Eurovision Song Contest (ESC) 2016

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Eurovision Song Contest (ESC) 2016

Inläggav Alien » 2016-05-10 20:14:02

Ikväll börjar det. Första semifinalen. Sverige som värdland behöver inte kvala in och inte heller "the big five" (Frankrike, Italien, Spanien, Tyskland och England).

Vet inte om vi svenskar får rösta ikväll. I vanliga fall får vi bara rösta i den semifinal där Sverige inte deltar, men i år deltar ju Sverige inte alls i semifinalen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest (ESC) 2016

Inläggav River » 2016-05-10 20:35:43

Det er en samisk kvinne som skal representere Norge. :-)Happy
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Eurovision Song Contest (ESC) 2016

Inläggav Alien » 2016-05-10 20:48:56

Tydligen är Norge med i den andra semifinalen. De här hör vi ikväll:

svt skrev:01. Finland: Sandhja – ”Sing It Away”
02. Grekland: Argo – ”Utopian Land”
03. Moldavien: Lidia Isac – ”Fallling Stars”
04. Ungern: Freddie – ”Pioneer”
05. Kroatien: Nina Kraljić – ”Lighthouse”
06. Nederländerna: Douwe Bob – ”Slow Down”
07. Armenien: Iveta Mukuchyan – ”LoveWave”
08. San Marino: Serhat – ”I Didn't Know”
09. Ryssland: Sergey Lazarev – ”You Are The Only One”
10. Tjeckien: Gabriela Gunčíková – ”I Stand”
11. Cypern: Minus One – ”Alter Ego"
12. Österrike: ZOË – ”Loin d'ici”
13. Estland: Jüri Pootsmann – ”Play”
14. Azerbajdzjan: Samra – ”Miracle”
15. Montenegro: Highway – ”The Real Thing”
16. Island: Greta Salóme – ”Hear Them Calling”
17. Bosnien och Hercegovina: Dalal & Deen & Ana Rucner & Jala – ”Ljubav je”
18. Malta: Ira Losco – ”Walk On Water”
http://www.svt.se/melodifestivalen/snab ... ntest-2016

Eftersom vi tydligen får rösta ikväll, antar jag att vi inte har möjlighet att rösta på Norge förrän i finalen (hoppas den kommer med dit). Vill man rösta nordiskt i kväll får man rösta på Finland och Island. Ryssland är tydligen storfavorit.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest (ESC) 2016

Inläggav Alien » 2016-05-11 1:55:45

Det är inte lätt att hålla isär 18 låtar. Än värre blir det i slutfinalen, då är det 26 låtar.

Jag fastnade för Cyperns låt Alter ego, rockigt (med vargtema), Thomas G:son är inblandad i skrivandet av låten:

Sångaren t o m ylade mot slutet. Lite töntigt kanske men man kommer ihåg låten. Den gick vidare till final.

Kroatiens sångerska hade en så spektakulär klänning att jag har glömt hur sången lät. Den gick också vidare. Jag gillade Nederländerns sång Slow down (lite countryaktig). Den gick också vidare.

Österrike hade en låt på franska Loin di'ici! Den gjorde mig nostalgisk, söt liten låt med söt tjej. Den gick också vidare.

Favorittippade Ryssland och Armenien gick som väntat vidare. Likaså Tjeckiens I stand, och det unnar man Tjeckien som aldrig tagit sig till final förut.

Men varken Finland el Island gick vidare. Jag gillade särskilt Islands bidrag Hear them calling:


Även om det tycks inspirerat av koreografin från Loreens Euphoria, men sämre förebilder kan man ha.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest (ESC) 2016

Inläggav tvilling99 » 2016-05-11 13:28:16

Jag gillade Österrikes låt och det var intressant att hon sjöng på franska,tycker det har blivit tråkigt att nästan alla sjunger på engelska.
tvilling99
 
Inlägg: 8398
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Eurovision Song Contest (ESC) 2016

Inläggav Toblerone » 2016-05-11 13:42:22

Ryssland kan ha en chans att vinna. Lustigt att det var så många unga killar som sjöng. Många var ganska lik Måns Zelmerlöv. Tror alla nu att det är den vinnande koncepten? :mrgreen:
Man märker såna trender. Många länder försöker kopiera det som har vunnit senast. Som Alien också sa var en också lik Loréen.

