Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav kiddie » 2016-05-15 21:35:18

Motsvarar Concerta som är samma som Ritalin men är depot, samma milligram?

Jag hade 10 mg Ritalin innan och tyckte det räckte så bra med det. Men Concertan är 18 mg och min sköterska säger att det bara är en startdos och att jag ska dubbla snart och sedan ta mer igen. Knappast, säger jag då.

Är inte invand på 18 mg än så vet inte hur denna dos verkar, men hittills efter bara någon dag känns den ungefär som 10 mg direktverkande Ritalin. Fortsätter det så känns en dubbling helt absurd. Men han bara pratade om att öka och öka.

Skulle ni säga att 10 mg Ritalin är ungefär som 18 mg Concerta?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Zonkey » 2016-05-15 21:56:34

Min uppfattning är att Concerta ska släppa ut det verkande medlet mycket långsammare under dagen, men att doserna motsvarar varandra. Jag är långt från säker.

10mg Ritalin är väl den lägsta dosen som är möjlig? Jag började på 20mg och har nu 40+20mg. Beror väl på kropp och vikt etc, också.
Zonkey
 
Inlägg: 109
Anslöt: 2011-10-24
Ort: Södra Sverige

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav kiddie » 2016-05-15 22:25:29

Mm... jag hade gissat på att doserna var samma, men känns inte riktigt så.

Alla har olika känslighet men om man som jag inte tålt mer är 10 mg om dagen med direktverkande kanske man ska tänka sig lite för innan man ökar och ökar även med depot.... Ska säga till honom det nästa gång.

Jag är larvigt känslig mot vissa mediciner.

Vad jag förstår är Concerta längre verkade än Ritalin depot. Ritalin depot tålde jag inte alls! Jag blev helt skakis, kunde inte sova, blev illamående. Concerta borde vara lika hemskt men känns faktiskt hyfsat bra änsålänge iallafall.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2016-05-15 22:32:08

Tänk på att 10 mg Ritalin är direktverkande medans kapslarna med Ritalin och Concerta här långsam frisättning och verkar över längre tid.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav kiddie » 2016-05-15 22:51:03

Jag delade tabletterna så jag tog inte 10 mg på en gång. Som det är nu känns Concertan ganska lik det direktverkande Ritalinet som jag doserade.

Men helt olik kapslarna med Ritalin. Man tycker ju som lekman att de som är mest lika är de olika kapslarna men för mig har det inte varit så. Ritalinkapseln kändes mer som att ta dexamfetamin.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2016-05-15 23:06:28

kiddie skrev:Jag delade tabletterna så jag tog inte 10 mg på en gång. Som det är nu känns Concertan ganska lik det direktverkande Ritalinet som jag doserade.

Men helt olik kapslarna med Ritalin. Man tycker ju som lekman att de som är mest lika är de olika kapslarna men för mig har det inte varit så. Ritalinkapseln kändes mer som att ta dexamfetamin.


Jag har för mig att 1/3 utav Concertan frisattes direkt vid intag.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav kiddie » 2016-05-15 23:22:39

Aha! Men hur mycket av R-kapslarna frisätts direkt? Eller har allt en fördröjning?

Håller tummarna att jag inte ska få sömnproblem av Concertan.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2016-05-15 23:27:32

kiddie skrev:Aha! Men hur mycket av R-kapslarna frisätts direkt? Eller har allt en fördröjning?

Håller tummarna att jag inte ska få sömnproblem av Concertan.


Jag har för mig att det var 1/2, men kommer inte ihåg exakt var så länge sedan min dåvarande psykiatriker förklarade det för mig.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav kiddie » 2016-05-16 6:49:26

Låter bekant iallafall. Och NEJ trots Concertans snällhet så... kan jag inte sova. Jävla den.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav misshopeless » 2016-05-18 17:53:24

Nu har det säkert diskuterats här redan, men hur funkar Voxra ovh Elvance tillsammans? Erfarenheter?
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Zima33 » 2016-05-20 19:26:51

Concerta frisätts 20% direkt, Ritalin 50% direkt.
Finns lite att läsa här: https://munderbar.wordpress.com/2013/07 ... medikinet/
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav kiddie » 2016-05-20 23:05:25

Nu är det slut med concertan. Skittrött på den. Inte fått sova vettigt sen jag började testa den. Den var snällare än ritalinkapslarna antar den mer nyanserade frisättningen men för mig blir det för mkt medicin kvar i kroppen när jag ska sova. Det går inte.

