Namn-nam med namn!

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Namn-nam med namn!

Inläggav Richard » 2016-01-05 16:05:05

alixha skrev:Har två tvillingar här på området som heter Caspian och Zelda och två andra tvillingar som heter Tristan och Olga.
Tycker det är fina, lite ovanligare namn (även om Caspian och Zelda är kända namn i mindre vardagliga situationer).

Zelda säger min syster att hennes ev. dotter skulle heta. Jason om det var en kille.
Richard
 
Inlägg: 3405
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Namn-nam med namn!

Inläggav Alien » 2016-01-05 18:46:14

Hittade en Stina Yppig när jag läste om folk vid järnbruken. Antar att det inte hade sådana associationer på 1700-talet som idag. Yppig kan vara ett soldatnamn och förknippades med "ypperlig", dvs utmärkt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Namn-nam med namn!

Inläggav Alien » 2016-04-28 16:45:39

Apropå vad kändisarna ger sina barn för namn:
Katrin Zytomierska och Bingo (född Björn-Oluf) Rimér har två söner: Ringo och Rambo

Låter som hundnamn, tycker jag. Ringo i Beatles hette egentligen Richard. Och Rambo är ett äpple och en actionhjälte på film.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Namn-nam med namn!

Inläggav Kahlokatt » 2016-04-28 20:41:35

Alien skrev:Apropå vad kändisarna ger sina barn för namn:
Katrin Zytomierska och Bingo (född Björn-Oluf) Rimér har två söner: Ringo och Rambo

Låter som hundnamn, tycker jag. Ringo i Beatles hette egentligen Richard. Och Rambo är ett äpple och en actionhjälte på film.


Jag vet, riktiga idiotnamn. Bingo har även en dotter som heter Nova, men det är väl rätt okej.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Namn-nam med namn!

Inläggav Alien » 2016-05-03 13:18:54

Alien skrev:Iofs tycker jag inte det är så konstigt om konstnärliga människor blir (väl) kreativa med namn. Men så ofta väljer de precis lika trendiga namn som vemsomhelst. Förortsnamn kallar jag det, ofta amerikanska.

Som artisten Love Antell. Själv har han fina klassiska namn, Love Samuel Henrik. Samuel Henrik är troligen familjenamn. Som hans förfader "Hans Majest: Kejs: Troman: Guvernör äfs: Nylands län: Senator: Ridd: Samuel Henrik Antell". Men sin egen son ger han namnet Hardy! Det har väl någon särskild betydelse för honom (och mamman). Men jag undrar om han ville revoltera mot sina överklassrötter.


Sin andre son har han (och hans sambo) gett namnet Gill. Ska uttalas som Jill (jill el djill?). När det finns gamla fina namn som t ex Gillis. Men Love Antell vill förstås ha riktiga förortsnamn, inget som låter överklass el medelklass. Men motiveringen var det knäppaste av allt:

"- Det är som Johnny Cash-låten 'A boy named Sue'. Vi gör ett litet experiment här och ger honom ett tjejnamn. Man måste härda dem tidigt. Ge honom skinn på näsan, säger han och skrattar." (UNT 2015-10-23)
Låter som psykisk misshandel. Speciellt som storebrorsan fått ett tufft namn (om än USA-wannabee).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Namn-nam med namn!

Inläggav Alien » 2016-09-25 0:54:59

Redaktören och författaren Olof Lagercrantz höll på att skriva sin bok om Dante (Från helvetet till paradiset) när han fick sin yngste son. Sonen skulle heta Fransiskus efter Franciskus av Assisi, bestämde han. Inget fel på det namnet i sig, även om det är väl långt, Frans kanske varit bättre. Men så kom författaren Gunnar Ekelöf på besök, full som vanligt. "Hej på dej, Frasse!" skrålade han mot babyn. Barnets mor blev alldeles förskräckt, tänk om andra barn skulle kalla honom Frasse! Någon Frasse ville de verkligen inte ha, så tilltalsnamnet blev David. Och som tack namngav de honom även efter Gunnar Ekelöf.

Så det slutliga namnet blev David Gunnar Fransiskus Lagercrantz. Men sångaren Frans tycks ha klarat sig utan att bli Frasse.

