Elevassistent till barn/ungdom med NPF

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Elevassistent till barn/ungdom med NPF

Inläggav Flinta » 2016-02-12 16:59:35

Vilken utbildning har elevassistenter till elever med NPF i grundskolan och gymnasiet?

Vad kräver ni, föräldrar? Vad erbjuds ni? Hur fungerar det för ditt barn med en elevassistent? Har ni behövt byta p g a t ex personkemi?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Elevassistent till barn/ungdom med NPF

Inläggav supernova » 2016-03-05 18:10:57

Jag tror att det finns många som är outbildade.
Jag har varit det och det var för att jag blev omplacerad utav kommunen när jag fick en inflammation i armen och inte kunde jobba kvar som undersköterska på ett ålderdomshem.
På så vis fick jag på en kurs om Npf och information att jag själv hade någon funktionsnedsättning. Det var en chockartad upplevelse kan jag säga.

Men jag har många funderingar på hur detta jobb skulle kunna fungera så bra som möjligt och det viktigaste är nog att klasslärarna är till viss del utbildade i Npf och hur man ska bemöta osv. Det är tungt om klasslärarna och elevassistenterna inte jobbar på samma sätt. För alla inblandade.
Sen kände jag att i vissa situationer när man ska träna in något som behövs för att kunna fungera i klassen kunde det behövas en extra personal väldigt intensivt en period men kanske inte hela tiden. Om man alltid har en resurs kan det bli att eleven blir lite utanför resten utav klassen.
Kanske det skulle vara bra att kommunerna hade ett proffs resursteam som kunde komma och informera och göra punktinsatser.
Tex Pojke/flicka i lågstadiet kastar sten på andra barn.
Avsätt några veckor för information och träning för teamet.
Då de kan ta reda på och informera och träna eleven så att det kan försvinna....

Kanske att de andra kommer för nära hela tiden och vill ha de andra på mer avstånd? Att barnet känner att det blir avbrutet av de andra hela tiden? Ett sätt att försvara sig kanske?
Eller vad det nu är barnet vill förmedla genom det beteendet.
Försöka ordna till en fungerande närmiljö så att eleven slutar med det samt träna eleven på det.
Många sådana problem skulle kunna lösas på så vis tror jag.

Sen kanske det behövs en stadigvarande elevassisten till vissa också men det var en tanke som jag tänkte på. Att ett tränings team skulle vara bra.
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Elevassistent till barn/ungdom med NPF

Inläggav Flinta » 2016-05-22 10:01:29

Tack för att du delade med dig.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Elevassistent till barn/ungdom med NPF

Inläggav Liljan » 2016-11-01 18:23:13

En kompis till mig är elevassistent, hon har ingen utbildning alls.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in