Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Hettan » 2016-05-01 23:53:09

slackern skrev:
Hettan skrev:Jag ska sluta med elvansen nu.. Jag blev mer autistisk av den och jag gillar inte det. Föredrar mitt depressiva add'iga jag framför det. Jag ska dock pröva på en antidepressiva. Tror venlaflaxin kan hjälpa.. Min syster hade den och vi är rätt lika. I alla fall något som biter på trötthet och all-around ångest och oro.


Det där problemet hade jag med Concerta och Ritalin att jag blev mer autistisk, min dåvarande psykiatriker förklarade det med att medicinerna kunde demaskera autism/AS.

Tog en lägre dos idag och det var mycket bättre. Halva dosen av det jag tog räckte. Inte undra på att man blev autistisk när man är medicinkänslig och tar för mycket..
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Wine » 2016-05-02 8:59:21

Det handlar väl inte om någon "demaskering av autim/AS" utan att amfetaminet eller amfetaminliknande läkemedel gör att man blir mer autistisk?

Tror man bör akta sig för att medicinera med amfetamin eller amfetaminliknande läkemedel som på sikt kan förändra hjärnans kemi och behandling med läkemedlen verkar även ha den effekten att de gör att man blir "dummare".

En person som medicinerar med centralstimulerande kan bli tvingad att fortsätta medicinera livet ut eftersom medicinen bidrar till en ökning av dopamintransportörer vilket innebär att dosen successivt måste höjas för att önskad effekt ska uppnås.

När man undersökt effekten av behandling med Ritalin hos en grupp försökspersoner diagnostiserade med ADHD som aldrig tidigare hade behandlats med centralstimulerande läkemedel fann man att det är själva medicineringen med centralstimulantia som bidrar till ökningen av dopamintransportörer. Behandlingen pågick under ett års tid. I jämförelse med 11 friska personer, fann man ingen skillnad innan behandlingen med centralstimulerande läkemedel men efter behandlingen kunde man se att transportnivåerna av dopamin var mycket högre än vid baseline.

Långvarigt bruk av centralstimulerande mediciner som Ritalin kan alltså vara förklaringen till onormala nivåer av dopamintransportörer i hjärnan som man tidigare trodde vara en biomarkör för attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD) enligt nyare forskning.

Har postat lite om det i tråden Övertron på läkemedel man ordinerar inom psykiatrin

Nedanstående kan också vara värt att fundera lite över, Sigvard Lingh skriver i sin bok Psykopater och sociopater: ett spektrum, sidan 37, om ADHD-diagnosen och behandling med ADHD-läkemedel/centralstimulerande preparat, hur dessa preparat kan ge psykopater alternativ stimulans och verka lugnande:

Alternativ stimulans

Det är förvånande att ingen påpekat det tidigare, men amfetamin(derivat) är centralstimulerande medel som kan ge psykopater och ADHD-personligheter en ersättning för den stimulans de söker och så att säga därmed "bota dem". Alla som skrivit om ADHD och amfetamin har beskrivit kuren som att centralstimulerande amfetamin lugnar patienterna, när det på ett mer precist språk handlar om att ge dem alternativ stimulans till vad deras hyperaktivitet ger dem.

Sammanfattningsvis inser man dels hur svår definitionen av ADHD enligt DSM-IV blir att fastställa, dels att mycket av ADHD-diagnosen överlappar andra störningars definitioner. Kanske är det så att många barn som egentligen skulle ha diagnostiserats som psykopater istället diagnostiseras som ADHD eller någon av de andra "bokstavsdiagnoserna" därför att ADHD är "trenden" just nu. Mer eller mindre alla motoriskt oroliga, barn som vuxna, med koncentrationssvårigheter får numera diagnosen ADHD. Det finns alltså en risk att barnpsykopater kan feldiagnostiseras som ADHD, beteendestörning eller trotssyndrom (enligt DSM), men att ingen av dessa diagnoser kan åstadkomma en god beskrivning av unga psykopater. Beteendestörningen kommer närmast, men den innefattar inte de känslomässiga, de kognitiva eller de interpersonella dragen.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Toblerone » 2016-05-02 12:50:26

Wine skrev:Det handlar väl inte om någon "demaskering av autim/AS" utan att amfetaminet eller amfetaminliknande läkemedel gör att man blir mer autistisk?