De flesta sånger var för röriga, tycker jag. Om man bara hör dem en gång så bör det vara en huvudmelodi, inte flera olika. Det måste fastna efter att man har hört det en gång, och det gör inte såna röriga låtar.

Jo, Cypern var också lite cool, även om låten inte var nåt särskilt. Estland och Finland var bara dåliga. Grekland ingen vidare heller. Flera sjöng på för dålig engelska, man förstår dem knappt, t.ex. den där korthåriga ljusa tjejen - tror det var Kroatien. Österrike var ganska fint, men nog inte tillräckligt bra för att vinna.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Eurovision Song Contest (ESC) 2016

Inläggav nescio » 2016-05-11 14:14:07

Toblerone skrev:Ryssland kan ha en chans att vinna.
Tror ni inte att folk drar sig för rösta på Ryssland när de tänker på Putin, Krim och Ukraina?
nescio
 
Inlägg: 3835
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Eurovision Song Contest (ESC) 2016

Inläggav tvilling99 » 2016-05-11 14:33:22

nescio skrev:
Toblerone skrev:Ryssland kan ha en chans att vinna.
Tror ni inte att folk drar sig för rösta på Ryssland när de tänker på Putin, Krim och Ukraina?

Jag hoppas det.
tvilling99
 
Inlägg: 8398
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Eurovision Song Contest (ESC) 2016

Inläggav Alien » 2016-05-12 22:44:43

De jag gillar bäst från andra semifinalen är Schweiz, Israel, Vitryssland (här var det verkligen vargtema!), Serbien, Makedonien, Litauen och Australien. Hoppas verkligen Norge går vidare. Vet inte hur det blir med pojkbandet från Danmark. Apropå pojkband, så deltog Nick Byrne från Westlife för Irland.

Dami Im från Australien var verkligen som Asien och Australien i ett (hon är född i Sydkorea). Hon sjunger bra och är mycket vacker. Tänk om Australien vinner?

Ukraina och Serbien hade allvarliga teman. Ukraina om fördrivningen av tatarerna 1944. Och Serbiens påminde om Sara Vargas Spring för livet, dvs temat kvinnomisshandel. Ukrainas var verkligen dramatisk, tror inte Ryssland gillar den. Får ju inte vara politik i ESC, men det ses väl som historia.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest (ESC) 2016

Inläggav antonius » 2016-05-12 22:56:36

Saknar YOHIO, var lite roligare på den tiden... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21859
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Eurovision Song Contest (ESC) 2016

Inläggav KrigarSjäl » 2016-05-12 23:00:34

-Melodifestivalen är en folkfest. Och jätteviktig.
Så viktig att stockholmarna lägger 95 skattemiljoner på teveprogrammet.
SVT lägger dessutom 125 licensmiljoner på kalaset.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Eurovision Song Contest (ESC) 2016

Inläggav Braincandy » 2016-05-12 23:07:44

antonius skrev:Saknar YOHIO, var lite roligare på den tiden... :-)004


Jo, bättre jämfört med årets sömnpiller bidrag från Sverige.

KrigarSjäl skrev:-Melodifestivalen är en folkfest. Och jätteviktig.
Så viktig att stockholmarna lägger 95 skattemiljoner på teveprogrammet.
SVT lägger dessutom 125 licensmiljoner på kalaset.


Frågan är om programmet förtjänar att ha ordet melodi eller song med i namnet.

Är inte så mycket av den saken med i den här fantastiska, superintressanta folkfesten.
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Eurovision Song Contest (ESC) 2016

Inläggav Alien » 2016-05-13 0:57:36

Tycker ni att Sverige ska avstå från att vara med i ESC för att spara pengar? Som om Sverige vore det fattigaste landet i Europa. Gnällmånsar!

