Historiska TV-serier

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Historiska TV-serier

Inläggav Alien » 2015-07-08 0:13:54

Jag älskar sådana och brukar alltid titta på dem. Ofta är det BBC som är bakom.

Det finns ju dels sådana serier som utspelas i "historisk tid", gärna på 1800-talet/början av 1900-talet och skildrar uppdiktade personer. Exempel på en sådan serie är Downton Abbey (dock ej BBC utan ITV). Pampigt slott, vackra kläder, förbjuden kärlek, intressanta människor och öden, både bland herrskap och tjänstefolk. Dock misstänker jag att lord Grantham är orealistiskt intresserad av sina anställdas väl och ve.

Så finns det serier som skildrar verkliga historiska personer och händelser. Som Wolf Hall som går just nu. Ännu en serie om Henrik VIII och hans trogna medarbetare och mer el mindre trogna fruar. Alla lever de farligt om kungen blir missnöjd. "Off with his/her head!" Skillnaden är att det är Thomas Cromwell som är huvudpersonen i serien som bygger på romanen Wolf Hall av Hilary Mantel.

Plötsligt dyker sergeant Brody upp i serien. Nej, det är ju Damian Lewis som spelar i både Homeland och Wolf Hall.

Av sådana serier kan man både bli underhållen och lära sig en del historia. Fast risken är att man förväxlar författarnas tolkning av karaktärerna med verkligheten.

Hilary Mantel gjorde Thomas Cromwell till en sympatisk hjälte. Men var han verkligen det?

Historikerna i Storbritannien är oense om bilden av Thomas Cromwell i Wolf Hall.

Plötsligt hade vi en Cromwell som alla förälskade sig i. Han är en kärleksfull familjefar, smart och lojal mot sin kung, säger Borman.

– Man kan förlåta honom för allting.

Medan andra tycker att bilden är alltför förskönande:
Men historikern Simon Schama håller inte med. Han har öppet kritiserat seriens porträtt av Cromwell.

– När jag gjorde forskning för A History of Britain så skrek handlingarna att Thomas Cromwell i själva verket var avskyvärd, självupptagen och ett mobbande monster som fulländade statsterrorn i England. Han fick fram bekännelser under tortyr, säger han till Financial Times enligt Express.

– Visst var Cromwell en bra familjefar. Men det var även Himmler, säger Schama.


Fler som älskar historiska TV-serier? Sväljer ni allt och låter er bara uppslukas av historierna el letar ni fel?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Historiska TV-serier

Inläggav Alias » 2015-07-08 0:25:01

Alien skrev:Fler som älskar historiska TV-serier? Sväljer ni allt och låter er bara uppslukas av historierna el letar ni fel?


Fel hittar man i alla mer eller mindre. Men det är inget man kan gå runt och störa sig på för då blir man bara bitter.
Alias
Inaktiv
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2015-07-02

Re: Historiska TV-serier

Inläggav Moggy » 2015-07-08 0:39:00

Jag gillade Spartacus, första säsongen. Synd att huvudpersonen gick och dog.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Historiska TV-serier

Inläggav Alias » 2015-07-08 0:42:12

Moggy skrev:Jag gillade Spartacus, första säsongen. Synd att huvudpersonen gick och dog.


Jag har hört att många uppskattar den pga alla halvnakna män.
Alias
Inaktiv
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2015-07-02

Re: Historiska TV-serier

Inläggav Moggy » 2015-07-08 0:46:17

Alias skrev:
Moggy skrev:Jag gillade Spartacus, första säsongen. Synd att huvudpersonen gick och dog.


Jag har hört att många uppskattar den pga alla halvnakna män.


Sällan har naket funkat så bra i en tv-serie som det gjorde i Spartacus...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Historiska TV-serier

Inläggav Dreamlicker » 2015-07-10 0:16:20

Alien skrev:Jag älskar sådana och brukar alltid titta på dem. Ofta är det BBC som är bakom.

Det finns ju dels sådana serier som utspelas i "historisk tid", gärna på 1800-talet/början av 1900-talet och skildrar uppdiktade personer. Exempel på en sådan serie är Downton Abbey (dock ej BBC utan ITV). Pampigt slott, vackra kläder, förbjuden kärlek, intressanta människor och öden, både bland herrskap och tjänstefolk. Dock misstänker jag att lord Grantham är orealistiskt intresserad av sina anställdas väl och ve.

