Grottkrypning, ett av mina största intressen

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Grottkrypning, ett av mina största intressen

Inläggav geocache » 2014-01-15 6:29:54

Bilden är tagen i Jätten Bule-grottan i Östergötland våren 2013. Anledningen till att jag inte har hjälmen på mig är att om jag haft den på mig i den där passagen så hade jag inte kunnat krypa vidare(!).

En stund innan bilden togs hade jag fastnat i en låg passage, med så mycket "makadamstenar" under bröstkorgen att jag varken kunnde krypa framåt eller bakåt, och i sidled var det dessutom så trångt att jag inte ens kom åt att skrapa undan stenar. Men jag är aldrig ensam in i grottor, och en kompis var i en annan passage några meter bort. Jag ropade på honom, och så kröp han fram till mig och rakade undan så mycket stenar att jag kunnde krypa vidare.

Som man ser på bilden var det så trångt i höjdled när jag skulle krypa vidare att jag var tvungen att ta av mig hjälmen. Den tappade jag sedan ner i en skreva i berget, och jag trodde jag förlorat den för alltid. Men jag ålade fram till skrevan, och såg att den låg bara en halv meter ner.

Ibland är det spännande att krypa i grottor... :wink:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Grottkrypning, ett av mina största intressen

Inläggav Mymlan » 2014-01-15 7:14:42

En aspie jag känner, är också intresserad av grottkrypning. Ifjol var han till Storbritannien åtminstone två gånger, och kröp omkring i grottor där.
Mymlan
 
Inlägg: 344
Anslöt: 2011-08-06

Grottkrypning, ett av mina största intressen

Inläggav slackern » 2014-01-15 9:05:45

En fråga om man tappar en hjälm på marken. Förlorar inte dom sin skyddande funktion då? Att hjälmen har utsatts för påfrestningar och förlorat mycket utav sin motståndskraft?
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Grottkrypning, ett av mina största intressen

Inläggav dotssquare » 2014-01-15 15:00:56

Wow, spännande! Hur börjar man med sådant?
Har själv länge funderat på att börja klättra i berg, dock bor jag på slätten och har i min närhet inget man kan träna på.
dotssquare
 
Inlägg: 132
Anslöt: 2013-03-31

Grottkrypning, ett av mina största intressen

Inläggav Miche » 2014-01-15 16:15:48

slackern skrev:En fråga om man tappar en hjälm på marken. Förlorar inte dom sin skyddande funktion då? Att hjälmen har utsatts för påfrestningar och förlorat mycket utav sin motståndskraft?
Jag tror du har rätt, hjälmen ska gå sönder när den utsätts för påfrestningar för att ta upp kraften och dämpa kraften mot huvudet, men å andra sidan spelar nog inte en hjälm någon större roll om stenblocket på bilden skulle dråsa ner...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Grottkrypning, ett av mina största intressen

Inläggav slackern » 2014-01-15 16:22:03

Miche skrev:
slackern skrev:En fråga om man tappar en hjälm på marken. Förlorar inte dom sin skyddande funktion då? Att hjälmen har utsatts för påfrestningar och förlorat mycket utav sin motståndskraft?
Jag tror du har rätt, hjälmen ska gå sönder när den utsätts för påfrestningar för att ta upp kraften och dämpa kraften mot huvudet, men å andra sidan spelar nog inte en hjälm någon större roll om stenblocket på bilden skulle dråsa ner...


