Gamla notiser, artiklar, annonser mm.

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Gamla notiser, artiklar, annonser mm.

Inläggav colaflaska » 2016-05-12 17:01:08

För några månader sedan blev jag intresserad av att läsa gamla tidningar, så började läsa på http//:tidningar.kb.se när jag var uttråkad. Det är väldigt intressant, främst att läsa om vad som var viktigt i folks/medias ögon på den tiden. Till exempel hade Aftonbladet en sektion tillägnad åt kungafamiljen i nästan varje nummer. Där stod det om drottningens hälsa, hur det hade gått för kronprinsen på hans senaste jakt och vilka kungen skulle träffa den kommande veckan.

Även många annonser är intressanta. Det var vanligt att unga flickor/unga flickors föräldrar letade efter en bättre ställd familj som kunde ta in dem. I utbyte kunde flickorna städa, tvätta och passa barnen.

Under 1820, 30 och början på 40-talet var koleran ett viktigt samtalsämne. Precis som när Ebola härjade skrevs det om vart koleran hade spridit sig. En läkare gjorde en insändare i Aftonbladet 1834 där han skrev om en metod som hade "lett till stor framgång för att bota cholera". Metoden gick ut på att åderlåta patienterna och ge dem kräkmedel några gånger per dag. Under denna period användes "cholera politica" som ett skällsord för människor med avvikande åsikter.

Kvinnorörelsen pågick för fullt. Göteborgs bibliotek har ett arkiv för äldre kvinnotidsskrifter här: http://www.ub.gu.se/kvinn/digtid/

Jag har samlat (i mina ögon) intressanta urklipp på den här facebooksidan: https://www.facebook.com/arkivetnyheterfranforr , lägger upp nya ett par gånger i veckan. (Om det inte är OK att göra reklam för den tar jag naturligtvis bort det).
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Gamla notiser, artiklar, annonser mm.

Inläggav KrigarSjäl » 2016-05-12 17:14:40

-Intressant!

Gamla tidningsartiklar är alldeles utmärkt om man vill nå en tidsanda.
Dagstidningar är historiens sekundvisare, som Schopenhauer sade.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Gamla notiser, artiklar, annonser mm.

Inläggav Winterblues » 2016-05-12 17:15:17

Tack för att du delar med dig! Fan, ibland är det kanske bra att ha fb :/ Men det här är ju helt grymt om man vill göra research, eller om man bara vill skapa sig en större bild av själva samhället - ja livet! xD
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Gamla notiser, artiklar, annonser mm.

Inläggav colaflaska » 2016-05-12 17:16:46

KrigarSjäl skrev:-Intressant!

Gamla tidningsartiklar är alldeles utmärkt om man vill nå en tidsanda.
Dagstidningar är historiens sekundvisare, som Schopenhauer sade.

Ja precis. Det ger betydligt mer än att läsa historikers version av hur folk levde på säg 1800-talet. Istället för en överblick får man lite djupare inblick.

Winterblues skrev:Tack för att du delar med dig! Fan, ibland är det kanske bra att ha fb :/ Men det här är ju helt grymt om man vill göra research, eller om man bara vill skapa sig en större bild av själva samhället - ja livet! xD

Jag kan ladda upp några urval i ett album, ge mig några minuter :)
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Gamla notiser, artiklar, annonser mm.

Inläggav colaflaska » 2016-05-12 17:23:54

colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Gamla notiser, artiklar, annonser mm.

Inläggav Winterblues » 2016-05-12 18:04:22

Najs!
Skyddsföreningen åt sinnessjuka fyllde säkert en god funktion på den tiden :-)018

angående "ömmande mödrar sträcken ut eder hand för att hjelpa den lidande qvinnan" (notera meningens nästan predikande dramatik) så märks ju att att läsarkretsen var ganska liten, och texten mer personligt riktad. Undrar just vilket sammanhang den stod i. Typ lokalblad, "Socknen aktuellt". Den var iaf min favorit :)

Jag vill återinföra "Cholera politica" på min bygd. Fast frasen har ju bytts ut mot skällsordet "politiskt korrekt", med all rätt. Antar att inget är nytt under solen. Nej, vi borde göra om det till latin (google translate): Rectus politica!
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Gamla notiser, artiklar, annonser mm.

Inläggav colaflaska » 2016-05-12 18:13:09

Winterblues skrev:Najs!
Skyddsföreningen åt sinnessjuka fyllde säkert en god funktion på den tiden :-)018

angående "ömmande mödrar sträcken ut eder hand för att hjelpa den lidande qvinnan" (notera meningens nästan predikande dramatik) så märks ju att att läsarkretsen var ganska liten, och texten mer personligt riktad. Undrar just vilket sammanhang den stod i. Typ lokalblad, "Socknen aktuellt". Den var iaf min favorit :)

Jag vill återinföra "Cholera politica" på min bygd. Fast frasen har ju bytts ut mot skällsordet "politiskt korrekt", med all rätt. Antar att inget är nytt under solen. Nej, vi borde göra om det till
latin (google translate): Rectus politica!

Här står det mer om skyddsföreningen för sinnessjuka http://runeberg.org/nfce/0661.html :)

"Ömmande mödrar" kommer från Aftonbladet 13 december 1838. Jag tolkar annonsen som att hon vill att ömmande mödrar ska sträcka ut sin hand åt henne.

Politiskt korrekt är i mina ögon knappast ett skällsord, men det hör inte hit.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Gamla notiser, artiklar, annonser mm.

Inläggav KrigarSjäl » 2016-05-12 18:20:46

De stora och tröga händelseförloppen och samhällsutvecklingen beskrivs bäst av historiker men vardagslivet når man kanske bäst med hjälp av gamla tidningar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Gamla notiser, artiklar, annonser mm.

Inläggav Winterblues » 2016-05-12 19:08:32

colaflaska skrev:Politiskt korrekt är i mina ögon knappast ett skällsord, men det hör inte hit.


Nej, det var nog mer ett uttryck för mina drömmar, men det kommer - tids nog ;)
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Gamla notiser, artiklar, annonser mm.

Inläggav Kahlokatt » 2016-05-12 21:49:13

Jag sitter och dataför gamla tidningsartiklar på min DV. De handlar främst om landstingspolitik :-)ZZZ , men ibland hittar man något riktigt intressant. Jag har t.ex. läst några av Sveriges tidigaste artiklar om AIDS, skrivna runt 1983, när man knappt visste något om sjukdomen och då HIV fortfarande var en dödsdom.
Jag har också lärt mig om perniciös anemi, en form av blodbrist som i dag går att behandla med läkemedel, men som förut ledde till att de drabbade var tvungna att leva på RÅ LEVER. :shock:
Dessutom har jag läst om väldigt otäcka men intressanta rättsfall, t.ex. om galningen som "barmhärtighetsmördade" långvårdspatienter med rengöringsmedel på ett sjukhus i Malmö och en ung man i Uppsala som kvävde en svårt handikappad flicka med en kudde (även han åberopade "barmhärtighet").

https://sv.wikipedia.org/wiki/Morden_p% ... ra_Sjukhus
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Återgå till Intressanta intressen



Logga in