Sverige har vunnit hela sex gånger. Svenskar är också inblandade som låtskrivare för andra länder. Och tydligen även som koreografer (Armeniens nummer).

Tyvärr kom inte något av de övriga nordiska länderna med i år. Inte heller Norges bidrag:



Och av dem jag gillade bäst kom bara Serbien, Israel och Australien med. Australien kom med förra året för att det var 60 år sedan ESC började. Det skulle vara en engångsgrej, men blev sådan succé att det upprepades i år. ESC sänds i Kina också i år.

Om Australien skulle vinna, så blir ändå inte nästa års tävling i Australien utan någonstans i Europa.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest (ESC) 2016

Inläggav Furienna » 2016-05-13 1:29:13

Ja, vi blir det enda nordiska landet i finalen i år. Trist... :(
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Eurovision Song Contest (ESC) 2016

Inläggav Zonkey » 2016-05-13 1:34:28

Har hittills inte tittat på tävlingen, men tänkte kolla på finalen. Hur bestäms det var nästa års final hamnar om Australien vinner?
Zonkey
 
Inlägg: 109
Anslöt: 2011-10-24
Ort: Södra Sverige

Eurovision Song Contest (ESC) 2016

Inläggav Furienna » 2016-05-13 1:38:26

Jag har ingen aning om det, faktiskt. Men det kan väl vara så att det får det australienska TV-bolaget ordna själv?
Senast redigerad av Furienna 2016-05-13 1:39:30, redigerad totalt 1 gång.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Eurovision Song Contest (ESC) 2016

Inläggav Debbido » 2016-05-13 1:38:52

tvilling99 skrev:Jag gillade Österrikes låt och det var intressant att hon sjöng på franska,tycker det har blivit tråkigt att nästan alla sjunger på engelska.


Jaa, det är en behaglig, positiv sång att lyssna till - OCH - DEN HAR EN MELODI!
Harmoniska melodislingor har alltid tilltalat mig. De ger mig lugn och ro.
Den ger en nostalgisk känsla.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Eurovision Song Contest (ESC) 2016

Inläggav Alien » 2016-05-13 2:39:15

Ja, jag tyckte Österrikes bidrag lät lite trevligt gammaldags, Loin d'ici (Långt härifrån) med Zoë:

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest (ESC) 2016

Inläggav Toblerone » 2016-05-13 9:15:45

tvilling99 skrev:
nescio skrev:
Toblerone skrev:Ryssland kan ha en chans att vinna.
Tror ni inte att folk drar sig för rösta på Ryssland när de tänker på Putin, Krim och Ukraina?

Jag hoppas det.


Jag tycker inte att en musikfestival har med politik att göra. Sångaren, låtskrivarna och övriga inblandade kan ju inte rå för vad Putin gör. Visst, om nu Ryssland skulle vinna, så kan Putin dra nytta av det. Men om folk taktikröstar av politiska skäl, då blir det ganska fel ändå, tycker jag.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Eurovision Song Contest (ESC) 2016

Inläggav Toblerone » 2016-05-13 9:17:07

Debbido skrev:
tvilling99 skrev:Jag gillade Österrikes låt och det var intressant att hon sjöng på franska,tycker det har blivit tråkigt att nästan alla sjunger på engelska.


Jaa, det är en behaglig, positiv sång att lyssna till - OCH - DEN HAR EN MELODI!
Harmoniska melodislingor har alltid tilltalat mig. De ger mig lugn och ro.
Den ger en nostalgisk känsla.


Japp, det sa jag också. Den har en melodi - och en som inte ändras flera gånger under sången. Om man bara hör låten en gång, då ska det finnas en melodi som kan fastna hos folk.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Eurovision Song Contest (ESC) 2016

Inläggav Alien » 2016-05-13 12:01:47

Toblerone skrev:
tvilling99 skrev:
nescio skrev:Tror ni inte att folk drar sig för rösta på Ryssland när de tänker på Putin, Krim och Ukraina?

