Behöver hjälp med ansökan om aktivitetsersättning

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Behöver hjälp med ansökan om aktivitetsersättning

Inläggav adddd » 2016-04-25 11:32:10

Hej på er,

Jag har pluggat universitetsnivå på distans och det har inte gått så bra på sistone och nu får jag inte fortsätta nästa kurs. Det är ett par kurser jag inte klarat och nästa kurs som kommer kräver en av de jag inte klarat för att få börja.

Det jag ska göra nu enligt det råd jag fick av min kurator innan jag började studera - om det skulle skita sig att söka aktivitetsersättning för nedsatt arbetsförmåga.

Nu undrar jag från vilken månad jag bör söka aktivitetsersättning, eftersom man ju kan få detta retroaktivt.

Senaste kursen löpte från april och slutar 1 maj men denna får jag inte godkänt. Jag har ju haft CSN under studieperioden och även fått CSN för april (gjorde studieavbrottet till CSN idag 25/4).

Jag kommer ju rimligtvis bli återbetalningsskyldig till CSN och undrar om jag därför har rätt till aktivitetsersättning även för april som jag ju ändock studerat men som jag inte klarat. Verkar rättvist men lite för bra för att vara sant, varvid jag frågar.

Bör jag åtminstone prova att söka för april eller finns det en risk då att hela ansökan blir avslagen bara för att de ser att jag fått CSN under denna månad. Eller bör jag söka från och med maj?

Tacksam för svar
adddd
 
Inlägg: 1699
Anslöt: 2012-12-20

Behöver hjälp med ansökan om aktivitetsersättning

Inläggav Zima33 » 2016-05-02 18:54:44

Jag vet inte vad F-kassan har för regler men CSNs regler är såna att man inte kan få studiemedel samtidigt som aktivitets- eller sjukersättning.
Vet inte om du blev klokare av det här. Ring F-kassan anonymt och fråga?
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Behöver hjälp med ansökan om aktivitetsersättning

Inläggav misshopeless » 2016-05-25 17:09:53

Oavsett om du klarat studierna eller ej räknas du väl som "frisk" om du studerat, vet dock inte i vilken omfattning du haft Csn. Om du studerat 50% kanske du kan söka 50% ersättning från april.
Ring och fråga för jag vet inte fullt ut, men jag skulle inte vågat söka ersättning paralellt med Csn.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Behöver hjälp med ansökan om aktivitetsersättning

Inläggav Lilla Gumman » 2016-05-25 18:22:13

Nej, du ska inte ha aktivitetsersättning och CSN samtidigt. Om du har klarat av studierna eller ej har ingen betydelse. Endera studerar du med CSN, eller så har du aktivitetsersättning. Sök aktivitetsersättning från maj är mitt råd. Men som någon redan har skrivit, om du har studerat på 50% kan du söka aktivitetsersättning på 50%.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in