Så finns det serier som skildrar verkliga historiska personer och händelser. Som Wolf Hall som går just nu. Ännu en serie om Henrik VIII och hans trogna medarbetare och mer el mindre trogna fruar. Alla lever de farligt om kungen blir missnöjd. "Off with his/her head!" Skillnaden är att det är Thomas Cromwell som är huvudpersonen i serien som bygger på romanen Wolf Hall av Hilary Mantel.

Plötsligt dyker sergeant Brody upp i serien. Nej, det är ju Damian Lewis som spelar i både Homeland och Wolf Hall.

Av sådana serier kan man både bli underhållen och lära sig en del historia. Fast risken är att man förväxlar författarnas tolkning av karaktärerna med verkligheten.

Hilary Mantel gjorde Thomas Cromwell till en sympatisk hjälte. Men var han verkligen det?

Historikerna i Storbritannien är oense om bilden av Thomas Cromwell i Wolf Hall.

Plötsligt hade vi en Cromwell som alla förälskade sig i. Han är en kärleksfull familjefar, smart och lojal mot sin kung, säger Borman.

– Man kan förlåta honom för allting.

Medan andra tycker att bilden är alltför förskönande:
Men historikern Simon Schama håller inte med. Han har öppet kritiserat seriens porträtt av Cromwell.

– När jag gjorde forskning för A History of Britain så skrek handlingarna att Thomas Cromwell i själva verket var avskyvärd, självupptagen och ett mobbande monster som fulländade statsterrorn i England. Han fick fram bekännelser under tortyr, säger han till Financial Times enligt Express.

– Visst var Cromwell en bra familjefar. Men det var även Himmler, säger Schama.


Fler som älskar historiska TV-serier? Sväljer ni allt och låter er bara uppslukas av historierna el letar ni fel?


Om du har ett intresse av dokumentärer om historia så måste du verkligen se de tre följande:
The Great War
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Great ... mentary%29

The World At War
https://sv.wikipedia.org/wiki/The_World_at_War

Cold War
http://www.imdb.com/title/tt0170896/


Dom är jättelånga men går in i otroligt, utförlig detalj och visar saker och ting ur många olika vinklar.
Dreamlicker
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2015-07-09

Historiska TV-serier

Inläggav Alias » 2015-07-10 0:23:14

@Dreamflicker The World At War är verkligen en klassiker.
Alias
Inaktiv
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2015-07-02

Historiska TV-serier

Inläggav Moggy » 2015-07-10 0:46:54

Deadwood var en kvalitetsserie.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Historiska TV-serier

Inläggav Alias » 2015-07-10 0:50:47

Moggy skrev:Deadwood var en kvalitetsserie.


Håller med Wu gjorde serien.

Alias
Inaktiv
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2015-07-02

The.Book.of.Negroes

Inläggav manne » 2016-04-14 17:35:36

vill tipsa om en bra tv serie.!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Historiska TV-serier

Inläggav River » 2016-04-14 19:07:09

The Onedin Line og Centennial fulgte jeg med på PÅ 70-tallet.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Historiska TV-serier

Inläggav manne » 2016-04-14 19:19:37

Moggy skrev:
Alias skrev:
Moggy skrev:Jag gillade Spartacus, första säsongen. Synd att huvudpersonen gick och dog.


Jag har hört att många uppskattar den pga alla halvnakna män.



Sällan har naket funkat så bra i en tv-serie som det gjorde i Spartacus...


Spartacus.blood and sand var bra den ju..

riktigt bra tv serie


han fick canser han ju..
:cry:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Historiska TV-serier

Inläggav BaraLillaJag » 2016-04-17 18:47:35

Barnmorskan i East End (Call the midwife) är ju en historisk serie. Skildrar en barnmorska som levde på ett nunne kloster under andra världskriget. Men under senare säsonger tror jag mycket är påhittat men den är helt klart värd att se.
BaraLillaJag
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2016-04-16
Ort: Östersund

Historiska TV-serier

Inläggav Alien » 2016-04-17 18:55:28

Ja, den serien uppskattar jag också. Det har verkligen hänt en del sedan 1950-talet, både medicinskt och värderingsmässigt.

Skrev om den här: barnmorskan-i-east-end-tv-serie-pa-son-byggd-pa-verklighet-t33537.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Historiska TV-serier

Inläggav BaraLillaJag » 2016-04-17 18:57:45

Alien skrev:Ja, den serien uppskattar jag också. Det har verkligen hänt en del sedan 1950-talet, både medicinskt och värderingsmässigt.

