Historiska TV-serier

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Historiska TV-serier

Inläggav Adira » 2016-04-18 16:53:47

slackern skrev:
Adira skrev:The Borgias, om man är inne på det här med påkostad produktion (denna serie är dock inte bara kostym utan riktigt intressant).


Stundtals var det rätt brutal. Tydligen var Cesare Borgia inspirationen för Niccolò Machiavellis Fursten.

Ja, därav anledningen till att sista avsnittet heter The Prince. Serien ger mycket utrymme åt möten karaktärerna emellan.
Adira
 
Inlägg: 435
Anslöt: 2015-10-04
Ort: Thuril Confederation

Historiska TV-serier

Inläggav slackern » 2016-04-26 18:22:21

Jag vet inte om någon har tagit upp TV-serien Rome eller om jag har tagit upp den tidigare men den gillar jag som fan.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Historiska TV-serier

Inläggav JCSweden » 2016-04-26 18:37:19

Jag älskar Rome, Spartacus (inkluderat prequelen "Gods of the Arena" och Tudors (två första säsongerna). Jag ska snart börja kolla på Vikings.
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Historiska TV-serier

Inläggav slackern » 2016-04-26 18:39:20

JCSweden skrev:Jag älskar Rome, Spartacus (inkluderat prequelen "Gods of the Arena" och Tudors (två första säsongerna). Jag ska snart börja kolla på Vikings.


Vikings är helt OK men när jag började titta på den så störde jag mig något grymt över miljöerna och kan fortfarande göra det. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Historiska TV-serier

Inläggav Adhoc » 2016-04-26 18:54:42

Ser att ingen listat John Adams - HBO:s miniserie om president John Adams och den Amerikanska revolutionen. Rekommenderas.
Adhoc
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2016-03-30

Historiska TV-serier

Inläggav slackern » 2016-04-26 18:58:01

Adhoc skrev:Ser att ingen listat John Adams - HBO:s miniserie om president John Adams och den Amerikanska revolutionen. Rekommenderas.


Tack för tipset har sett att dom har den där.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Historiska TV-serier

Inläggav River » 2016-04-26 19:33:01

Har tidligere postet at jeg fulgte med på THE ONEDIN LINE og THE CENTENNIAL, som jo må sier å være historiske TV-serier, hva speiler en tid/historie.

Kan også føye til LITTLE HOUSE ON THE PRAIRIE.

Disse seriene gikk på NRK på 70-tallet.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Historiska TV-serier

Inläggav River » 2016-04-26 19:56:42

River skrev:
slackern skrev:
River skrev:Dynasty og Falcon Crest var vel noen av de første såpeoperaer som kom.

Og jeg fulgte med på dem. :-)Happy

Ja, var ikke det TV tilbudet vi har i dag heller da. :-)Happy

Faktisk var det bare NRK.


Det ska vara TV-serier som handlar om historiska personer eller historiska händelser, som t.ex Den hvite viking. :)

https://no.wikipedia.org/wiki/Den_hvite_viking

Ja, slettet mitt innlegg.

Forresten var jeg ikke så helt bak mål, når jeg nevnte de ovenfornevnte serier, da de var av de første såpeoperaer, i et hvert fall her til lands.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Historiska TV-serier

Inläggav River » 2016-04-26 22:22:09

Ja, for at de var av de første såpeoperaer, og er historiske slik sett.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Historiska TV-serier

Inläggav vofff » 2016-05-04 11:48:41

Band of brothers
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Historiska TV-serier

Inläggav Neonland » 2016-05-04 12:59:46

Outlander kanske kan vara något för den som är intresserad? Inte helt historiskt korrekt, men det är en intressant handling (med mycket kärlek), även om jag själv föredrar böckerna.
Neonland
 
Inlägg: 307
Anslöt: 2014-11-17
Ort: Göteborg

Historiska TV-serier

Inläggav colaflaska » 2016-05-04 14:45:38

Neonland skrev:Outlander kanske kan vara något för den som är intresserad? Inte helt historiskt korrekt, men det är en intressant handling (med mycket kärlek), även om jag själv föredrar böckerna.

Ska kolla på den någon dag, den verkar väldigt intressant. Har läst första boken, men var nog alldeles för ung för gillade/förstod inte sexscenerna öht :P
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Historiska TV-serier

Inläggav Neonland » 2016-05-04 15:07:57

colaflaska skrev:
Neonland skrev:Outlander kanske kan vara något för den som är intresserad? Inte helt historiskt korrekt, men det är en intressant handling (med mycket kärlek), även om jag själv föredrar böckerna.

