Arabiska på väg att gå om finska

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav Toblerone » 2016-06-02 9:56:43

kiddie skrev:Tycker inte finska är ett vackert språk, iallafall inte när de talar sådär vasst. Arabiska kan låta helt olika pga olika dialekter, värst är den "arga" arabiskan i typ Irak. Danska tycker jag är jättefult trots att danskar har väldigt hög status i svenskars öron. Så det har inte alltid med status att göra. Då skulle vi tycka att hebreiska lät bra för israeler har hög status.


Eller kan det vara så att störs mer av när finländare pratar svenska, eftersom det inte passar då med det hårda uttalet? När de pratar finska, ska det ju låta så. :mrgreen:
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav Toblerone » 2016-06-02 10:00:32

Alien skrev:
Toblerone skrev:
Alien skrev:Ja, om man enbart ser till enskilda individer. Men kollar man generellt, så är jag övertygad om att det har med status att göra.


Slackern är en individ. :mrgreen:


Ja, har jag påstått något annat? Men så länge ingen anger något annat skäl framhärdar jag i att tro att det beror på låg status när man säger att finska är fult. Jag har själv ingen positiv bild av finskan dels pga högljudda finnar på finlandsbåtarna, dels pga finnarnas trakasserier mot finlandssvenskar. Men rent språkmässigt inser jag inte varför inte finska skulle kunna vara vackert. Det saknar iaf ösköna sch-ljud. Sä jag opponerar mig mot dem som menar att det är självklart att finskan är ett fult språk.


Men då får han väl ha individuella åsikter också. Jag tror inte riktigt att man kan vara helt saklig och objektiv där, och då funkar det inte riktigt att kräva att man måste ha skäl. Du tycker ju att sch-ljud är osköna. Det tycker inte jag. Jag tycker det kan vara trevlig. Beror lite på resten av språket förstås. Men, allt sånt där är ju ganska subjektivt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav marxisten » 2016-06-02 10:11:33

Huggorm skrev:
kiddie skrev:Tycker inte finska är ett vackert språk, iallafall inte när de talar sådär vasst. Arabiska kan låta helt olika pga olika dialekter, värst är den "arga" arabiskan i typ Irak. Danska tycker jag är jättefult trots att danskar har väldigt hög status i svenskars öron. Så det har inte alltid med status att göra. Då skulle vi tycka att hebreiska lät bra för israeler har hög status.
Hebreiska låter ju lika illa som arabiska, och danska är inte heller speciellt vackert. Men finska är faktiskt fint, och jag bryr mig inte ett dugg om vilket "status" ett språk har :-)063


Ett språk jag tycker låter vackert är latin av nån anledning. Dessutom är det ett historiskt viktigt språk vilket gör jag faktiskt skulle vilja lära mig det. Har ett intresse för just historia, och äldre texter är på latin ofta, så vore kul att kunna läsa.

Finska däremot är ett väldigt robust språk som ibland i det närmaste låter aggressivt tycker jag.

Danska är mest grötigt, då föredrar jag norska flera gånger om, Lättare att förstå, sen är det så att norrmäns uttal låter så jävla glatt av nån anledning.

Arabiska är ett språk jag inte gillar så mycket, tycker de låter aggressivt, men det kan ju bero på att man inte kan språket. I vilket är även det ett språk jag skulle vilja kunna av två anledningar. Dels religionsintresse, men främst för att det skulle underlätta att vid kommunikation med invandrare, speciellt nyanlända som inte har någon skolning i engelska.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav Huggorm » 2016-06-02 14:07:33

marxisten skrev:Ett språk jag tycker låter vackert är latin av nån anledning. Dessutom är det ett historiskt viktigt språk vilket gör jag faktiskt skulle vilja lära mig det. Har ett intresse för just historia, och äldre texter är på latin ofta, så vore kul att kunna läsa.
Men det är väl ingen som längre vet hur latin lät? Inga talare fanns kvar, bara skriftspråket, så alla uttalar orden på sitt modersmål.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav slackern » 2016-06-02 15:07:41

Huggorm skrev:
marxisten skrev:Ett språk jag tycker låter vackert är latin av nån anledning. Dessutom är det ett historiskt viktigt språk vilket gör jag faktiskt skulle vilja lära mig det. Har ett intresse för just historia, och äldre texter är på latin ofta, så vore kul att kunna läsa.
Men det är väl ingen som längre vet hur latin lät? Inga talare fanns kvar, bara skriftspråket, så alla uttalar orden på sitt modersmål.


