Bidragsform vid studier. (Nu bara 1600kr).

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Bidragsform vid studier. (Nu bara 1600kr).

Inläggav Tornet » 2016-04-06 11:20:39

Från vanlig ersättning 8700 kr. Till ersättning 1600 kr + boendetillägg.

Det är betydligt mindre än vad jag klarar mig på. Till er som studerar - (studerat). Fick ni speciellt bidrag för AS ? (Bor i AS-lägenhet).
....................................................

Jag har börjat studera. Och fyllt 30. Nu skulle jag ändra ersättningsform. Jag har tidigare studerat men inte tagit poeng så jag får inget studiemedel från CSN. Det gör att jag gick från bidrag (8000 plus, ungefär). Till bidrag på 1600kr. (Återkommer med namn på ersättning).

Min ersättning för hyra skulle inte längre vara bostads tillägg utan istället "boende tillägg". Jag har inte fått beslut om det så jag vet inte hur mycket det rör sig om. (Var tvungen att skicka in pappers-blankett. Den fanns inte som web-formulär.
....................................................

(Mejlar med försäkringskassan. De verkar inte veta något).
Tornet
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2012-12-23
Ort: Östersund

Bidragsform vid studier. (Nu bara 1600kr).

Inläggav Liljan » 2016-04-25 22:42:13

Maxbeloppet på boendetillägget är på 7000 kronor/månad och du lär få maxbeloppet om du har en så låg ersättning som 1600 kronor/månad. Boendetillägget har inget med hyran att göra konstigt nog utan det handlar bara om vad du tjänar.

Den ersättningen du har sökt är sjukersättning. Eftersom du inte klarar av att bo själv skulle jag tro att sannolikheten att du får den ersättningen är stor. Sjukersättning är ungefärcsamma belopp som aktivitetsersättningen (som du har nu)

Det finns (vad jag vet) inga speciella studiemedel för att du har AS, men har du höga omkostnader pga ditt funktionshinder kan du ansöka om handikappersättning. Be din godeman eller den som hjälper dig med ekonomin att kolla upp det. Många missar det bidraget.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Bidragsform vid studier. (Nu bara 1600kr).

Inläggav rapchic » 2016-04-26 7:48:30

Har du sökt olika stipendier? Jag vet inte av några på rak arm och det skulle antagligen inte hjälpa då stipendier ofta är platsbundna eller liknande.

Annars så är det ju lån som gäller.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Bidragsform vid studier. (Nu bara 1600kr).

Inläggav slackern » 2016-04-26 8:06:44

Jo precis studerar du ska du få CSN och inte sjukersättning, du får helt enkelt låna som alla andra om du ska studera, rättvist och bra.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bidragsform vid studier. (Nu bara 1600kr).

Inläggav rapchic » 2016-04-26 10:18:51

Du har ju däremot rätt att söka till sjukersättning på deltid (25%, 50% el 75%) om du inte klarar av att studera/jobba på heltid.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Bidragsform vid studier. (Nu bara 1600kr).

Inläggav slackern » 2016-04-26 10:26:23

rapchic skrev:Du har ju däremot rätt att söka till sjukersättning på deltid (25%, 50% el 75%) om du inte klarar av att studera/jobba på heltid.


Det är alldeles korrekt uppfattat och bra information som du delade med dig till TS.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bidragsform vid studier. (Nu bara 1600kr).

Inläggav johan88 » 2016-04-26 10:44:38

slackern skrev:
rapchic skrev:Du har ju däremot rätt att söka till sjukersättning på deltid (25%, 50% el 75%) om du inte klarar av att studera/jobba på heltid.


Det är alldeles korrekt uppfattat och bra information som du delade med dig till TS.


Det där stämmer inte, man får ingen sjukersättning alls oavsett omfattning på studierna:
https://www.forsakringskassan.se/sjukva ... ta_studera
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 379
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

Bidragsform vid studier. (Nu bara 1600kr).

Inläggav slackern » 2016-04-26 10:48:03

johan88 skrev:
slackern skrev:
rapchic skrev:Du har ju däremot rätt att söka till sjukersättning på deltid (25%, 50% el 75%) om du inte klarar av att studera/jobba på heltid.


Det är alldeles korrekt uppfattat och bra information som du delade med dig till TS.


