Man blir ju tja...lite irriterad på habiliteringen

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Man blir ju tja.......lite irriterad på habiliteringen

Inläggav Opal93 » 2016-01-30 1:28:50

Jag förstår att du blir irriterad. Jag känner mig själv ofta irriterad på habiliteringens bemötande. De är antagligen upplärda att de ska bemöta och prata med personer med diagnos på ett speciellt sätt - men som du sa känns det bara kränkande.

Vore väll bättre att lära känna en innan de bestämmer sig för hur de ska prata med en.
Opal93
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2014-02-09

Man blir ju tja.......lite irriterad på habiliteringen

Inläggav Liljan » 2016-01-30 4:41:04

Har du sagt att du inte vill gå dit? Det är ju helt frivilligt och just nu verkar det inte som att du behöver det. Jag har aldrig varit på habiliteringen som barn eller tonåring, det är supertrist att du blir behandlad som en småunge. Prata med dina föräldrar så får de säga till personalen.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Man blir ju tja.......lite irriterad på habiliteringen

Inläggav Zirre » 2016-05-01 23:09:04

Jag har inte fått hjälp av habiliteringen än då jag fortfarande står i kö efter 5 månader.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Man blir ju tja.......lite irriterad på habiliteringen

Inläggav slackern » 2016-05-01 23:13:20

Liljan skrev:Har du sagt att du inte vill gå dit? Det är ju helt frivilligt och just nu verkar det inte som att du behöver det. Jag har aldrig varit på habiliteringen som barn eller tonåring, det är supertrist att du blir behandlad som en småunge. Prata med dina föräldrar så får de säga till personalen.


Är det helt frivilligt när man är barn under 18 år? OK skulle min egen son klaga och inte vilja gå dit skulle jag lyssna på honom och låta honom slippa.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Man blir ju tja...lite irriterad på habiliteringen

Inläggav vofff » 2016-05-02 9:44:22

Konstigt att en del av er tycker inte om HAB. Jag tycker dom gör bra jobb ifrån sig och vet hur man ska ta hand om. Jag bor i Malmö, kanske bero det mycket på vilken distrikt och personal man umgås med.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Man blir ju tja...lite irriterad på habiliteringen

Inläggav Liljan » 2016-05-02 11:29:20

slackern skrev:
Liljan skrev:Har du sagt att du inte vill gå dit? Det är ju helt frivilligt och just nu verkar det inte som att du behöver det. Jag har aldrig varit på habiliteringen som barn eller tonåring, det är supertrist att du blir behandlad som en småunge. Prata med dina föräldrar så får de säga till personalen.


Är det helt frivilligt när man är barn under 18 år? OK skulle min egen son klaga och inte vilja gå dit skulle jag lyssna på honom och låta honom slippa.

Ja, det är alltid frivilligt.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Man blir ju tja...lite irriterad på habiliteringen

Inläggav kullan » 2016-05-02 11:46:43

vofff skrev:Konstigt att en del av er tycker inte om HAB. Jag tycker dom gör bra jobb ifrån sig och vet hur man ska ta hand om. Jag bor i Malmö, kanske bero det mycket på vilken distrikt och personal man umgås med.


Jag har också bra erfarenheter av Hab.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Man blir ju tja...lite irriterad på habiliteringen

Inläggav slackern » 2016-05-02 12:02:56

Liljan skrev:
slackern skrev:
Liljan skrev:Har du sagt att du inte vill gå dit? Det är ju helt frivilligt och just nu verkar det inte som att du behöver det. Jag har aldrig varit på habiliteringen som barn eller tonåring, det är supertrist att du blir behandlad som en småunge. Prata med dina föräldrar så får de säga till personalen.


Är det helt frivilligt när man är barn under 18 år? OK skulle min egen son klaga och inte vilja gå dit skulle jag lyssna på honom och låta honom slippa.

Ja, det är alltid frivilligt.


Även fast man är omyndig och det är förmyndaren/föräldrarna som bestämmer rent juridiskt?
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Man blir ju tja...lite irriterad på habiliteringen

Inläggav misshopeless » 2016-05-12 22:38:10

Jag går till Hab pga att jag inte får kontakt med någon psykolog på något annat sätt.

