Hur ofta städar/dammar ni?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur ofta städar/dammar ni?

Inläggav Sacrifice_25 » 2016-05-25 16:56:05

Hejsan

Är lite nyfikten på hur ofta ni brukar städa eller dammsuga ni som bor själva?
Jag själv har atypisk autism och jag bor själv hemma. Jag fixar allt annat galant men när det kommer till att damma och dammsuga så blir det jobbigare. Delvis för att jag känner att det spelar ingen roll ifall jag dammar eller dammsuger det kommer ändå bli dammigt och skitigt igen.
Sacrifice_25
Inaktiv
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2015-10-24

Hur ofta städar/dammar ni?

Inläggav Liljan » 2016-05-26 22:41:59

Jag dammar en gång i veckan och dammsuger två gånger per vecka, men det är för att jag har katter så det blir smutsigt fort. En av katterna är dessutom utekatt så han drar in en del lera och grus.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Hur ofta städar/dammar ni?

Inläggav aspiemason » 2016-05-27 0:04:17

Jag delar upp det. Varannan vecka dammsuger jag, skurar golvet och torkar höga ytor och städar badrummet. Sen nästa varannan vecka gör jag samma procedur men byter skura golvet mot dammtorkning på övriga ytor och torkar speglar.
aspiemason
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2015-05-01

Hur ofta städar/dammar ni?

Inläggav Sacrifice_25 » 2016-05-27 8:19:58

Oj vad noga ni var då hehe
Sacrifice_25
Inaktiv
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2015-10-24

Hur ofta städar/dammar ni?

Inläggav EnPojke » 2016-05-28 11:58:45

När jag bodde själv löste jag det genom att helt enkelt mimimera saker som dammar eller saker överhuvudtaget. Var nästan ekande tomt i lägenheten. Inga mattor och det enda av textil var soffan men det matrialet dammade inte av sig märkbart. Alla kläder i garderob. Minimalistiskt möblerat så när jag väl städade behövdes inget flyttas, bara tomma ytor. Laga mat med så lite redskap som möjligt.

Städa kanske 1 gång i månaden..
EnPojke
 
Inlägg: 61
Anslöt: 2016-01-25

Hur ofta städar/dammar ni?

Inläggav Chrilleb » 2016-05-28 12:05:45

Hej !


Jag städar en gång i veckan med dammsugare ( borde dock damma mer ofta ) . Ska köpa en mopp så jag kan våttorka framöver oxå.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Hur ofta städar/dammar ni?

Inläggav Toblerone » 2016-05-28 12:18:45

Jag städar en gång i veckan - dammar, dammsuger och våttorkar. Har även robotdammsugare, men de har ju sina nackdelar, helt klart. Dels måste man plockar bort ALLT från golvet och sen missar den ibland ändå. Bara att rekommendera för stora, ganska tomma rum.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur ofta städar/dammar ni?

Inläggav Flinta » 2016-05-28 12:33:08

Hur mycket tid lägger ni på städning i veckan/månaden? Det är ju väldigt individuellt hur rent man vill ha det..samt hur stor hyra och hur mycket saker man har att göra rena..
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Hur ofta städar/dammar ni?

Inläggav Fenren » 2016-05-28 12:35:29

Sopar sex gånger, dammsuger en gång och moppar allt 1/2, badrum moppas 1ggr och fläckar moppas ca 2ggr.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Hur ofta städar/dammar ni?

Inläggav Fenren » 2016-05-28 12:37:40

Flinta skrev:Hur mycket tid lägger ni på städning i veckan/månaden? Det är ju väldigt individuellt hur rent man vill ha det..samt hur stor hyra och hur mycket saker man har att göra rena..


1h/dag plus 3h/vecka och 3h/vecka ute.
Detta exkluderar kök, då det ingår i matlagning, utom moppning köksgolv.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Hur ofta städar/dammar ni?