Jag tror att dom flesta romanska språken har vulgärlatin som bas, det är tydligen skillnad på klassisktlatin som var skriftspråket och språket dom högre klasserna använde när dom orerade i senaten, medans dom flesta talade vulgärlatin.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav Huggorm » 2016-06-02 15:45:10

slackern skrev:
Huggorm skrev:
marxisten skrev:Ett språk jag tycker låter vackert är latin av nån anledning. Dessutom är det ett historiskt viktigt språk vilket gör jag faktiskt skulle vilja lära mig det. Har ett intresse för just historia, och äldre texter är på latin ofta, så vore kul att kunna läsa.
Men det är väl ingen som längre vet hur latin lät? Inga talare fanns kvar, bara skriftspråket, så alla uttalar orden på sitt modersmål.


Jag tror att dom flesta romanska språken har vulgärlatin som bas, det är tydligen skillnad på klassisktlatin som var skriftspråket och språket dom högre klasserna använde när dom orerade i senaten, medans dom flesta talade vulgärlatin.
Kanske. Det sägs att rumänska är närmast latin, men det är väl antagligen "vulgärlatin" då.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav slackern » 2016-06-02 16:07:44

Huggorm skrev:
slackern skrev:
Huggorm skrev:Men det är väl ingen som längre vet hur latin lät? Inga talare fanns kvar, bara skriftspråket, så alla uttalar orden på sitt modersmål.


Jag tror att dom flesta romanska språken har vulgärlatin som bas, det är tydligen skillnad på klassisktlatin som var skriftspråket och språket dom högre klasserna använde när dom orerade i senaten, medans dom flesta talade vulgärlatin.
Kanske. Det sägs att rumänska är närmast latin, men det är väl antagligen "vulgärlatin" då.


Här kan du läsa om vulgärlatin rätt intressant faktiskt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vulg%C3%A4rlatin
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav Braincandy » 2016-06-02 20:14:49

Arabiska. En sjujävla massa harkel hela tiden. Föredrar persiska som flyter på bättre.
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav Julianus » 2016-06-03 17:41:24

Hellre arabiska än andra språk som i mina ögon är det fulaste som finns.

Mycket harkel, tyvärr och samtliga fula språk finns i Europa.

Arabiska är det vackraste som finns. Kommer att lära mig det nångång :)

Märks tydligt att världen består av stereotyper.
Julianus
 
Inlägg: 9367
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav Alien » 2016-06-03 18:01:00

kiddie skrev:Tycker inte finska är ett vackert språk, iallafall inte när de talar sådär vasst. Arabiska kan låta helt olika pga olika dialekter, värst är den "arga" arabiskan i typ Irak. Danska tycker jag är jättefult trots att danskar har väldigt hög status i svenskars öron. Så det har inte alltid med status att göra. Då skulle vi tycka att hebreiska lät bra för israeler har hög status.


Danmark är ingen politisk el kulturell stormakt. Dessutom är det för likt svenskan, samtidigt som det är omöjligt att förstå "dom talar som om dom har gröt i munnen". Norska har något högre status, och vi tycker det låter muntert och piggt när de talar.

Man kanske skulle lyssna på sånger på ett språk innan man dömer ut det?

Är finskan vass? Det kanske beror på alla hårda k-ljud.

Har israeler hög status? Det beror nog på hur man ser på deras behandling av palestinierna. Det var israeliska terrorister som mördade Folke Bernadotte.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav Alien » 2016-06-03 18:13:57

Toblerone skrev:
Alien skrev:
Toblerone skrev:
Slackern är en individ. :mrgreen:


Ja, har jag påstått något annat? Men så länge ingen anger något annat skäl framhärdar jag i att tro att det beror på låg status när man säger att finska är fult. Jag har själv ingen positiv bild av finskan dels pga högljudda finnar på finlandsbåtarna, dels pga finnarnas trakasserier mot finlandssvenskar. Men rent språkmässigt inser jag inte varför inte finska skulle kunna vara vackert. Det saknar iaf ösköna sch-ljud. Sä jag opponerar mig mot dem som menar att det är självklart att finskan är ett fult språk.


Men då får han väl ha individuella åsikter också. Jag tror inte riktigt att man kan vara helt saklig och objektiv där, och då funkar det inte riktigt att kräva att man måste ha skäl. Du tycker ju att sch-ljud är osköna. Det tycker inte jag. Jag tycker det kan vara trevlig. Beror lite på resten av språket förstås. Men, allt sånt där är ju ganska subjektivt.


Om man inte kan ange några skäl så beror det på fördomar, det utgår jag alltid ifrån. Precis som när folk skriver om fula namn. De namn som anses fula är oftast sådana som är vanliga bland äldre (äldre är negativt) el utländska namn.

