Eurovision Song Contest (ESC) 2016

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Eurovision Song Contest (ESC) 2016

Inläggav Alien » 2016-05-15 12:17:01

Petra var väl bara överlägsen mot Måns? Och det var säkert i manus.

Jag hörde att Ukraina fick 12 poäng från 11 länder. De jag såg som gav Ukraina 12 poäng i juryomröstningen var: San Marino, Georgien, Bosnien-Hercegovina, Danmark, Moldavien, Serbien, Makedonien, Azerbajdzjan, Slovenien. Förutom San Marino och Danmark länder från Östeuropa. Länder som tillhört Sovjetunionen el varit i krig relativt nyligen. Det kan påverka hur man känner inför en sång som handlar om krig och folkfördrivning.

Sedan så kan många ha röstat på Ukraina utan att ha givit dem 12 poäng. Jag har för mig att förr fick man höra vilka länder som fick 8, 10 och 12 poäng. Får man väldigt många 10- och 8-poängare kan man teoretiskt vinna utan att få många 12-poängare. Ännu tidigare tror jag man fick uppläst alla poäng och sist "... and finally our 12 points go to ..."

Jag var överraskad över att Sverige kom på femte plats trots att det var ett så pass enkelt framförande (och en rätt enkel sång också). Det var ju så många storslagna shower. Fast kanske Frans stack ut just därför. Var väl många som gav poäng men bara Tjeckien, Finland och Estland som gav 12-poäng. Och jag är verkligen sur över att Norge inte gav Sverige en enda poäng. Norge känner väl till svenska populära artister och de brukar bli populära i Norge också, så det är inte som att de har totalt annorlunda smak. Danmark gav Sverige 4 poäng.

Frans blev juryns sexa och folkets nia och totalt nummer fem.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest (ESC) 2016

Inläggav Alien » 2016-05-15 12:33:34

En skandal om den ryske Sergej Lazarev. Tydligen finns det nakenbilder på honom på porrsajter. Och en bild är speciellt otäck. Så ryssarna försöket "tvätta bort" dessa bilder.

Aftonbladet skrev:Bara timmar före finalen i Globen har en porrskandal briserat kring Sergey Lazarev, 33.
På en särskilt uppmärksammad bild sitter han naken och håller en såg mot halsen på en kvinna som handfängslats vid ett element.
Fler nakenbilder på artisten ska dessutom ha publicerats på olika gayporrsajter, enligt The Sun.
Dataexperter har anlitats
Den ryska delegationen ska enligt tidningen ha varit ovetande om bilderna fram tills för en månad sedan. Enligt tidningen anlitades då dataexperter för att radera alla spår efter dem på nätet.
– Bilden på den handfängslade kvinnan var menad att vara konstnärlig och belysa våld i nära relationer, men kan tolkas på motsatt vis, säger en källa till The Sun.
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/m ... 2817616.ab

Nå, jag var lyckligt ovetande om detta under själva tävlingen. Rysslands bidrag fastnade jag inte för. Det var andra som tyvärr kom långt ner. Nederländerna (11), Italien (16), Israel (14), Cypern (21) och Österrike (13).

Undrar om Australien fortsätter att delta. De var så nära att vinna!
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest (ESC) 2016

Inläggav slackern » 2016-05-15 13:09:59

Toblerone skrev:
slackern skrev:
Furienna skrev:Jaha, Ukraina vann. Det var mycket otippat. :-)006


Skitbra ju dom slog sin ärkefiende Ryssland.


Vet inte om jag ska tycka det. Det verkar vara politiska sympatiröster. Och då handlar det ju inte längre om musiken. Det är lite synd tycker jag.


Öststatsländerna har ju alltid röstat på varandra och stöttat varandra, så klart att det alltid har varit politiskt.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Eurovision Song Contest (ESC) 2016

Inläggav slackern » 2016-05-15 13:13:58

Hon som van ser inte hon ut att komma från Mellanöstern typ?

Jag kollade på SVT hon har tydligen krimtatarisk påbrå så inte så konstigt att hon ser ut att komma från Mellanöstern då.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Eurovision Song Contest (ESC) 2016

Inläggav Toblerone » 2016-05-15 13:20:30

slackern skrev:
Toblerone skrev:
slackern skrev:
Skitbra ju dom slog sin ärkefiende Ryssland.


