Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav Adira » 2016-04-28 17:29:54

Surkatt skrev:
Adira skrev:Kul att höra dina planer. Hoppas det blir lyckat och inspirerande för dig. Verkligen bra att någon vågar ge sig ut i världen och satsa på sitt intresse. Kan inte jättemycket om ämnet, men blev retad i skolan för att jag "försvarade" insekter medan andra verkade tycka det var ett rent nöje att trampa ihjäl dem.


Det där har hänt mig också, men framförallt med trädgårdssnäckor. Alla verkar hata dem :roll:

Jag plockade upp spindlar som orsakat panik inomhus och förvarade dem i mitt skåp som "skydd", så tog jag ut dem sen på rasten. Men med sniglar upplever jag mest att folk blir äcklade och vill "undvika" dem, men menar du alltså att folk sätter igång och ska trampa på dem också? Det blir ju bara geggigt och äckligt, sniglar är för stora, folk vill bara hålla sig borta från dem. Hur skulle man kunna vilja mosa en snigel? Yuck
Adira
 
Inlägg: 435
Anslöt: 2015-10-04
Ort: Thuril Confederation

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav antonius » 2016-04-28 18:18:39

En del har som ett sätt att framhäva sig som tuff genom att sparka ihjäl igelkottar, grodor, spindlar eller dyl. ett betende som ofta sker i barndomen, men en del växer inte upp från detta beteende, tyvärr... :-)051
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav EnPojke » 2016-04-28 20:29:59

antonius skrev:En del har som ett sätt att framhäva sig som tuff genom att sparka ihjäl igelkottar, grodor, spindlar eller dyl. ett betende som ofta sker i barndomen, men en del växer inte upp från detta beteende, tyvärr... :-)051


Jo det är mycket tråkigt. Själv kan jag inte ens cykla på sniglar och maskar när det regnat. Blir väldigt vinglig cykling då :lol:
EnPojke
 
Inlägg: 61
Anslöt: 2016-01-25

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav nano » 2016-04-28 21:03:05

OJ OJ, insekter får mig att få problem, avskyr dem och vill helst inte att de ska finnas alls oavsett orsak, fast skönt att veta att inte alla har samma problem för det är rätt jobbigt att vara orolig för insekter.

Fobin har iofs varit större.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav rapchic » 2016-04-28 22:10:23

De enda insekter jag har som husdjur (ej inne) och föder upp är bin. Men då är det ju några hundra tusen på sommaren istället. 8)

Dom är dessutom nog intressanta så att man behöver inga andra insekter. Vi invintrade 5 kupor och testar både langstroth och warré kupor.
Tyvärr kommer vi inte kunna ta med dom då vi flyttar söderut så att min man ska kunna studera så då får vi ha dom hos en "fodervärd" tills vi flyttar hem igen.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav kiddie » 2016-04-29 16:07:39

Någon galning hade "slängt" sina insekter vid återvinningen, i Borås tror jag. Jäkla taskigt tycker jag. Inte för det som folk hävdade, att de var läbbiga. Men kasta bort levande djur lixom?

Av intervjuade gubbens beskrivning så var det denna sorten.

http://i.imgur.com/Rz23Nxg.jpg

Det har kommit att bli en av de vanligaste husdjurskackerlackorna i Sverige.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav Adira » 2016-04-29 16:17:03

kiddie skrev:Någon galning hade "slängt" sina insekter vid återvinningen, i Borås tror jag. Jäkla taskigt tycker jag. Inte för det som folk hävdade, att de var läbbiga. Men kasta bort levande djur lixom?

