb här i Sverige (får hjälp av kontaktperson med sådant)
LittleKiwi
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2012-04-10

Flytta utomlands

Inläggav slackern » 2016-06-11 17:49:10

Det enklaste jag tror du kan göra är att ta kontakt med FK och fråga dom om du får behålla din aktivitetsersättning om du flyttar till England, jag vet att om man har sjukersättning har man rätt att flytta utomlands men man måste prata med FK och kanske rent av få deras tillåtelse men inte helt hundra.

För var det vanligt att folk bodde i så kallade bedsite där man bor i ett eget rum med kokmöjligheter men man delar badrum med dom andra i huset. Annars är det vanligt att folk bor i kollektiv där du har ett eget rum men delar på kök, vardagsrum och badrum. Om du vill ha en egen lägenhet kan det bli rätt dyrt, dom har frihyra i England men om du vill bo på landsbygden kan du nog hitta något rätt billigt.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Flytta utomlands

Inläggav LittleKiwi » 2016-06-11 20:33:08

Hm. Jag tror att prata med FK är ett bra första steg. Tack för hjälpen!
LittleKiwi
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2012-04-10

Flytta utomlands

Inläggav alixha » 2016-06-11 20:46:07

Berätta gärna hur det gick och vad FK sa sen =)
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Flytta utomlands

Inläggav LittleKiwi » 2016-06-14 16:48:37

Tydligen så ska man kunna flytta inom ett EU land och behålla sin garantiersättning och man ska även meddela FK att man flyttar utomlands. Om man ska flytta i mer än ett år så ska man fylla i ett papper en gång om året för att visa att man fortfarande lever.
LittleKiwi
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2012-04-10

Flytta utomlands

Inläggav slackern » 2016-06-14 16:50:57

Lycka till och hoppas att det blir av om det är det du vill. :)
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Att sälja allt man har och flytta utomlands?

Inläggav manne » 2020-08-12 19:23:39

så någon mera än mig som har funderat på att sälja allt och flytta utomlands och börja om på nytt.?

kanske så skulle man flytta till söder havet precis som viller valle i Söderhavet. :o :?:

https://www.google.se/search?q=s%C3%B6d ... GpLENCmGLM

https://www.google.se/search?q=s%C3%B6d ... bbKy7a2h8M

https://www.google.se/search?q=s%C3%B6d ... PZpn2yHZpM

https://www.google.se/search?q=s%C3%B6d ... qEOp_BFWJM
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Emigrera/Flytta utomlands? Vart?

Inläggav Alien » 2020-08-12 23:42:13

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav mondo beyondo » 2020-09-09 13:56:20

Jag läste att Salomonöarna har klarat sig undan Coronasmittan och kollade upp lite om öarna. Badvattnet utomhus håller 30 graders temperatur i det tropiska klimatet, redan då var jag såld :)

Tyvärr finns det en smitta i söt- och bräckvattnet som drabbar västerlänningar och gör att minsta sår i huden kan bli allvarlig. Konstanta Flagylbehandlingar låter inte så lockande.

Igår såg jag på TV finska unga tjejer åka till Hawaii och bli au pairs, så nu ska jag kolla in Hawaii när jag orkar. https://www.svtplay.se/video/27891075/au-pair-pa-hawaii/au-pair-pa-hawaii-sasong-6-aloha?start=auto&utm_source=tv.nu
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav slackern » 2020-09-09 14:15:15

mondo beyondo skrev:Jag läste att Salomonöarna har klarat sig undan Coronasmittan och kollade upp lite om öarna. Badvattnet utomhus håller 30 graders temperatur i det tropiska klimatet, redan då var jag såld :)

Tyvärr finns det en smitta i söt- och bräckvattnet som drabbar västerlänningar och gör att minsta sår i huden kan bli allvarlig. Konstanta Flagylbehandlingar låter inte så lockande.


Tänk på att det även finns saltvattens krokodiler där, dom och Nilenkrokodiler gillar att käka människor.

Annars funkar nog Bora Bora, demokratiskt och stabilt.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav Flia » 2020-09-09 17:09:58

mondo beyondo skrev:Jag läste att Salomonöarna har klarat sig undan Coronasmittan och kollade upp lite om öarna. Badvattnet utomhus håller 30 graders temperatur i det tropiska klimatet, redan då var jag såld :)

Tyvärr finns det en smitta i söt- och bräckvattnet som drabbar västerlänningar och gör att minsta sår i huden kan bli allvarlig. Konstanta Flagylbehandlingar låter inte så lockande.

Igår såg jag på TV finska unga tjejer åka till Hawaii och bli au pairs, så nu ska jag kolla in Hawaii när jag orkar. https://www.svtplay.se/video/27891075/au-pair-pa-hawaii/au-pair-pa-hawaii-sasong-6-aloha?start=auto&utm_source=tv.nu


De löper ju risk att hamna under vatten så småningom i takt med klimatförändringarna.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav slackern » 2020-09-09 18:43:30

Flia skrev:
mondo beyondo skrev:Jag läste att Salomonöarna har klarat sig undan Coronasmittan och kollade upp lite om öarna. Badvattnet utomhus håller 30 graders temperatur i det tropiska klimatet, redan då var jag såld :)

Tyvärr finns det en smitta i söt- och bräckvattnet som drabbar västerlänningar och gör att minsta sår i huden kan bli allvarlig. Konstanta Flagylbehandlingar låter inte så lockande.