Vet inte om jag ska tycka det. Det verkar vara politiska sympatiröster. Och då handlar det ju inte längre om musiken. Det är lite synd tycker jag.


Öststatsländerna har ju alltid röstat på varandra och stöttat varandra, så klart att det alltid har varit politiskt.


Jag håller inte med. Det gör man i Norden också. Så gott som alla röstar på sina grannlännder och jag tror på förklaringen att det har med språk och kultur att göra. Dvs. man tycker helt enkelt bättre om en sång om det är ett språk som man förstår åtminstone hälften av och en musikkultur som man kan relatera till.

Östländerna har ofta ett inslag av folkmusik, och det har nog vi lite svårare för att tycka om. Grannländerna kan lättare tycka om sånt.

Jag tror snarare att folk från olika länder har sympatiröstat på Ukraine av politiska skäl, inte bara grannländerna. När det gäller telefonrösterna vet man ju inte var de kommer ifrån.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Eurovision Song Contest (ESC) 2016

Inläggav Toblerone » 2016-05-15 13:24:46

Alien skrev:Petra var väl bara överlägsen mot Måns? Och det var säkert i manus.


Mest mot Måns, ja. Hon flirtade väl också lite väl konstigt med nån ung sångare? Något med att han inte kommer att bli av med henne eller så?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Eurovision Song Contest (ESC) 2016

Inläggav Toblerone » 2016-05-15 13:27:57

Alien skrev:Jag var överraskad över att Sverige kom på femte plats trots att det var ett så pass enkelt framförande (och en rätt enkel sång också). Det var ju så många storslagna shower. Fast kanske Frans stack ut just därför.


Ja, men det tyckte jag var positivt. Både att han stack ut med att ha något enkelt - det var ju ändå en trevlig låt. Och jag fastnade mer och mer för den efter att ha hört den några gånger på radio. I början tyckte jag inte om den. Inte helt fel med en sån låt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Eurovision Song Contest (ESC) 2016

Inläggav Puzzle » 2016-05-15 13:41:05

Ingen höjdarlåt som vann måste jag ju säga sen är det ju lite intressant att Ukrainas sång ens kom med iom. att det för 11 år sen infördes en regel om att inte ha politiska sånger. Lite tröttsamt på så sätt och jag hoppas på att det inte kommer sprida sig till nästa år.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Eurovision Song Contest (ESC) 2016

Inläggav slackern » 2016-05-15 13:49:54

Puzzle skrev:Ingen höjdarlåt som vann måste jag ju säga sen är det ju lite intressant att Ukrainas sång ens kom med iom. att det för 11 år sen infördes en regel om att inte ha politiska sånger. Lite tröttsamt på så sätt och jag hoppas på att det inte kommer sprida sig till nästa år.


Sångerskan säger att låten handlar om hennes farmor som blev tvångsförflyttad utav Stalin.

Almost immediately after the liberation of Crimea, in May 1944, the USSR State Defense Committee ordered the removal of all of the Tatar population from Crimea, including the families of Crimean Tatars serving in the Soviet Army - in trains and boxcars to Central Asia, primarily to Uzbekistan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Crimean_Tatars
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Eurovision Song Contest (ESC) 2016

Inläggav Alien » 2016-05-15 14:35:47

Ja, det var ju familjehistoria, var väl därför den släpptes igenom. Är väl inte fel att berätta om sin farmors öde?

Men självklart associerar folk till Rysslands ockupation och övertagande av Krim. Tatarerna var inte glada, de föredrog att vara en del av Ukraina. Jamala har erkänt att hon tänkte på det vi alla tänker på:

svt skrev:I årets ESC sticker Ukrainas bidrag ut som tävlingens mest känslosamma. Artisten Jamala och hennes låt ”1944” har även ansetts vara en tävlingens mest politiska bidrag. Det som tidigare har uppfattats mellan raderna avslöjar nu Jamala som ett uttalat politiskt budskap för Kulturnyheterna.

