Hvordan forholde seg til kontaktsøkende PM?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hvordan forholde seg til kontaktsøkende PM?

Inläggav River » 2016-05-13 18:58:18

Ja, har mottatt en og annen PM i tiden jeg har vært medlem her, som jeg har oppfattet som kontaktsøkende PM, men at jeg ikke har besvart, for at jeg ikke ønsker kontakt.

Hva skal jeg svare liksom?

Liker ikke å svare at jeg ikke ønsker kontakt, så lar jeg heller være å svare.

Er dette galt?
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Hvordan forholde seg til kontaktsøkende PM?

Inläggav SoulPain » 2016-05-13 21:02:29

Ha ingen ångest över sådant, vill man inte svara så behöver man inte.
SoulPain
 
Inlägg: 362
Anslöt: 2012-07-11
Ort: Värnamo

Hvordan forholde seg til kontaktsøkende PM?

Inläggav Bonddrengen » 2016-05-14 6:09:49

Som Soulpain säger behöver man inte besvara något man inte vill. Alla vuxna människor bestämmer ju över sig själva och vad de vill göra. Utifrån ren artighet kan man ju dock välja att besvara och då säga att ytterligare kontakt undanbedes.
Bonddrengen
 
Inlägg: 272
Anslöt: 2015-09-12
Ort: E = mc^2

Hvordan forholde seg til kontaktsøkende PM?

Inläggav Alien » 2016-05-14 12:02:17

Tycker det beror på vad som står i mailet. Om någon t ex frågar om något inlägg du skrivit för att den inte förstår. Då kunde den ju lika gärna frågat i tråden men kanske tyckte det blev off topic i tråden. Hade man svarat i tråden kan man ju svara i pm också.

Eller så är det någon som tror att du är en "besläktad själ" och vill ha kontakt med just dig. Eller någon som öht vill ha kontakt och skriver till många. Du skulle kunna svara med en standardfras typ "Ta det inte personligt men jag är inte intresserad av att ha kontakt/pm:a med någon". Du skulle också kunna skriva denna fras i din signatur.

Du är alltså inte skyldig att svara på pm (förutom frågor i pm "i tjänsten" från admin och moderatorer). Men jag tänkte att ifall den som tog kontakt gjort det efter mycken vånda och tvekan kan den tro att det är just hen du inte vill ha kontakt med och tappa modet att öht ta kontakt med någon i framtiden. Då kan det vara bra att upplysa om att det gäller alla.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hvordan forholde seg til kontaktsøkende PM?

Inläggav colaflaska » 2016-05-14 12:34:41

När jag var mer aktiv fick jag relatvit många PM från folk som ville ragga. Hade iofs ett inlägg i nån av kontakttrådarna men det var gammalt. Känns lite smått.. obehagligt med den typen av oönskad kontakt. När liknande saker sker på facebook är det ju bara att blocka personen, men här fungerar det inte riktigt så.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Hvordan forholde seg til kontaktsøkende PM?

Inläggav River » 2016-05-14 13:10:29

Alien skrev:Tycker det beror på vad som står i mailet. Om någon t ex frågar om något inlägg du skrivit för att den inte förstår. Då kunde den ju lika gärna frågat i tråden men kanske tyckte det blev off topic i tråden. Hade man svarat i tråden kan man ju svara i pm också.

Eller så är det någon som tror att du är en "besläktad själ" och vill ha kontakt med just dig. Eller någon som öht vill ha kontakt och skriver till många. Du skulle kunna svara med en standardfras typ "Ta det inte personligt men jag är inte intresserad av att ha kontakt/pm:a med någon". Du skulle också kunna skriva denna fras i din signatur.

Du är alltså inte skyldig att svara på pm (förutom frågor i pm "i tjänsten" från admin och moderatorer). Men jag tänkte att ifall den som tog kontakt gjort det efter mycken vånda och tvekan kan den tro att det är just hen du inte vill ha kontakt med och tappa modet att öht ta kontakt med någon i framtiden. Då kan det vara bra att upplysa om att det gäller alla.

Ja, men det var et bra forslag, så kan ingen bli personlig såret mer. Da utfyller jeg min signatur med nevnte data.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Hvordan forholde seg til kontaktsøkende PM?

Inläggav River » 2016-05-21 23:50:36

Ja, vil bare få legge til at jeg har besvart 1-2 PM som jeg har oppfattet som kontaktsøkende, men at når jeg har besvart så ble jeg møtt med taushet, som om jeg skulle ha skrivd noe galt.

Så dette kan virke sårende begge veier det nemlig.

Like godt å skjære rett igjennom som min signatur nå viser.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Hvordan forholde seg til kontaktsøkende PM?

Inläggav River » 2016-05-22 0:56:31

Ja, har heller aldri sendt kontaktsøkende PM til noen her, utenom de 1-2 som jeg har besvart.

Så er det de siste som jeg ikke har besvart.

Ja, så ingen har noe på meg der om de skulle trekke det i tvil.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Hvordan forholde seg til kontaktsøkende PM?

Inläggav River » 2016-05-22 1:32:05

Ja, jeg mener selvfølgelig ikke kontaktsøkende slik, og har heller ikke besvart slik.

Forresten har jeg heller aldri postet kontaktsøkende innlegg av noe som helst slag i kontakttrådene på forumet.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in