Känslig för ljus & värme = Aspergerdrag eller struma?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Känslig för ljus & värme = Aspergerdrag eller struma?

Inläggav Nasheim » 2016-05-08 23:48:31

Hittar ingen tråd så jag skapar en ny (iaf det redan finns en befintlig).

Så länge jag kan komma ihåg har jag alltid varit känslig mot olika element, så som ljud, värme och solljus.

Jag pratade med min mamma om detta idag och hon vill ju att jag skall fråga en läkare, vilket jag skall imorgon, men under tiden så kan jag ställa frågan här.

Både min mamma och min systers struma debuterade i 40 års åldern, vilket jag är i nu. Men jag är lite fundersam om detta med känslighet för ljus och värme är ett aspergerdrag eller inte. Speciellt eftersom det ligger i släkten.

Den värmen vi har haft de senaste dagarna är otrevlig för mig, jag blir nästan börjar svettas av den, solljuset är så skarpt att jag nästan får ont i ögonen. Fläkten står på hela tiden eftesom lägenheten blir inte behaglig.
Nasheim
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2012-06-06
Ort: Småland

Känslig för ljus & värm = Aspergerdrag eller struma?

Inläggav Huggorm » 2016-05-09 0:00:35

Att vara överkänslig mot sinnesintryck är väldigt vanligt bland aspergare, särskilt ljud och ljus
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Känslig för ljus & värme = Aspergerdrag eller struma?

Inläggav Liljan » 2016-05-09 2:05:11

Som Huggorm säger är det vanligt att de med Asperger är känsliga för de här sakerna, men om de här känslorna har kommit den senaste tiden så tror jag att de beror på något annat. Jag har svårt att tro att man utvecklas en perceptionsstörning i 40-års åldern, den är oftast medfödd.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in