Haha sant det. Fast det finns mindre stenar som ramlar ner för en bergskant till och från grottan. Eller om man cyklar dit och använder hjälmen som cykelhjälm. :)
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Grottkrypning, ett av mina största intressen

Inläggav Gripandekylig » 2014-01-15 16:50:15

Det är ett av mina främsta intressen också (se min avatar). Det finns förvånansvärt många grottor i Sverige; bara här i Stockholmsområdet har vi något hundratal grottor och grottliknande bildningar varav minst tio är värda ett besök och minst tre av dem är över 100 meter långa. En sak som gör att grottklättring känns enklare och tryggare än övrig klättring för mig är att man har fler grepp eftersom man inte bara bestiger en platt vägg utan liksom har berg på alla sidor.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Grottkrypning, ett av mina största intressen

Inläggav slackern » 2014-01-15 17:24:32

Gripandekylig skrev:Det är ett av mina främsta intressen också (se min avatar). Det finns förvånansvärt många grottor i Sverige; bara här i Stockholmsområdet har vi något hundratal grottor och grottliknande bildningar varav minst tio är värda ett besök och minst tre av dem är över 100 meter långa. En sak som gör att grottklättring känns enklare och tryggare än övrig klättring för mig är att man har fler grepp eftersom man inte bara bestiger en platt vägg utan liksom har berg på alla sidor.


Dom i STHLM är dom lätta att ta sig till?
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Grottkrypning, ett av mina största intressen

Inläggav Gripandekylig » 2014-01-15 18:00:30

slackern skrev:
Gripandekylig skrev:Det är ett av mina främsta intressen också (se min avatar). Det finns förvånansvärt många grottor i Sverige; bara här i Stockholmsområdet har vi något hundratal grottor och grottliknande bildningar varav minst tio är värda ett besök och minst tre av dem är över 100 meter långa. En sak som gör att grottklättring känns enklare och tryggare än övrig klättring för mig är att man har fler grepp eftersom man inte bara bestiger en platt vägg utan liksom har berg på alla sidor.


Dom i STHLM är dom lätta att ta sig till?

Ja absolut. Ta Klövbergsgrottorna ute på Brevikshalvön i Tyresö t.ex. Dit åker man med buss från Tyresö centrum (hållplats Ällmora vanliga tider på dygnet alternativt hållplats Tyresö Brevik på natten). Huvudgrottan: Östra Klövbergsgrottan är 362 meter lång och klart en av mina favoriter för träning, för utforskning och för att "äventyra" lite med grottovana kompisar.

I övrigt finns exempelvis ganska långa grottor (300 meter+) vid Fruberget vid Hammersta i nordnordöstra Nynäshamn, nära Haninge kommun. Till de grottorna måste man nog dock åka bil eller vara beredd att promenera en bit. Till dem behöver man nog även gummijolle sommartid eller lite klättringsvana men nu borde nog isen ha börjat lägga sig tillräckligt tjock där för att bara gå in.

De grottorna som ligger otillgängligt till så som de i skärgården eller de som ligger långt utanför SL:s stationer är generellt sett inte lika sevärda. De viktigaste att nå till är ju de vid Klövberget och Fruberget men det finns även andra grottor mer centralt som dock är lite kortare: i Skarpnäck t.ex. och det är ju inom tunnelbanans räckvidd.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Grottkrypning, ett av mina största intressen

Inläggav slackern » 2014-01-15 18:11:03

Gripandekylig skrev:
slackern skrev:
Gripandekylig skrev:Det är ett av mina främsta intressen också (se min avatar). Det finns förvånansvärt många grottor i Sverige; bara här i Stockholmsområdet har vi något hundratal grottor och grottliknande bildningar varav minst tio är värda ett besök och minst tre av dem är över 100 meter långa. En sak som gör att grottklättring känns enklare och tryggare än övrig klättring för mig är att man har fler grepp eftersom man inte bara bestiger en platt vägg utan liksom har berg på alla sidor.


Dom i STHLM är dom lätta att ta sig till?

Ja absolut. Ta Klövbergsgrottorna ute på Brevikshalvön i Tyresö t.ex. Dit åker man med buss från Tyresö centrum (hållplats Ällmora vanliga tider på dygnet alternativt hållplats Tyresö Brevik på natten). Huvudgrottan: Östra Klövbergsgrottan är 362 meter lång och klart en av mina favoriter för träning, för utforskning och för att "äventyra" lite med grottovana kompisar.

