Vårdpersonal bedömer en utifrån ens AS-diagnos?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vårdpersonal bedömer en utifrån ens AS-diagnos?

Inläggav Zima33 » 2016-05-14 19:49:31

Jag har läst det mesta av mina psykjournaler fr.o.m. 2004. Efter att jag fick Aspergerdiagnos så verkar det plötsligt dyka upp ett nytt ord i journalen: Rigid. T.ex "rigidt tankeinnehåll".

Beror det på diagnosen att de plötsligt ser mig som rigid? Innan diagnosen var jag tydligen inte det. :roll:

:-)063

Nån mer som råkat ut för något liknande?
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Vad läser du just nu?

Inläggav misshopeless » 2016-05-17 22:14:11

Motsatsen till rigid är typ flexibel, så jag skulle gissa att du i större utsträckning tolkas utifrån din diagnos än tidigare. Folk tenderar ju att uppmärksamma diagnoser mer än personligheten tyvärr, eller så har detta inslag missats tidigare för att du inte haft någon diagnos.

Hur känner du själv om det?
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Vårdpersonal bedömer en utifrån ens AS-diagnos?

Inläggav misshopeless » 2016-05-18 12:08:39

Zima33 skrev:Jag har läst det mesta av mina psykjournaler fr.o.m. 2004. Efter att jag fick Aspergerdiagnos så verkar det plötsligt dyka upp ett nytt ord i journalen: Rigid. T.ex "rigidt tankeinnehåll".

Beror det på diagnosen att de plötsligt ser mig som rigid? Innan diagnosen var jag tydligen inte det. :roll:

:-)063

Nån mer som råkat ut för något liknande?

Rigid är typ motsatsen till flexibel så det är möjligt att det är kopplat till AS och att diagnosen hamnat mer i fokus om inget annat också hänt.
Det kan ju också vara tankesätt som du haft hela tiden men inte uppmärksammats pga att du inte haft din diagnos. Svårt att veta, men jag tycker att det är ett mycket opassande ord att använda i någons journal, jag tolka iaf orden i negativ bemärkelse. Ett mer neutralt ord skulle nog vara mer professionellt att använda oavsett diagnos.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Vårdpersonal bedömer en utifrån ens AS-diagnos?

Inläggav kiddie » 2016-05-19 0:15:31

Jag tror tyvärr att diagnosen kan färga av sig på hur de ser en.

I min näst nyaste LSS-dokumentation stod det att jag måste ha allt på mitt eget vis.

Problemet med det är att mitt boendestöd genom LSS inte har upplevt mig så. De vet att de får göra lite som de vill och att jag skiter i om de ställer saker fel, jag hittar dem nog sen ändå. I sociala sammanhang så låter jag den andra personen bestämma mest om det är viktigt för hen. Jag anpassar mig väldigt mycket till andra. Min pedagog sa t o m att jag måste tänka mer på att jag gör som jag själv vill med.

Innan jag fick diagnos sa de jag hade borderline. Då skrev de i journalen att jag ville ha en massa uppmärksamhet, fast i själva verket så var jag inte ett dugg utagerande och jag var väldigt sparsam med orden då jag beskrev mitt mående, och lågmäld. De ansåg mig vara manipulativ.

Med aspergerdiagnos är jag istället naiv och förstår inte hur jag ska påverka andra.

Hå hå ja ja.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vårdpersonal bedömer en utifrån ens AS-diagnos?

Inläggav slackern » 2016-05-19 0:18:13

kiddie skrev:
Problemet med det är att mitt boendestöd genom LSS inte har upplevt mig så.


Boendestöd får vi via SOL fast det är LSS enheten som beviljar den insatsen för oss. Men det är en SOL åtgärd.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vårdpersonal bedömer en utifrån ens AS-diagnos?

Inläggav kiddie » 2016-05-19 0:35:39

Nej, jag har via LSS. Jag vet det för de har diskuterat om jag ska ha det via SOL istället.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vårdpersonal bedömer en utifrån ens AS-diagnos?

Inläggav slackern » 2016-05-19 0:37:44

kiddie skrev:Nej, jag har via LSS. Jag vet det för de har diskuterat om jag ska ha det via SOL istället.