Nej. Det handlar som sagt om demaskering. Man ser helt enkelt inte det autistiska för att t.ex. stark hyperaktivitet är mycket mer uppenbar.


Admin: Lagade trasigt citat.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2016-05-02 12:55:03

Toblerone skrev:
Wine skrev:Det handlar väl inte om någon "demaskering av autim/AS" utan att amfetaminet eller amfetaminliknande läkemedel gör att man blir mer autistisk?


Nej. Det handlar som sagt om demaskering. Man ser helt enkelt inte det autistiska för att t.ex. stark hyperaktivitet är mycket mer uppenbar.


Dessutom var det en psykiatriker som sa det här till mig, jag tror att en psykiatriker har bra mycket bättre utbildning i dom här frågorna än en lekman.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Zima33 » 2016-05-02 18:38:43

Wine skrev:Det handlar väl inte om någon "demaskering av autim/AS" utan att amfetaminet eller amfetaminliknande läkemedel gör att man blir mer autistisk?

Jag känner mig mindre autistisk sen jag började ta Elvanse. Är mer utåtriktad och känner mer samhörighet med andra människor.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav IntroVoy » 2016-05-02 19:09:09

Wine skrev:Långvarigt bruk av centralstimulerande mediciner som Ritalin kan alltså vara förklaringen till onormala nivåer av dopamintransportörer i hjärnan som man tidigare trodde vara en biomarkör för attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD) enligt nyare forskning.


Kanske stått innan men det är alltså dåligt med "dopamintransportörer"?
Vad är det och vad gör den?
IntroVoy
 
Inlägg: 69
Anslöt: 2016-03-17

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2016-05-02 19:11:30

IntroVoy skrev:
Wine skrev:Långvarigt bruk av centralstimulerande mediciner som Ritalin kan alltså vara förklaringen till onormala nivåer av dopamintransportörer i hjärnan som man tidigare trodde vara en biomarkör för attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD) enligt nyare forskning.


Kanske stått innan men det är alltså dåligt med "dopamintransportörer"?
Vad är det och vad gör den?


Vederbörande brukar länka till saker som har sitt ursprung från KMR tydligen.

http://www.kmr.nu/
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav IntroVoy » 2016-05-02 20:18:50

slackern skrev:Vederbörande brukar länka till saker som har sitt ursprung från KMR tydligen.
http://www.kmr.nu/


*HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA*
===>>> Scientologi-kyrkan

Allvarligt!? J*vla dravel att posta här! Fy f*n!
IntroVoy
 
Inlägg: 69
Anslöt: 2016-03-17

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Wine » 2016-05-02 22:05:59

IntroVoy skrev:
slackern skrev:Vederbörande brukar länka till saker som har sitt ursprung från KMR tydligen.
http://www.kmr.nu/


*HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA*
===>>> Scientologi-kyrkan

Allvarligt!? J*vla dravel att posta här! Fy f*n!


Det slackern skriver stämmer inte, ta och granska materialet själv. Det är en välkänd taktik hos vissa att vilseleda och avfärda relevant information med att det skulle ha något med scientologikyrkan eller scientologerna att göra.

Det finns länkhänvisningar i tråden Övertron på läkemedel man ordinerar inom psykiatrin.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav kiddie » 2016-05-02 23:03:00

Zima33 skrev:Jag känner mig mindre autistisk sen jag började ta Elvanse. Är mer utåtriktad och känner mer samhörighet med andra människor.


Tar Ritalin men känner igen mig. Det är en av anledningarna till att jag inte tycker om Ritalin, jag och den medicinen har ett komplicerat förhållade tyvärr...

Jag tycker inte om att vara social och normal. Jag tycker inte om att känna vad andra verkar känna. Det känns främmande för mig. Jag saknar att bara vara i min egen bubbla. Så därför tar jag inte medicinen varje dag. Tappar lite spretighet och tycker saker är mindre roligt.

Det som är bra för mig med Ritalin är att jag ser verkligheten i fler nyanser, den verkar viktigare, en dag kan kännas levande och fylld med något på medicinen. Inte på något speedat sätt utan lugnt. Och att jag lättare kommer igång med saker och att göra saker inte blir så jobbigt.