Har god lust lägga ner nu. Ska vänta några dar och sen testa tabletterna igen och se om det är något att strida för. Annars så skiter jag i det. Min läkare ääälskar skriva nya typer av meds så hon kommer vilja att jag tar elvanse men jag vill faktiskt inte det!!

De tjatar så evinnerligt att man inte ska ta KNARK som benso, men detta pushar de på en fast man inte VILL. Jag VILL inte ta amfetaminer. Att de inte kan respektera ens personliga val. Jag har full förståelse för att andra väljer annorlunda. Men jag tog ritalin dels för att det funkade, dels för att det INTE var amfetamin.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Llillamy1980 » 2016-05-22 22:58:33

Hej! Har problem med min medicinering. Har ätit ritalin i många år...sedan metamina. Blev gravid och gjorde uppehåll. När jag började igen med attentin så fungerar inte medicinen som den alltid gjort förut. Blir inge pigg, ingen ökad motivation noll effekt på rastlösheten.

Svårt med att hänga med i samtal och lyssna på vad andra säger, min hjärna växlar snabbt om till massa andra tankar medan personen i fråga talar.
Jag har trappat upp långsamt och prövat låga doser och prövat snäppet högre....men inget händer. Jo aptiten har blivit sämre...det är det enda typ. :cry: har ju alltid svarat på dessa mediciner förr.

Långverkande e inget för mig då koncentration sakta sjunker..vilket ger mig ökat ångest påslag. Jag måste ha jämn nivå, plus snabb metabolism.

Min önskan vore ju också att ha ett läkemedel som håller i sig från typ 7 på morgonen till ialf 19.00. jag vill ju inte få en rebound vid middagsbordet.

För det mesta går jag å lägger mig halvåtta på kvällarna och vaknar sex då mitt barn vaknar.jag sover för mycket, det e inget liv...trots att jag äter attentinet.
I samband med min förlossning o nån dag efteråt var jag med om ett trauma....det e dock 9 månader sedan nu...kan det vara nån orsak till varför medicin inte funkar ???

Vet inte vad jag skall säga till läkaren nu till nästa möte...ska man behålla medicin? Hur gör jag isåfall för att få ut mer timmar av medicin. Min slutar tidig eftermiddag. :( Sedan jag fick sonen har jag bara vart inne...ej velat göra något, hjälpte inte heller med attentinet. Vill bara sitta hemma å vara rastlös så det gnager i mig. Vad är det som e fel. Hur skulle ni göra.. ? Byta medicin? Till vad ?...lider även av ångest sedan flera år...men nu e den värre sedan mitt trauma.känner inte igen mig själv...detta e inte jag, inte ens voxran fungerar som den gjorde förut !!!

Så hjälp mig....vad skall jag göra ??
Llillamy1980
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2016-05-22

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav kiddie » 2016-05-23 19:30:52

Vilket funkade bäst, ritalitet eller det andra? Var det dexamfetaminet som slutade funka eller ritalinet med?

När jag återstartade på ritalin var det helt annorlunda, suck.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Llillamy1980 » 2016-05-23 20:11:44

Hej..jo ritalin funkar och fungerat bäst..men som sagt ger ökad ångest så det e svårare att rida ut de stormarna med en liten 9 månaders kille. Det gick lixom inte...och toleransen steg i taket.

I värsta fall får jag väll återgå till ritalinet. Trist...för metamina som jag hade förr har ju alltid funkat....

Förstår inte det här....??? Reagerar tvärtemot på alla mediciner jag äter som alltid funkat förut..!!!
Llillamy1980
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2016-05-22

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2016-05-23 20:44:23

Llillamy1980 skrev:Hej..jo ritalin funkar och fungerat bäst..men som sagt ger ökad ångest så det e svårare att rida ut de stormarna med en liten 9 månaders kille. Det gick lixom inte...och toleransen steg i taket.

I värsta fall får jag väll återgå till ritalinet. Trist...för metamina som jag hade förr har ju alltid funkat....

Förstår inte det här....??? Reagerar tvärtemot på alla mediciner jag äter som alltid funkat förut..!!!


