Har ni Jobb/sysselsättning?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Har ni Jobb/sysselsättning?

Inläggav Latmask » 2016-01-07 13:09:54

Jag tänkte mest bara kolla med andra medlemmar på forumet om saken.

Själv är jag fast i lite av ett dilemma. Har jobbat på en lönebidragsanställning i 3,5 år. Första två åren kändes min närvaro uppskattad då jag hela tiden fick fler uppgifter att hantera. Sen något år tillbaka så har utvecklingen istället gått i motsatt riktning. Jag får färre uppgifter samtidigt som jag har mindre arbetstimmar (och möjligheter till övertid).

Det hjälper inte att chefen också verkar utgå från att jag är "utsliten" trots att jag upprepade gånger bett om att få tillbaka mina gamla uppgifter och utvecklas som arbetare. Har typ haft fyra olika chefer på arbetsplatsen (första två var bra, medan dem andra två mest känns dom amatörer). Siushandläggaren (som jag typ mött tre gånger under tre års tid) verkar mest bara förvärra situationen genom att klappa mig på huvudet och behandla mig som att jag var förståndshandikappad. Det är som om arbetsplatsen har gått från att vara ett riktigt jobb till att bli ett vuxendagis.

Jag överväger nu att söka ky/yh utbildningar. Problemet är mest att jag antagligen kommer behöva byta ut min lägenhet om min ekonomi ska gå ihop som student (utan att jag går på minus varje månad). Alternativt kanske jag letar andra jobb där jag faktiskt får utvecklas som person.

Hur ser era arbetslivserfarenheter ut? Har ni några liknande erfarenheter eller tips på hur man kan göra situationen bättre?
Latmask
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2012-09-26
Ort: Thedas

Har ni Jobb/sysselsättning?

Inläggav Fenren » 2016-01-07 13:40:55

Latmask skrev:Alternativt kanske jag letar andra jobb där jag faktiskt får utvecklas som person.


Lycka till.
De arbeten där du får 'utvecklas som person' efter de första åren är få och oftast kräver de lång utbildning, hög social kompetens och massa tur att få tag på dem.

De flesta får vara nöjda med att de inte spyr av äckelkänslor på månfagsmornar.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Har ni Jobb/sysselsättning?

Inläggav Tantaly » 2016-01-07 13:55:35

Fenren skrev:
Latmask skrev:Alternativt kanske jag letar andra jobb där jag faktiskt får utvecklas som person.


Lycka till.
De arbeten där du får 'utvecklas som person' efter de första åren är få och oftast kräver de lång utbildning, hög social kompetens och massa tur att få tag på dem.

De flesta får vara nöjda med att de inte spyr av äckelkänslor på månfagsmornar.


Beror på vilken utveckling man är ute efter. Går att utvecklas som person på vanliga arbetsplatser också. Får känslan av att TS har gått ifrån att ha en ansvarsfull tjänst till att bli behandlad som en person med daglig verksamhet som får gå och kopiera papper till andra typ.
Ha i åtanke att det är en mycket ansträngd arbetsmarknad där ute innan du väljer att lämna din arbetsplats. Några tips kan jag tyvärr inte komma med mer än att försöka samtala om problemen. Kanske ta med någon person som kan ge det mer effekt.

Annars är det väl aldrig fel att studera även om man tyvärr blir begränsad av lönebidragsanställningar, speciellt på deltid.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Har ni Jobb/sysselsättning?

Inläggav Latmask » 2016-01-07 18:06:59

Det är mer att jag utlovades andra saker i början av arbetet. Chefen jag hade då verkade betydligt mer kompetent än de efterkommande cheferna. Då fick jag vaga löften i stil med "just nu är du visstid anställd, men om du får fast anställning kommer det förstås bli aktuellt att ge dig mer timmar/kompetens". Så här i efterhand har det visat sig vara ett tomt löfte.

Jag tror ganska mycket av problemet har mer att göra med ekonomiska åtstramningar och nedskärningar än att jag har asperger. Jag ses som "utbytbar" och att mina uppgifter kan lämnas över till någon annan arbetare med heltidssjobb. Just nu känns det som jag gått från att vara en "behövd" arbetare till att bara bli utnyttjad för lönebidraget. Företagets snålhet är dessutom väldigt påtaglig på arbetsplatsen. Vi har typ en stor kaffemaskin som inte fungerat på två år men företaget verkar inte vilja betala för att reparera den.
Latmask
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2012-09-26
Ort: Thedas

Har ni Jobb/sysselsättning?