Det där stämmer inte, man får ingen sjukersättning alls oavsett omfattning på studierna:
https://www.forsakringskassan.se/sjukva ... ta_studera


Det har du alldeles rätt i det där hade jag glömt bort, tack för informationen, känner en som berättade att det hade hänt vederbörande för några år sedan.

Bra att du rättade till informationen så att inte folk tar för givet att det stämmer som folk hävdar.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bidragsform vid studier. (Nu bara 1600kr).

Inläggav H2SO4 » 2016-04-26 11:30:08

Låter ju bättre än de flesta studenter...Ingen som studerar har det bra ekonomiskt. Du får i så fall söka CSN-lån med tillhörande bidrag som alla andra. Nu ser jag att du inte har möjlighet till detta dock.

Du har ingen rätt till ersättning av FK vid studier bara för att du har en aspergerdiagnos. De ser bara om du kan studera eller ej. Kan man läsa heltid anses man inte behöva hjälp ekonomiskt.

I annat fall får du försöka tenta av ämnena du failat först, sedan söka CSN. Detta råkar de flesta studenter ut för någon gång.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

Bidragsform vid studier. (Nu bara 1600kr).

Inläggav rapchic » 2016-04-26 14:48:19

johan88 skrev:
slackern skrev:
rapchic skrev:Du har ju däremot rätt att söka till sjukersättning på deltid (25%, 50% el 75%) om du inte klarar av att studera/jobba på heltid.


Det är alldeles korrekt uppfattat och bra information som du delade med dig till TS.


Det där stämmer inte, man får ingen sjukersättning alls oavsett omfattning på studierna:
https://www.forsakringskassan.se/sjukva ... ta_studera

Jag tänkte att man söker 25%, 50% el 75%. Det får man ju göra. Det är däremot inte säkert att man kan komma upp till 100% sen
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Bidragsform vid studier. (Nu bara 1600kr).

Inläggav slackern » 2016-04-26 15:07:47

rapchic skrev:
johan88 skrev:
slackern skrev:
Det är alldeles korrekt uppfattat och bra information som du delade med dig till TS.


Det där stämmer inte, man får ingen sjukersättning alls oavsett omfattning på studierna:
https://www.forsakringskassan.se/sjukva ... ta_studera

Jag tänkte att man söker 25%, 50% el 75%. Det får man ju göra. Det är däremot inte säkert att man kan komma upp till 100% sen


Vad han skriver och vad som står i det länkade materialet från FK är att du inte får det om du studerar, men däremot när du arbetar.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bidragsform vid studier. (Nu bara 1600kr).

Inläggav rapchic » 2016-04-26 18:00:10

slackern skrev:
Vad han skriver och vad som står i det länkade materialet från FK är att du inte får det om du studerar, men däremot när du arbetar.

fast det är väl bara om man "provar på" dvs om man går ner till 50% och sen väljer att studera 50% så borde det gå. Så tolkar jag det iallafall.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Bidragsform vid studier. (Nu bara 1600kr).

Inläggav slackern » 2016-04-26 18:06:53

rapchic skrev:
slackern skrev:
Vad han skriver och vad som står i det länkade materialet från FK är att du inte får det om du studerar, men däremot när du arbetar.

fast det är väl bara om man "provar på" dvs om man går ner till 50% och sen väljer att studera 50% så borde det gå. Så tolkar jag det iallafall.


Då tror jag att du har missat det helt angående studier. Fast jag tror att du har rätt att studera på gymnasienivå med aktivitets studier det är därför den ersättningen finns. Men det går säkert att läsa om i pdf-filerna.

Vid studier

Man kan prova på att studera och behålla rätten till sjukersättning eller aktivitetsersättning utan att ersättningen betalas ut. Ersättningen blir då alltid helt vilande oavsett omfattningen på studierna. När ersättningen är vilande betalas ingen ersättning alls. Det månadsbelopp på 25 procent av ersättningen som den som arbetar kan få, gäller alltså inte studerande.


https://www.forsakringskassan.se/sjukva ... ta_studera
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bidragsform vid studier. (Nu bara 1600kr).