Jag har fått byta två gånger innan jag fick en psykolog som verkade vettig, men även den personen tar god tid på sig att vilja förstå mina problem. De fattar inte att man kan vara intelligent och på samma gång ha det svårt för gruppaktiviteter m.m. Jag försöker hela tiden vara övertydlig, men Hab är ju i vissa fall kopplade till Fk så jag tror att de tänker att jag bara är ute efter bidrag. Jag känner mig många gånger ifrågasatt "det är nog inte så farligt".
De fattar inte att det ibland är de små skillnaderna som skapar enorma problem. Nt personer har ju inte behövt reflektera över hur de fungerar så de missar ju de fina nyanserna/skillnaderna. Det blir tufft att ta ur dem mantrat om hur aspergare "ska vara". Och det går ju då inte heller att matcha till en given insats.

Sedan går det ju inte att isolera en problematik från resten som kan påverka en persons liv, det går ju inte att sortera ut det som bara berör As. Men enl LSS så har jag bara rätt till behandling för min As, detta innebär att jag ska gå till tre olika vårdgivare för att få en helhet. En för As, en för ADHD och en för övriga problem som inte direkt är relaterade till diagnoser.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Man blir ju tja...lite irriterad på habiliteringen

Inläggav Zonkey » 2016-05-12 22:50:44

Jag träffar hab i mellersta Skåne, innan det barnhab, och har inga klagomål. På vuxenhab är de väldigt måna om att försöka hjälpa en med vad man än kan tänkas behöva. Man behöver ju inte gå till hab i sin egen kommun.
Zonkey
 
Inlägg: 109
Anslöt: 2011-10-24
Ort: Södra Sverige

Man blir ju tja...lite irriterad på habiliteringen

Inläggav Flinta » 2016-05-13 20:45:44

misshopeless skrev:De fattar inte att det ibland är de små skillnaderna som skapar enorma problem.


Det är en av anledningarna till att jag ofta blir missförstådd.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Man blir ju tja...lite irriterad på habiliteringen

Inläggav slackern » 2016-05-13 20:51:33

misshopeless skrev:Sedan går det ju inte att isolera en problematik från resten som kan påverka en persons liv, det går ju inte att sortera ut det som bara berör As. Men enl LSS så har jag bara rätt till behandling för min As, detta innebär att jag ska gå till tre olika vårdgivare för att få en helhet. En för As, en för ADHD och en för övriga problem som inte direkt är relaterade till diagnoser.


Jag fick det förklarat för mig att det finns ingen medicinsk behandling för AS, därför erbjuds det bara Hab för behandling utav AS, dom behandlar inga utav sin målgrupp med medicinering, för min medicinering går jag på ADHD-mottagningen och där erbjuds jag medicinering för min ADD, behandlingsgrupper för ADHD och övrig medicinering för psykiatriska tillstånd om jag skulle behöva det.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Man blir ju tja...lite irriterad på habiliteringen

Inläggav misshopeless » 2016-05-14 23:44:17

Flinta skrev:
misshopeless skrev:De fattar inte att det ibland är de små skillnaderna som skapar enorma problem.


Det är en av anledningarna till att jag ofta blir missförstådd.


Ja visst är det grymt störande.
För att fatta As behöver de ju se problemen i ljuset av individens omgivning och miljö, med andra ord det handlar ofta om grader och inte en fråga om antingen eller. Enligt min åsikt då...
De som känner mig väl märker/ kommer märka att as stämmer väl på mig, för de kommer se mig i olika sammanhang. Sitter man hos psykologen bedöms man efter hur man är där och då vilket blir väldigt missvisande. Och det är väl svårt för andra att tolka annorlunda det förstår jag och jag övar på att uttrycka mig tydligare.

När folk inte fattar förenklar de och det innebär ofta den lättaste tolkningen, jag hörde sist hos psykologen " du kan uttrycka dig väl och ser bra ut". Alla vi fattar ju att det inte hör till saken, men eftersom jag uppfattades på det sättet hade jag inga problem enl dem. Men bra att hon uttryckte sina föreställningar så jag kunde argumentera på ett annat sätt.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Man blir ju tja...lite irriterad på habiliteringen

Inläggav misshopeless » 2016-05-14 23:46:55

slackern skrev:
misshopeless skrev:Sedan går det ju inte att isolera en problematik från resten som kan påverka en persons liv, det går ju inte att sortera ut det som bara berör As. Men enl LSS så har jag bara rätt till behandling för min As, detta innebär att jag ska gå till tre olika vårdgivare för att få en helhet. En för As, en för ADHD och en för övriga problem som inte direkt är relaterade till diagnoser.


Jag fick det förklarat för mig att det finns ingen medicinsk behandling för AS, därför erbjuds det bara Hab för behandling utav AS, dom behandlar inga utav sin målgrupp med medicinering, för min medicinering går jag på ADHD-mottagningen och där erbjuds jag medicinering för min ADD, behandlingsgrupper för ADHD och övrig medicinering för psykiatriska tillstånd om jag skulle behöva det.