Vet att beskrivningen låter motsägelsefull, men det är väldigt olika med och utan medicin.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Toblerone » 2016-05-02 23:38:04

Wine skrev:
IntroVoy skrev:
slackern skrev:Vederbörande brukar länka till saker som har sitt ursprung från KMR tydligen.
http://www.kmr.nu/


*HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA*
===>>> Scientologi-kyrkan

Allvarligt!? J*vla dravel att posta här! Fy f*n!


Det slackern skriver stämmer inte, ta och granska materialet själv. Det är en välkänd taktik hos vissa att vilseleda och avfärda relevant information med att det skulle ha något med scientologikyrkan eller scientologerna att göra.

Det finns länkhänvisningar i tråden Övertron på läkemedel man ordinerar inom psykiatrin.


Det stämmer visst. Bara, det går inte att följa tillbaka till Scientology nuförtiden, numera tar de allt via några omvägar. Jag var ute på nätet och diskuterade med dem, när de fortfarande erkände vilka de var. Sedan fick de direktiv att förneka samband med "kyrkan".
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Toblerone » 2016-05-02 23:39:54

Zima33 skrev:
Wine skrev:Det handlar väl inte om någon "demaskering av autim/AS" utan att amfetaminet eller amfetaminliknande läkemedel gör att man blir mer autistisk?

Jag känner mig mindre autistisk sen jag började ta Elvanse. Är mer utåtriktad och känner mer samhörighet med andra människor.


Så kan det ju också vara. Jag kan tänka mig att det är för att man har ett problem mindre. :D Dvs. om man inte har så svårar koncentrationssvårigheter längre, då kan man lättare vara social. Man blir ju inte så lätt distraherad.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Hettan » 2016-05-03 8:38:05

Som ni säger i tråden så demaskerar medicinen autism, och det är faktiskt bra enligt mig. Det är sådan här jag är. Jag behöver helt enkelt lära mig leva med min autism. Nu kan jag i alla fall lära mig vad som fungerar och inte fungerar. Med ADD så var jag kanske ignorant för det faktum att jag hade autism men det gav mig också oförklarliga downtimes på 4-5 dagar ibland när jag verkligen kört ut mig.

Bara för man har autism betyder det ju inte att man inte kan vara "normal".. Det kan man ju också ibland, och det är ju jättetrevligt att vara mer sig lik från barndomen innan deppen osv. Bara att efter en lång dag av social interaktion behöver man dra sig tillbaka och planera downtimes.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Wine » 2016-05-03 9:06:30

Toblerone skrev:
Wine skrev:
IntroVoy skrev:
*HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA*
===>>> Scientologi-kyrkan

Allvarligt!? J*vla dravel att posta här! Fy f*n!


Det slackern skriver stämmer inte, ta och granska materialet själv. Det är en välkänd taktik hos vissa att vilseleda och avfärda relevant information med att det skulle ha något med scientologikyrkan eller scientologerna att göra.

Det finns länkhänvisningar i tråden Övertron på läkemedel man ordinerar inom psykiatrin.


Det stämmer visst. Bara, det går inte att följa tillbaka till Scientology nuförtiden, numera tar de allt via några omvägar. Jag var ute på nätet och diskuterade med dem, när de fortfarande erkände vilka de var. Sedan fick de direktiv att förneka samband med "kyrkan".


Toblerone kan du då ge någon form av bevis på att det jag länkat till skulle härröra från scientologikyrkan, den forskning och de studier jag länkat till o.s.v.? Du kan väl inte bara komma med lösa påståenden och lögner för att det passar din egen verklighetsbild?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Wine » 2016-05-03 9:23:06

slackern skrev:
IntroVoy skrev:
Wine skrev:Långvarigt bruk av centralstimulerande mediciner som Ritalin kan alltså vara förklaringen till onormala nivåer av dopamintransportörer i hjärnan som man tidigare trodde vara en biomarkör för attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD) enligt nyare forskning.


Kanske stått innan men det är alltså dåligt med "dopamintransportörer"?
Vad är det och vad gör den?