Inläggav rapchic » 2016-04-26 20:49:43

slackern skrev:
rapchic skrev:
slackern skrev:
Vad han skriver och vad som står i det länkade materialet från FK är att du inte får det om du studerar, men däremot när du arbetar.

fast det är väl bara om man "provar på" dvs om man går ner till 50% och sen väljer att studera 50% så borde det gå. Så tolkar jag det iallafall.


Då tror jag att du har missat det helt angående studier. Fast jag tror att du har rätt att studera på gymnasienivå med aktivitets studier det är därför den ersättningen finns. Men det går säkert att läsa om i pdf-filerna.

Vid studier

Man kan prova på att studera och behålla rätten till sjukersättning eller aktivitetsersättning utan att ersättningen betalas ut. Ersättningen blir då alltid helt vilande oavsett omfattningen på studierna. När ersättningen är vilande betalas ingen ersättning alls. Det månadsbelopp på 25 procent av ersättningen som den som arbetar kan få, gäller alltså inte studerande.


https://www.forsakringskassan.se/sjukva ... ta_studera

Fast jag pratar inte om prova på utan att gå ner i procent eller inte ansöka om full ersättning
Sjukersättning är en ersättning för patienter mellan 30 och 64 år och som troligen aldrig kommer att kunna arbeta heltid på grund av sjukdom, skada eller funktionsnedsättning

Där står det inget om att man inte får sudera om man har sjukersättning på deltid.

För att förtydliga, jag pratar inte om att testa att gå ner utan jag talar om att man ansöker om deltid redan då man ska ansöka el ompröva.

Nu har jag ju "bara" aktivitetsersättning men ingen har lagt sig i vad jag gör på mina 50% som jag inte har aktivitetsersättning på.
Det du länkar till handlar om att pröva på med rätt att återfå full ersättning efter en viss tid och det är något helt annat än vad jag pratar om.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Bidragsform vid studier. (Nu bara 1600kr).

Inläggav Liljan » 2016-04-27 10:41:25

johan88 skrev:
slackern skrev:
rapchic skrev:Du har ju däremot rätt att söka till sjukersättning på deltid (25%, 50% el 75%) om du inte klarar av att studera/jobba på heltid.


Det är alldeles korrekt uppfattat och bra information som du delade med dig till TS.


Det där stämmer inte, man får ingen sjukersättning alls oavsett omfattning på studierna:
https://www.forsakringskassan.se/sjukva ... ta_studera

Det där verkar bara gälla vid vilade sjuk- och aktivitetsersättning. Har man tex 50% sjukersättning får man ju göra vad man vill de resterande 50%. Jag ska själv plugga 50% i höst och ha 50% sjukersättning, FK vet om det här och ingen har sagt något speciellt om det.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Bidragsform vid studier. (Nu bara 1600kr).

Inläggav rapchic » 2016-04-27 11:27:15

Liljan skrev:Det där verkar bara gälla vid vilade sjuk- och aktivitetsersättning. Har man tex 50% sjukersättning får man ju göra vad man vill de resterande 50%. Jag ska själv plugga 50% i höst och ha 50% sjukersättning, FK vet om det här och ingen har sagt något speciellt om det.

Precis vad jag menade också. Bra att du skriver också, ibland blir det enklare att förstå om någon annan säger samma sak fast på ett annat sätt.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Bidragsform vid studier. (Nu bara 1600kr).

Inläggav Flinta » 2016-04-27 21:43:05

Om du inte tagit dina poäng tidigare och det beror på konsekvenser av din funktionsnedsättning kan det vara en idé att gå vidare med det. Så att du blir "friskriven" s a s och får rätt till mer studielån. Hör med CSN. Jag skulle råda att gå genom någon professionell t ex kurator på t ex habiliteringen för att det kan stärka chanserna att bli tagen på allvar av CSN. Sedan behövs säkert även läkarintyg. Kanske värt att testa?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Bidragsform vid studier. (Nu bara 1600kr).

Inläggav Tornet » 2016-05-18 16:32:53

Orkar, just nu, inte läsa alla kloka ord. Var ute i landet och spelade piano. Sökte kantorsutbildning. Därför sen respons.

Har nu 1600kr någonting. MEN. Fick fullt boendebidrag på 7000kr så det löste sig. (Tillfälligt i alla fall. Tänker flytta ifrån mitt boende med personal efter sommaren).
Tornet
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2012-12-23
Ort: Östersund

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in