Japp, men jag menar enbart samtalskontakt. :)
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Man blir ju tja...lite irriterad på habiliteringen

Inläggav slackern » 2016-05-15 0:06:11

misshopeless skrev:
slackern skrev:
misshopeless skrev:Sedan går det ju inte att isolera en problematik från resten som kan påverka en persons liv, det går ju inte att sortera ut det som bara berör As. Men enl LSS så har jag bara rätt till behandling för min As, detta innebär att jag ska gå till tre olika vårdgivare för att få en helhet. En för As, en för ADHD och en för övriga problem som inte direkt är relaterade till diagnoser.


Jag fick det förklarat för mig att det finns ingen medicinsk behandling för AS, därför erbjuds det bara Hab för behandling utav AS, dom behandlar inga utav sin målgrupp med medicinering, för min medicinering går jag på ADHD-mottagningen och där erbjuds jag medicinering för min ADD, behandlingsgrupper för ADHD och övrig medicinering för psykiatriska tillstånd om jag skulle behöva det.

Japp, men jag menar enbart samtalskontakt. :)


OK då är jag med. Förut när jag fick samtalskontakt hade dom allt i ett. Men sedan hade dom en omorganisation och noll samtalskontakt, men efter det så har jag även blivit diagnostiserad med AS och står i kö till psykolog hos hab.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Man blir ju tja...lite irriterad på habiliteringen

Inläggav misshopeless » 2016-05-15 10:43:53

Okej, grattis till begåvningen. :)
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Man blir ju tja...lite irriterad på habiliteringen

Inläggav Karamell » 2016-05-15 11:30:51

Att folk tror att man är utvecklingsstörd för att man har en psykisk sjukdom eller handikapp är tyvärr mer vanligt än jag kunde föreställa mig. Men har märkt att det är mest dom mindre smarta människorna som har dessa fördomar. Vettigt folk visar respekt. Vet flera i samma sits som stör sig på sånt här daltande och nedvärderingar. Jag tyckte det var jättejobbigt i början och började till slut själv tro att jag var helt bakom. Men man får nog försöka förklara för dom att man förstår och att man klarar av saker. Lättare sagt än gjort dock, man blir så paff och hinner inte förklara innan dom försvinner eller börjar prata om nåt annat.

Jag tycker dom flesta människor är dåliga på att lyssna, dom gillar att höra sin egen röst hela tiden. Om man verkligen vill hjälpa någon måste man lära sig att lyssna och att vara lyhörd! Dom är ju rädda att dom ska få klagomål. Men jag tycker man ska utgå ifrån att den man möter är som en själv, och sen får den be om hjälp med det den behöver. Svårt sånt här...
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Man blir ju tja...lite irriterad på habiliteringen

Inläggav Flinta » 2016-05-15 16:58:38

Karamell skrev: Om man verkligen vill hjälpa någon måste man lära sig att lyssna och att vara lyhörd!


I en utredning så ska det framgå vad man har för behov. Det som t ex psykologen, läkaren, arbetsterapeuten tycker att man behöver behöver inte vara det som man själv tycker att man behöver. Kanske tycker/vet man att man behöver något som de inte tycker/vet att man behöver också. Den som är professionell och som vill hjälpa måste verkligen lyssna vilken hjälp klienten, kunden, patienten förväntar sig och själv tycker sig behöva. Annars går det inte att hjälpa till som professionell. Eller anhörig också för den delen. Det som omgivningen tycker att man har problem med och behöver hjälp med behöver inte vara ett problem som man har själv.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Man blir ju tja...lite irriterad på habiliteringen

Inläggav unicornsfinns » 2016-05-15 19:04:37

http://habilitering.se/autismforum. Läs det som står på de "jättebra" sidan(är ironisk). Det är PRECIS därför jag är irriterad på habiliteringen. Varför vill de ge en alla extra insatser som finns och "gullar" med en. Jag vet inte hur många gånger jag har blivit irriterad. Sidan är inte för högfungerande! Vilka håller med mig?, ska vi demonstrera?(skämtar). :-)ZZZ :-)Raging
unicornsfinns
 
Inlägg: 30
Anslöt: 2016-01-16

Man blir ju tja...lite irriterad på habiliteringen

Inläggav KrigarSjäl » 2016-05-15 19:43:03

Karamell skrev:Att folk tror att man är utvecklingsstörd för att man har en psykisk sjukdom eller handikapp är tyvärr mer vanligt än jag kunde föreställa mig. Men har märkt att det är mest dom mindre smarta människorna som har dessa fördomar. Vettigt folk visar respekt. Vet flera i samma sits som stör sig på sånt här daltande och nedvärderingar.