Inläggav akerblom » 2016-05-15 21:40:37

Jag har en heltidsanställning på en Eventbyrå som gör event kring nördkultur av olika slag, tillexempel Comic Con. På mitt anställningsavtal står det "Projektkoordinator" men jag är också grafiker, animatör, nattklubbsarrangör, DJ, lärare och föreläsare :)
akerblom
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2016-05-12
Ort: Stockholm

Har ni Jobb/sysselsättning?

Inläggav Furienna » 2016-05-15 22:01:32

Jag har mitt jobb på en arbetsplats, där vi gör en hemsida och en tidning åt funktionshindrade. Det skulle ha varit bra, men det har tyvärr varit ganska mycket konflikter med alla handledare. Tydligen är det så att jag har svårt för det här med "regler". :-)006
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Har ni Jobb/sysselsättning?

Inläggav Zonkey » 2016-05-15 22:03:42

Jag läser på universitet. Min gymnasieexamen förberedde mig inte för några jobb och har svårt att själv söka något jag skulle kunna göra. Hoppas att en någorlunda nischad universitetsutbildning ska göra det lättare, dels att det är lättare få jobb och dels att jobbet jag (förhoppningsvis) får är något jag är någorlunda intresserad av.
Zonkey
 
Inlägg: 109
Anslöt: 2011-10-24
Ort: Södra Sverige

Har ni Jobb/sysselsättning?

Inläggav viskus » 2016-05-16 15:13:19

Jag är kriminolog och arbetar som kriminalvårdare på ett högsäkerhetshäkte. Trivs jättebra med arbetsuppgifterna, kollegorna och chefen. Har tyvärr varit sjukskriven senaste året pga bipolär sjukdom men hoppas kunna arbetsträna på häktet efter sommaren :-)Happy
viskus
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2016-04-19
Ort: Stockholm

Har ni Jobb/sysselsättning?

Inläggav slackern » 2016-05-16 15:19:27

viskus skrev:Jag är kriminolog och arbetar som kriminalvårdare på ett högsäkerhetshäkte. Trivs jättebra med arbetsuppgifterna, kollegorna och chefen.


Får jag fråga dig en sak om häktet? Jag gick förbi häktet vid polishuset på Kungsholmen för ett tag sedan med min son, och pekade upp på taket där dom har säkerhetsstängsel och förklarade för honom att dom häktade har sin rastgård där uppe, sedan började jag grubbla om det verkligen är sant, för jag vill inte lära honom något som är felaktigt. Jag fatta om du inte får avslöja om så är fallet pga säkerhetsrisk eller att du inte får avslöja saker på jobbet.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Har ni Jobb/sysselsättning?

Inläggav Huggorm » 2016-05-16 15:20:31

viskus skrev:Jag är kriminolog och arbetar som kriminalvårdare på ett högsäkerhetshäkte. Trivs jättebra med arbetsuppgifterna, kollegorna och chefen. Har tyvärr varit sjukskriven senaste året pga bipolär sjukdom men hoppas kunna arbetsträna på häktet efter sommaren :-)Happy
Kriminolog, då kan du ta över i TV när Leif GW Persson så småningom dör :D
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Har ni Jobb/sysselsättning?

Inläggav slackern » 2016-05-16 15:26:41

Huggorm skrev:
viskus skrev:Jag är kriminolog och arbetar som kriminalvårdare på ett högsäkerhetshäkte. Trivs jättebra med arbetsuppgifterna, kollegorna och chefen. Har tyvärr varit sjukskriven senaste året pga bipolär sjukdom men hoppas kunna arbetsträna på häktet efter sommaren :-)Happy
Kriminolog, då kan du ta över i TV när Leif GW Persson så småningom dör :D


Han är väl professor? Ett gäng fler år att studera antar jag.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Har ni Jobb/sysselsättning?

Inläggav Bonddrengen » 2016-05-16 15:28:40

slackern skrev:
Huggorm skrev:
viskus skrev:Jag är kriminolog och arbetar som kriminalvårdare på ett högsäkerhetshäkte. Trivs jättebra med arbetsuppgifterna, kollegorna och chefen. Har tyvärr varit sjukskriven senaste året pga bipolär sjukdom men hoppas kunna arbetsträna på häktet efter sommaren :-)Happy
Kriminolog, då kan du ta över i TV när Leif GW Persson så småningom dör :D


Han är väl professor? Ett gäng fler år att studera antar jag.