För övrigt var det det Geisha jag svarade, inte slackern. Det var alltså två som tycker att finska är fult och fler har tillkommit.

Jag har alltid varit en besvärlig person som frågar "varför", särskilt när folk säger något som ett faktum, typ "finska är fult". Kan tänka mig att om det är den allmänna uppfattningen så undvek barn att prata finska offentligt, ville inte gå på hemspråksundervisning etc.

Har ju läst om att samiska och tornedalsfinska förbjöds i skolorna förr (dvs barnen fick inte tala det ens på rasterna). Det gav förstås de språken lägre status.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav Alien » 2016-06-03 18:19:17

Toblerone skrev:
kiddie skrev:Tycker inte finska är ett vackert språk, iallafall inte när de talar sådär vasst. Arabiska kan låta helt olika pga olika dialekter, värst är den "arga" arabiskan i typ Irak. Danska tycker jag är jättefult trots att danskar har väldigt hög status i svenskars öron. Så det har inte alltid med status att göra. Då skulle vi tycka att hebreiska lät bra för israeler har hög status.


Eller kan det vara så att störs mer av när finländare pratar svenska, eftersom det inte passar då med det hårda uttalet? När de pratar finska, ska det ju låta så. :mrgreen:


Jag tror faktiskt att folk störs mer av språk som de inte förstår, som när folk talar finska el arabiska runt om den.

Vad tyska beträffar minns jag att vår lärare sade att vi måste låta mer arga och bestämda när vi talade tyska. Vi pratade för mjukt. Tja, är man en mesig svensk så märks det, även om man talar tyska. :lol:

Kändes som man skulle låta som en hård tysk soldat med svart rock och schäfer "raus, raus"
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav kiddie » 2016-06-04 1:34:37

Samiska tycker jag är fint.

Det är inte bara statusen som avgör hur man tycker ett språk låter.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav kiddie » 2016-06-04 1:36:58

Nästan alla språk går att sjunga OK på, förutom holländska... :-)002
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav Toblerone » 2016-06-05 11:41:41

Alien skrev:
Toblerone skrev:
kiddie skrev:Tycker inte finska är ett vackert språk, iallafall inte när de talar sådär vasst. Arabiska kan låta helt olika pga olika dialekter, värst är den "arga" arabiskan i typ Irak. Danska tycker jag är jättefult trots att danskar har väldigt hög status i svenskars öron. Så det har inte alltid med status att göra. Då skulle vi tycka att hebreiska lät bra för israeler har hög status.


Eller kan det vara så att störs mer av när finländare pratar svenska, eftersom det inte passar då med det hårda uttalet? När de pratar finska, ska det ju låta så. :mrgreen:


Jag tror faktiskt att folk störs mer av språk som de inte förstår, som när folk talar finska el arabiska runt om den.

Vad tyska beträffar minns jag att vår lärare sade att vi måste låta mer arga och bestämda när vi talade tyska. Vi pratade för mjukt. Tja, är man en mesig svensk så märks det, även om man talar tyska. :lol:

Kändes som man skulle låta som en hård tysk soldat med svart rock och schäfer "raus, raus"


DET tycker jag däremot är en fördom! Folk kanske lär sig tyska från nazistfilmer? Den svarta (läder?)rocken är nog SS- eller gestapo-unform. Och där förstår man ju var det arga, hårda kommer ifrån.

Sedan beror det också på var i Tyskland. Ju längre man kommer söderut desto mjukare blir det. Sydvästra Tyskland, t.ex. Stuttgart - där låter det mjukt. Kanske också för att de hänger ett -e på alla verb. I Schweiz blir det -i istället vilket också låter mjukt men samtidigt barnsligt. Fast det håller inte helt och hållet med nord-syd-skillnad. Bayern kan också låta hårt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav Toblerone » 2016-06-05 11:43:21

kiddie skrev:Nästan alla språk går att sjunga OK på, förutom holländska... :-)002


Det finns väl folk som sjunger på holländska, så det måste nog gå. Förut sjöngs det knappt på tyska heller, men man kan alltid hitta musik som passar till språket. Och plötsligt går det. :-)Happy
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav Huggorm » 2016-06-05 11:49:13

Toblerone skrev:
kiddie skrev:Nästan alla språk går att sjunga OK på, förutom holländska... :-)002


Det finns väl folk som sjunger på holländska, så det måste nog gå. Förut sjöngs det knappt på tyska heller, men man kan alltid hitta musik som passar till språket. Och plötsligt går det. :-)Happy
Rammstein är inte det samma när de sjunger på engelska, de måste sjunga på tyska för att det skall låta bra
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav Toblerone » 2016-06-05 11:54:03

Alien skrev:
Om man inte kan ange några skäl så beror det på fördomar, det utgår jag alltid ifrån. Precis som när folk skriver om fula namn. De namn som anses fula är oftast sådana som är vanliga bland äldre (äldre är negativt) el utländska namn.