Jag hoppas det.


Jag tycker inte att en musikfestival har med politik att göra. Sångaren, låtskrivarna och övriga inblandade kan ju inte rå för vad Putin gör. Visst, om nu Ryssland skulle vinna, så kan Putin dra nytta av det. Men om folk taktikröstar av politiska skäl, då blir det ganska fel ändå, tycker jag.


Det kan väl snarare vara av känsloskäl, man känner en ovilja mot Ryssland som gör att man röstar på andra bidrag. Åtminstone jag har ju inte bara ett bidrag som jag gillar.

F ö tror jag ofta folk röstar av just taktikskäl. Om ens eget land är en av favoriterna, röstar man inte på en annan favorit. Eller man röstar alltid på grannländerna. Som Cypern och Grekland. Men känslor kan ju vara inblandade där också, automatiskt gillar man Grekland om man är (grek)cypriot och tvärtom.

Värre är när man buar ut artisten för att visa sin avsky för Putin och hans politik. Det är orättvist mot artisten. Men har ni kollat publiken, det är väldigt många homosexuella män som har schlagerfestivalen som stort intresse. De reser till de olika städerna för att vara med om tävlingarna. Såg ett klipp från en fest "Euroclub". Såg bara män där. Artisterna tycktes också vara män, även om en del var klädda som kvinnor.

Är man homosexuell så hatar man förstås Putin med extra glöd efter hans homofoba lagar. Och man har inget lust att resa till Moskva nästa år. Att gå hand i hand el kyssas med sin partner räknas väl som "propaganda för homosexualitet" i Ryssland. Blir man inte tagen av polisen, kan man bli misshandlad av högerextrema huliganer.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Eurovision Song Contest (ESC) 2016

Inläggav Braincandy » 2016-05-13 12:45:54

Alien skrev:Ja, jag tyckte Österrikes bidrag lät lite trevligt gammaldags, Loin d'ici (Långt härifrån) med Zoë:



Trevligt. Blev positivt överraskad av den här du länkat... bra att undantagen fortfarande existerar.

Synd att det inte kan bära vikten av helheten i tävlingen, det vill säga fokus på massa specialeffekter istället för någon melodi värd att lyssna på. Eller som i Sveriges fall, den artist alla tonårstjejer är kåt på får sjunga för landet.
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Eurovision Song Contest (ESC) 2016

Inläggav Micke » 2016-05-13 13:43:56

KrigarSjäl skrev:-Melodifestivalen är en folkfest. Och jätteviktig.
Så viktig att stockholmarna lägger 95 skattemiljoner på teveprogrammet.
SVT lägger dessutom 125 licensmiljoner på kalaset.


Men det ger kanske pengar tillbaka också? Vet inte hur det fungerar riktigt men misstänker att det är en skröna att det bara skulle kosta en massa pengar. Sen är det förstås bra PR för Sverige också.

---

Jag har inte sett alla bidrag i år men tycker iaf att Australien var riktigt bra (för att vara i det här sammanhanget iaf), och att Norge hade förtjänat ett bättre öde. Rysslands bidrag är storfavorit av någon märklig anledning, låten är ju högst medioker i mina öron. Begriper det inte riktigt. Snyggt nummer dock.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Eurovision Song Contest (ESC) 2016

Inläggav slackern » 2016-05-13 14:19:31

Micke skrev:
KrigarSjäl skrev:-Melodifestivalen är en folkfest. Och jätteviktig.
Så viktig att stockholmarna lägger 95 skattemiljoner på teveprogrammet.
SVT lägger dessutom 125 licensmiljoner på kalaset.


Men det ger kanske pengar tillbaka också? Vet inte hur det fungerar riktigt men misstänker att det är en skröna att det bara skulle kosta en massa pengar. Sen är det förstås bra PR för Sverige också.

---


Du har nog rätt i att det ger en hel del klirr i statskassan och ger en injektion i Stockholms kommers med alla festivalbesökare och turister som kommer hit pga finalen.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in