Finns inte självlära hedersprofessorer då?
Bonddrengen
 
Inlägg: 272
Anslöt: 2015-09-12
Ort: E = mc^2

Har ni Jobb/sysselsättning?

Inläggav viskus » 2016-05-16 15:31:11

slackern skrev:
viskus skrev:Jag är kriminolog och arbetar som kriminalvårdare på ett högsäkerhetshäkte. Trivs jättebra med arbetsuppgifterna, kollegorna och chefen.


Får jag fråga dig en sak om häktet? Jag gick förbi häktet vid polishuset på Kungsholmen för ett tag sedan med min son, och pekade upp på taket där dom har säkerhetsstängsel och förklarade för honom att dom häktade har sin rastgård där uppe, sedan började jag grubbla om det verkligen är sant, för jag vill inte lära honom något som är felaktigt. Jag fatta om du inte får avslöja om så är fallet pga säkerhetsrisk eller att du inte får avslöja saker på jobbet.


Jag kan säga så mycket som att du har helt rätt, det finns promenadgårdar på taket :-)Happy
viskus
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2016-04-19
Ort: Stockholm

Har ni Jobb/sysselsättning?

Inläggav slackern » 2016-05-16 15:32:46

viskus skrev:
slackern skrev:
viskus skrev:Jag är kriminolog och arbetar som kriminalvårdare på ett högsäkerhetshäkte. Trivs jättebra med arbetsuppgifterna, kollegorna och chefen.


Får jag fråga dig en sak om häktet? Jag gick förbi häktet vid polishuset på Kungsholmen för ett tag sedan med min son, och pekade upp på taket där dom har säkerhetsstängsel och förklarade för honom att dom häktade har sin rastgård där uppe, sedan började jag grubbla om det verkligen är sant, för jag vill inte lära honom något som är felaktigt. Jag fatta om du inte får avslöja om så är fallet pga säkerhetsrisk eller att du inte får avslöja saker på jobbet.


Jag kan säga så mycket som att du har helt rätt, det finns promenadgårdar på taket :-)Happy


OK tack för dit svar, då kan jag släppa det. :)
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Har ni Jobb/sysselsättning?

Inläggav viskus » 2016-05-16 15:33:41

Huggorm skrev:
viskus skrev:Jag är kriminolog och arbetar som kriminalvårdare på ett högsäkerhetshäkte. Trivs jättebra med arbetsuppgifterna, kollegorna och chefen. Har tyvärr varit sjukskriven senaste året pga bipolär sjukdom men hoppas kunna arbetsträna på häktet efter sommaren :-)Happy
Kriminolog, då kan du ta över i TV när Leif GW Persson så småningom dör :D


Nja, inte riktigt vad jag hade tänkt mig men en vet ju aldrig! :wink:
viskus
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2016-04-19
Ort: Stockholm

Har ni Jobb/sysselsättning?

Inläggav slackern » 2016-05-16 15:36:35

Bonddrengen skrev:
slackern skrev:
Huggorm skrev:Kriminolog, då kan du ta över i TV när Leif GW Persson så småningom dör :D


Han är väl professor? Ett gäng fler år att studera antar jag.

Finns inte självlära hedersprofessorer då?


Tydligen var han docent innan han blev professor, så han lär nog ha fett med högskolepoäng och forskning i bagaget.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Har ni Jobb/sysselsättning?

Inläggav Chrilleb » 2016-05-16 15:38:25

Jag har syssselsättning inom Daglig Verksamhet, går ut med hundar ett par gånger i veckan, men...just nu har jag fått ett veckoschema där jag är ute på promenader varje dag ( 2 ggr/dag ) , dels själv, och dels med personal. Hade möte för ett tag sen angående detta, nästa möte är om en månad. Tanken är att jag skall succesivt återgå till arbete framöver. Trivs relativt bra på hundklubben, det känns avspänt och avslappnat där, och kompisarna är trevliga :)
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Har ni Jobb/sysselsättning?