Inläggav colaflaska » 2016-05-28 13:25:09

Dammsuger varannan dag. En av mina katter har astma, så det måste hållas så dammfritt som möjligt. Dammar gör jag inte så regelbundet, tar det när det ser dammigt ut. Jag har märkt att om jag dammsuger så ofta som jag gör blir det inte ens i närheten så dammigt som det skulle bli om jag bara dammsuger en gång i veckan.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Hur ofta städar/dammar ni?

Inläggav nescio » 2016-05-28 13:29:41

Sacrifice_25 skrev:Är lite nyfikten på hur ofta ni brukar städa eller dammsuga ni som bor själva?
Ett par gånger om året. Men inte hela huset. Bara där de största dammråttorna ligger.
Flinta skrev:Hur mycket tid lägger ni på städning i veckan/månaden?
Jag gissar på cirka en timme per år.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Hur ofta städar/dammar ni?

Inläggav Fenren » 2016-05-28 13:34:57

colaflaska skrev:Dammsuger varannan dag. En av mina katter har astma, så det måste hållas så dammfritt som möjligt. Dammar gör jag inte så regelbundet, tar det när det ser dammigt ut. Jag har märkt att om jag dammsuger så ofta som jag gör blir det inte ens i närheten så dammigt som det skulle bli om jag bara dammsuger en gång i veckan.


Nä det är en enorm skillnad och den största fördelen med robotdammsugare! De kan ju utan problem dammsuga dagligen... Men nu har vi trösklar, så det funkar inte...
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Hur ofta städar/dammar ni?

Inläggav Sacrifice_25 » 2016-05-28 14:07:08

Tycker själv det är onödigt bor i en egen lägenhet själv. Brukar nästan aldrig damma eller dammsuga eller diska. Jag menar vad är vitsen det blir ju disk och skit och damm igen?
Sacrifice_25
Inaktiv
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2015-10-24

Hur ofta städar/dammar ni?

Inläggav Indica » 2016-05-28 14:09:43

Damsuger var tredje dag och skurar en gång i veckan. Torkar av och ordnar varje dag :shock: men så har jag hundar som jag älskar och de har hundhår som jag hatar!
Indica
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2016-05-23

Hur ofta städar/dammar ni?

Inläggav elle » 2016-05-28 14:34:39

Jag dammsuger en gång i veckan ( även golvet i badrummet) och då måste jag ha öppna fönster.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Hur ofta städar/dammar ni?

Inläggav badsa123 » 2016-05-28 15:10:41

jag försöker dammsuga varannan vecka och dammar av när jag ser att det blir dammigt. Brukar göra rent lite allteftersom det blir smutsigt.
badsa123
 
Inlägg: 157
Anslöt: 2008-05-15
Ort: Hallstahammar

Hur ofta städar/dammar ni?

Inläggav Toblerone » 2016-05-28 16:21:44

Sacrifice_25 skrev:Tycker själv det är onödigt bor i en egen lägenhet själv. Brukar nästan aldrig damma eller dammsuga eller diska. Jag menar vad är vitsen det blir ju disk och skit och damm igen?


Problemet är att du inte får bort skiten så småningom. Om du nån gång flyttar ut så måste man antagligen riva ut alla golv för att man aldrig får rent dem. Samma sak med badrum, eventuellt också kök. Man förstör i princip lägenheter med att aldrig städa.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur ofta städar/dammar ni?

Inläggav Toblerone » 2016-05-28 16:23:19

Fenren skrev:
colaflaska skrev:Dammsuger varannan dag. En av mina katter har astma, så det måste hållas så dammfritt som möjligt. Dammar gör jag inte så regelbundet, tar det när det ser dammigt ut. Jag har märkt att om jag dammsuger så ofta som jag gör blir det inte ens i närheten så dammigt som det skulle bli om jag bara dammsuger en gång i veckan.


