Är dina grannar otrevliga mot dig?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Är dina grannar otrevliga mot dig?

Inläggav Winterblues » 2016-06-05 14:52:52

Flinta skrev:Efter 22 vill jag att mina grannar sänker volymen om de spelar musik så det hörs i trapphuset. Vissa enstaka helger har jag blivit störd till ca 23.30. Hörs det i trapphuset så är det väldigt högt (och då har min lägenhet relativt välisolerade väggar) och även andra grannar störs. Det är ok att fortsätta lyssna på musik även efter 22 om man VET att ingen störs. Då måste man fråga.."Stööör jag nu när ni hör min musik?" :wink:


Jo alltså det är väl säkert korrekt det du säger, men för min del har jag funnit balans o trivsamhet på annat vis.

Jag trivs väldigt bra med mina grannar. Det är värt att tillägga att jag bor lite annorlunda i tvåvåningsplan. Jag tycker det är bra när min granne skruvar upp volymen (även om jag inte alltid behöver gilla tillfällena). Då ges jag samma möjlighet att föra liv ibland när man har vänner över sent på småtimmarna. Min granne spelar på för fullt var och varannan dag, men oftast inte efter 22-23 - Jag är oerhört tyst, men när jag väl för lite liv så kan jag göra det väldigt sent.
Jag o min granne ger och tar, utan att verbalt kommunicera - vi säger "hej" till varandra när vi ses. Vi har vad jag tycker en perfekt balans xD

Jag upplever mina grannar som väldigt trevliga! Däremot finns det två aspergare (de är släkt) som nog upplevs lite otrevliga och underliga: ta t.ex. när jag vänligt hälsade på dem och de varken svarade eller ens såg på mig. Problemet med att isolera sig och att behandla grannskapet som luft, är att denna uppfattning om otrevliga grannar blir ömsesidig. Det är tyvärr inte ovanligt att aspergare kan vara ganska klumpiga och utan självinsikt, o de vet inte att de själva stör.

Jag menar ingenting illa nu, men AS är inte sällan negativa och gnälliga. Lägg då också till allt paragrafryttande på det, och resultatet kan bli en granne jag inte skulle trivas med. För mig är detta en viktig aspekt.
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Är dina grannar otrevliga mot dig?

Inläggav robban094 » 2016-06-05 17:40:08

Mina grannar spelar musik högt sent på kvällen
robban094
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2016-06-05

Är dina grannar otrevliga mot dig?

Inläggav Lilla Gumman » 2016-06-11 19:52:52

Vi har trevliga grannar. Oftast blir vi stående en stund och pratar. Två stycken som bor i porten har bjudit in mig på kaffe flera gånger, en av dem är kattvakt när det behövs. Vi kan ringa oss grannar emellan om det är något. Socialt småprat gillar jag. Vi har gemensam koll på "buset" (d.v.s. barn/ungdomar som leker, stojar och hittar på diverse "rackartyg").
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Är dina grannar otrevliga mot dig?

Inläggav alixha » 2016-06-11 20:25:04

Här är vi alla nyfikna på nya personer som flyttar in.
Man vill ju veta vad det är för några, om man kan känna sig trygg och så vidare.

Mina grannar är väldigt trevliga, dom vet även att jag har AS och brukar vara förstående om jag inte vill prata och liknande. Har aldrig haft otrevliga grannar.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Är dina grannar otrevliga mot dig?

Inläggav onionhttps » 2016-06-14 14:24:28

Jag hade lite problem med grannarna, men nu tror jag att vi har löst problemen. Jag berättade för boendestöd och vi kom fram till att mina grannar är överkänsliga. Kom ett par som skulle knacka på men den ena i paret ville inte knacka på och den andre ville att den andre skulle peppa på för att knacka på.
Stackars grannar :(
Varför väljer folk relationer när de inte passar ihop? Ensamfobi
onionhttps
Får inte chatta
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2016-01-07
Ort: https://random.org

Är dina grannar otrevliga mot dig?

Inläggav Richard » 2016-10-09 15:00:53

Har glömt att nämna att jag får bo kvar tillsvidare.

När jag fick vräkningsbeskedet, så mådde jag mycket dåligt. Höll på att ta livet av mig med tabletter o sprit, men han "bara" äta en karta Imovane o dricka runt 30 cl sprit. Jag hade ringt min pappa, mamma o min syster för att säga adjö. Pappa ringde ambulansen som kom, sen kom han själv, min syster o hennes kille kom också. Till slut kom en FALCK-läkare som skrev in mig på psyket.

