Bekostar ni era mediciner själva?upp till fribeloppet alltså

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Bekostar ni era mediciner själva?upp till fribeloppet al

Inläggav Vampire » 2011-12-02 0:02:13

Har kollat nu. Jag fattade inte att de 1800 kronorna är den summan man måste komma upp i under ett år. Jag trodde att man fick ett frikort även om det dröjt längre än ett år innan man nått upp till den summan... Men okej, då kommer jag aldrig att få något frikort för så dyra är inte mediciner så att jag hämtar ut för 1800 kr/år. Iofs så är det ingen världskatastrof :P
Vampire
Inaktiv
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2011-11-30
Ort: Sthlm

Re: Bekostar ni era mediciner själva?upp till fribeloppet al

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-12-02 0:12:02

Hehe jag hämtar ut typ 2-3 ggr och sen har jag frikort :P
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Bekostar ni era mediciner själva?upp till fribeloppet al

Inläggav Abbreviation » 2011-12-02 13:53:55

Jag bekostar dem själv. Jag tar inte såpass mycket/dyra mediciner att jag kommer upp i fribeloppet under ett år.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Bekostar ni era mediciner själva?upp till fribeloppet alltså

Inläggav Gripandekylig » 2016-04-19 23:47:57

Jag såg just, efter att ha noterat att min högkostnadsperiod för läkemedelsutgifter löper ut imorgon, att mina läkemedel kostat 31 263,50 kr det senaste året. Ställt i förhållande till mina för närvarande uteblivna skatteintäkter är det visserligen en mindre andel men det är ändå påtagligt att man kostar samhället en hel del medan man är deprimerad. Jag hoppas att kunna bli frisk igen snart. Kostnaden åsido innebär nuvarande pillerkonsumtion att man knappast kommer att behöva balsamera mig efter min bortgång; kroppen lär redan vara konserverad av alla läkemedel ändå.

tandvark skrev:Bekostar ni era mediciner själva?upp till fribeloppet alltså

Ja jag betalar 2200 kr per år. Jag brukar sträva efter att samla ihop utgifterna så att jag når upp till frikortsnivån i slutet av vårterminen för att lämna övriga läsåret fritt. Det kvittar naturligtvis på det stora hela men ändå kan det upplevas tryggare att slippa oroa sig för läkemedelsutgifter sammanfallande med kostnader för kurslitteratur. Inför kommande period har jag nu ganska gott om mediciner hemma så jag kan förhoppningsvis pressa fram starten på nästa högkostnadstid med några månader förutsatt att jag inte behöver något oförutsett läkemedel akut.

Hur gör ni andra?
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Bekostar ni era mediciner själva?upp till fribeloppet alltså

Inläggav slackern » 2016-04-19 23:56:53

Klart att jag betalar upp till fribeloppet själv. Förut när jag jobbade betalde min arbetsgivare för sjukvård och mediciner antar att det är en rätt trevlig löneförmån.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bekostar ni era mediciner själva?upp till fribeloppet alltså

Inläggav kiddie » 2016-04-20 3:00:56

Intressant tråd som återupplivats. Gick på soc för länge sedan och då betalade soc. Eftersom vare sig läkarbesök eller utskrivna mediciner ingår i det belopp man får.

Kommer ALDRIG upp i frikort. Min huvudsakliga medicin är inte inom högkostnadsskyddet, men just nu är den snorbillig så det är OK. Den har varit skitdyr och går fortfarande upp och ner i pris. Så det var en tacksam omgång att köpa. Ca 250 i månaden denna gång. Mina andra meds är inte dyra nog att göra så jag kommer upp i högkostnad, det är gammaldaxa mediciner som inte kostar mycket.

Visserligen har vi ett system där vissa betalar mycket mindre än medicinerna verkligen kostar, men det det ändå inte gratis för en själv. Så när de utomlands säger att det trodde alla i Sverige får medicin och vård helt utan att betala, förutom på skattesedeln, så blir jag ändå lite sur. Det kan ändå vara jobbigt att betala det lilla om man har en låg inkomst. Dessutom kan läkaren avgöra om man är "värd" en ny, dyr medicin eller inte. Är man äldre och inte jobbar, lär man inte få den.

Betalar rasket med "egna" pensionspengar iallafall. Vet inte hur de skulle betalas annars.

Var ser man vad medsen kostar utan högkostnadsskydd?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Bekostar ni era mediciner själva?upp till fribeloppet alltså

Inläggav Gripandekylig » 2016-04-20 4:45:09

kiddie skrev:Var ser man vad medsen kostar utan högkostnadsskydd?

På vårdguidens mina vårdkontakter kan man kontrollera vad ens läkemedel har kostat under den aktuella högkostnadsperioden genom att gå in under:
Övriga tjänster => Läkemedelstjänster => Högkostnadsskydd för läkemedel.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Bekostar ni era mediciner själva?upp till fribeloppet alltså

Inläggav slackern » 2016-04-20 13:32:44

Gripandekylig skrev:
kiddie skrev:Var ser man vad medsen kostar utan högkostnadsskydd?

På vårdguidens mina vårdkontakter kan man kontrollera vad ens läkemedel har kostat under den aktuella högkostnadsperioden genom att gå in under:
Övriga tjänster => Läkemedelstjänster => Högkostnadsskydd för läkemedel.


Tack för upplysningen den där tjänsten har jag aldrig sett förut, det kan vara rätt intressant att veta hur mycket medicinerna kostar per år.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bekostar ni era mediciner själva?upp till fribeloppet alltså

Inläggav Zima33 » 2016-04-20 17:10:48

kiddie skrev:
Var ser man vad medsen kostar utan högkostnadsskydd?


Jag brukar få två kvitton på apoteket, på det ena står summan längst ner.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Bekostar ni era mediciner själva?upp till fribeloppet alltså

Inläggav ehmd93 » 2016-04-20 19:43:30

betalar 3500kr per år fast kommer gå ner till 800 mindre pga. långsiktg behandling mot depression o nedstämdhet :(
ehmd93
 
Inlägg: 122
Anslöt: 2015-04-30

Bekostar ni era mediciner själva?upp till fribeloppet alltså

Inläggav BaraLillaJag » 2016-04-20 20:45:23

Ja det gör jag, men inte alla mediciner ligger på högkostnadsskyddet.
BaraLillaJag
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2016-04-16
Ort: Östersund

Bekostar ni era mediciner själva?upp till fribeloppet alltså

Inläggav slackern » 2016-04-20 20:47:49

BaraLillaJag skrev:Ja det gör jag, men inte alla mediciner ligger på högkostnadsskyddet.


Det suger, du kan inte få dom utbytta mot mediciner som ingår?
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bekostar ni era mediciner själva?upp till fribeloppet alltså

Inläggav BaraLillaJag » 2016-04-20 21:04:13

slackern skrev:
BaraLillaJag skrev:Ja det gör jag, men inte alla mediciner ligger på högkostnadsskyddet.


Det suger, du kan inte få dom utbytta mot mediciner som ingår?


Nej, men de kostar i och för sig inte så mycket
BaraLillaJag
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2016-04-16
Ort: Östersund

Bekostar ni era mediciner själva?upp till fribeloppet alltså

Inläggav kiddie » 2016-04-21 6:59:38

Innan kunde man se på Fass sida vad medicinen kostade. Skulle helst vilja veta vad den kostar innan jag köpt den, så att jag kan passa på att köpa den då den är billig. Det skiljer flera hundra från gång till gång ibland och för mig är det mycket pengar.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in