Vederbörande brukar länka till saker som har sitt ursprung från KMR tydligen.

http://www.kmr.nu/


Som sagt det stämmer inte, kan du bevisa att detta:

Long-Term Stimulant Treatment Affects Brain Dopamine Transporter Level in Patients with Attention Deficit Hyperactive Disorder

Do Stimulant Medications Improve Educational and Behavioral Outcomes for Children with ADHD?

har sitt ursprung från KMR eller scientologerna?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Toblerone » 2016-05-03 9:48:15

Wine, jag bryr mig inte om vad du tycker. Vi vet att du har hängt upp dig på den frågan. Jag och min familj har stor nytta av medicinen och jag har tillräckligt med belägg för att den inte är mer skadlig än andra vanliga mediciner. Och för mig räcker det också att jag har diskuterat mycket med scientologer på nätet innan de ändrade taktik och började förneka vilka de är. Jag har sett hela utvecklingen, därför vet jag var det kommer ifrån. Jag tänker inte leta fram och tillbaka. Antagligen har de ju sopat igen spåren ganska bra. Det går säkert ändå att hitta sammanhanget, men jag vet ju att INGET skulle övertyga dig så det är bortslösat tid som jag inte tänker lägga ner.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Wine » 2016-05-03 9:55:20

Toblerone skrev:Wine, jag bryr mig inte om vad du tycker. Vi vet att du har hängt upp dig på den frågan. Jag och min familj har stor nytta av medicinen och jag har tillräckligt med belägg för att den inte är mer skadlig än andra vanliga mediciner. Och för mig räcker det också att jag har diskuterat mycket med scientologer på nätet innan de ändrade taktik och började förneka vilka de är. Jag har sett hela utvecklingen, därför vet jag var det kommer ifrån. Jag tänker inte leta fram och tillbaka. Antagligen har de ju sopat igen spåren ganska bra. Det går säkert ändå att hitta sammanhanget, men jag vet ju att INGET skulle övertyga dig så det är bortslösat tid som jag inte tänker lägga ner.


Men nu handlar det inte om vad jag personligen tycker utan om att bl.a. du och slackern faktiskt påstår att den information jag länkar till, forskning och studier, har sitt ursprung ur KMR eller scientologikyrkan.

Skulle du inte kunna på något sätt visa att det ligger någon sanning i dina påståenden? Nedan finns länkhänvisningar:

Long-Term Stimulant Treatment Affects Brain Dopamine Transporter Level in Patients with Attention Deficit Hyperactive Disorder

Do Stimulant Medications Improve Educational and Behavioral Outcomes for Children with ADHD?

Har detta sitt ursprung från KMR eller scientologerna?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Zima33 » 2016-05-03 18:44:59

Måste lägga till att förutom att jag känner mig mer social så tycks folk ta kontakt med mig mer än förut, t.ex. på busshållplatsen eller när jag är och promenerar så kan folk (alltså vanliga människor, gamla damer osv.) börja prata med mig om vädret eller vad som helst. Sånt hände aldrig innan jag började ta Elvanse. Kanske jag utstrålar mer socialt, jag vet inte.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav kiddie » 2016-05-03 22:02:47

Ja, upplever du att det är så så stämmer det nog. Känner man sig mer social så kan det säkert synas på en med.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Toblerone » 2016-05-03 22:54:12

Wine skrev:
Toblerone skrev:Wine, jag bryr mig inte om vad du tycker. Vi vet att du har hängt upp dig på den frågan. Jag och min familj har stor nytta av medicinen och jag har tillräckligt med belägg för att den inte är mer skadlig än andra vanliga mediciner. Och för mig räcker det också att jag har diskuterat mycket med scientologer på nätet innan de ändrade taktik och började förneka vilka de är. Jag har sett hela utvecklingen, därför vet jag var det kommer ifrån. Jag tänker inte leta fram och tillbaka. Antagligen har de ju sopat igen spåren ganska bra. Det går säkert ändå att hitta sammanhanget, men jag vet ju att INGET skulle övertyga dig så det är bortslösat tid som jag inte tänker lägga ner.


Men nu handlar det inte om vad jag personligen tycker utan om att bl.a. du och slackern faktiskt påstår att den information jag länkar till, forskning och studier, har sitt ursprung ur KMR eller scientologikyrkan.