Av intervjuade gubbens beskrivning så var det denna sorten.

http://i.imgur.com/Rz23Nxg.jpg

Det har kommit att bli en av de vanligaste husdjurskackerlackorna i Sverige.
Vidrigt att göra så. Hade varit bättre om han åtminstone avlivat dem hemma innan.
Adira
 
Inlägg: 435
Anslöt: 2015-10-04
Ort: Thuril Confederation

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav kiddie » 2016-04-29 16:19:23

Hur avlivar man en kackerlacka? :-)063
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav slackern » 2016-04-29 16:24:08

kiddie skrev:Hur avlivar man en kackerlacka? :-)063


Eldkastare utomhus?
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav Adira » 2016-04-29 16:42:06

Menade mest att vad som helst är bättre än att de ska krossas i något slags sopsystem. Dessutom skulle det inte vara uppskattat om de lyckades sprida sig direkt.
Adira
 
Inlägg: 435
Anslöt: 2015-10-04
Ort: Thuril Confederation

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav antonius » 2016-04-29 19:03:01

kiddie skrev:Hur avlivar man en kackerlacka? :-)063


Med ett så kallat "Roach Motel" they check in but they never check out, iaf enlgt reklamen, lol

roachmotel.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav Baba Jaga » 2016-05-04 18:58:08

Jag gillar humlor och är bra på att få liv i dem igen när de hamnat inomhus i nåt fönster och ligger där halvdöda.
Man gör så här: Lös upp lite strösocker i en tesked med vatten. Sträck fram skeden mot humlan. Då räcker den oftast ut en lång "snabel" och börjar "tanka". (Man ser det på att bakkroppen vickar.) Snart blir det fart i maskin igen! Humlan börjar brumma och stiger mot skyn.
Sen är jag glad hela dagen över att den klarade sig. :)
Baba Jaga
 
Inlägg: 463
Anslöt: 2011-12-28

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav Surkatt » 2016-05-07 17:40:45

Adira skrev:
Surkatt skrev:
Adira skrev:Kul att höra dina planer. Hoppas det blir lyckat och inspirerande för dig. Verkligen bra att någon vågar ge sig ut i världen och satsa på sitt intresse. Kan inte jättemycket om ämnet, men blev retad i skolan för att jag "försvarade" insekter medan andra verkade tycka det var ett rent nöje att trampa ihjäl dem.


Det där har hänt mig också, men framförallt med trädgårdssnäckor. Alla verkar hata dem :roll:

Jag plockade upp spindlar som orsakat panik inomhus och förvarade dem i mitt skåp som "skydd", så tog jag ut dem sen på rasten. Men med sniglar upplever jag mest att folk blir äcklade och vill "undvika" dem, men menar du alltså att folk sätter igång och ska trampa på dem också? Det blir ju bara geggigt och äckligt, sniglar är för stora, folk vill bara hålla sig borta från dem. Hur skulle man kunna vilja mosa en snigel? Yuck


Ja, alltså folk får för sig att snäckor och sniglar äter upp HELA deras trädgård och så börjar massmördandet :-)003

Och det verkar som att så fort folk ser en snigel ropar de "mördarsnigel" och hämtar en sax eller något annat mordredskap.
Surkatt
 
Inlägg: 589
Anslöt: 2013-01-13
Ort: Med utsikt över vattnet och staden

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav Surkatt » 2016-05-07 17:42:48

Baba Jaga skrev:Jag gillar humlor och är bra på att få liv i dem igen när de hamnat inomhus i nåt fönster och ligger där halvdöda.
Man gör så här: Lös upp lite strösocker i en tesked med vatten. Sträck fram skeden mot humlan. Då räcker den oftast ut en lång "snabel" och börjar "tanka". (Man ser det på att bakkroppen vickar.) Snart blir det fart i maskin igen! Humlan börjar brumma och stiger mot skyn.
Sen är jag glad hela dagen över att den klarade sig. :)


Tack för tipset! Jag brukar hjälpa humlor bort från vägen när jag ser dem om jag är ute och går. Men egentligen skulle jag ju kunna ha med mig en liten behållare med sockerlösning i väskan :-)005
Surkatt
 
Inlägg: 589
Anslöt: 2013-01-13
Ort: Med utsikt över vattnet och staden

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav geocache » 2016-05-07 18:11:36