Skrev om den här: barnmorskan-i-east-end-tv-serie-pa-son-byggd-pa-verklighet-t33537.html


Såg att fjärde säsongen låg ut på Netflix men vill ju se den på TV.. Hur ska man göra för att stå ut till den 29 juni eller ska man bara se fjärde säsongen nu?
BaraLillaJag
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2016-04-16
Ort: Östersund

Historiska TV-serier

Inläggav slackern » 2016-04-17 19:03:25

BaraLillaJag skrev:
Alien skrev:Ja, den serien uppskattar jag också. Det har verkligen hänt en del sedan 1950-talet, både medicinskt och värderingsmässigt.

Skrev om den här: barnmorskan-i-east-end-tv-serie-pa-son-byggd-pa-verklighet-t33537.html


Såg att fjärde säsongen låg ut på Netflix men vill ju se den på TV.. Hur ska man göra för att stå ut till den 29 juni eller ska man bara se fjärde säsongen nu?


Klart att du ska titta på säsongen nu om du har den möjligheten, det är fördelen med Netflix att man kan titta på TV-serier när man själv vill och har lust till det istället för att sitta framför TV:n en bestämd tidpunkt. :)
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Historiska TV-serier

Inläggav BaraLillaJag » 2016-04-17 19:05:15

Hm. Ja du men är ändå kluven, det är ju bara akut i sommar så hm. Men tror inte jag kan vänta så mycket längre. . Haha
BaraLillaJag
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2016-04-16
Ort: Östersund

Historiska TV-serier

Inläggav snuggelhund » 2016-04-17 19:06:12

Givetvis tv-serien Rötter från 1977.

Bild

http://www.imdb.com/title/tt0075572/?ref_=nv_sr_2
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Historiska TV-serier

Inläggav slackern » 2016-04-17 19:13:53

snuggelhund skrev:Givetvis tv-serien Rötter från 1977.

Bild

http://www.imdb.com/title/tt0075572/?ref_=nv_sr_2


Klassiker men jag såg om den för några år sedan och slog över hur pass låg produktion det var, har för mig det var dåliga skådespelare och kläderna var alldeles för färgglada. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Historiska TV-serier

Inläggav manne » 2016-04-18 16:17:59

snuggelhund skrev:Givetvis tv-serien Rötter från 1977.

Bild

http://www.imdb.com/title/tt0075572/?ref_=nv_sr_2


den hade jag på köp DVD för ett par år sedan vete tusan vart den tog vägen dock.(kuta kinte).


den och Prison Break (Michael Scofield) och Rome säsong 1


https://www.google.se/search?q=prison+b ... tJxXWZM%3A
Senast redigerad av manne 2016-04-18 16:21:53, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Historiska TV-serier

Inläggav slackern » 2016-04-18 16:20:18

manne skrev:
snuggelhund skrev:Givetvis tv-serien Rötter från 1977.

Bild

http://www.imdb.com/title/tt0075572/?ref_=nv_sr_2


den hade jag på köp DVD för ett par år sedan vete tusan vart den tog vägen dock.(kuta kinte).


https://www.google.se/search?q=prison+b ... tJxXWZM%3A


Glöm inte bort hans brud Fanta. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Historiska TV-serier

Inläggav manne » 2016-04-18 16:23:11

här är en bra serie okcså..hade den köp DVD men den försvann i flytten

Rome
https://www.google.se/search?q=rome+s%C ... HxciG2M%3A
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Historiska TV-serier

Inläggav Adira » 2016-04-18 16:39:05

The Borgias, om man är inne på det här med påkostad produktion (denna serie är dock inte bara kostym utan riktigt intressant). Vad gäller rent dokumentära serier bara måste jag rekommendera The Untold History of the United States.
Adira
 
Inlägg: 435
Anslöt: 2015-10-04
Ort: Thuril Confederation

Historiska TV-serier

Inläggav slackern » 2016-04-18 16:48:02

Adira skrev:The Borgias, om man är inne på det här med påkostad produktion (denna serie är dock inte bara kostym utan riktigt intressant).


Stundtals var det rätt brutal. Tydligen var Cesare Borgia inspirationen för Niccolò Machiavellis Fursten.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in