OK ber om ursäkt, sedan jag fick min AS diagnos träffar jag en LSS handläggare men boendestöd är fortfarande en SOL insats här i STHLM.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vårdpersonal bedömer en utifrån ens AS-diagnos?

Inläggav Liljan » 2016-05-19 9:14:58

slackern skrev:
kiddie skrev:Nej, jag har via LSS. Jag vet det för de har diskuterat om jag ska ha det via SOL istället.


OK ber om ursäkt, sedan jag fick min AS diagnos träffar jag en LSS handläggare men boendestöd är fortfarande en SOL insats här i STHLM.

Det behöver det inte alls vara, jag bor i Stockholm och om en vecka ska jag diskutera med en handläggare om jag ska ha boendestöd via LSS eller SoL.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vårdpersonal bedömer en utifrån ens AS-diagnos?

Inläggav slackern » 2016-05-19 12:46:36

Liljan skrev:
slackern skrev:
kiddie skrev:Nej, jag har via LSS. Jag vet det för de har diskuterat om jag ska ha det via SOL istället.


OK ber om ursäkt, sedan jag fick min AS diagnos träffar jag en LSS handläggare men boendestöd är fortfarande en SOL insats här i STHLM.

Det behöver det inte alls vara, jag bor i Stockholm och om en vecka ska jag diskutera med en handläggare om jag ska ha boendestöd via LSS eller SoL.


Jag träffade en LSS handläggare förra veckan men hon sa att det var en SOL åtgärd boendestöd, kanske skillnad mellan stadsdelar? För jag frågade specifikt om det var en LSS åtgärd och vederbörandes svar nej det är en SOL.

Men kan du kolla på ditt skriftliga svar sedan vilken lag det faller under?
Senast redigerad av slackern 2016-05-19 12:47:40, redigerad totalt 1 gång.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vårdpersonal bedömer en utifrån ens AS-diagnos?

Inläggav Surkatt » 2016-05-19 12:47:18

Det jag märkt av är att de i sjuk- och psykvården försöker förklara allt med diagnosen.

Jag hade väldigt svårt att få en bipolärdiagnos eftersom de förklarade allt med aspergers. Ungefär "du hamnar i djupa depressioner för att du känner dig utanför" eller "det är din fixering vid specialintresse som får dig att verka hypomanisk".

Sen när jag flyttade la de istället all fokus på bipolär sjukdom och försökte förklara allt utifrån den diagnosen.

Är det så på andra ställen också, det vill säga att de fokuserar på en diagnos och mer eller mindre struntar i andra sidor av en?
Surkatt
 
Inlägg: 589
Anslöt: 2013-01-13
Ort: Med utsikt över vattnet och staden

Vårdpersonal bedömer en utifrån ens AS-diagnos?

Inläggav kiddie » 2016-05-19 14:37:13

Min psykpersonal går endast efter min ADD-diagnos. ALLT beror på den. De vill inte ens tala om aspergers eftersom det är meningen att hab ska hjälpa mig om jag behöver, inte de. Så de tycker det är OK att tappa bort AS från helhetsbilden.

Men det är ju generellt mycket "styckning" inom vården. De vill att jag ska ta kortison inom somatiska vården, medan psykiatrin varnar och säger att ångestpatienter ska undvika det. Somatiska vården tycker bara att jag ska "ta bort" de problemen så att de kan behandla mig som vemsomhelst med kroppsliga åkommor.

Man kan tydligen bara ha en sak i taget.

Som när en ny ADD-behandling ska inledas på mig. Jag vill tala om mina sömnproblem. Men det får jag inte för nu ska vi koncentrera oss på ADD:n minsann! Sömnen, det kan vi ta "sen".

Men att de projicerar diagnosen på patienten, det tror jag faktiskt är mycket vanligt. Då kan de se saker både som finns och inte finns. Så att man ska bli urtypen aspergare antar jag...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vårdpersonal bedömer en utifrån ens AS-diagnos?

Inläggav antonius » 2016-05-19 15:22:23

Men det är ju enklast att man anteciperar patienterna vad som fattas dem, mycket i samhället idag består att man klistrar etiketter på folk vad dom är för en djävel, för ingen har tid att ta reda på vad det är för en människa, så att vården gör likadant är ganska självklart för att det ska skynda på processen... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21835
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vårdpersonal bedömer en utifrån ens AS-diagnos?