– Att folk associerar låten till det här [annekteringen av Krim] är självklart för mig och jag vill med den här låten visa att det här är fel och jag vill att det här aldrig ska upprepas igen, säger Jamala.

Så den handlar delvis om det som händer på Krim idag?

– Det finns väldigt mycket sorg just nu på Krim och människor försvinner. Bibliotek och platser där unga Krimtatarer tidigare kunde mötas och utbyta idéer, stängs, förbjuds och det finns en sorg nu på Krim likt den som fanns 1944.

Var det därför du skrev den här låten?

– Ja, det var därför jag skrev den här låten!
http://www.svt.se/kultur/musik/jamala

Jamala har alltså själv skrivit texten:
"When strangers are coming...
They come to your house,

they kill you all and say,
We´re not guilty, not guilty"

"Where is your mind?
Humanity cries.
You think you are gods.
But everyone dies.
Don´t swallow my soul.
Our souls."


Hon känner förstås djupt för sin sång och sitt folk tatarerna och det märks.

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest (ESC) 2016

Inläggav Puzzle » 2016-05-15 15:38:20

Jo visst var det så att det var en personlig historia men utesluter verkligen det att låten är politisk och en (i för sig välförtjänt men ändock) pik mot Ryssland?

Reglerna är ju som sagt ändå tydliga och politik ska inte förekomma för att det är tänkt att vara en trevlig sammankomst för Europa och inte ännu ett sätt att dra upp politik och tjafs mellan länderna. På samma sätt tycker jag det är lite fel att "kompisrösta" på grannländerna, det är ju ändå en Song Contest och inte om vem som har bäst relationer med sina grannländer.

Dessutom tycker jag att EBU har en väldigt märklig syn på vad som är politiskt eller ej:

Göteborgsposten skrev:"Även om låtens ämne är något ovanligt för Eurovision Song Contest så har den inte ansetts vara politisk. I texten nämns inga politiska partier eller ledare och därför får den vara med i tävlingen, säger Paul Jordan, kommunikationschef på EBU.


Så tekniskt sett, med den förklaringen, skulle man kunna sjunga om nazisterna och Hitler sålänge som man inte nämner parti eller namn..(?) Fast det skulle ju såklart bli avslaget så reglerna verkar ju olika för olika beroende på vems historia/händelser det handlar om.

Nu förespråkar jag ju såklart inte sånger om nazismen utan jag tog det bara som ett extremt exempel men låt säga att Ryssland svarade med att nästa år skicka en låt om förklaringen till varför dom deporterade krimtatarerna, hade den sången blivit godkänd då? Tex. en personlig historia om någons mor/far som deltog i utvisningarna?

Finns det regler om att inte blanda in politik så borde man inte kunna smita runt det pga. personlig inblandning. Det finns väl andra plattformar för den typen av sånger.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Eurovision Song Contest (ESC) 2016

Inläggav Kahlokatt » 2016-05-15 15:41:45

Håller med Puzzle.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Eurovision Song Contest (ESC) 2016

Inläggav slackern » 2016-05-15 16:02:03

Puzzle skrev:Jo visst var det så att det var en personlig historia men utesluter verkligen det att låten är politisk och en (i för sig välförtjänt men ändock) pik mot Ryssland?


Vist är den en pik mot Rysslands annektering utav Krim, men hon har vävt in sin farmors lidande från 1944, därför kan det vara svårt att diskvalificera låten, det är som en pik under radarn.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Eurovision Song Contest (ESC) 2016

Inläggav Alien » 2016-05-15 16:07:35

En jurymedlem i den danska juryn röstade fel. Hon ville ge Ukraina 0 poäng och Australien 12 poäng men det blev tvärtom:

Eurovisionworld skrev:The Danish jury member Hilda Heick (Who also co-hosted the Danish Melodi Grand Prix 2016), misunderstood how the jury should rank their songs, and did the complete opposite.

In the Grand Final Hilda's favorite song was Australia, but she ended up in ranking Australia worst.

The jury-members must rank the 26 songs from 1 to 26, with 1 to their best song, and 26 to the worst song. Hilda did the complete opposite.

In the show, Denmark's jury awarded Ukraine with 12 points, but it should have been Australia instead. In fact Ukraine shouldn't have any points from the Danish jury.