I övrigt finns exempelvis ganska långa grottor (300 meter+) vid Fruberget vid Hammersta i nordnordöstra Nynäshamn, nära Haninge kommun. Till de grottorna måste man nog dock åka bil eller vara beredd att promenera en bit. Till dem behöver man nog även gummijolle sommartid eller lite klättringsvana men nu borde nog isen ha börjat lägga sig tillräckligt tjock där för att bara gå in.

De grottorna som ligger otillgängligt till så som de i skärgården eller de som ligger långt utanför SL:s stationer är generellt sett inte lika sevärda. De viktigaste att nå till är ju de vid Klövberget och Fruberget men det finns även andra grottor mer centralt som dock är lite kortare: i Skarpnäck t.ex. och det är ju inom tunnelbanans räckvidd.


Tack för att du tog dig tid att berätta. Skarpnäck är nog lättast för mig att ta mig till. Vad heter den grottan?
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Grottkrypning, ett av mina största intressen

Inläggav Aklaim » 2014-01-15 19:22:21

intresant hobby tycker om o se bilder från grottutforskning men skulle aldrig kunna ta mig ner i grottor har ganska kraftig klaustrofobi. skulle det inte va för det lilla problemet skulle jag nog ta mig ut här i trakten o undersöka gammla gruvor finns ett par 3-4st + - ett par hundra
Aklaim
 
Inlägg: 276
Anslöt: 2011-11-24
Ort: ett par mil från örebro eller ett par mil ifrån kiruna

Grottkrypning, ett av mina största intressen

Inläggav Flatline » 2014-01-15 20:01:38

slackern skrev:En fråga om man tappar en hjälm på marken. Förlorar inte dom sin skyddande funktion då? Att hjälmen har utsatts för påfrestningar och förlorat mycket utav sin motståndskraft?


Det gäller ju bara för skyddshjälmar för tex mc.
De hjälmarna är byggda för att ta upp smällar genom att ge vika lite och på så vis dämpa på samma vis som deformationszoner på bilar.
Hjälmen på bilden är ju bara en plastbytta men skumgummi i gjord för att det inte skall göra ont att slå knoppen i grottväggarna så att tappa den förefaller ofarligt om man bortser från att huvudet då är oskyddat.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Grottkrypning, ett av mina största intressen

Inläggav geocache » 2014-01-15 22:38:57

slackern skrev:En fråga om man tappar en hjälm på marken. Förlorar inte dom sin skyddande funktion då? Att hjälmen har utsatts för påfrestningar och förlorat mycket utav sin motståndskraft?


Jo, det gör den, och en "förbrukad" hjälm ska man kassera. Men jag har kollat min hjälm jättenoga, men den har inga sprickor eller andra skador alls. En hockeyhjälm är inte helt optimal att ha på sig i grottor, så jag har köpt en cykelhjälm att ha istället, en som inte har lika tjockt skal som hockeyhjälmen.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Grottkrypning, ett av mina största intressen

Inläggav geocache » 2014-01-15 22:40:44

dotssquare skrev:Wow, spännande! Hur börjar man med sådant?
Har själv länge funderat på att börja klättra i berg, dock bor jag på slätten och har i min närhet inget man kan träna på.


Enklast är ju att kontakta en "grottkrypar"-förening på orten där man bor, och kolla om de ska göra någon grottexkursion.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Grottkrypning, ett av mina största intressen

Inläggav Mountain_lion » 2014-01-15 22:50:18

Wow, när jag ser bilden. I det läget, med att inte komma fram eller bakåt skulle jag nog riskera att utveckla klaustrofobi. Men jag tycker det är imponerande att ni vågar och gör det ni gör.
Jag blir samtidigt nyfiken på om jag skulle kunna övervinna mig själv och klara att krypa omkring därnere. :-)Happy

dotssquare skrev:Wow, spännande! Hur börjar man med sådant?
Har själv länge funderat på att börja klättra i berg, dock bor jag på slätten och har i min närhet inget man kan träna på.