Inläggav Surkatt » 2016-05-19 16:55:32

kiddie skrev:Min psykpersonal går endast efter min ADD-diagnos. ALLT beror på den. De vill inte ens tala om aspergers eftersom det är meningen att hab ska hjälpa mig om jag behöver, inte de. Så de tycker det är OK att tappa bort AS från helhetsbilden.

Men det är ju generellt mycket "styckning" inom vården. De vill att jag ska ta kortison inom somatiska vården, medan psykiatrin varnar och säger att ångestpatienter ska undvika det. Somatiska vården tycker bara att jag ska "ta bort" de problemen så att de kan behandla mig som vemsomhelst med kroppsliga åkommor.

Man kan tydligen bara ha en sak i taget.

Som när en ny ADD-behandling ska inledas på mig. Jag vill tala om mina sömnproblem. Men det får jag inte för nu ska vi koncentrera oss på ADD:n minsann! Sömnen, det kan vi ta "sen".

Men att de projicerar diagnosen på patienten, det tror jag faktiskt är mycket vanligt. Då kan de se saker både som finns och inte finns. Så att man ska bli urtypen aspergare antar jag...


Ja, det där med att ta något "sen" är väl typiskt! Undrar när det där "sen" är och om det existerar över huvud taget :roll:
Surkatt
 
Inlägg: 589
Anslöt: 2013-01-13
Ort: Med utsikt över vattnet och staden

Vårdpersonal bedömer en utifrån ens AS-diagnos?

Inläggav slackern » 2016-05-19 17:02:03

Surkatt skrev:
kiddie skrev:Min psykpersonal går endast efter min ADD-diagnos. ALLT beror på den. De vill inte ens tala om aspergers eftersom det är meningen att hab ska hjälpa mig om jag behöver, inte de. Så de tycker det är OK att tappa bort AS från helhetsbilden.

Men det är ju generellt mycket "styckning" inom vården. De vill att jag ska ta kortison inom somatiska vården, medan psykiatrin varnar och säger att ångestpatienter ska undvika det. Somatiska vården tycker bara att jag ska "ta bort" de problemen så att de kan behandla mig som vemsomhelst med kroppsliga åkommor.

Man kan tydligen bara ha en sak i taget.

Som när en ny ADD-behandling ska inledas på mig. Jag vill tala om mina sömnproblem. Men det får jag inte för nu ska vi koncentrera oss på ADD:n minsann! Sömnen, det kan vi ta "sen".

Men att de projicerar diagnosen på patienten, det tror jag faktiskt är mycket vanligt. Då kan de se saker både som finns och inte finns. Så att man ska bli urtypen aspergare antar jag...


Ja, det där med att ta något "sen" är väl typiskt! Undrar när det där "sen" är och om det existerar över huvud taget :roll:


Där jag går i STHLM tar Hab hand om AS, medans ADHD-mottagningen behandlar allt annat.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vårdpersonal bedömer en utifrån ens AS-diagnos?

Inläggav kiddie » 2016-05-19 17:37:23

Mitt hab har länge kämpat för att få en egen doktor. Men de har ännu inte fått de medlen.

Skulle de få det, tror jag att det skulle kunna gynna oss aspergare i mitt område väldigt mycket. De vill ha en som har dubbelkompetens allmänläkare/psykiater helst.

Tänk vilken dröm typ. En som fattar aspergers och samtidigt kan ta hand om ens krämpor och ens psykiska problem!

Iofs skulle de kanske projicera ännu mer asperger på en. Men kanske om de var mer experter så kanske de också kunna fatta att alla aspergare är olika och att man kan ha andra sorters problem med.

Just från hab (hört bra och dåligt om hab, verkar bero helt på var man bor), har jag fått den bästa och mest nyanserade bilden av aspergers. Min pedagog där såg både mina aspergerdrag MEN också de sakerna jag inte var typiskt aspergare. Det var jätteskönt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vårdpersonal bedömer en utifrån ens AS-diagnos?

