Bilden av NT

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bilden av NT

Inläggav Micke » 2016-05-19 21:40:07

ArgeAnkan skrev:hur är er bild av NT. är vi mobbare? vad är det som definierar oss?


Bilden av NT? :-)Happy

Jag tänker inte i sådana termer längre. Jag ser mig heller inte längre som en "aspergare". Jag rentav föredrar att säga att jag har en aspergerdiagnos framför att säga att jag har asperger. Jag gör ingen stor grej av diagnosen längre och den är väl inte det första jag nämner precis.

Men var och en får förstås förhålla sig hur hen vill till sin diagnos. Men själv tycker jag numera att det skulle kännas fånigt och alienerande att kalla mig för aspergare. Och än värre om jag skulle begagna mig utav NT-termen. Det blir lätt ett vi-och-dom tänk, när det egentligen bara finns "vi" (som jag föredrar att se det). Och har man ett vi-och-dom tänk så inbegriper det nog ofta även tanken att "vi" är bättre än "dom". Det är ju så vi människor fungerar oftast, med diagnos eller ej.

Alltså alla människor är ju så olika, oavsett diagnos eller ej, så det blir ju dumt tycker jag om man ser på människor som antingen aspergare (alternativt annan NPF) eller NT och sen generaliserar utefter det. Men var sak har sin tid; att generalisera kan ibland underlätta förståelse (som att förstå sin diagnos och sig själv), liksom det vid andra tillfällen kan leda till större missförstånd. Och man kan kanske tänka sig att det här forumet i hög grad attraherar personer som starkt identifierar sig med sin diagnos, nydiagnosticerade personer, liksom personer som kanske inte mår så bra för tillfället. Och mår man inte bra så tenderar man nog till att se saker något mindre nyanserat.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Bilden av NT

Inläggav slackern » 2016-05-19 21:42:05

Töntigt att dela upp människor enligt olika kriterier, jag ser en människa i förstahand som en människa oavsett diagnoser eller etnicitet.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bilden av NT

Inläggav geocache » 2016-05-20 16:35:25

Micke, slackern: jätteklokt skrivet av er tycker jag :-)049.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Bilden av NT

Inläggav Micke » 2016-05-20 19:21:33

Tack geocache, kul att du fortfarande bevistar detta fora. :-)Happy
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Bilden av NT

Inläggav misshopeless » 2016-05-20 21:04:46

slackern skrev:
TheWonderer92 skrev:Kanske för att du, Pikachu, angriper problem med dålig attityd. I de bästa av världar reagerar man på sådant med översikt och mognad, men tyvärr missar många budskapet i dina texter just för att de genomsyrar en hånfull ton samt en oförmåga att se nyanser. Då reagerar man lätt med "anfall är bästa försvar" varefter du avfärdar aspergare som mobbare.

Så du behöver nog rannsaka dig själv innan du ber andra att göra detsamma.


Ähe varför bli så kränkt? Det är ju bara hans teorier själv är jag så pass självsäker att jag inte tar åt mig. :)


Det handlar väl mycket om vad man själv anser och upplever som mobbing, som slackern säger blir andras inlägg inte så "mobbande" om man inte bryr sig.

Sen kan det väl vara så att personen som känner sig kränkt/mobbad har missförstått budskapet. Om folk inte får uttrycka sina åsikter blir trådarna inte lika roliga att läsa. Men då måste det ju också vara okej för andra att ifrågasätta och föreslå en annan åsikt. Det är ju lite så dynamiken fungerar i ett socialt samspel, blir det för mycket är det väl dags att säga ifrån.
Jag tar helt enkelt inte saken på ett så stort allvar eftersom det är skriven text och säger inget om personen som skriver i sin helhet. Man kan inte heller läsa av kroppsspråk m.m, det kan vara ironi eller sarkasm vilket man kan räkna med på ett öppet forum. Det är väl knappast fulländat lyckliga personer som samlas på ett sånt här ställe heller. Jag skulle inte uttrycka mig på samma sätt om jag träffade folk IRL för då är det andra sociala koder som gäller.

Jag hatar inte "NTs", däremot är oförstående människor jobbigt oavsett diagnos.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Bilden av NT

Inläggav kiddie » 2016-05-20 23:08:09

Jag hatar inte "NTs", däremot är oförstående människor jobbigt oavsett diagnos.