This means that the difference between number one (Ukraine) and number two (Australia) should have been only nine points!
http://eurovisionworld.com/?esc=danish- ... ong-points

Men det skulle alltså inte ha ändrat slutresultatet, att Ukraina vann.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest (ESC) 2016

Inläggav Alien » 2016-05-15 16:16:51

Det är kanske omöjligt att förhindra att politiken smiter in bakvägen.

Yle skrev:Den handlar om hur Krimtatarerna deporterades från Krim av den sovjetiska diktatorn Josef Stalin till Centralasien under en kollektiv bestraffningsoperation den 18-20 maj 1944.

Samtliga över 200 000 Krimtatarer tvingades lämna sina hem på kort varsel.

Ett okänt antal av dem dog och de sovjetiska myndigheterna förstörde krimtatariska byggnader, monument, böcker och andra kulturyttringar.

Gator och orter fick nya ryska namn och Krimtatarerna som begrepp raderades ut ur det sovjetiska språkbruket.

Anklagades för att svärta ned Ryssland

Jamala är född i centralasiatiska Kirgizistan och är ättling till en av de deporterade. Hon framför låten delvis på krimtatariska.

Ryska tjänstemän har sagt att låten har ett politiskt budskap som är ägnat att svärta ned Ryssland för annekteringen av Krim 2014.
http://svenska.yle.fi/artikel/2016/03/1 ... rainsk-lat

Ja, det är ju inte så att sångerna måste handla bara om kärlek och fred i allmänhet. Finns ingen regel om att det inte får handla om historiska händelser. Tatarernas lidande är väl också värda att uppmärksamma. Åas kan man undra om inte EBU var lite väl naiva när de inte beaktade kopplingen till mer dagsaktuella händelser. Men först senare erkände Jamala att hon tänkte på just annekteringen av Krim när hon skrev sången.

Ett år efter Georgienkriget 2008 ville Georgien delta i Eurovisionen i Moskva med låten ”We Don’t Wanna Put In”.
---
Georgien tvingades ändra på texten eller ställa upp med en annan låt. Landet vägrade och deltog inte alls i Eurovisionen 2009.

Inte att undra på att Georgien gav Ukraina en tolva. De kände förstås med Ukraina (och tatarerna).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest (ESC) 2016

Inläggav Alien » 2016-05-15 19:52:26

Vilka länder i ESC älskar Sverige (el iaf Frans)? Jag är totalnördig när det gäller schlagerfestivalen, så jag kollade upp det:

Finland: jury 12 p, tfn 10 p
Estland: jury 12 p, tfn 10 p
Island: jury 6 p, tfn 12 p
Tyskland: jury 10 p, tfn 8 p
Danmark: jury 4 p, tfn 12 p
Lettland: jury 8 p, tfn 7 p
Österrike: jury 8 p, tfn 7 p
Tjeckien: jury 12 p, tfn 2 p
Nederländerna: jury 10 p, tfn 2 p
Ungern: jury 4 p, tfn 7 p
Polen: jury 0, tfn 10 p
Vitryssland: jury 8 p, tfn 2 p
Norge: jury 0, tfn 7 p
Litauen: jury 0, tfn 7 p
Irland: jury 5 p, tfn 2 p
Kroatien: jury 0 p, tfn 7 p
Frankrike: jury 5 p, tfn 2 p
Moldavien och Georgien: jury 6 p, tfn 0

I det fall juryn givit fler poäng är det förstås för att de är experter på musik, medan det vanliga folket inte fattar så mycket. Är det tvärtom, är det för att juryn ogillar oss av politiska skäl, medan folket gillar oss. Som för Norge. :wink: Åas, bland folkets röster kan finnas svenskar i Norge och polacker i England, som röstar för sitt land.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet


Eurovision Song Contest (ESC) 2016

Inläggav tvilling99 » 2016-05-16 13:43:17

Jag gillade inte Ukrainas låt men tyckte det var intressant med det nya systemet att först visa juryns röster och sedan tittarnas röster.
Man kan verkligen se vilken skillnad det var,Polen och Österrike fick få poäng av de olika juryer men många av tittarna.
tvilling99
 