Nä det är en enorm skillnad och den största fördelen med robotdammsugare! De kan ju utan problem dammsuga dagligen... Men nu har vi trösklar, så det funkar inte...


Man kan ju låta roboten dammsuga i ett rum i taget. Lite jobbigt kanske....precis som när den fastnar nånstans.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur ofta städar/dammar ni?

Inläggav Moggy » 2016-05-28 17:29:48

Dammsuger ett par ggr i månaden och lite vid behovc på de ställen det behövs. Skurar golvet kanske varannan månad. Torkar damm lite då och då på ställen där jag ser att det blivit dammigt.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Hur ofta städar/dammar ni?

Inläggav Fenren » 2016-05-28 17:33:04

Toblerone skrev:
Fenren skrev:
colaflaska skrev:Dammsuger varannan dag. En av mina katter har astma, så det måste hållas så dammfritt som möjligt. Dammar gör jag inte så regelbundet, tar det när det ser dammigt ut. Jag har märkt att om jag dammsuger så ofta som jag gör blir det inte ens i närheten så dammigt som det skulle bli om jag bara dammsuger en gång i veckan.


Nä det är en enorm skillnad och den största fördelen med robotdammsugare! De kan ju utan problem dammsuga dagligen... Men nu har vi trösklar, så det funkar inte...


Man kan ju låta roboten dammsuga i ett rum i taget. Lite jobbigt kanske....precis som när den fastnar nånstans.


Jag har betydligt fler trösklar än dörrar... Och att sitta barnvakt år dammis är ju lika jobbigt som att dammsuga manuellt.

Nä, dammis får komma fram igen när det renoverats bort alla trösklar.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Hur ofta städar/dammar ni?

Inläggav Toblerone » 2016-05-28 18:14:57

Fenren skrev:
Toblerone skrev:
Fenren skrev:
Nä det är en enorm skillnad och den största fördelen med robotdammsugare! De kan ju utan problem dammsuga dagligen... Men nu har vi trösklar, så det funkar inte...


Man kan ju låta roboten dammsuga i ett rum i taget. Lite jobbigt kanske....precis som när den fastnar nånstans.


Jag har betydligt fler trösklar än dörrar... Och att sitta barnvakt år dammis är ju lika jobbigt som att dammsuga manuellt.

Nä, dammis får komma fram igen när det renoverats bort alla trösklar.


Jag brukar sätta den i ett rum och stänga dörren. Att gå ut, tycker jag inte riktigt är en bra idé. Då kommer man kanske hem och märker att den har fastnat nånstans i ett tidigt skede och inte har kommit långt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur ofta städar/dammar ni?

Inläggav kiddie » 2016-05-28 20:31:49

Dammsuger och våttorkar en gång i veckan. Dammar gör jag när jag ser dammet.... :-)002
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur ofta städar/dammar ni?

Inläggav colaflaska » 2016-05-29 2:24:16

Fenren skrev:
colaflaska skrev:Dammsuger varannan dag. En av mina katter har astma, så det måste hållas så dammfritt som möjligt. Dammar gör jag inte så regelbundet, tar det när det ser dammigt ut. Jag har märkt att om jag dammsuger så ofta som jag gör blir det inte ens i närheten så dammigt som det skulle bli om jag bara dammsuger en gång i veckan.


Nä det är en enorm skillnad och den största fördelen med robotdammsugare! De kan ju utan problem dammsuga dagligen... Men nu har vi trösklar, så det funkar inte...

Vi har också en massa trösklar, å andra sidan känns det som att det är värst i vardagsrummet eftersom det är där katterna spenderar 90% av sin tid. Men det tar max 5 minuter att dammsuga så känns ovärt att köpa en robotdammsugare för det. :D

Mina föräldrar bor i ett perfekt hus för robotdammsugare, inga trösklar utom till badrummet och där ska den ju ändå inte vara. Men av någon anledning använder de inte den de har :/
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in