Efter ca en vecka där, så skrevs jag ut o orkade ta tag i det, tog kontakt med min advokat o överklagade vräkningen i tingsrätten, o vann! Detta eftersom jag kan inte stå ansvarig för att polisen spärrar av kvarteret o säger till grannarna att hålla sig inne. Bombgruppen o Strålsäkerhetsmyndigheten går in med skyddsdräkter.

Jag vet inte om själva brottmålet är öppet. Jag hade en liten bit radioaktivt material från en brandvarnare som togs. Men vid förra rättegången så sa vittnet från Strålsäkerhetsmyndigheten att man max får ha 100 kBq (ett mått på strålning), o den lilla biten jag hade var på 37 kBq. Eller så satt han och ljög under ed, mitt framför näsan på oss?

Grannarna är fortfarande trevliga, t.ex när jag ska ta cykeln i hissen o det kommer nån samtidigt brukar jag låta de gå först o så. Men jag satte upp en lapp i trappen, där jag bad om ursäkt för det som hade hänt, o gjorde en omröstning: Tycker ni att jag ska få bo kvar. Ett kryss på Nej, sen hade någon skrivit Alla vill att du flyttar!
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Är dina grannar otrevliga mot dig?

Inläggav Xtrail3344 » 2016-10-09 15:05:24

Japp och många hälsar knappt. Fast jag har några kanongrannar också.
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Är dina grannar otrevliga mot dig?

Inläggav nescio » 2016-10-09 15:08:26

Jag träffar aldrig grannarna.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Är dina grannar otrevliga mot dig?

Inläggav Richard » 2016-10-09 15:17:38

Brukar ni titta i kikhålet när ni hör nån i trappen... :P

För länge sen hade jag en granne som nog hade en hel del psykiatriska diagnoser. Han drog alltid sina nycklar i trappräcket, o så när han gick förbi min dörr, så stod han o bara tittade på dörren... :roll: Alltid när man hörde nycklarna, så gick o kikade ut, o stod han bara där o glodde på dörren i typ 10 sekunder.

Min andra granne sa till mig, att han alltid stod o glodde på min dörr. Jag svarade, Jo, jag vet. Jag tror inte han är riktigt frisk.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Är dina grannar otrevliga mot dig?

Inläggav nescio » 2016-10-09 19:34:43

Richard skrev:Höll på att ta livet av mig med tabletter o sprit, men hann "bara" äta en karta Imovane o dricka runt 30 cl sprit.
Imovane? Var inte du specialintresserad av gifter?
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Är dina grannar otrevliga mot dig?

Inläggav antonius » 2016-10-09 20:33:59

Har inga grannar, annat än vildkatter och några skator, men dom kanske inte räknas... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Är dina grannar otrevliga mot dig?

Inläggav Xtrail3344 » 2016-10-09 20:39:10

antonius skrev:Har inga grannar, annat än vildkatter och några skator, men dom kanske inte räknas... :-)004


joho, det gör de väl? Om dom bor intill :D

Är dom snälla? skatorna och vildkatterna?
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Är dina grannar otrevliga mot dig?

Inläggav Huggorm » 2016-10-09 21:38:37

antonius skrev:Har inga grannar, annat än vildkatter och några skator, men dom kanske inte räknas... :-)004
I norrland får man vara glad även för den sortens grannar :P
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Är dina grannar otrevliga mot dig?

Inläggav kiddie » 2016-10-10 0:26:43

Tycker synd om vildkatter. Men skator är jättecoola fåglar. Har en del här men de är ganska skygga. De verkar aldrig bli speciellt orädda hur man än försöker.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är dina grannar otrevliga mot dig?

Inläggav ankhh » 2016-10-10 0:38:18

Nej.

Dvs, mina grannar är inte otrevliga. Det är inget särskilt socialt hus, vi säger "hej" i trappan och inte så mycket mer. Det är en jag pratar lite mer med ibland, klagar på hyresvärden och så där. Jag tycker att det är en rätt lagom nivå. Jag skulle ha svårt för att ha en nära granne i uppgången, om det nu inte skulle vara en som kunde tolerera att jag behöver vara ensam ibland, och inte skulle komma på spontanbesök.

Skator? Vi hade ett par som häckade i en buske i trädgården när jag bodde på landet. De vande sig vid oss, varnade inte när vi kom nära ungarna utan lät oss studera dem från tidig ålder (så otroligt söta!) och verkade rentav anse att vi skulle vara barnvakter ibland - flög iväg, men kom tillbaka och klagade om vi reste oss för att gå.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Är dina grannar otrevliga mot dig?

