Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav nallen » 2016-03-22 22:24:00

Toblerone skrev:Folk som saboterar el-ledningar - det är ungefär som hackers som ställer till för en med datorn. Väldigt irriterande, men inte direkt skrämmande.

Jag vill inte ens tänka på situationen i en storstad andra dygnet utan ström. :-)006


Alien
Avdelat från denna tråd terrorattack-i-bryssel-t48028-48.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
nallen
 
Inlägg: 19442
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Terrorattack i Bryssel

Inläggav Charlie72 » 2016-03-22 22:26:48

Folk skulle börja dö rätt fort om man slog ut elen, inte lika våldsamt men ändå
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Terrorattack i Bryssel

Inläggav Moggy » 2016-03-22 22:29:55

Toblerone skrev: Folk som saboterar el-ledningar - det är ungefär som hackers som ställer till för en med datorn. Väldigt irriterande, men inte direkt skrämmande.


Du bor i Stockholm va? Du har noll koll på vad som skulle hända vid ett långvarigt strömavbrott i en storstad. Du tror att det besvärligaste som händer om störmmen försvinner är att favoritcafét inte kan fixa baguetter och latte. Och att myndigheterna måste fixa till det innan iphonen får slut på batteri.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Terrorattack i Bryssel

Inläggav Alyana » 2016-03-22 22:31:04

Moggy skrev:
Toblerone skrev: Folk som saboterar el-ledningar - det är ungefär som hackers som ställer till för en med datorn. Väldigt irriterande, men inte direkt skrämmande.


Du bor i Stockholm va? Du har noll koll på vad som skulle hända vid ett långvarigt strömavbrott i en storstad. Du tror att det besvärligaste som händer om störmmen försvinner är att favoritcafét inte kan fixa baguetter och latte. Och att myndigheterna måste fixa till det innan iphonen får slut på batteri.

:-)005
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Terrorattack i Bryssel

Inläggav Flatline » 2016-03-22 22:33:01

nallen skrev:Jag vill inte ens tänka på situationen i en storstad andra dygnet utan ström. :-)006


Nej sist gång strömmen gick i stockholm tog det väl ungefär 45minuter innan upploppen med bilbränder och plundring drog igång i förorterna.
En person med ett jaktgevär och en cykel kan rimligtvis slå ut tillräckligt med ställverk innan polisen ens fattar vad fan det är som håller på att gå snett för att stora delar av staden skall vara utan ström i flera dagar.
För att inte tala om vad en ensam vandrare med en bytta med syra kan ställa till med om han lägger en dag på att vandra kraftledningsgator och pensla stolpar.
Lär ta ett bra tag innan någon inser att galven är väck, förmodligen när första tornet faller och drar med sig resten.

*en smula OT kanske då sådana attacker är mot en stat och infrastruktur och inte direkt mot befolkningen så det är ju en annan typ av terrorism.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Terrorattack i Bryssel

Inläggav Toblerone » 2016-03-22 22:39:23

Moggy skrev:
Toblerone skrev: Folk som saboterar el-ledningar - det är ungefär som hackers som ställer till för en med datorn. Väldigt irriterande, men inte direkt skrämmande.


Du bor i Stockholm va? Du har noll koll på vad som skulle hända vid ett långvarigt strömavbrott i en storstad. Du tror att det besvärligaste som händer om störmmen försvinner är att favoritcafét inte kan fixa baguetter och latte. Och att myndigheterna måste fixa till det innan iphonen får slut på batteri.


Jag bor inte i stan utan ganska långt ute i en villa, som vi nyligen har grundrenoverat. Visst, vi har inte fått klara oss utan el, bara utan kök och liknande. Ett dygn utan värme hade vi också den här vintern. Jag har kanske fixat en hel del mer praktiskt än vad du tror. Och min man också.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Terrorattack i Bryssel

Inläggav slackern » 2016-03-22 22:41:01

Toblerone skrev:
Moggy skrev:
Toblerone skrev: Folk som saboterar el-ledningar - det är ungefär som hackers som ställer till för en med datorn. Väldigt irriterande, men inte direkt skrämmande.


