Missförstod besked från försäkringskassan, vad händer nu?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Missförstod besked från försäkringskassan, vad händer nu?

Inläggav Sammi » 2016-06-02 2:48:26

I min tidigare tråd (blir-av-med-aktivitetsstod-t48198.html) skrev jag ut jag blev av med mitt aktivitetsstöd i 45 dagar.

Nu är det så att jag aldrig skickade in någon lapp (måste skicka in en varje månad om ansökan för aktivitetsstöd) eftersom mitt stöd var indraget. När jag skickade in den här månaden (tar 15 dagar efter man skickat in för att det ska betalas ut) så stod det att mitt stöd är indraget för mars. Då slog det mig att stödet som man betalas ut är ju en månad tillbaka.

Så nu sitter jag med obetalda räkningar som jag trodde jag skulle kunna betala nu. Är det någon idé att gå till försäkringskassan och säga att man missförstått?

Har fått bokat ett möte med Habiliteringen om 9 dagar. Kan dom göra nått? Sitter med 150 Kr på kontot.
Sammi
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2013-10-01

Missförstog besked från försäkringskassan, vad händer nu?

Inläggav Fenren » 2016-06-02 6:38:07

Får du aktivitetsstöd en månad i taget? Det låter konstigt...

Ring försäkringskassan. Om de sedan säger att du inte får pengar, gå till soc.

Det är i princip ditt enda val.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Missförstog besked från försäkringskassan, vad händer nu?

Inläggav rapchic » 2016-06-02 9:05:19

Jag gissar det är aktivitetsrapporten du missat? Eftersom det är aktivitetsstöd och inte aktivitetsersättning. Då är det nog bättre att ringa Arbetsförmedlingen, men ring båda, i bästa fall så förstår dom, i värsta fall så vet du säkert och kan gå till de sociala.

Om det är någon räkning som håller på att förfalla så kontakta dom som skickat räkningen, det är sällan helt omöjligt att få betala lite senare.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Missförstog besked från försäkringskassan, vad händer nu?

Inläggav marxisten » 2016-06-02 9:51:36

Fenren skrev:Får du aktivitetsstöd en månad i taget? Det låter konstigt...

Ring försäkringskassan. Om de sedan säger att du inte får pengar, gå till soc.

Det är i princip ditt enda val.


Aktivitetsstöd är ju en ersättning man får om man deltar i en praktik på AF och på det får du betalt per dag du arbetar, så inte alls konstigt.

Aktivitetsersättning beviljas på upp till två år i taget däremot, och där behöver du ej skicka in rapporter.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Missförstog besked från försäkringskassan, vad händer nu?

Inläggav Sammi » 2016-06-05 17:11:14

rapchic skrev:Jag gissar det är aktivitetsrapporten du missat? Eftersom det är aktivitetsstöd och inte aktivitetsersättning. Då är det nog bättre att ringa Arbetsförmedlingen, men ring båda, i bästa fall så förstår dom, i värsta fall så vet du säkert och kan gå till de sociala.

Om det är någon räkning som håller på att förfalla så kontakta dom som skickat räkningen, det är sällan helt omöjligt att få betala lite senare.


Har både varit och ringt till Arbetsförmedlingen som säger att det är i systemet och inte kan göras något åt.

Hade tidigare gjort upp med en arbetspsykolog på AF som var något liknande aktivitetsersättning. Men att jag sökte dom jobb jag kunde, så jag fortfarande var kvar på arbetsmarknaden. Flyttade till annan ort där dom ej hade någon arbetspsykolog, sen tog dom in dessa aktivitetsrapporter och krav på sökta arbeten.

Har inte så mycket erfarenhet med habiliteringen, någon som vet om dom kan hjälpa en? något man bör säga?
Sammi
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2013-10-01

Missförstog besked från försäkringskassan, vad händer nu?

Inläggav Alien » 2016-06-05 17:30:28

Jag antar att du får prata med en kurator på Hab. Då får du förklara att du har svårt med det här att fylla i papper (rapporter) och komma ihåg att skicka in. Och svårt att begripa alla krångliga regler. Hen bör iaf kunna veta något om byråkratin, vart man kan vända sig.

Sedan finns det ju arbetsterapeut på Hab också. Någon som kan se till att du får hjälpmedel, t ex för att komma ihåg saker.

Kanske du kan få en boendestödjare via LSS-handläggare i kommunen som hjälper dig med att fylla i papper?

Alla förstår att man behöver hjälpmedel om man har svårt att gå. Men om man har kognitiva svårigheter tycks man inte mötas av samma förståelse.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Missförstog besked från försäkringskassan, vad händer nu?

Inläggav Moggy » 2016-06-05 17:48:04

Det är AF du måste prata med. Kanske Hab ska prata med AF men tror inte Hab har nån speciell status på AF.

Fick du verkligen det beskedet från FK och inte AF?

Du får nog hålla andan med pengar tills de 45 dagarna gått och du kommer med igen.

Kanske ta en läkartid och förklara ditt problem och få läkarintyg på att det inte funkar för dig med arbetssökande.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Missförstog besked från försäkringskassan, vad händer nu?

Inläggav rapchic » 2016-06-05 22:14:09

Moggy skrev:---klipp---

Fick du verkligen det beskedet från FK och inte AF?
---klipp---.