Ska kolla på den någon dag, den verkar väldigt intressant. Har läst första boken, men var nog alldeles för ung för gillade/förstod inte sexscenerna öht :P


Jag läste fyra första böckerna i serien när jag var runt 10-11 år och framåt allteftersom de gavs ut, och uppskattade böckerna väldigt mycket trots de enligt mig då ibland lite pinsamma sexscenerna. Jag har hittills bara sett första säsongen, och är lite orolig inför att börja se den andra som släppts på Viaplay. Jag tyckte första säsongen var riktigt bra, speciellt med tanke på att den är baserad på en bok jag tyckt väldigt mycket om. Men jag blev inte besviken, och nu är jag livrädd för att kanske bli besviken på säsong 2 :lol:
Neonland
 
Inlägg: 307
Anslöt: 2014-11-17
Ort: Göteborg

Historiska TV-serier

Inläggav Morre » 2016-05-08 15:29:04

vofff skrev:Band of brothers


+1
Står för mycket av de mest imponerande militära aktioner under WWII.
Det är ett under hur många av deras insyltade och kvicka officerare lyckades överleva alla strider.
Morre
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2016-03-16

Historiska TV-serier

Inläggav Mountain_lion » 2016-05-10 11:48:10

Tv-serien En förlorad värld följde jag för en herrans massa år sedan. Det utspelar sig i Oxford, tror jag, under ca 1920-talet. Väldigt bra serie då. Kan inte säga hur den står sig idag.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Historiska TV-serier

Inläggav slackern » 2016-05-10 11:54:46

Mountain_lion skrev:Tv-serien En förlorad värld följde jag för en herrans massa år sedan. Det utspelar sig i Oxford, tror jag, under ca 1920-talet. Väldigt bra serie då. Kan inte säga hur den står sig idag.


Själv fastnade jag aldrig för den, tror att jag var för ung då och för lite spänning och intriger. Själv fastnade jag för Jag Claudius på den tiden, nu när jag ser den så framstår den som rätt torftig och det märks att det är en TV-produktion.

http://www.imdb.com/title/tt0074006/
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Historiska TV-serier

Inläggav slackern » 2016-05-10 11:57:25

Moggy skrev:
Alias skrev:
Moggy skrev:Jag gillade Spartacus, första säsongen. Synd att huvudpersonen gick och dog.


Jag har hört att många uppskattar den pga alla halvnakna män.



Sällan har naket funkat så bra i en tv-serie som det gjorde i Spartacus...


Ryckte det till i baguetten?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Historiska TV-serier

Inläggav Alien » 2016-07-11 1:20:28

En ny brittisk historisk serie har börjat i SVT1, The Last Kingdom. Den utspelar sig på 800-talet, när danerna erövrade engelska kungadömen.

svt skrev:Året är 866 och en saxisk pojkes liv vänds upp och ner när han tas tillfånga av en dansk vikingahövdning efter hans fars nederlag vid invasionen av York. Pojken växer upp fast besluten att återta sitt fädernesland och även komma underfund med vem han egentligen är - saxare eler viking.
http://www.svt.se/the-last-kingdom/peka ... m-till-svt

Detta var alltså lite om handlingen. Den utspelar sig alltså under samma tid som serien Vikings. Men den här serien ska bygga på historisk verklighet.

Den har pekats ut som ett brittiskt syskon till Game of thrones. Nu kommer BBC:s episka medeltidsdrama The Last Kingdom till SVT. – Det är verkligen en riktigt bra historia, säger svenske Thomas W Gabrielsson som har en av rollerna i tv-serien.
---
Det medeltida dramat om England vid tiden för vikingarnas härjningar har jämförts med Game of thrones.

– I huvudrollen ser vi en som liknar Jon Snow, och han är också en oäkta son. Så man har tittat på Game of thrones, men samtidigt bygger serien faktiskt på ett bokoriginal och är mer realistisk. Det finns inga drakar och allt sådant, och jag tycker det är en frisk fläkt, säger experten och pratshow-värden Frederik Dirks Gottlieb i danska TV2 inför seriestarten i Danmark.


Jag tycker inte den är särskilt lik Game of Thrones, men hemska grymheter förekommer i båda.

Spoiler: visa
"Du såg min dotter naken", säger Ragnar. "Bara halvnaken" säger Sven. Stämmer det frågar Ragnar huvudpesonen Uthred. Han intygar det. "Då kommer jag bara att sticka ut ena ögat på dig." Både Sven och Uthred är mera barn än vuxna då. Givetvis kommer Sven och hans far att utkräva hämnd senare.


Trots grymheterna kommer jag nog att följa serien. Den visar ju en mindre känd del av historien. Det sista kungadömet är Wessex. Alla övriga kungadömen (el earldömen) lägger de danska vikingarna under sig (Danelagen).

http://www.svtplay.se/video/9484781/the ... -avsnitt-1
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Historiska TV-serier

Inläggav slackern » 2016-07-11 1:22:50

Alien skrev:En ny brittisk historisk serie har börjat i SVT1, The Last Kingdom. Den utspelar sig på 800-talet, när danerna erövrade engelska kungadömen.


Tack så hemskt mycket för tipset den ska jag börja följa. :)
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Historiska TV-serier

Inläggav Furienna » 2016-07-11 4:14:48

Sedan har vi "Mr Selfridge", som jag tyvärr alltid missar några avsnitt av varje säsong. :cry:

Min mamma och jag har också fastnat för "Dr Quinn", som visserligen är från 90-talet men går på TV4 Guld.