Du bor i Stockholm va? Du har noll koll på vad som skulle hända vid ett långvarigt strömavbrott i en storstad. Du tror att det besvärligaste som händer om störmmen försvinner är att favoritcafét inte kan fixa baguetter och latte. Och att myndigheterna måste fixa till det innan iphonen får slut på batteri.


Jag bor inte i stan utan ganska långt ute i en villa, som vi nyligen har grundrenoverat. Visst, vi har inte fått klara oss utan el, bara utan kök och liknande. Ett dygn utan värme hade vi också den här vintern. Jag har kanske fixat en hel del mer praktiskt än vad du tror. Och min man också.


Skaffa en vedpanna och en vedspis så ska du se att du klarar dig fint. :)
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Terrorattack i Bryssel

Inläggav Toblerone » 2016-03-22 22:49:01

slackern skrev:
Toblerone skrev:
Moggy skrev:
Du bor i Stockholm va? Du har noll koll på vad som skulle hända vid ett långvarigt strömavbrott i en storstad. Du tror att det besvärligaste som händer om störmmen försavinner är att favoritcafét inte kan fixa baguetter och latte. Och att myndigheterna måste fixa till det innan iphonen får slut på batteri.


Jag bor inte i stan utan ganska långt ute i en villa, som vi nyligen har grundrenoverat. Visst, vi har inte fått klara oss utan el, bara utan kök och liknande. Ett dygn utan värme hade vi också den här vintern. Jag har kanske fixat en hel del mer praktiskt än vad du tror. Och min man också.


Skaffa en vedpanna och en vedspis så ska du se att du klarar dig fint. :)


Jo, jag vet. Min man har vuxit upp i ett sånt hus, mitt i skogen. Vedpanna har vi inte, men vi har en massa ved kvar. Tidigare ägaren hade nog ved-kamin. Vi håller just på att elda upp några träd och buskar som vi har fällt på tomten. Utomhus, men ändå.

Och Moggy - du har ingen aning, vad jag är van vid och inte är van vid. Caféer avskyr jag lika mycket som innerstan. Och jag är INTE van vid centralvärme från barndomen. Och även som vuxen har jag bott i lägenhet utan centralvärme. Då har man en sån där liten sak som man bränner kolbriketter i. Eller t.o.m. nån slags olja/bensin. Det hade mina föräldrar när jag var barn.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Terrorattack i Bryssel

Inläggav slackern » 2016-03-22 22:54:03

Toblerone skrev:
slackern skrev:
Toblerone skrev:
Jag bor inte i stan utan ganska långt ute i en villa, som vi nyligen har grundrenoverat. Visst, vi har inte fått klara oss utan el, bara utan kök och liknande. Ett dygn utan värme hade vi också den här vintern. Jag har kanske fixat en hel del mer praktiskt än vad du tror. Och min man också.


Skaffa en vedpanna och en vedspis så ska du se att du klarar dig fint. :)


Jo, jag vet. Min man har vuxit upp i ett sånt hus, mitt i skogen. Vedpanna har vi inte, men vi har en massa ved kvar. Tidigare ägaren hade nog ved-kamin. Vi håller just på att elda upp några träd och buskar som vi har fällt på tomten. Utomhus, men ändå.


Både du och din man verkar vara händiga så här är en bra sida där man kan lära sig att bygga spisar för utomhusbruk för att laga mat.

http://web.comhem.se/~u98400668/kultur/ ... dspis.html
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Terrorattack i Bryssel

Inläggav Toblerone » 2016-03-22 22:59:00

Flatline skrev:
nallen skrev:Jag vill inte ens tänka på situationen i en storstad andra dygnet utan ström. :-)006


Nej sist gång strömmen gick i stockholm tog det väl ungefär 45minuter innan upploppen med bilbränder och plundring drog igång i förorterna.
En person med ett jaktgevär och en cykel kan rimligtvis slå ut tillräckligt med ställverk innan polisen ens fattar vad fan det är som håller på att gå snett för att stora delar av staden skall vara utan ström i flera dagar.
För att inte tala om vad en ensam vandrare med en bytta med syra kan ställa till med om han lägger en dag på att vandra kraftledningsgator och pensla stolpar.
Lär ta ett bra tag innan någon inser att galven är väck, förmodligen när första tornet faller och drar med sig resten.

