Lönebidrag

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Lönebidrag

Inläggav Leffe » 2016-04-02 20:17:12

Jag arbetar med lönebidrag av något slag och förstår inte systemet här exakt. Det förefaller ändå som att kommer man in på en arbetsplats på detta sätt är det mkt svårt att ta sig ur. Det förefaller ju som att det finns en "marknad" för den här typen av anställningar, det kan vara allt från föreningar av olika slag till privat verksamhet.

En diagnos blir i en sådan situation kanske ett slags "trygghet"... om allt inte fungerar väl. Och i kanske hamna i en annan lönebidragsanställning. Men vilken är er erfarenhet/synpunkter på detta?

Moderator: Tråden flyttad från Att leva som Aspergare.
Leffe
 
Inlägg: 157
Anslöt: 2009-07-07
Ort: Lidingö

lönebidrag

Inläggav EnPojke » 2016-04-04 15:32:31

Ja, det kan nog vara så. Det är inte helt lätt att få till en lönebidragsanställning så det är nog inte lätt att bara byta huxflux. Många papper/underskrifter/samtal och möten blev det innan min lönebidragsanställning var färdig. Det kan nog göra att det iaf känns som man blir mer låst än en vanlig anställning som inte är en lika komplicerad process och har så många inblandade.

Men det är helt klart en trygghet att känna att man inte har samma press på sig. Arbetsgivaren får ju extra pengar för att man ska kunna få mer tid och hjälp osv.

Får se hur det går med mitt jobb, min "brain fog" har ställt till det endel sista tiden med pengar som saknas osv. :?
Får korta "blackouts" ibland när jag inte vet vad jag gjorde innan så då kan misstag hända. Aja blir nog bra..
EnPojke
 
Inlägg: 61
Anslöt: 2016-01-25

lönebidrag

Inläggav Leffe » 2016-04-04 20:57:24

Men säg att arbetsmiljön på en lönebidragsanställning försämras mycket tydligt. Låt säga att det handlar om en förening. Då finns det ju säkert liknande platser med personer med lönebidrag. Och man skulle utan vidare klara sig bra där. Men då sådana inte utannonseras och kanske få har riktig kännedom om denna "marknad" kanske man måste famla i mörkret ett tag för att hitta ingången.

Visst kan det vara så som du säger att det kan vara en trygghet att arbeta i egen takt, koncentrera sig på en sak i sänder osv. Arbeta med saker man tycker är intressanta. Men samtidigt kan inte det att komma in på detta sätt "Låsa" en i detta system med bidrag. Det är ju upp till arbetsgivaren hur denna "trygghetsanställning" (som ju också om arbetsmiljön försämras kan förvandlas till en tydlig "otrygghetsanställning), alltså det statliga bidraget ska användas. På ett sätt hör väl detta med trygghetsanställningar, fas 3, Samhall osv ihop som ett bidragssystem men där lönebidragsanställningar kan kopplas ihop med ämnen man har utbildning för. Men kontakten med arbetsförmedlingen och liknande har ju varit mkt obehagligt i mitt fall.
Leffe
 
Inlägg: 157
Anslöt: 2009-07-07
Ort: Lidingö

Lönebidrag

Inläggav misshopeless » 2016-05-21 10:33:59

Har man möjlighet att välja vilket yrke om man är aktulell för LB anst.?

Eller har Af bara en lista på de arbetsplatser som kan ta emot?

Hur går processen till innan Af går med på en LB anst?
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Lönebidrag

Inläggav slackern » 2016-05-21 11:40:05

misshopeless skrev:Har man möjlighet att välja vilket yrke om man är aktulell för LB anst.?

Eller har Af bara en lista på de arbetsplatser som kan ta emot?

Hur går processen till innan Af går med på en LB anst?


Mitt ex har fixat sina lönebidragsanställningar själv inom vården.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Lönebidrag

Inläggav misshopeless » 2016-05-21 11:55:04

slackern skrev:
misshopeless skrev:Har man möjlighet att välja vilket yrke om man är aktulell för LB anst.?

Eller har Af bara en lista på de arbetsplatser som kan ta emot?

Hur går processen till innan Af går med på en LB anst?


Mitt ex har fixat sina lönebidragsanställningar själv inom vården.

Hur har hon lyckats med det? Har du några bra råd?
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Lönebidrag

Inläggav EnPojke » 2016-05-21 17:39:20

Själv började jag med praktik som sen gick över i lönebidrag.
EnPojke
 
Inlägg: 61
Anslöt: 2016-01-25

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in