Skillnaden mellan diskussions-, intresse-, personliga trådar

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Skillnaden mellan diskussions-, intresse-, personliga trådar

Inläggav Alien » 2016-05-06 14:52:11

Somliga tycks se alla trådar som diskussionstrådar. Men så är det ju inte.

Det finns intressetrådar (i Intressanta intressen) där man vill diskutera med andra som har samma intressen. Vad man inte är intresserad av är inlägg som "Hur kan du vara intresserad av något så löjligt som X?!"

Så finns det personliga trådar där man tar upp ett problem man har och vill ha goda råd. Då vill man slippa bli påhoppad.

Ämnet har iofs diskuterats el tangerats i olika trådar förr (som diskussioner-for-ett-begransat-antal-t21992.html, the-chill-week-experiment-omrostning-t30441.html, nagon-mer-som-upplevt-att-det-ar-valdigt-hart-klimat-har-t32556.html, trygghet-att-kanna-sig-trygg-pa-forumet-t9300.html, vad-f-n-har-hant-med-det-har-forumet-t43465.html). Men jag har inte sett någon där det nämnts i rubriken.

Alltså innan man börjar diskutera/ifrågasätta TS, kan man ägna en tanke åt vilken slags tråd det är. Eller är det för mycket begärt?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46167
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Skillnaden mellan diskussions-, intresse-, personliga trådar

Inläggav Selma » 2016-05-06 17:25:16

Aspergerforum är väl ändå ett diskussionsforum? Vem ska reglera vad som får diskuteras?
Om det handlar om så känsliga saker att man inte tål att någon har en avvikande åsikt kanske man inte ens ska ta upp det här. :?
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Skillnaden mellan diskussions-, intresse-, personliga trådar

Inläggav kullan » 2016-05-06 17:29:06

Selma skrev:Aspergerforum är väl ändå ett diskussionsforum? Vem ska reglera vad som får diskuteras?
Om det handlar om så känsliga saker att man inte tål att någon har en avvikande åsikt kanske man inte ens ska ta upp det här. :?


Det finns en hel avdelning som kallas för " Intressanta intressen" och skriver man om frimärkssamling eller naturfotografering vill man ju inte läsa kommentarer som:
"Fy vilken fjantig hobby du har." Eller dyl. En intressetråd vill man ju locka likasinnade att skriva i.

En tråd om politiker är ju mer diskussionsvänlig art.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Skillnaden mellan diskussions-, intresse-, personliga trådar

Inläggav alixha » 2016-05-06 17:34:54

Jag ser det också som ett diskussionsforum, vill ledningen att man ska tolka det på något annat sätt så får ni informera bättre vad som är vad.

Sagt det många gånger, det behövs några fler och tydligare kategorier.
Förändringar ska komma hör man men det händer ju inget.

Man kan ju posta i den privata avdelningen annars om man vill ta upp något lite mer känsligt, där brukar ju inte folk gå på lika hårt.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Skillnaden mellan diskussions-, intresse-, personliga trådar

Inläggav Selma » 2016-05-06 17:40:28

alixha skrev:Man kan ju posta i den privata avdelningen annars om man vill ta upp något lite mer känsligt, där brukar ju inte folk gå på lika hårt.

Då kan ju inte alla se det. :-)002
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Skillnaden mellan diskussions-, intresse-, personliga trådar

Inläggav Alien » 2016-05-06 18:15:28

Om man vill ha så många svar som möjligt, är PA inte ett alternativ. Alla är inte medlemmar där heller.

Annars är ju avdelningen en tydlig vink. Skriver man i Intressanta intressen, så vill man ha svar från andra intresserade. Just om detta finns en omröstning: dissningar-och-han-av-intressen-i-intressanta-intressen-t35632.html

Men när det gäller personliga trådar så är det ofta så att de postas i AS-avd el i AoG. Det är hur startinlägget formuleras som man ser om det är en personlig tråd el en diskussionstråd.

Och även om AF är ett diskussionsforum är det inte bara ett diskussionsforum. Alla trådar är inte diskussionstrådar.