*en smula OT kanske då sådana attacker är mot en stat och infrastruktur och inte direkt mot befolkningen så det är ju en annan typ av terrorism.


Det KAN vara en fara. Men det har väl inte alltid hänt när det har varit såna situationer? Det var ju något längre strömavbrott i New York för många år sedan och även London har haft liknande. Jag minns inte att det skulle ha brutit ut värsta laglösheten då? Och det scenariot som du målar upp här nu, är väl ganska osannolikt? Varför skulle folk ens vilja klampa omkring i mörkret och bara förstöra. Utan att ens ha nytta av det själva.

Visst, det kan säkert bli kaos. Men så länge man överlever ....
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Terrorattack i Bryssel

Inläggav Toblerone » 2016-03-22 23:01:25

slackern skrev:
Toblerone skrev:
slackern skrev:
Skaffa en vedpanna och en vedspis så ska du se att du klarar dig fint. :)


Jo, jag vet. Min man har vuxit upp i ett sånt hus, mitt i skogen. Vedpanna har vi inte, men vi har en massa ved kvar. Tidigare ägaren hade nog ved-kamin. Vi håller just på att elda upp några träd och buskar som vi har fällt på tomten. Utomhus, men ändå.


Både du och din man verkar vara händiga så här är en bra sida där man kan lära sig att bygga spisar för utomhusbruk för att laga mat.

http://web.comhem.se/~u98400668/kultur/ ... dspis.html


Jo, jag vet ungefär hur man bygger sånt. I somras lagade jag dock ofta maten på utegrillen. Det dög ju också, medan vi fixade köket. Mikron hade vi också, men om man måste, klarar man sig utan.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav Alien » 2016-04-15 13:40:53

Toblerone skrev:
Flatline skrev:
nallen skrev:Jag vill inte ens tänka på situationen i en storstad andra dygnet utan ström. :-)006


Nej sist gång strömmen gick i stockholm tog det väl ungefär 45minuter innan upploppen med bilbränder och plundring drog igång i förorterna.
---


Det KAN vara en fara. Men det har väl inte alltid hänt när det har varit såna situationer? Det var ju något längre strömavbrott i New York för många år sedan och även London har haft liknande. Jag minns inte att det skulle ha brutit ut värsta laglösheten då? Och det scenariot som du målar upp här nu, är väl ganska osannolikt? Varför skulle folk ens vilja klampa omkring i mörkret och bara förstöra. Utan att ens ha nytta av det själva.

Visst, det kan säkert bli kaos. Men så länge man överlever ....


Det har varit två stora strömavbrott i New York, 1965 och 1977.

År 1965 gick det bra (15 tim strömavbrott).
Under avbrottet kom New York att präglas av civilt mod och samarbete. - Jag tror att man generellt sett kommer i håg avbrottet -65 som ett slags spännande utmaning - särskilt med tanke på alla barn som föddes nio månader senare, säger Kenneth T Jackson, ordförande i New York Historical Society till New York Times.
http://www.svd.se/new-york-minns-de-god ... mavbrotten

År 1977 gick det illa (25 tim strömavbrott).
Mörkläggningen karakteriserades istället av oordning; omkring 4 000 människor greps av polis efter plundring, mordbrand och upplopp.


År 1965 var det goda tider för New York, år 1977 var det dåliga. Staden var konkursmässig, det var hög arbetslöshet och stor kriminalitet. Det fanns ett uppdämt raseri. Även helt vanliga människor slog sönder fönster och bar ut varorna hem. Ägarna kunde bara stå och hjälplöst se på.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46169
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2016-04-15 13:52:36

Flatline skrev:
nallen skrev:Jag vill inte ens tänka på situationen i en storstad andra dygnet utan ström. :-)006


Nej sist gång strömmen gick i stockholm tog det väl ungefär 45minuter innan upploppen med bilbränder och plundring drog igång i förorterna.