Edit: Han kunde väl fått heta Dante i tilltalsnamn i stället, men det kom de tydligen aldrig att tänka på. Eller så var det för ovanligt på den tiden.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Namn-nam med namn!

Inläggav kiddie » 2016-09-25 1:01:12

Rambo i filmen hade ju egentligen Rambo som efternamn, inte förnamn. Rambo som efternamn är tydligen egentligen det svenska namnet Ramberg.

:-)063
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Namn-nam med namn!

Inläggav Kahlokatt » 2016-09-25 14:34:40

Författaren till Rambo, David Morrell, fick namnet Rambo från ett Rambo-äpple, en svensk sort, som hans fru precis hade köpt.
Ringo betyder f.ö. äpple på japanska, så både Ringo och Rambo har alltså äppelanknytning (även om Ringo väl är döpt efter Ringo Starr).
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Namn-nam med namn!

Inläggav Dagobert » 2016-11-03 2:17:23

Kahlokatt skrev:Författaren till Rambo, David Morrell, fick namnet Rambo från ett Rambo-äpple

Och Morell är ett körsbär. :-)Happy

Snöfrid, kvinnonamn.
Dagobert
 
Inlägg: 14133
Anslöt: 2010-11-30

Namn-nam med namn!

Inläggav Toblerone » 2016-11-04 23:41:47

Nina Hagens dotter heter Cosma Shiva. Då tyckte alla att det var jättetokigt. Numera är tjejen vuxen, och hon är en seriös skådespelerska. Hon kan dyka upp i talk-shows på tysk TV och hon heter fortfarande Cosma Shiva Hagen. Och ingen verkar ta henne mindre på allvar för namnet. Så det har ju inte gjort nån skada, verkar det som.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Namn-nam med namn!

Inläggav Alien » 2017-07-24 1:47:29

Peter Jöbacks döttrar heter Vega-Lee och Iggy-Lou. Vega-Lee är inte så illa fast bara Vega hade varit ännu bättre. Det är inte så vanligt och låter mindre trendigt. Iggy-Lou får mig bara att tänka på Diggyloo. Sjunger *Diggyloo Diggylej, alla tittar på mej*
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Namn-nam med namn!

Inläggav Kahlokatt » 2017-07-24 22:33:13

Kahlokatt skrev:Eva Röse och hennes man Jacob fick en tredje son, så nu har hon Floyd, Flynn och Florian. Nästa unge får väl heta Flaska.... :roll:


Han fick heta Franke.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Namn-nam med namn!

Inläggav Kahlokatt » 2017-07-24 22:41:33

Alien skrev:Peter Jöbacks döttrar heter Vega-Lee och Iggy-Lou. Vega-Lee är inte så illa fast bara Vega hade varit ännu bättre. Det är inte så vanligt och låter mindre trendigt. Iggy-Lou får mig bara att tänka på Diggyloo. Sjunger *Diggyloo Diggylej, alla tittar på mej*


Det var inte så fint, nej...
Vega är väldigt vackert, det heter en kompis dotter. Vega-Li hade varit okej, men Vega-Lee ser bara tillgjort ut. Och Iggy-Lou, ja, jag tänker också bara på Diggilo-Diggilej. Ida-Lou hade varit mer okej.
Hade hoppats att Jöback skulle döpa en unge till Kristina (som i Kristina från Duvemåla) eller Christine (hjältinnan i The Phantom of the Opera).
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Namn-nam med namn!

Inläggav Dagobert » 2017-07-25 13:53:27

Alien skrev:Iggy-Lou

Iggy Pop och Lou Reed förstås. Låter som ett hundnamn, går bra att ropa. Smeknamn Igloo.
Dagobert
 
Inlägg: 14133
Anslöt: 2010-11-30

Namn-nam med namn!

Inläggav Alien » 2017-09-23 16:34:34

Det finns en lång tråd om fulaste namnen och en kort tråd om vackraste namnen. Men ingen om ovanligaste namnen, den här är väl närmast.

Vad sägs om namnet Solstickan, som jag läste om i tidningen idag? Självvalt förstås.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Namn-nam med namn!