JA!! Precis!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Bilden av NT

Inläggav slackern » 2016-05-20 23:19:40

kiddie skrev:
Jag hatar inte "NTs", däremot är oförstående människor jobbigt oavsett diagnos.


JA!! Precis!


Exakt bra sammanfattning, eller jag hatar dom inte, blir bara trött och besviken, fast jag själv kan nog vara rätt oförstående också om jag själv inte har upplevt en sak eller har erfarenhet utav det.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bilden av NT

Inläggav misshopeless » 2016-05-21 11:49:47

slackern skrev:
kiddie skrev:
Jag hatar inte "NTs", däremot är oförstående människor jobbigt oavsett diagnos.


JA!! Precis!


Exakt bra sammanfattning, eller jag hatar dom inte, blir bara trött och besviken, fast jag själv kan nog vara rätt oförstående också om jag själv inte har upplevt en sak eller har erfarenhet utav det.

Det har du helt rätt i, det har med mognad att göra för att kunna greppa detta.
Att man inte kan räkna med till 100% att bli förstådd av andra och att man själv inte förstår allt samt att acceptera detta.

Slackern, jag fattar däremot inte vad du menar med "människor med guldpengar", kan du förklara det är du snäll?
Min syn på saken är att "guldpengar" dvs. status symboler blir mycket lite värda om man inte mår bra, den största guldpengen för mig är iaf att få må bra. Man får sätta saken i sitt sammanhang helt enkelt, jag har inte upplevt att det finns någon här på forumet med "guldpengar" som inte vem som helst skulle kunna få. Om man nu ska jämföra sig med andra vilket jag undviker.
Sen har vi ju jante-fjante-lagen också.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Bilden av NT

Inläggav slackern » 2016-05-21 11:56:13

misshopeless skrev:
slackern skrev:
kiddie skrev:
JA!! Precis!


Exakt bra sammanfattning, eller jag hatar dom inte, blir bara trött och besviken, fast jag själv kan nog vara rätt oförstående också om jag själv inte har upplevt en sak eller har erfarenhet utav det.

Det har du helt rätt i, det har med mognad att göra för att kunna greppa detta.
Att man inte kan räkna med till 100% att bli förstådd av andra och att man själv inte förstår allt samt att acceptera detta.

Slackern, jag fattar däremot inte vad du menar med "människor med guldpengar", kan du förklara det är du snäll?
Min syn på saken är att "guldpengar" dvs. status symboler blir mycket lite värda om man inte mår bra, den största guldpengen för mig är iaf att få må bra. Man får sätta saken i sitt sammanhang helt enkelt, jag har inte upplevt att det finns någon här på forumet med "guldpengar" som inte vem som helst skulle kunna få. Om man nu ska jämföra sig med andra vilket jag undviker.
Sen har vi ju jante-fjante-lagen också.


Aha nu förstår jag vad du menar med guldpengar, var tvungen att gå tillbaks i tråden och läsa det jag hade skrivit för jag fattade först ingenting utav vad du menade, men jag antar att du menar guldmedaljer? När du får en varning ser den ut som en guldmedalj, jag har väl fått dom när jag har skrivit något extremt onödigt drygt svar.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bilden av NT

Inläggav misshopeless » 2016-05-21 12:27:43

Tack då förstår jag, jag fick det till guldpengar men fel läst då.
Det ändrar ju hela sammanhanget, men jag brukar ta för vana att fråga om jag inte förstår något.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Bilden av NT

Inläggav slackern » 2016-05-21 12:36:37

misshopeless skrev:Tack då förstår jag, jag fick det till guldpengar men fel läst då.
Det ändrar ju hela sammanhanget, men jag brukar ta för vana att fråga om jag inte förstår något.


Varsågod, smart där att fråga om något är oklart.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bilden av NT

Inläggav slackern » 2016-06-28 14:24:45

Tydligen inte bara folk med AS som inte gillar att göra saker med arbetskamraterna, fast i och för sig har jag trott länge att det förhåller sig så.

But when participating in forced fun becomes a requirement, employees can become resentful of needing to step away from tight deadlines in order to do what feels less important. Others simply don’t want to spend what can feel like unnecessary time with work colleagues they already see more than 40 hours a week at the office. And frankly, for some people, forced participation is just not enjoyable no matter how you look at it. Not everyone is interested in a faux basketball tourney or yet another happy hour.


http://www.bbc.com/capital/story/201606 ... un-at-work
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in