Inläggav rapchic » 2016-10-10 8:47:46

Huggorm skrev:
antonius skrev:Har inga grannar, annat än vildkatter och några skator, men dom kanske inte räknas... :-)004
I norrland får man vara glad även för den sortens grannar :P

Fast jag har alltid varit med om att man kallar de närmaste människorna för grannar. Varesig dom bor 1 meter eller 1 mil bort
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Är dina grannar otrevliga mot dig?

Inläggav antonius » 2016-10-10 9:26:12

Huggorm skrev:
antonius skrev:Har inga grannar, annat än vildkatter och några skator, men dom kanske inte räknas... :-)004
I norrland får man vara glad även för den sortens grannar :P


Ja dom är inte så besvärande. Fast ibland kan det vara ett fasligt liv, när de bråkar om något nedlagt byte, oftast sorkar. Skatorna går ihop och retar katterna så dom tappar sin fångst, sen själ dom det och en snopen katt sitter och tittar hur bytet flyger iväg. Men det finns gått om sork här, så dom behöver inte gå hungrig. De bor i ett stall, en bit bort ... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Är dina grannar otrevliga mot dig?

Inläggav kiddie » 2016-10-10 19:52:38

Tyckte jag hade grannen från helvetet men när jag läser Richards inlägg inser jag att jag har det hyfsat iallafall...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är dina grannar otrevliga mot dig?

Inläggav Richard » 2016-10-12 17:36:57

nescio skrev:
Richard skrev:Höll på att ta livet av mig med tabletter o sprit, men hann "bara" äta en karta Imovane o dricka runt 30 cl sprit.
Imovane? Var inte du specialintresserad av gifter?

Jo, men vill inte då plågsamt.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Är dina grannar otrevliga mot dig?

Inläggav kiddie » 2016-10-12 22:55:40

Bra att du fortfarande lever. Det var ju inte ditt fel den sista avspärrningen. Du hade ju inget gjort. Misstänkt och dömd är olika saker och det tycks allmänheten ALDRIG fatta. Och du har ju skött dig sen det första hände. De borde fatta att det inte fanns något som var fel denna gången.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är dina grannar otrevliga mot dig?

Inläggav Richard » 2016-10-13 13:46:15

kiddie skrev:Bra att du fortfarande lever. Det var ju inte ditt fel den sista avspärrningen. Du hade ju inget gjort. Misstänkt och dömd är olika saker och det tycks allmänheten ALDRIG fatta. Och du har ju skött dig sen det första hände. De borde fatta att det inte fanns något som var fel denna gången.

Tack!

Jo, det berodde på att de hade fått ett tips... O det går ju att räkna ut med röven vem det är som jävlas med mig!
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Är dina grannar otrevliga mot dig?

Inläggav slackern » 2016-10-13 13:58:05

rapchic skrev:
Huggorm skrev:
antonius skrev:Har inga grannar, annat än vildkatter och några skator, men dom kanske inte räknas... :-)004
I norrland får man vara glad även för den sortens grannar :P

Fast jag har alltid varit med om att man kallar de närmaste människorna för grannar. Varesig dom bor 1 meter eller 1 mil bort


Men grannfastigheten kan u ägas utav Sveaskog eller liknande. Men är det en person som äger grannfastigheten så är ni ju grannar även om vederbörande bor 1 mil bort om det ligger inom samma fastighet, men har för mig att fastigheter kan ligga inom flera olika skiften och så.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är dina grannar otrevliga mot dig?

Inläggav rapchic » 2016-10-13 14:04:53

slackern skrev:
Men grannfastigheten kan u ägas utav Sveaskog eller liknande. Men är det en person som äger grannfastigheten så är ni ju grannar även om vederbörande bor 1 mil bort om det ligger inom samma fastighet, men har för mig att fastigheter kan ligga inom flera olika skiften och så.

Hemma så spelar det ingen roll om skogen som ligger mellan ägs av nån annan, grannar är dom människor som bor närmast, varesig det är 1 meter eller 1 mil bort.
Ägandet av fastigheten är inte heller så viktigt, annars så kan ju ingen i ett hyreslägenhetkomplex räknas som grannar eller hur?
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Är dina grannar otrevliga mot dig?

Inläggav kiddie » 2016-10-13 14:12:28

Ute på landet kallar jag de som bor 3 km bort för grannar för de bor närmast. Fast det finns de som bor lika nära fast åt ett annat håll och då måste man över en landsväg, och då känns det inte som just de är grannar för de bor på fel sida. :P
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in