Skillnaden mellan vad man TYCKER och vad man personligen har erfarenhet av är väldigt stor. Nej, jag tänker inte kommentera dina länkar, jag tänker inte läsa dem heller. Jag läser tillräckligt med ADHD-forskning och känner mig helt tillräckligt insatt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2016-05-03 23:01:28

Toblerone skrev:
Wine skrev:
Toblerone skrev:Wine, jag bryr mig inte om vad du tycker. Vi vet att du har hängt upp dig på den frågan. Jag och min familj har stor nytta av medicinen och jag har tillräckligt med belägg för att den inte är mer skadlig än andra vanliga mediciner. Och för mig räcker det också att jag har diskuterat mycket med scientologer på nätet innan de ändrade taktik och började förneka vilka de är. Jag har sett hela utvecklingen, därför vet jag var det kommer ifrån. Jag tänker inte leta fram och tillbaka. Antagligen har de ju sopat igen spåren ganska bra. Det går säkert ändå att hitta sammanhanget, men jag vet ju att INGET skulle övertyga dig så det är bortslösat tid som jag inte tänker lägga ner.


Men nu handlar det inte om vad jag personligen tycker utan om att bl.a. du och slackern faktiskt påstår att den information jag länkar till, forskning och studier, har sitt ursprung ur KMR eller scientologikyrkan.



Skillnaden mellan vad man TYCKER och vad man personligen har erfarenhet av är väldigt stor. Nej, jag tänker inte kommentera dina länkar, jag tänker inte läsa dem heller. Jag läser tillräckligt med ADHD-forskning och känner mig helt tillräckligt insatt.


Själv deltar jag i ett forskningsprojekt om ADHD.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Wine » 2016-05-04 8:50:56

Toblerone skrev:
Wine skrev:
Toblerone skrev:Wine, jag bryr mig inte om vad du tycker. Vi vet att du har hängt upp dig på den frågan. Jag och min familj har stor nytta av medicinen och jag har tillräckligt med belägg för att den inte är mer skadlig än andra vanliga mediciner. Och för mig räcker det också att jag har diskuterat mycket med scientologer på nätet innan de ändrade taktik och började förneka vilka de är. Jag har sett hela utvecklingen, därför vet jag var det kommer ifrån. Jag tänker inte leta fram och tillbaka. Antagligen har de ju sopat igen spåren ganska bra. Det går säkert ändå att hitta sammanhanget, men jag vet ju att INGET skulle övertyga dig så det är bortslösat tid som jag inte tänker lägga ner.


Men nu handlar det inte om vad jag personligen tycker utan om att bl.a. du och slackern faktiskt påstår att den information jag länkar till, forskning och studier, har sitt ursprung ur KMR eller scientologikyrkan.



Skillnaden mellan vad man TYCKER och vad man personligen har erfarenhet av är väldigt stor. Nej, jag tänker inte kommentera dina länkar, jag tänker inte läsa dem heller. Jag läser tillräckligt med ADHD-forskning och känner mig helt tillräckligt insatt.


Men tror du inte att forskare har mer kunskap om hjärnan och vad som sker vid användning eller bruk av amfetamin eller centralstimulerande narkotikaklassade läkemedel? Har du verkligen den kunskapen och den utrustningen de har för att kunna analysera och göra utvärderingar av vad som händer i kroppen och hjärnan vid medicinering?

Dessutom har jag sett att du ofta gör antaganden och kommenterar tvärsäkert utifrån hur du själv påverkas, eller från dina egna erfarenheter men du måste väl ändå förstå att vi är individer som alla inte fungerar exakt likadant eller har samma genetiska förutsättningar o.s.v.

Och om du inte ens läser vad jag postar, de studier och den forskning som hänvisas till, är det då rimligt att du uttalar dig om vilka som är avsändare och som står bakom? Läser du överhuvudtaget inte så vet du ju inte ens vad det handlar om, vilka slutsatser som dras och vilka resultaten är.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Khunark » 2016-05-04 11:39:03

Var och en får göra som de vill, man får räkna med att det finns osäkerhet i alla sorters råd och rön angående någonting så pass komplicerat som människohjärnan. Alla får presentera argument och källor för vad de vill.