Det kan inte vara så att din ADHD slår igenom medicinen? För så är det för mig när det blir för mycket intryck, som det lätt kan bli när man har småbarn, man måste ju hela tiden vara på helspänn och kan inte ens gå in på toa själv utan att man har en liten knodd som kryper eller går efter en hela tiden. Eller så var det för mig när min son var yngre att han behövde 100% uppmärksamhet dygnet runt mer eller mindre.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Llillamy1980 » 2016-05-23 21:32:42

Jo det e sant, så kan det nog vara. Men blir så besviken bara.
Vill ju så gärna att det skall vara som förut....det var därför jag "vågade" skaffa barn, för jag visste då att jag har medicin som gör mig stabil å bra....jo men eller hur.!!??!! Blev ju helt tvärtom.

Anknytning å sådant blir ju sämre om det e kaos i hjärnan...va tror du..? Skall jag byta tbx eller fortsätta med attentin...?
Llillamy1980
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2016-05-22

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2016-05-23 21:39:49

Llillamy1980 skrev:Jo det e sant, så kan det nog vara. Men blir så besviken bara.
Vill ju så gärna att det skall vara som förut....det var därför jag "vågade" skaffa barn, för jag visste då att jag har medicin som gör mig stabil å bra....jo men eller hur.!!??!! Blev ju helt tvärtom.

Anknytning å sådant blir ju sämre om det e kaos i hjärnan...va tror du..? Skall jag byta tbx eller fortsätta med attentin...?


Kanske kan fråga om du får höja dosen utav Atentin? Jag vill inte skrämma upp dig men att hämta och lämna på förskolan är en jäkla pärs, med skrikande barn och en massa intryck och att försöka locka med sig ett litet barn hem, istället för att hänga ett par timmar i parken efter förskolan. Men min egen erfarenhet var att min ADD slog igenom medicineringen dom dagarna jag hade sonen.

Om Ritalin ger dig ångest kan nog ångesten bli värre när ADHD:n slår igenom medicinen eller det var min erfarenhet. Bäst att du pratar med din psykiatriker eller SSK kring medicineringen.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav kiddie » 2016-05-23 23:38:49

Ångest är inge kul. Kanske fråga om du kan få ta den du tyckte bäst om innan på lite högre dos. Det kanske behövs eftersom ditt liv har förändrats. Kan tänka mig att det är mer att hålla reda på med ett litet pyre. Mera stress kanske ger mer ADHD som behöver en liten medicinhöjning?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Llillamy1980 » 2016-05-24 15:05:35

Ja jag ser framemot hur det löser sig, för detta e för jobbigt.
Är det någon som vet om en depression kan hindra effekten av medicin? För om jag läser på vissa sidor så ska ju dessa mediciner vara bra att avbryta en depression?? Intressant bara, å få veta hur det e med det
Det jag upptäckt med ritalin är att jag blir lite autistisk..
Llillamy1980
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2016-05-22

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2016-05-24 16:16:04

Llillamy1980 skrev:Det jag upptäckt med ritalin är att jag blir lite autistisk..


Det där kan jag också skriva under på.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav kiddie » 2016-05-25 20:37:08

Fick testa tabletter igen. Concertan togs bort. Tack för det!

Kommer nog om möjligt lägga mig lite under dosen tills jag vant mig. De vill höja min dos dock men jag tycker den är fullt tillräcklig! Det är konstigt att de så maniskt vill öka, öka! För förra omgången när jag var van med Ritalin bad jag om 5 mg till om dan och fick det inte.

Min läkare ville inte respektera att jag inte ville testa en ny medicin men en sköterska tyckte att om Ritalin funkar, varför inte köra på det? Det tackar vi för. Känns skitkonstigt att ha ngn på min sida.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2016-05-25 20:40:19

kiddie skrev:Fick testa tabletter igen. Concertan togs bort. Tack för det!

Kommer nog om möjligt lägga mig lite under dosen tills jag vant mig. De vill höja min dos dock men jag tycker den är fullt tillräcklig! Det är konstigt att de så maniskt vill öka, öka! För förra omgången när jag var van med Ritalin bad jag om 5 mg till om dan och fick det inte.


Varför hämtar du bara inte ut medicinen du får och tar den lägre dosen och låtsas som ingenting?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav kiddie » 2016-05-25 22:46:56

Det är så jag kommer göra till en början. Sedan får jag se om jag känner att jag behöver öka till förskriven dos. Just nu tar jag 0,75 mg om dagen istf 1 mg. Men det känns onödigt i nuläget att de skriver ut mer än 1 mg om dagen.

Allra flesta läkemedel är väldigt starka för mig. Helt annan typ av läkemedel men Lergigan 5 mg blev jag helt däckad av. I FASS står att denna dos är till för barn 2-5 år. :o
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in