OK så det har blivit kaos en utav alla gånger det har blivit strömavbrott här i STHLM. OK jag förstår ju att det kommer att bli kaos efter ett par dagar när mataffärerna håller stängt, men ponera att det bara är ett lokalt strömavbrott här i Mälardalen så hoppas jag att det finns någon slags krislösning med mobila och reservkraftverk som sätts in.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav Huggorm » 2016-04-15 14:01:57

slackern skrev:
Flatline skrev:
nallen skrev:Jag vill inte ens tänka på situationen i en storstad andra dygnet utan ström. :-)006


Nej sist gång strömmen gick i stockholm tog det väl ungefär 45minuter innan upploppen med bilbränder och plundring drog igång i förorterna.


OK så det har blivit kaos en utav alla gånger det har blivit strömavbrott här i STHLM. OK jag förstår ju att det kommer att bli kaos efter ett par dagar när mataffärerna håller stängt, men ponera att det bara är ett lokalt strömavbrott här i Mälardalen så hoppas jag att det finns någon slags krislösning med mobila och reservkraftverk som sätts in.
Tveksamt, det går åt sådana enorma mängder energi i en stad som Stockholm att det är omöjligt att fixa med reservkraft. Mobilmaster skall ha batteribackup men det lär inte bli någon ström i vanliga vägguttag.
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2016-04-15 14:11:00

Huggorm skrev:
slackern skrev:
Flatline skrev:
Nej sist gång strömmen gick i stockholm tog det väl ungefär 45minuter innan upploppen med bilbränder och plundring drog igång i förorterna.


OK så det har blivit kaos en utav alla gånger det har blivit strömavbrott här i STHLM. OK jag förstår ju att det kommer att bli kaos efter ett par dagar när mataffärerna håller stängt, men ponera att det bara är ett lokalt strömavbrott här i Mälardalen så hoppas jag att det finns någon slags krislösning med mobila och reservkraftverk som sätts in.
Tveksamt, det går åt sådana enorma mängder energi i en stad som Stockholm att det är omöjligt att fixa med reservkraft. Mobilmaster skall ha batteribackup men det lär inte bli någon ström i vanliga vägguttag.


Det lär ju gå att leda förbi eller leda om från ställverket som är trasigt, det måste finnas någon slags beredskapsplan, dessutom har vi ju en massa kraftvärmeverk som man säkert kan köra på fulleffekt på sommaren med en massa spillvärme som följd.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav Huggorm » 2016-04-15 14:29:47

Det beror ju på vad exakt som är sönder. Om jag vore en terrorist som ville slå ut exempelvis Stockholms elförsörjning skulle jag slå till samtidigt mot flera punkter. Jag vet inte hur många olika ledningar in till Stockholm det finns, men med 3-4 tidsinställda bomber eller självmordsbombare tror jag man skulle kunna utföra enormt mycket förödelse. Återstående ledningar kan säkert inte försörja hela staden och det skulle ta veckor att bygga nya högspänningsstolpar.
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav rapchic » 2016-04-15 14:37:22

slackern skrev:
Skaffa en vedpanna och en vedspis så ska du se att du klarar dig fint. :)

Vedpanna är tyvärr inte desamma som värme vid strömavbrott. Det är få hus nuförtiden som har självcirkulation så för att det ska bli värme i huset behövs ström till cirkulationspumpen.
har man vedspis så är det ju däremot varmt i köket iallafall (men resten av huset kan ju frysa sönder).
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2016-04-15 14:42:58

rapchic skrev:
slackern skrev:
Skaffa en vedpanna och en vedspis så ska du se att du klarar dig fint. :)

Vedpanna är tyvärr inte desamma som värme vid strömavbrott. Det är få hus nuförtiden som har självcirkulation så för att det ska bli värme i huset behövs ström till cirkulationspumpen.
har man vedspis så är det ju däremot varmt i köket iallafall (men resten av huset kan ju frysa sönder).