Det är FK sm beslutar och betalar ut aktivitetsstöd

Om du inte lämnar in din aktivitetsrapport i tid när du deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program och får aktivitetsstöd eller utvecklingsersättning kan det också leda till att din ersättning påverkas. Det är Arbetsförmedlingen som utreder och beslutar om det.
från arbetsförmedlingens hemsida http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Min-sida/Rapportera-dina-aktiviteter.html

TS: Jag har för mig att man skulle kunna skicka in i efterhand men jag är inte säker, det är isåfall arbetsförmedlingen du kontaktar om det.

Glöm inte att skicka in förra månadens rapport nu så att du halkar efter ännu mer och glöm inte heller att ringa dom som du är skyldig pengar (räkningar) för att ev kunna få betala senare
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Missförstog besked från försäkringskassan, vad händer nu?

Inläggav Moggy » 2016-06-05 23:02:41

rapchic skrev:
Moggy skrev:---klipp---

Fick du verkligen det beskedet från FK och inte AF?
---klipp---.

Det är FK sm beslutar och betalar ut aktivitetsstöd



Ja, fast det med 45 dagar och skicka in rapport brukar vara AF. TS måste skriva exakt hur det är om vi ska kunna ge råd.

Viktigt att TS får fram till AF att det inte funkar och det görs bäst via läkare. AF är stenhårda med att rapporterna ska in och missar man åker man på 45 dagar. Du behöver helt enkelt komma bort från det då det är ett h*elvete.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Missförstog besked från försäkringskassan, vad händer nu?

Inläggav Sammi » 2016-06-06 3:56:57

Det är AF som rapporterar och FK som betalar ut.

Problemet hos mig är att jag lätt fastnar för principer. Så jag skickar alltid in det sista datumet för att kunna rapportera så många aktiviteter som möjligt annars får jag känslan att jag missar. Om det går en dag över så går det inte längre att skicka in rapporten, därav utebliven rapport.

Har inga lån eller direkta skulder. Inga avbetalningar som tur är. Men har fortfarande en fast telefonräkning (endast abonnemang). Har ingen egen bostad men betalar och bor i ett rum hos en bekant.

Har som tur är fått lite genom att hjälpa bekanta med småjobb som varit snälla. Men det var ett tag sen och nu är det tomt. Skrapar ihop lite gömda mynt ur fickorna. Vill inte försöka framstå som någon misärhistoria då jag vet att det är folk som har det mycket värre. Vet bara inte vart jag ska vända mig, eller på vilket sätt. Har som sagt försökt förklara för AF, men verkar inte som dom kan påverka/ändra något i systemet.
Sammi
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2013-10-01

Missförstog besked från försäkringskassan, vad händer nu?

Inläggav Fenren » 2016-06-06 8:07:00

marxisten skrev:
Fenren skrev:Får du aktivitetsstöd en månad i taget? Det låter konstigt...

Ring försäkringskassan. Om de sedan säger att du inte får pengar, gå till soc.

Det är i princip ditt enda val.


Aktivitetsstöd är ju en ersättning man får om man deltar i en praktik på AF och på det får du betalt per dag du arbetar, så inte alls konstigt.

Aktivitetsersättning beviljas på upp till två år i taget däremot, och där behöver du ej skicka in rapporter.


Där ser man.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Missförstog besked från försäkringskassan, vad händer nu?

Inläggav rapchic » 2016-06-06 11:22:43

Sammi skrev:Det är AF som rapporterar och FK som betalar ut.

Problemet hos mig är att jag lätt fastnar för principer. Så jag skickar alltid in det sista datumet för att kunna rapportera så många aktiviteter som möjligt annars får jag känslan att jag missar. Om det går en dag över så går det inte längre att skicka in rapporten, därav utebliven rapport.

Har inga lån eller direkta skulder. Inga avbetalningar som tur är. Men har fortfarande en fast telefonräkning (endast abonnemang). Har ingen egen bostad men betalar och bor i ett rum hos en bekant.

Har som tur är fått lite genom att hjälpa bekanta med småjobb som varit snälla. Men det var ett tag sen och nu är det tomt. Skrapar ihop lite gömda mynt ur fickorna. Vill inte försöka framstå som någon misärhistoria då jag vet att det är folk som har det mycket värre. Vet bara inte vart jag ska vända mig, eller på vilket sätt. Har som sagt försökt förklara för AF, men verkar inte som dom kan påverka/ändra något i systemet.

Räkningar är också skulder, ta och ring ang telefonräkningen.

Du kan inte börja fylla i rapporten kvällen den sista i månaden? Man fyller ju i en månad i taget och gör du så så har du minst en vecka att lämna in den om jag minns rätt.

Men det beteendet är det nog bra om du arbetar med och där kan HAB hjälpa
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Missförstog besked från försäkringskassan, vad händer nu?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2016-06-09 0:51:17

Sammi skrev:Det är AF som rapporterar och FK som betalar ut.

Problemet hos mig är att jag lätt fastnar för principer. Så jag skickar alltid in det sista datumet för att kunna rapportera så många aktiviteter som möjligt annars får jag känslan att jag missar.


Men alltså är det arbetsförmedlingen så skickar du alltid in rapporter för föregående månad så då spelar det väl ingen roll om man rapporterar den 2:a eller den 14:e? Du får ju inte ta med saker för innevarande månad i alla fall.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in