Igår såg jag på TV finska unga tjejer åka till Hawaii och bli au pairs, så nu ska jag kolla in Hawaii när jag orkar. https://www.svtplay.se/video/27891075/au-pair-pa-hawaii/au-pair-pa-hawaii-sasong-6-aloha?start=auto&utm_source=tv.nu


De löper ju risk att hamna under vatten så småningom i takt med klimatförändringarna.


Trams, Salomonöarnas högsta punkt ligger mer än 300 meter över Sveriges högsta punkt. Tror det samma gäller Hawaii i och med att det är vulkanöar. OK om man bosätter sig på någon ö i en atoll.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav Huggorm » 2020-09-09 18:50:24

slackern skrev:
Flia skrev:
mondo beyondo skrev:Jag läste att Salomonöarna har klarat sig undan Coronasmittan och kollade upp lite om öarna. Badvattnet utomhus håller 30 graders temperatur i det tropiska klimatet, redan då var jag såld :)

Tyvärr finns det en smitta i söt- och bräckvattnet som drabbar västerlänningar och gör att minsta sår i huden kan bli allvarlig. Konstanta Flagylbehandlingar låter inte så lockande.

Igår såg jag på TV finska unga tjejer åka till Hawaii och bli au pairs, så nu ska jag kolla in Hawaii när jag orkar. https://www.svtplay.se/video/27891075/au-pair-pa-hawaii/au-pair-pa-hawaii-sasong-6-aloha?start=auto&utm_source=tv.nu


De löper ju risk att hamna under vatten så småningom i takt med klimatförändringarna.


Trams, Salomonöarnas högsta punkt ligger mer än 300 meter över Sveriges högsta punkt. Tror det samma gäller Hawaii i och med att det är vulkanöar. OK om man bosätter sig på någon ö i en atoll.
Alla kan väl inte bo på vulkanen när de låglänta områdena försvinner under ytan? Speciellt inte som vulkanen är aktiv fortfarande. Å andra sidan är landhöjningen bara 1,5mm per år, så det tar ett tag innan det blir blött. Att flera byar försvunnit i havet är för att de som bor där skövlar skogen så att inget binder jorden, och så följer den med ut när det är översvämning och oväder.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav Julianus » 2020-09-09 19:45:36

Vad är det som gäller om man flyttar utanför EU? Får man behålla ersättningen?
Fick inget svar i en annan tråd så provar här istället.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav Huggorm » 2020-09-09 19:53:46

Julianus skrev:Vad är det som gäller om man flyttar utanför EU? Får man behålla ersättningen?
Fick inget svar i en annan tråd så provar här istället.
Behöver du det då? Du kommer klara dig hur bra som helst i Afrika ändå
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav Julianus » 2020-09-09 19:57:49

Huggorm skrev:
Julianus skrev:Vad är det som gäller om man flyttar utanför EU? Får man behålla ersättningen?
Fick inget svar i en annan tråd så provar här istället.
Behöver du det då? Du kommer klara dig hur bra som helst i Afrika ändå


Hur vet du det? Jag är väldigt nyfiken, berätta gärna.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav mondo beyondo » 2020-09-09 20:21:15

slackern skrev:
Flia skrev:
mondo beyondo skrev:Jag läste att Salomonöarna har klarat sig undan Coronasmittan och kollade upp lite om öarna. Badvattnet utomhus håller 30 graders temperatur i det tropiska klimatet, redan då var jag såld :)

Tyvärr finns det en smitta i söt- och bräckvattnet som drabbar västerlänningar och gör att minsta sår i huden kan bli allvarlig. Konstanta Flagylbehandlingar låter inte så lockande.

Igår såg jag på TV finska unga tjejer åka till Hawaii och bli au pairs, så nu ska jag kolla in Hawaii när jag orkar. https://www.svtplay.se/video/27891075/au-pair-pa-hawaii/au-pair-pa-hawaii-sasong-6-aloha?start=auto&utm_source=tv.nu


De löper ju risk att hamna under vatten så småningom i takt med klimatförändringarna.


Trams Salomonöarnas högsta punkt ligger mer än 300 meter över Sveriges högsta punkt. Tror det samma gäller Hawaii i och med att det är vulkanöar. OK om man bosätter sig på någon ö i en atoll.


Ja Flia, en del av Salomonöarna är redan översvämmade. Befolkningsökningen är stor där redan och trängre blir det med havshöjning.

Tack slackern om infon om krokodilerna, det är bra att veta, även om jag är mer rädd för insekter och tropisk klimat är väl idealet för dem.

Jag sörjer såklart skadan vi orsakar vår planet, men med min ålder så är jag inte kvar så länge till. Att häcka här i mörker och kyla känns inte som bästa idén.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav Vildsvin » 2020-09-09 21:38:12

Julianus skrev:Vad är det som gäller om man flyttar utanför EU? Får man behålla ersättningen?
Fick inget svar i en annan tråd så provar här istället.


Sjukersättningen är densamma i Norge, Island, Schweiz och Kanada, i andra länder får man bara en ersättning som baseras på tidigare lön. Dvs ingenting om man aldrig jobbat.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Emigrera - Flytta utomlands? Vart?

Inläggav slackern » 2020-09-10 8:32:35

Huggorm skrev:
Julianus skrev:Vad är det som gäller om man flyttar utanför EU? Får man behålla ersättningen?
Fick inget svar i en annan tråd så provar här istället.
Behöver du det då? Du kommer klara dig hur bra som helst i Afrika ändå


Dessutom hur svårt kan det vara och ringa och prata med en handläggare på FK och reda ut situationen istället för att fråga på ett forum och få femtioelva olika svar.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in