Större huvud/ser yngre ut

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Större huvud/ser yngre ut

Inläggav Stnikolaus » 2016-03-15 14:04:32

Jag har nog rätt stort huvud. Har någon gång fått kommentar om det från t.ex. kompisar. Men möjligtvis ser mitt huvud större ut även för att jag alltid har haft en tendens att ha lite oredigt hår, oavsett om det har varit långt eller kort. Jag verkar passa i det och ser ut som ett ägg i slätkammat...

Jag har åtminstone tidigare regelbundet misstagits för att vara mycket yngre än jag är. När jag var t.ex. 30, så verkade många missta mig för att vara runt 20. Möjligtvis har jag åldrats lite snabbare senaste årtiondet efter att ha bränt ut mig m.m. Åtminstone har jag fått det intrycket. Men samtidigt verkar en del fortfarande bli lite överraskade när de får veta hur gammal jag är, även om de inte blir direkt chockade som tidigare.

Min sambo kommenterade att möjligtvis kan tendensen att se yngre ut ha att göra med att aspiesar i genomsnitt visar färre starka ansiktsuttryck och med åren därför får färre rynkor. Sedan handlar väl resten om gener och leverne, fast som någon som har varit kedjerökare större delen av mitt liv, samt konsumerade kopiösa mängder alkohol och narkotika som ung, och även för övrigt inte har levt extremt hälsosamt, så torde jag i alla fall inte ha haft hjälp av min levnadsstil... Men möjligtvis såg min mamma länge yngre ut än hon var och min morfar framstod som relativt ung för sin ålder, så kanske finns det även en genetisk komponent?
Stnikolaus
 
Inlägg: 60
Anslöt: 2012-12-28
Ort: Stockholm

Större huvud/ser yngre ut

Inläggav slackern » 2016-03-15 14:07:40

Småbarn brukar ju ha rätt stora huvuden och ögon för sin kropp, så därför kan nog stora huvuden och stora ögon förknippas med att folk ser yngre ut än vad dom är.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Större huvud/ser yngre ut

Inläggav Stnikolaus » 2016-03-15 14:15:27

slackern skrev:Småbarn brukar ju ha rätt stora huvuden och ögon för sin kropp, så därför kan nog stora huvuden och stora ögon förknippas med att folk ser yngre ut än vad dom är.


Ja, samt många människor brukar lägga på sig lite runt medelåldern, så jag gissar försiktigt att det kan tänkas påverka storleksförhållandena mellan kropp och huvud i genomsnitt (vilket i sin tur kanske omedvetet påverkar hur vi uppfattar folk utifrån deras proportioner). Kanske. Jag har ingen aning. Men om det där med i genomsnitt större huvud stämmer, så skulle det på ett eller annat sätt kanske också vara en delförklaring till om aspiesar uppfattas i genomsnitt som yngre, vem vet?
Stnikolaus
 
Inlägg: 60
Anslöt: 2012-12-28
Ort: Stockholm

Större huvud/ser yngre ut

Inläggav vofff » 2016-04-08 16:32:54

Mitt huvud är lika stort som en alien huvud. Jag måste alltid ha large storlek när jag ska köpa mössa typ.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Större huvud/ser yngre ut

Inläggav Charlie72 » 2016-04-08 17:13:31

Har nog ett rätt litet huvud :-)063
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Större huvud/ser yngre ut

Inläggav kiddie » 2016-04-08 17:46:40

Stnikolaus skrev:Jag har åtminstone tidigare regelbundet misstagits för att vara mycket yngre än jag är. När jag var t.ex. 30, så verkade många missta mig för att vara runt 20. Möjligtvis har jag åldrats lite snabbare senaste årtiondet efter att ha bränt ut mig m.m. Åtminstone har jag fått det intrycket. Men samtidigt verkar en del fortfarande bli lite överraskade när de får veta hur gammal jag är, även om de inte blir direkt chockade som tidigare.