Inlägg: 8398
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Eurovision Song Contest (ESC) 2016

Inläggav nescio » 2016-05-16 14:47:00

Varför fick Ukraina så mycket röster? Jag tyckte låten var helt värdelös. Om jag hade orkat rösta hade jag röstat på Ryssland.
nescio
 
Inlägg: 3834
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Eurovision Song Contest (ESC) 2016

Inläggav Alien » 2016-05-23 1:55:27

Inget fel på låten men inte precis trallvänlig. Den gjorde intryck när man såg artistens känsla och hela showen. Tror inte den gjort samma intryck om man bara hört den på radio. Jag tyckte inte att Rysslands låt var något särskilt, Australiens däremot...

När det gäller politik får man väl i likhet med EBU vara bokstavstolkande. Det handlade i texten inte om dagens politik utan fördrivningen av tatarerna 1944. Det går inte att utgå från vad man tror att textförfattaren menat.

SR skrev:Men låten blev ändå godkänd av EBU:s referensgrupp, efter att de konstaterat att varken texten eller titeln innehåller politiska uttalanden eller åsikter, förklarar Dave Goodman som är senior communications officer på EBU.

- Texten i Ukrainas bidrag innehåller inget som är öppet politiskt och därför bryter den inte mot reglerna, säger Dave Goodman.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6429978

Nyckelordet är "öppet". När Armeninen hade en låt vid namn "Don't deny", vilket ansågs öppet syfta på att inte förneka folkmordet på armenierna.

Förra året hade Armeniens sång titeln "Dont deny" och ansågs vara ett politiskt meddelande eftersom den refererade till en historisk händelse. Referensgruppen bad Armenien att ändra titeln vilket de gjorde och då kunde de vara med och tävla.


Nå, historisk händelse handlar ju även Ukrainas låt om. Det var snarare kontroversiellt att antyda att vissa förnekade denna händelse el att det var ett folkmord. Det är däremot dagsaktuellt. Armenien ändrade titeln till "Face the shadow", och då gick det bra.

Juryn i Ryssland röstade tydligen politiskt; de gav inte Ukraina en enda poäng. Jurymedlemmarna hade väl råkat illa ut om de gjort det. Folket, dvs de som röstade via telefon, följde däremot sitt hjärta och gav Ukraina 10 poäng. Även ryssar kan identifiera sig med deportation och förtryck under sovjettiden.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest (ESC) 2016

Inläggav Dagobert » 2016-05-23 3:07:52

Alien skrev:Ännu tidigare tror jag man fick uppläst alla poäng och sist "... and finally our 12 points go to ..."

Japp, så var det sist jag tittade på festivalen. :-)Happy
Dagobert
 
Inlägg: 14132
Anslöt: 2010-11-30

Eurovision Song Contest (ESC) 2016

Inläggav Alien » 2016-05-26 12:39:31

Dessutom lästes resultaten upp på både franska och engelska, därav det berömda "douze points". Ja, det var tider det. Men nu skulle det ta alldeles för lång tid.

I år sågs ESC av 204 miljoner människor. Så trots det flitiga dissandet på diverse sociala medier (inkl AF), så ökar tittarsiffrorna. För en gångs skull kan jag känna mig som en i mängden. :lol:

svt skrev:Fakta: Så många såg Eurovision 2007-2016 (inkl semifinaler och finalen)
2016: 204 miljoner
2015: 197 miljoner
2014: 195 miljoner
2013: 170 miljoner
2012: 102,9 miljoner
2011: 115 miljoner
2010: 108,2 miljoner
2009: 124 miljoner
2008: 105 miljoner
2007: 106 miljoner
http://www.svt.se/melodifestivalen/euro ... er-tittare

Eftersom det är så framgångsrikt är det väl dags för Asiavision och Americavision. Och Worldvision!
svt skrev:De ansvariga för Eurovision Song Contest 2016 vill ta Eurovision ut i världen och hålla en global tävling. I framtiden kan vi ha ett Eurovision, ett Asiavision och ett Americavision – med gemensam final. Det säger de exekutiva producenterna till SVT:s Gomorron Sverige.
http://www.svt.se/kultur/musik/vi-vill- ... ng-contest
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in