Det finns områden där man ändå går efter personlig individuell smak. Det kan kan gälla musik, böcker, filmer. Min man tycker om helt andra filmer än jag. Det ena är väl inte sämre än det andra. Jag tycker det är också viktigt att man får ha olika smaker. Utan att behöva hitta en anledning varför det är så. Man vet ofta inte varför man tycker om det ena och inte det andra. Eller så kan det finnas väldigt olika individuella skäl varför man gillar det ena eller det andra.

Det kan var lite taskigt att säga att folk har fördomar om det kanske i själva verket har en blandning av personliga erfarenheter och preferenser som ligger bakom och som de kanske inte förklara, för att de inte vet själva.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav Toblerone » 2016-06-05 11:56:04

Huggorm skrev:
Toblerone skrev:
kiddie skrev:Nästan alla språk går att sjunga OK på, förutom holländska... :-)002


Det finns väl folk som sjunger på holländska, så det måste nog gå. Förut sjöngs det knappt på tyska heller, men man kan alltid hitta musik som passar till språket. Och plötsligt går det. :-)Happy
Rammstein är inte det samma när de sjunger på engelska, de måste sjunga på tyska för att det skall låta bra


Vanesak. Jag kunde också tycka att det var konstigt, när jag hörde Sabaton sjunga på engelska. Det ska vara på svenska. Man är väl lite ovan? Eller så är deras engelska inte så bra. Ramstein har jag inte riktigt hört på engelska, men det kan vara dålig engelska också. De är väl från Östtyskland?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav Huggorm » 2016-06-05 11:58:25

Toblerone skrev:
Huggorm skrev:
Toblerone skrev:
Det finns väl folk som sjunger på holländska, så det måste nog gå. Förut sjöngs det knappt på tyska heller, men man kan alltid hitta musik som passar till språket. Och plötsligt går det. :-)Happy
Rammstein är inte det samma när de sjunger på engelska, de måste sjunga på tyska för att det skall låta bra


Vanesak. Jag kunde också tycka att det var konstigt, när jag hörde Sabaton sjunga på engelska. Det ska vara på svenska. Man är väl lite ovan? Eller så är deras engelska inte så bra. Ramstein har jag inte riktigt hört på engelska, men det kan vara dålig engelska också. De är väl från Östtyskland?
Jo de är från östtyskland och sjunger på ganska dålig engelska, men jag tror inte det är vad det handlar om. Det skall helt enkelt vara tyska för att ge rätt stämning.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav slackern » 2016-06-05 12:58:25

Huggorm skrev:
Toblerone skrev:
Huggorm skrev:Rammstein är inte det samma när de sjunger på engelska, de måste sjunga på tyska för att det skall låta bra


Vanesak. Jag kunde också tycka att det var konstigt, när jag hörde Sabaton sjunga på engelska. Det ska vara på svenska. Man är väl lite ovan? Eller så är deras engelska inte så bra. Ramstein har jag inte riktigt hört på engelska, men det kan vara dålig engelska också. De är väl från Östtyskland?
Jo de är från östtyskland och sjunger på ganska dålig engelska, men jag tror
inte det är vad det handlar om. Det skall helt enkelt vara tyska för att ge rätt stämning.


I Östtyskland fick dom nog lära sig ryska istället för engelska, stackars människor bakom järnridån, dålig mat, dålig politik och värdelöst andra språk dom fick lära sig.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav Huggorm » 2016-06-05 13:00:56

Ryska hade jag väldigt gärna lärt mig, jag funderar på att börja plugga det nu på egen hand. Förutom Ryssland är det ju gångbart i alla gamla sovjetrepubliker.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav slackern » 2016-06-05 13:04:54

Huggorm skrev:Ryska hade jag väldigt gärna lärt mig, jag funderar på att börja plugga det nu på egen hand. Förutom Ryssland är det ju gångbart i alla gamla sovjetrepubliker.


Jo man jag pratar om att lära som ett främmande språk i skolan, jag tvivlar på att du hade velat lära dig ryska istället för engelska i skolan?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav Huggorm » 2016-06-05 13:08:01

Inte istället för engelska men hellre än tyska eller franska
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in