Är det svårt att skilja på en personlig tråd och en diskussionstråd?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46167
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Skillnaden mellan diskussions-, intresse-, personliga trådar

Inläggav Fenren » 2016-05-06 18:27:44

Alien skrev:Är det svårt att skilja på en personlig tråd och en diskussionstråd?


Jag anser inte att jag har svårt för det... Men jag har för mig att andra anser att jag har svårt för det.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Skillnaden mellan diskussions-, intresse-, personliga trådar

Inläggav Zirre » 2016-05-06 18:56:49

Det är bra också om TS är tydlig med vad hen vill med sin skapade tråd.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Skillnaden mellan diskussions-, intresse-, personliga trådar

Inläggav Selma » 2016-05-06 19:00:19

Alien skrev:Och även om AF är ett diskussionsforum är det inte bara ett diskussionsforum. Alla trådar är inte diskussionstrådar.

Är det svårt att skilja på en personlig tråd och en diskussionstråd?

Ja. Särskilt när inte ens TS verkar veta.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Skillnaden mellan diskussions-, intresse-, personliga trådar

Inläggav Zirre » 2016-05-06 19:13:06

Alien skrev:Är det svårt att skilja på en personlig tråd och en diskussionstråd?

I vissa fall kan det vara så. Särskilt med otydligt startinlägg.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Skillnaden mellan diskussions-, intresse-, personliga trådar

Inläggav Alien » 2016-05-06 19:30:09

Ja, det kan vara oklart ibland. Ibland ger man i all välmening ett svar som inte behagar TS. Så det vore nog bra att skriva typ "jag vill inte ha några diskussioner om X, bara information/goda råd".

Men ofta tycker jag man kan se att det är en personlig tråd. Om det står "jag har ett problem, jag vet inte vad jag ska göra" el "jag känner/vill så gärna ..." Medan en diskussionstråd mer är "vad tycker ni om [valfri samhällsföreteelse], jag tycker det är bra/åt helvete".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46167
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Skillnaden mellan diskussions-, intresse-, personliga trådar

Inläggav alixha » 2016-05-06 21:47:58

Alien skrev:Så det vore nog bra att skriva typ "jag vill inte ha några diskussioner om X, bara information/goda råd".


Det tycker jag var en bra idé.
Som sagt, ibland är det inte alltid klart om något ska diskuteras eller inte.

Alien skrev:Om det står "jag har ett problem, jag vet inte vad jag ska göra" el "jag känner/vill så gärna ..." Medan en diskussionstråd mer är "vad tycker ni om [valfri samhällsföreteelse], jag tycker det är bra/åt helvete".


Jag tycker till exempel att båda dessa klassas som diskussionstrådar för det blir ju någon form av diskussion.
Alla människor uppfattar saker olika, då är det bättre att vara tydlig från början med vad man vill.

Antingen får ni skapa en kategori för personliga/känsliga saker eller som du (Alien) föreslog ovan så får folk gärna skriva i början vad dom vill med tråden.

Så mycket onödigt tjafs som enkelt skulle kunna motverkas.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Skillnaden mellan diskussions-, intresse-, personliga trådar

Inläggav Fenren » 2016-05-06 21:55:44

Då kommer man bara få nya gränsdragningar.

Får man diskutera lösningsförslagen?

Får man påpeka problem med föreslagna råd?

Får man antyda att konsekvenserna riskerar att bli större än ts anar?
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Skillnaden mellan diskussions-, intresse-, personliga trådar

Inläggav slackern » 2016-05-06 22:02:10

Man kan väl inte alltid tassa runt på tår i alla trådar? För om det är någon som vill ha råd så är det ju bara falskt att komma med råd som personen vill höra istället för att få alternativa förklaringar som kanske inte är dom snällaste. Om jag har ett problem så vill jag få synpunkter från alla håll och kanter.