Inläggav Leffe » 2016-05-20 18:59:32

jobbar på ett arkiv (ej utbildad arkivarie ännu). Kan vara intressant med tips om andra liknande arbetsplatser. "Trygghetsanställning". Kanske är svårt att ta sig ur detta system, är väl inte riktigt som en vanlig anställning. Men det kanske finns en "marknad" för trygghetsanställningar också.. Tacksam för tips!
Leffe
 
Inlägg: 157
Anslöt: 2009-07-07
Ort: Lidingö

Har ni Jobb/sysselsättning?

Inläggav misshopeless » 2016-05-20 19:34:28

viskus skrev:Jag är kriminolog och arbetar som kriminalvårdare på ett högsäkerhetshäkte. Trivs jättebra med arbetsuppgifterna, kollegorna och chefen. Har tyvärr varit sjukskriven senaste året pga bipolär sjukdom men hoppas kunna arbetsträna på häktet efter sommaren :-)Happy


Fan vad coolt!
Det måste vara sjukt intressant med den utbildningen och erfarenheten.
Jag är också sjukskriven just nu och hoppas på arbetsträning.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Har ni Jobb/sysselsättning?

Inläggav Mountain_lion » 2016-05-20 20:48:10

Arbetar inom vården
Arbetar mkt med rådgivning samt med småprojekt.
Kräver mkt social interaktion med andra personer.
det laddar ur mitt batteri så jag orkar dåligt med mkt kontakt med andra personer på min fritid.
sedan har jag annorlunda intressen så det är inte lätt att hitta personer som jag orkar umgås med längre stunder på fritiden.
Känner att kraven höjs och det är svårt att hålla så många bollar i luften och samtidigt leverera arbete med tillräckligt hög kvalitet.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Har ni Jobb/sysselsättning?

Inläggav misshopeless » 2016-05-20 21:14:59

Mountain_lion skrev:Arbetar inom vården
Arbetar mkt med rådgivning samt med småprojekt.
Kräver mkt social interaktion med andra personer.
det laddar ur mitt batteri så jag orkar dåligt med mkt kontakt med andra personer på min fritid.
sedan har jag annorlunda intressen så det är inte lätt att hitta personer som jag orkar umgås med längre stunder på fritiden.
Känner att kraven höjs och det är svårt att hålla så många bollar i luften och samtidigt leverera arbete med tillräckligt hög kvalitet.

Jag kan verkligen hålla med.
Har du några tips för att få det att funka?
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Har ni Jobb/sysselsättning?

Inläggav Mountain_lion » 2016-05-20 21:25:27

Nä, jag har tyvärr inga tips. Jag försöker bara hänga i så länge jag orkar.
Med tur kan du hitta någon/några personer som förstår dig och kan ge dig lite energi på fritiden.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Har ni Jobb/sysselsättning?

Inläggav slackern » 2016-05-20 21:28:13

misshopeless skrev:
Mountain_lion skrev:Arbetar inom vården
Arbetar mkt med rådgivning samt med småprojekt.
Kräver mkt social interaktion med andra personer.
det laddar ur mitt batteri så jag orkar dåligt med mkt kontakt med andra personer på min fritid.
sedan har jag annorlunda intressen så det är inte lätt att hitta personer som jag orkar umgås med längre stunder på fritiden.
Känner att kraven höjs och det är svårt att hålla så många bollar i luften och samtidigt leverera arbete med tillräckligt hög kvalitet.

Jag kan verkligen hålla med.
Har du några tips för att få det att funka?


Nu är inte jag Puman men att jobba deltid kanske kan vara en tanke?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Har ni Jobb/sysselsättning?

Inläggav misshopeless » 2016-05-20 21:39:53

slackern skrev:
misshopeless skrev:
Mountain_lion skrev:Arbetar inom vården
Arbetar mkt med rådgivning samt med småprojekt.
Kräver mkt social interaktion med andra personer.
det laddar ur mitt batteri så jag orkar dåligt med mkt kontakt med andra personer på min fritid.
sedan har jag annorlunda intressen så det är inte lätt att hitta personer som jag orkar umgås med längre stunder på fritiden.
Känner att kraven höjs och det är svårt att hålla så många bollar i luften och samtidigt leverera arbete med tillräckligt hög kvalitet.

Jag kan verkligen hålla med.
Har du några tips för att få det att funka?


Nu är inte jag Puman men att jobba deltid kanske kan vara en tanke?

Jag har tänkt på det, men hur sjutton får man ekonomin att gå ihop.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in