Om det vinns några klippor i närheten, kan du börja med bouldering. Annars rekommenderar jag dig att undersöka om det finns ngn klätterklubb i närheten.
Lycka till
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Grottkrypning, ett av mina största intressen

Inläggav geocache » 2014-01-15 23:10:40

Mountain_lion skrev:Wow, när jag ser bilden. I det läget, med att inte komma fram eller bakåt skulle jag nog riskera att utveckla klaustrofobi.


På bilden är det väääldigt gott om plats på sidan om mig (till höger om mig på bilden), särskilt jämfört med utrymmet jag fastnade i. Där jag ligger med avtagen hjälm kunnde jag utan vidare krypa vidare, på den "trappliknande" formationen mitt i bildens nederkant (man ser hur jag "tagit grepp" på den första av de trappstegsliknande stenarna jag använde för att ta mig vidare). Det var när jag passerat förbi de stenarna som jag tappade hjälmen. Det var bara på ett ställe jag lyfte huvudet lite för mycket, så jag skrapade mot huvudet lite grann mot stenen i bildens uppkant. Men det var aldrig någon fara alls, det började inte blöda. Det lutade ganska brant uppåt just där, så jag kröp väldigt sakta eftersom jag såg hur lågt det var i tak.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Grottkrypning, ett av mina största intressen

Inläggav Gripandekylig » 2014-01-16 3:04:00

slackern skrev:Tack för att du tog dig tid att berätta. Skarpnäck är nog lättast för mig att ta mig till. Vad heter den grottan?

Den heter Skarpnäcksgrottan (kala bergsgrottan), är 41 meter lång och består i stort av en klippblocksamling som tycks inbjuda till grottkrypning över en liten vattensamling och därpå uppåt en sluttning sydösterut. Hela grottan ligger alltså längs stigen ned mot Flatenbadet bredvid Flatenvägen ned mot barnbadet, såvitt jag vet. Men egentligen är det ju ingen speciellt fri och avskild grotta utan mer en blocksamling vid en välbesökt stig.

Jag har ju mer information om grottan: dels från "grottdatabasen" som dock är copyrightskyddad men även från egna erfarenheter. Men jag skulle nog hellre berätta om andra grottor i Stockholms län. Vill man se mer ordentliga grottor rekommenderar jag Östra Klövbergsgrottan i Tyresö som egentligen inte är speciellt långt ifrån Skarpnäcksgrottan. Jag kan guida.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Grottkrypning, ett av mina största intressen

Inläggav slackern » 2016-04-04 15:32:18

Jag vet inte hur pass säkra eller billiga dom här hjälmarna är i och med att det är överskotts produkter. Men 25 dollar verkar vara ett helt OK pris.

Bild

http://www.keepshooting.com/petzl-elios ... elmet.html
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Grottkrypning, ett av mina största intressen

Inläggav Gripandekylig » 2016-04-16 2:55:21

slackern skrev:Jag vet inte hur pass säkra eller billiga dom här hjälmarna är i och med att det är överskotts produkter. Men 25 dollar verkar vara ett helt OK pris.

Ja det var ett bra pris. Jag har själv en elioshjälm (en likadan som den på bilden) som jag har modifierat lite genom att skruva fast ett fäste för en pannlampa fram och limma på en kabelkanal längs sidan så att sladden från pannlampan kan gå ned i nacken till batteripacket som sitter i bältet. Just elioshjälmarna uppdaterades 2016 senast och redan för några år sedan förnyades de med en skjutbar plastlucka som kan öppna och stänga ventilationshålen.

Min är inköpt 2013 (tror jag) och saknar, i likhet med hjälmarna från överskottsförsäljnigen, den funktionen. Det fanns dock, ungefär samtidigt som jag köpte min hjälm, elioshjälmar med ett sådant reglage så det var nog någon gång kring det året som det kom. De är riktigt bra hjälmar för just grottutforskning så jag kan rekommendera dem.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Återgå till Intressanta intressen



Logga in