Men för den skull behöver man ju inte kalla någon för dum i huvudet eller att personen är korkad eller äcklig.
Senast redigerad av slackern 2016-05-06 22:03:07, redigerad totalt 1 gång.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skillnaden mellan diskussions-, intresse-, personliga trådar

Inläggav River » 2016-05-06 22:02:21

Ja, føler ikke noe særlig diskusjonspress her egentlig, kanskje unntatt når noen spør hva jeg mener. Da kan det gjerne bli litt vanskelig synes jeg.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Skillnaden mellan diskussions-, intresse-, personliga trådar

Inläggav sanny » 2016-05-10 18:27:52

Mkt viktigt det du tar upp här Alien!
Tycker själv det är jobbigt både när jag misstolkar ngn i dennes tråd och blir helt misstolkad..med flit eller pga att jag är otydlig.
Helt smärtfritt lär det väl aldrig bli med tanke på hur många som faktiskt är här och med allas olika synsätt och historia. Vad jag däremot motsätter mig starkt är när folk här hetsar, gör personangrepp och bara driver runt här och har som nöje att "störa" i trådar..det hade jag gärna sluppit.
sanny
 
Inlägg: 526
Anslöt: 2008-11-23
Ort: Västra Götaland

Skillnaden mellan diskussions-, intresse-, personliga trådar

Inläggav Alien » 2021-08-16 2:33:23

Bump!

Moderator:
Det finns iaf en avdelning som man kan säga innehåller rena diskussionstrådar: Samhälle, religion, politik (SRP). Där kan man diskutera av hjärtans lust (men fortfarande utan rena personangrepp).

Dvs det är ok att skriva "X-partiet är verkligen idioter eftersom ..." Men inte "Du är en idiot som röstar på X-partiet!"
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46167
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Skillnaden mellan diskussions-, intresse-, personliga trådar

Inläggav RapeRegs » 2021-08-16 11:21:50

Alien skrev:Är det svårt att skilja på en personlig tråd och en diskussionstråd?


Låt oss ta ett exempel på en trådstart:

Jag har ett problem, jag känner att mina anhöriga har ryckts med i masshysterin kring Coronabluffen. De vill att jag ska vaccinera mig med Comirnaty som är cytotoxiskt. Viruset har inte ens isolerats. Livet är så jobbigt just nu.


Är det exempel på en "personlig" tråd?
RapeRegs
 
Inlägg: 1947
Anslöt: 2015-06-19

Skillnaden mellan diskussions-, intresse-, personliga trådar

Inläggav Alien » 2021-08-16 12:59:57

Nja, det låter som en förklädd diskussionstråd. Den inbjuder till att säga emot, att vaccin inte är farligt. Bättre att skriva "Mina anhöriga bara tjatar på mig att vaccinera mig. Det är jättejobbigt. Hur får jag dem att sluta?" Alltså inget om "masshysteri" el "cytotoxiskt". Men bara ordet "vaccin" kan trigga igång en diskussion. Man skulle nog behöva lägga till "Jag vill bara ha goda råd hur jag ska hantera pressen från min familj, all diskussion om vaccin är off topic".

Däremot är det lätt att skilja på en intressetråd och en diskussionstråd. Hint: En tråd i Intressanta intressen är en intressetråd.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46167
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Skillnaden mellan diskussions-, intresse-, personliga trådar

Inläggav Kahlokatt » 2021-08-16 13:03:42

Tyvärr tycker många här att det är viktigare att få gå på som ångvältar och göra folk illa än att ta det försiktigt eller helt enkelt skita i att kommentera.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Skillnaden mellan diskussions-, intresse-, personliga trådar

Inläggav Alien » 2021-08-16 13:09:18

Sedan tycks många av oss ha svårt att låta bli att ge goda råd oombett. Vi tycker oss se vad någon gör för fel och vill tipsa om det. T ex i exemplet här ovan kan vi tycka att det bästa är att övertala TS att ta vaccinet. Så vi skriver om det i stället för hur man ska få de anhöriga att backa.

De som går på som ångvältar, har de valt det el kan de inte annat? Om man blir sårad av dem är det nog bäst att sätta dem på ignore.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46167
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Skillnaden mellan diskussions-, intresse-, personliga trådar

Inläggav nallen » 2021-08-16 15:53:42

Som vanligt finns det en träffsäker illustration även för detta:
duty_calls.png

Från: https://xkcd.com/386/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
nallen
 
Inlägg: 19442
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in