Tyvärr är detta en bemötandekultur som funnits i omsorgsbranschen sen länge.
Det sitter kvar en massa gammalt tänk i väggarna helt enkelt.
Sen kanske kuratorerna och pedagogerna går på dåliga kurser där de lär ut att aspergare är svaga osjälvständiga individer.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Man blir ju tja...lite irriterad på habiliteringen

Inläggav Dementia » 2016-05-16 22:19:53

Habiliteringen liksom psykiatrin är så fast i psykoanalysträsket att det är synd om dem.
En massa förståsigpåare som sätter sig ner med bekymrade blickar beredd att gräva fram minsta oförrätt som man råkat ut för i sitt liv. Om man inte passar in i deras mall så är det svårt att göra sig hörd.

Jag är 30+ och högfungerande med utbildning och jobb och har ändå många gånger blivit bemött som om jag vore totalt dum i huvudet. Att jag helst inte vill gräva i gamla oförrätter utan gå vidare i livet har många gånger varit svårt att få någon att förstå.

Till TS: Stå på dig, om du inte är nöjd med kontakten så hör efter om du kan byta person.
Dementia
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2012-11-30
Ort: Arkham

Man blir ju tja...lite irriterad på habiliteringen

Inläggav nano » 2016-05-16 22:50:06

unicornsfinns skrev:Jag går bort från ämnet habiltiteringen, men går det att jobba med ett riktigt jobb som en s.k aspergare? :-)Happy
Ja, det intygar jag, jag har ett trevligt jobb där jag får konstruera maskiner, det är det bästa jag vet.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Man blir ju tja...lite irriterad på habiliteringen

Inläggav nano » 2016-05-16 23:20:52

unicornsfinns skrev: http://habilitering.se/autismforum. Läs det som står på de "jättebra" sidan(är ironisk). Det är PRECIS därför jag är irriterad på habiliteringen. Varför vill de ge en alla extra insatser som finns och "gullar" med en. Jag vet inte hur många gånger jag har blivit irriterad. Sidan är inte för högfungerande! Vilka håller med mig?, ska vi demonstrera?(skämtar). :-)ZZZ :-)Raging


Gick in på länken och i skrivande stund står bla. detta:
Ny text om PECS (The Picture Exchange Communication System)
Läs om metoden där man lär sig att kommunicera med hjälp av bilder.

Och tänkte att hon har ju helt rätt, det är inget för någon högfungerande iaf.
Har förvisso testat det och det ger en extra dimension inför en annan människas upplevelse så som det var utformat, klart intressant.

Sedan läste jag detta:
Krönika: Aspergers syndrom och akademiska studier

”Jag har alltid tyckt om att få ny kunskap. I högstadiet och gymnasiet var jag en plugghäst, jag tyckte om att studera och fick toppbetyg i de flesta ämnen. När jag sedan började studera på högskolan ändrades allt.”

Det stämmer bättre in på de autister jag träffat.

Sedan började jag fundera på att troligen är vi som är på detta forum sannolikt inte representativa för snittet av autister som finns.
Vi är nog mer representativa för de autister som har delar i hjärnan som begåvats med extra hjärnceller i utvalda delar av hjärnan på bekostnad av andra delar av hjärnan
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Man blir ju tja...lite irriterad på habiliteringen

Inläggav slackern » 2016-05-16 23:30:50

nano skrev:
unicornsfinns skrev: http://habilitering.se/autismforum. Läs det som står på de "jättebra" sidan(är ironisk). Det är PRECIS därför jag är irriterad på habiliteringen. Varför vill de ge en alla extra insatser som finns och "gullar" med en. Jag vet inte hur många gånger jag har blivit irriterad. Sidan är inte för högfungerande! Vilka håller med mig?, ska vi demonstrera?(skämtar). :-)ZZZ :-)Raging


Gick in på länken och i skrivande stund står bla. detta:
Ny text om PECS (The Picture Exchange Communication System)
Läs om metoden där man lär sig att kommunicera med hjälp av bilder.

Och tänkte att hon har ju helt rätt, det är inget för någon högfungerande iaf.
Har förvisso testat det och det ger en extra dimension inför en annan människas upplevelse så som det var utformat, klart intressant.


Så ska vi tänka på att det där är för barn, och med tänka på att 70% utav dom som har autism också har en utvecklingsstörning så är det inte så konstigt att det finns, eller tycker du det?
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in