"Poirot" och "Miss Marple" är också två bra historiska deckarserier.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Historiska TV-serier

Inläggav Furienna » 2016-07-11 4:31:10

Alien skrev:En ny brittisk historisk serie har börjat i SVT1, The Last Kingdom. Den utspelar sig på 800-talet, när danerna erövrade engelska kungadömen.

svt skrev:Året är 866 och en saxisk pojkes liv vänds upp och ner när han tas tillfånga av en dansk vikingahövdning efter hans fars nederlag vid invasionen av York. Pojken växer upp fast besluten att återta sitt fädernesland och även komma underfund med vem han egentligen är - saxare eler viking.
http://www.svt.se/the-last-kingdom/peka ... m-till-svt

Detta var alltså lite om handlingen. Den utspelar sig alltså under samma tid som serien Vikings. Men den här serien ska bygga på historisk verklighet.

Den har pekats ut som ett brittiskt syskon till Game of thrones. Nu kommer BBC:s episka medeltidsdrama The Last Kingdom till SVT. – Det är verkligen en riktigt bra historia, säger svenske Thomas W Gabrielsson som har en av rollerna i tv-serien.
---
Det medeltida dramat om England vid tiden för vikingarnas härjningar har jämförts med Game of thrones.

– I huvudrollen ser vi en som liknar Jon Snow, och han är också en oäkta son. Så man har tittat på Game of thrones, men samtidigt bygger serien faktiskt på ett bokoriginal och är mer realistisk. Det finns inga drakar och allt sådant, och jag tycker det är en frisk fläkt, säger experten och pratshow-värden Frederik Dirks Gottlieb i danska TV2 inför seriestarten i Danmark.


Jag tycker inte den är särskilt lik Game of Thrones, men hemska grymheter förekommer i båda.

Spoiler: visa
"Du såg min dotter naken", säger Ragnar. "Bara halvnaken" säger Sven. Stämmer det frågar Ragnar huvudpesonen Uthred. Han intygar det. "Då kommer jag bara att sticka ut ena ögat på dig." Både Sven och Uthred är mera barn än vuxna då. Givetvis kommer Sven och hans far att utkräva hämnd senare.


Trots grymheterna kommer jag nog att följa serien. Den visar ju en mindre känd del av historien. Det sista kungadömet är Wessex. Alla övriga kungadömen (el earldömen) lägger de danska vikingarna under sig (Danelagen).

http://www.svtplay.se/video/9484781/the ... -avsnitt-1

Jag har faktiskt mycket svårt för den där "moderna" sortens TV-serier, där allt ska vara brutalt och mordiskt. Jag har alltså aldrig fastnat för "Game of Thrones", trots att folk höjer den serien till skyarna. "Spartacus" och "Vikings" var också två serier, som jag inte orkade se mycket av...
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Historiska TV-serier

Inläggav Dreamtrance » 2016-07-11 23:01:37

Kolchak: The night stalker, 70-talets Arkiv X.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Historiska TV-serier

Inläggav ankhh » 2016-07-12 0:01:07

Och så finns det ju deckarserier i historisk miljö. :-)Happy

Miss Fisher's Murder Mysteries utspelar sig i 1920-talets Melbourne. Framför allt de första två av de tre säsongerna (oklart om det blir fler) är sevärda, mycket pga miljön och så samspelet mellan huvudpersonerna Phryne Fisher och polisen Jack Robinson.

Murdoch Mysteries, där det löses mordgåtor med hjälp av vetenskap och skojas anakronistiskt (ibland hejdlöst roligt, ibland en aning krystat) i 1890-talets Toronto. Känns också tidstrogen, lite tråkigt bara att en superskurk introduceras - i samband med det börjar en och annan huvudperson uppföra sig så att superskurkspåret kan utvecklas snarare än hur de borde uppföra sig enligt deras tidigare personligheter.

Cadfael, 1100-talsmunken som löser mordgåtor med logik och psykologisk insikt. Böckerna/avsnitten känns efter ett tag som variationer på samma tema, men mijlön är väldigt övertygande. (Nix, jag kan inte bedöma hur korrekt den är, men den känns riktig.) Och så får man se Derek Jacobi, som spelade Claudius, igen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Miss_Fisher%27s_Murder_Mysteries
https://sv.wikipedia.org/wiki/Murdoch_Mysteries - bättre text på engelska:
https://en.wikipedia.org/wiki/Murdoch_Mysteries
https://en.wikipedia.org/wiki/Cadfael_(TV_series)
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Historiska TV-serier

Inläggav ankhh » 2016-07-12 0:03:38

Furienna skrev:Jag har faktiskt mycket svårt för den där "moderna" sortens TV-serier, där allt ska vara brutalt och mordiskt. Jag har alltså aldrig fastnat för "Game of Thrones", trots att folk höjer den serien till skyarna. "Spartacus" och "Vikings" var också två serier, som jag inte orkade se mycket av...

Håller med. Jag har slutat titta på serier som innehåller vad jag uppfattar som onödigt detaljerat våld. Utdragna våldscener som "nöje", nej tack för mig.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Återgå till Intressanta intressen



Logga in