Inläggav Liljan » 2016-05-20 10:36:02

slackern skrev:
Liljan skrev:
slackern skrev:
OK ber om ursäkt, sedan jag fick min AS diagnos träffar jag en LSS handläggare men boendestöd är fortfarande en SOL insats här i STHLM.

Det behöver det inte alls vara, jag bor i Stockholm och om en vecka ska jag diskutera med en handläggare om jag ska ha boendestöd via LSS eller SoL.


Jag träffade en LSS handläggare förra veckan men hon sa att det var en SOL åtgärd boendestöd, kanske skillnad mellan stadsdelar? För jag frågade specifikt om det var en LSS åtgärd och vederbörandes svar nej det är en SOL.

Men kan du kolla på ditt skriftliga svar sedan vilken lag det faller under?

Jag kommer få boendestöd enligt SoL, men det finns enligt LSS också som jag sa. Har man enligt LSS har man lite svårare problem, det är dyrare för kommunen därför får de flesta enligt SoL, din handläggare svarade troligtvis på vad du har för boendestöd.

Boendestöd inom LSS faller inom lagen 1993:387
Boendestöd enligt SoL 2001:453
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vårdpersonal bedömer en utifrån ens AS-diagnos?

Inläggav slackern » 2016-05-20 10:41:06

Liljan skrev:
slackern skrev:
Liljan skrev:Det behöver det inte alls vara, jag bor i Stockholm och om en vecka ska jag diskutera med en handläggare om jag ska ha boendestöd via LSS eller SoL.


Jag träffade en LSS handläggare förra veckan men hon sa att det var en SOL åtgärd boendestöd, kanske skillnad mellan stadsdelar? För jag frågade specifikt om det var en LSS åtgärd och vederbörandes svar nej det är en SOL.

Men kan du kolla på ditt skriftliga svar sedan vilken lag det faller under?

Jag kommer få boendestöd enligt SoL, men det finns enligt LSS också som jag sa. Har man enligt LSS har man lite svårare problem, det är dyrare för kommunen därför får de flesta enligt SoL, din handläggare svarade troligtvis på vad du har för boendestöd.

Boendestöd inom LSS faller inom lagen 1993:387
Boendestöd enligt SoL 2001:453


OK tack jag tror jag förstår det bättre nu. Boendestöd via ett LSS boende så är det en LSS åtgärd, boendestöd via eget boende en SOL åtgärd?
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vårdpersonal bedömer en utifrån ens AS-diagnos?

Inläggav Zima33 » 2016-05-20 19:19:47

slackern skrev:
Liljan skrev:
slackern skrev:
Jag träffade en LSS handläggare förra veckan men hon sa att det var en SOL åtgärd boendestöd, kanske skillnad mellan stadsdelar? För jag frågade specifikt om det var en LSS åtgärd och vederbörandes svar nej det är en SOL.

Men kan du kolla på ditt skriftliga svar sedan vilken lag det faller under?

Jag kommer få boendestöd enligt SoL, men det finns enligt LSS också som jag sa. Har man enligt LSS har man lite svårare problem, det är dyrare för kommunen därför får de flesta enligt SoL, din handläggare svarade troligtvis på vad du har för boendestöd.

Boendestöd inom LSS faller inom lagen 1993:387
Boendestöd enligt SoL 2001:453


OK tack jag tror jag förstår det bättre nu. Boendestöd via ett LSS boende så är det en LSS åtgärd, boendestöd via eget boende en SOL åtgärd?

Boendestöd skulle kanske kunna falla in under insats nr 1 "rådgivning och annat personligt stöd som ställer krav på
särskild kunskap om problem och livsbetingelser för människor
med stora och varaktiga funktionshinder,"
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Vårdpersonal bedömer en utifrån ens AS-diagnos?

Inläggav kiddie » 2016-05-20 23:20:20

Brukar vara så att LSS mest är boende som inte är eget. Jag är den enda i min "grupp" som har eget kontrakt. Därför vill de flytta mig till SOL fastän de måste skicka samma personal, vilket ju känns tryggt. Däremot innebär det att jag inte får ta del av boendeaktiviteterna. Iofs gör jag inte det nu heller. Men vill inte tappa bort det helt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in