De enda sorters insekter jag tycker är vackra är nyckelpigor, en del spindelarter (dock inte "spinkiga" insekter som harkrankar) och humlor.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav Baba Jaga » 2016-05-07 18:35:23

Den vackraste insekt jag sett var en humlelik dagsvärmare. Som en liten luden kolibri med lång snabel.
Den läskigaste var en allmän träddödare. Den larven lever 3 år inne i ett träd och kommer sen ut för att förpuppa sig. När den kröp ut ur sin ek ramlade den rakt ner i mitt fågelbad med ett plask! Den var jättestor, runt decimetern lång.
Om jag räddade den från drunkningsdöden? Självklart. (Trots att den gnagt i mitt träd ... :-)056 )
Baba Jaga
 
Inlägg: 463
Anslöt: 2011-12-28

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav Flinta » 2016-05-19 23:32:08

Flinta skrev:Finns en folkhögskolekurs i sommar som heter "Insikter om insekter".


Kom att tänka på att jag kan länka till fakta jag finner intressant:

http://ankisundin.se/proteinrik-mat-och ... #more-1987
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav River » 2016-05-20 16:56:12

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Ja, synes ikke noe særlig om veps, fluer og mygg.

Mens fks. sommerfugler og humler kan jeg like. :-)Happy
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav River » 2016-05-20 17:12:31

Ja, og edderkopper kan jeg like også.

Men det er jo også noen farlige der, som bananedderkopp og sort enke, men ikke i Norge da.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav River » 2016-05-20 17:26:03

Ellers tror jeg at alle insekter har sin misjon, eller slikt som har med økobalanse å gjøre.

Men at det er greit å ha sine favoritter synes jeg. :-)Happy
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav River » 2016-05-20 17:47:18

Forresten er jeg usikker på om edderkopp går under insekter eller krypdyr.

Så en eventuell utenomting/off topic her.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav Surkatt » 2016-05-26 9:47:15

Ja edderkopp/spindel har ju åtta ben, så den får inte räknas som insekt. Men kul att du gillar dem. De flesta vill ju bara mosa dem.

Har du sett getingspindel/veps edderkopp någon gång?

http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/djur/insekterochspindeldjur/spindeldjur/getingspindel.5209.html
Surkatt
 
Inlägg: 589
Anslöt: 2013-01-13
Ort: Med utsikt över vattnet och staden

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav River » 2016-05-26 11:49:22

Surkatt skrev:Ja edderkopp/spindel har ju åtta ben, så den får inte räknas som insekt. Men kul att du gillar dem. De flesta vill ju bara mosa dem.

Har du sett getingspindel/veps edderkopp någon gång?

http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/djur/insekterochspindeldjur/spindeldjur/getingspindel.5209.html

Nei, den har jeg ikke sett, for så hadde jeg husket det.

En gang så jeg at en sommerfugl ble fanget og spist av en edderkopp. Ja, jeg holdt øye med en sommerfugl som koste seg på en blomst, og så plutselig ser jeg noe lite og hvitt som farer under vingene på sommerfuglen. Det var en edderkopp som gjemte seg under kronbladene på blomsten, og spant lynfort en tråd over beina til sommerfuglen. Ja, jeg forstod det ikke med en gang, men at det måtte ha foregått slik, for sommerfuglen begynte å flakse, men kom seg ikke løs fra blomsten liksom. Og så gikk det noen sekunder, og så kom edderkoppen til syne igjen og begynte å spise sommerfuglen. :cry:

Ja, men det er vel slik naturen må være. :-)063
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav aspiemason » 2016-05-26 13:51:46

Satoshi Tajiri, skaparen av Pokémon, tog sin inspiration till det numera världsomspännande pokémon från hans barndom där han var väldigt intresserad av att samla på insekter. Satoshi Tajiri har Asperger syndrom. :-)Happy
aspiemason
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2015-05-01

Återgå till Intressanta intressen



Logga in