Ungefär samma. Jag var så van att alla trodde jag var yngre att jag blir förvånad att folk tror jag är min riktiga ålder nu. Jag har väl tagit igen mitt åldrande fort då. Upp till 35 trodde alla jag var jätteung. Så jag måste ha åldrats typ 20 år på 10 år eller nåt. Kollar på kort och det är nog sant. Jag såg typ samma ut från 18 till 35, lite skillnader såklart men inte något extremt. Sen rullade det bara utför. Hå hå ja ja.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Större huvud/ser yngre ut

Inläggav kiddie » 2016-04-08 17:50:54

Min skalle är rund. Som en boll. Har träffat aspergare som ser ut som jag men även dem med väldigt avlångt ansikte, det senare har inte jag. Skrivit det innan men mössor och hjälmar brukar vara för små på mig men hörlurar med båge brukar vara för långa. Upplever nog att mitt huvud är lite stort för min övriga uppenbarelse med.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Större huvud/ser yngre ut

Inläggav saltisol » 2016-04-29 22:02:34

Jag ser yngre ut än jag är, även om jag tycker att jag har åldrats rätt mycket utseendemässigt bara de senaste 1-2 åren (antagligen av stress pga studier). "Värst" var nog när jag var runt 22 och många trodde att jag var mellan 13-17 år, men då hade jag också en rätt barnslig klädstil. När jag var 25 blev jag uppraggad (fast det förstod förstås inte jag) av en 27årig man som trodde att jag var 15 år... Det var rätt otäckt. Dels för att han var så pass gammal och ändå valde att ragga på någon som han trodde var 15, och dels för att han pratade med mig rätt länge utan att förstå att jag var vuxen. Men han lyssnade kanske inte så mycket på vad jag sa.
Jag skäms över mitt utseende. Tycker att det är jobbigt när människor ska göra en stor grej av min ålder och bli "chockade" och förvånade, även om det inte händer lika ofta nu som förr.

Vet inte om jag har stort huvud, däremot har jag en stor panna som antagligen gör att mitt huvud ser större ut. Ser skitfult ut, men man kan ju liksom inte göra något åt hur ens panna ser ut!
saltisol
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2016-01-12

Större huvud/ser yngre ut

Inläggav JCSweden » 2016-04-29 22:29:20

Har normalstort huvud. Dock ser jag yngre ut i ansiktet än vad jag är men tror det beror lite på att jag har ganska "utslätat" ansikte och ansiktsmimik.
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Större huvud/ser yngre ut

Inläggav kiddie » 2016-04-30 17:47:45

Lite OT men jag har märkt att jag åldrades snabbare direkt när jag började med ritalin.

Inbillning? Sammanträffande?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Större huvud/ser yngre ut

Inläggav slackern » 2016-04-30 17:53:24

kiddie skrev:Lite OT men jag har märkt att jag åldrades snabbare direkt när jag började med ritalin.

Inbillning? Sammanträffande?


När jag tog Ritalin och Concerta så kändes det som att min ansiktshud stramade åt mer blev torrare.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Större huvud/ser yngre ut

Inläggav alixha » 2016-04-30 18:46:26

Jag har väldigt litet huvud, kepsar utan spänne besvära sig icke ty dessa är alldeles för stora.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Större huvud/ser yngre ut

Inläggav Baba Jaga » 2016-05-05 18:29:21

När jag läste om det här, efter min utredning, tyckte jag att det luktade rasbiologi.
Men faktum kvarstår: jag har alltid sett yngre ut än jag är och fått visa leg i tid och otid.
Än idag frågar folk (senast en läkare) om jag verkligen är pangis. Hon hade gissat på högst 50 och frågade följaktligen vad jag jobbar med ...
Stort huvud har jag också.
Min far och hans syskon hade också klara AS-drag har jag förstått. Han berättade för mig (långt innan jag visste att AS existerade, jag är ju liksom ganska mycket äldre än den diagnosen!) att då familjen gick till affären för att köpa mössor sa expediten alltid: - Oj, här kommer barnen med de stora huvudena!
Tja, vad ska man tro? Jag vet inte.
Baba Jaga
 
Inlägg: 463
Anslöt: 2011-12-28

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in