Inläggav Huggorm » 2017-09-23 16:39:27

Alien skrev:Det finns en lång tråd om fulaste namnen och en kort tråd om vackraste namnen. Men ingen om ovanligaste namnen, den här är väl närmast.

Vad sägs om namnet Solstickan, som jag läste om i tidningen idag? Självvalt förstås.
Var personen kraftigt rödhårig?
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Namn-nam med namn!

Inläggav Alien » 2017-09-23 16:43:00

Svårt att säga. Håret var grönfärgat men skägget var iofs rödbrunt (om nu det var naturligt och inte också färgat).

Han har verkligen ett namn som sticker ut men detsamma gäller utseendet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Namn-nam med namn!

Inläggav Dagobert » 2017-09-23 17:07:37

Alien skrev:Vad sägs om namnet Solstickan, som jag läste om i tidningen idag? Självvalt förstås.

Hette säkert Stig.
Dagobert
 
Inlägg: 14133
Anslöt: 2010-11-30

Namn-nam med namn!

Inläggav listigspindel » 2017-09-23 18:11:53

Feyden - en pojke i släktskap med mig - helt okej.

Fast jag kan fundera över det ibland. Fejd - ett bråk, att bråka - ibland är att bråka ett sätt att visa sin åsikt - och att visa sin åsikt är oftast positivt, ibland provocerande.

Jag kan väl alltid hoppas att han blir en chef som fejdar iväg alla orimliga krav, som står upp för sig - men å andra sidan känner jag honom inte tillräckligt, om han nu utvecklat en personlighet vid det här laget, vilket han säkerligen har - och vem vill egentligen vara chef? Hålla på å domdera, kanske föreslå någonting som känns lika knakigt som isen om våren. Hur mycket schvung han än har knäcks det sönder tillslut, vid minsta lilla solknäpp.
listigspindel
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2012-02-12

Namn-nam med namn!

Inläggav Dagobert » 2017-09-24 0:04:54

Hur några irländska namn uttalas: https://www.irishcentral.com/culture/cr ... et_2056579
Några med youtubeklipp. Kanske värt att kolla den kanalen.

Så här uttalas Caoimhe:

Dagobert
 
Inlägg: 14133
Anslöt: 2010-11-30

Namn-nam med namn!

Inläggav Dagobert » 2017-09-24 2:16:12

2 irländska namn till.

Aoibheann


Sadhbh
Dagobert
 
Inlägg: 14133
Anslöt: 2010-11-30

Namn-nam med namn!

Inläggav Alien » 2018-05-16 3:14:09

Så var det mamman som lät tatuera in sina barns namn på armen. Deras trendiga och moderna namn var Nova och Kevin. Men tatueraren gjorde fel så istf "Nova & Kevin" blev det "Nova & Kelvin". Då bytte de namn på sonen så nu heter han Kelvin.

Inte förrän om ett år skulle hon kunna göra en ny tatuering.
Så hon och hennes man tog beslutet att byta namn på sitt barn – till just Kelvin. Och de har lärt sig att gilla det.
– Först när det hände tänkte jag, vem döper ens sitt barn till Kelvin. Men nu tycker jag att det är lite unik namn – det är ju inte så vanligt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l1 ... pa-sin-son

Slutet gott, allting gott då? Men risken är väl att folk kommer att säga och skriva Kevin i framtiden, just för att det är så vanligt jämfört med Kelvin.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Namn-nam med namn!

Inläggav Kotten » 2018-05-16 8:09:19

Subban.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kotten
 
Inlägg: 821
Anslöt: 2010-11-22

Namn-nam med namn!

Inläggav Kahlokatt » 2018-05-16 12:56:59

Jag gissar att Subhan är indiskt. Härom året var det någon annan familj som fick avslag på namnet Halik. Däremot godkändes att en flicka fick heta Bajramsa. Bayram betyder "högtid" på turkiska, gissar att ändelsen på -sa gör namnet feminint.

I min skola fanns en kille som hette Armen. Det betyder helt enkelt "armenisk", men jag minns att jag och en kompis fnissade väldigt mycket åt "Armen" och undrade om han hade en bror som hette Benet.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Återgå till Intressanta intressen



Logga in