Men jag tycker att om man ska komma med påståenden om den ena eller andra källans ursprung eller eventuella dolda agendor, då kan man gärna styrka dessa påståenden. Att inte göra det är fullgoda skäl för att rapportera inlägget som fientligt.


Men till mitt eget inlägg.
Jag sitter och funderar på apati. Eller ska man kanske säga låg livslust.
Även med elvanse så upplever jag att man är som i ett töcken, och verkligen inte som när man mådde bra.
Men samtidigt så mår jag inte dåligt, inte precis. Det har jag nog aldrig gjort...
Omedicinerad så liksom behöver jag upprätta pansar, ungefär bygga in mig i mina tankar och känslor för att inte 'frysa'. Medicinerad så känns man liksom mer domnad, man har friheten att inte stålsätta sig.
Kanske kan jämföras med en slags 'fylla', att man kan sänka garden liksom, men kostnaden är en slags drogning. Man gör saker, men man bryr sig inte egentligen alls. Man gör saker för att man gör saker, ungefär.
Känner inget egenintresse egentligen, det bara blir så att man lägger all uppmärksamhet och arbete på det som råkar finnas framför ögonen. Om det råkar vara att se på tv kan timmar passera.

På concerta var det samma sak fast värre, då blev det nästan som att musklerna förslappades, liksom en slags paralysering kanske? Det är kanske lite åt det hållet? Jag kan sova väldigt bra på elvanse, tex.

Men den där skärpan som man önskar att man hade, den verkar vara borta. Man får ju liksom mer energi, men jag kan inte rikta den, känns det som. Elvanse hjälper, men inte fram till välmående, man är fast i limbo ändå.
Det är som om att den hjälper mig vara vaken och aktiv, snarare än att den ger mig liksom en närvaro eller en vilja.
Oavsett medicin eller inte så är det som att allt man gör och upplever är ungefär som någon annans liv. Jag känner inte att jag får ut något av att göra saker för djuret jag bebor, med vissa undantag.
Tex de första klunkarna kyld coca cola på något år, men återstoden av glaset och flaskan blir ointressant.
Mestadels så är det negativa ting som framtvingar handling, saker som huvudvärk etc.

Kanske man aldrig haft ADD, har inte känt igen mig i beskrivningar som rusande tankar osv. Hela det tillståndet har varit tämligen känsloneutralt. Affektlöst. Kanske man bara har AS, men vad medicinerar man på då?


Defekt Mupp skrev:Det finns fler mediciner än bara Elvanse, Attentin och Ritalin som kan hjälpa dig.

Ja, vad medicinerar man med? Nu kanske mupp inte är i närheten, men någon annan kanske känner igen sig i det jag beskriver? Vad finns det för preparat man kan begära att få prova ut, om det primära problemet är apati eller låg drivkraft?

Just nu ligger jag på 70mg elvanse, och jag postar detta i stimulanttråden för att jag antar att stimulanter ligger närmare rätt behandlingsmetod än vad tex serotoninpåverkande substanser gör. Jag har ju upplevt positiva effekter av stimulanter enbart, har inte känt mig hjälpt av serotoninpreparat alls.

Finns det en tredje kategori eller något liknande man kan få hjälp av?
Khunark
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2015-04-27
Ort: Linköping

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Zima33 » 2016-05-14 19:59:15

Khunark skrev:
Defekt Mupp skrev:Det finns fler mediciner än bara Elvanse, Attentin och Ritalin som kan hjälpa dig.

Ja, vad medicinerar man med? Nu kanske mupp inte är i närheten, men någon annan kanske känner igen sig i det jag beskriver? Vad finns det för preparat man kan begära att få prova ut, om det primära problemet är apati eller låg drivkraft?

Just nu ligger jag på 70mg elvanse, och jag postar detta i stimulanttråden för att jag antar att stimulanter ligger närmare rätt behandlingsmetod än vad tex serotoninpåverkande substanser gör. Jag har ju upplevt positiva effekter av stimulanter enbart, har inte känt mig hjälpt av serotoninpreparat alls.

Finns det en tredje kategori eller något liknande man kan få hjälp av?


Strattera och Voxra används också vid ADHD.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Aspergare och vården



Logga in