Men du om man planerar när man bygger nytt eller renoverar sitt värmesystem så får man se till att bygga system med uppbackning för att driva pumparna till både vedpannan och brunnspumpen får man köpa sig en batteribank koppla in en generator eller solceller till att driva sakerna. Om inte folk planerar för dom här sakerna när dom köper eller bygger hus får dom skylla sig själva om dom fryser på vintern när strömmen går.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav Huggorm » 2016-04-15 15:15:46

slackern skrev: Om inte folk planerar för dom här sakerna när dom köper eller bygger hus får dom skylla sig själva om dom fryser på vintern när strömmen går.
Hur har du förberett dig, eller planerar du att skylla dig själv? :D
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2016-04-15 15:39:56

Huggorm skrev:
slackern skrev: Om inte folk planerar för dom här sakerna när dom köper eller bygger hus får dom skylla sig själva om dom fryser på vintern när strömmen går.
Hur har du förberett dig, eller planerar du att skylla dig själv? :D


Jag bor i lägenhet och kan tyvärr inte planera för dom här sakerna jag tänkte mer på folk ute på landet som blir drabbade utav strömavbrott oftare, dom är ju beroende utav att lösa dom här sakerna för att överleva typ.

I och för sig är det kommunens ansvar att förse befolkningen med dricksvatten om man är ansluten till det kommunala vattennätet.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav rapchic » 2016-04-16 10:27:34

slackern skrev:Men du om man planerar när man bygger nytt eller renoverar sitt värmesystem så får man se till att bygga system med uppbackning för att driva pumparna till både vedpannan och brunnspumpen får man köpa sig en batteribank koppla in en generator eller solceller till att driva sakerna. Om inte folk planerar för dom här sakerna när dom köper eller bygger hus får dom skylla sig själva om dom fryser på vintern när strömmen går.

Det är däremot inte alla som vet om att det krävs ström för att få värme i huset trots vedpanna.

Vi har själva skaffat en gasolkamin för längre strömavbrott, den kommer nog att åka med då vi flyttar till lägenhet (karln ska plugga i några år) för den funkar där med så det kanske kan vara nått för dig och skaffa också? Om nu inte hyresvärden säger nej förståss.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2016-04-16 12:39:13

rapchic skrev:
slackern skrev:Men du om man planerar när man bygger nytt eller renoverar sitt värmesystem så får man se till att bygga system med uppbackning för att driva pumparna till både vedpannan och brunnspumpen får man köpa sig en batteribank koppla in en generator eller solceller till att driva sakerna. Om inte folk planerar för dom här sakerna när dom köper eller bygger hus får dom skylla sig själva om dom fryser på vintern när strömmen går.

Det är däremot inte alla som vet om att det krävs ström för att få värme i huset trots vedpanna.

Vi har själva skaffat en gasolkamin för längre strömavbrott, den kommer nog att åka med då vi flyttar till lägenhet (karln ska plugga i några år) för den funkar där med så det kanske kan vara nått för dig och skaffa också? Om nu inte hyresvärden säger nej förståss.


Dom som inte känner till det borde väl vara tämligen korkade eller oinsatta?

Jag har tänkt på att det går att lösa på det sättet men tror att jag skulle få ett blankt nej i och med brandrisken och jag tror att det är förbjudet att förvara gasoltuber i lägenheten och skulle kunna bli dömd för det och vräkt.

Jag har en gasspis här hemma så om stadsgasen fungerar kan jag alltid sätta på gasugnen och värma mig på det sättet och sova i köket. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav rapchic » 2016-04-16 14:25:06

slackern skrev:
Dom som inte känner till det borde väl vara tämligen korkade eller oinsatta?

Jag har tänkt på att det går att lösa på det sättet men tror att jag skulle få ett blankt nej i och med brandrisken och jag tror att det är förbjudet att förvara gasoltuber i lägenheten och skulle kunna bli dömd för det och vräkt.

Jag har en gasspis här hemma så om stadsgasen fungerar kan jag alltid sätta på gasugnen och värma mig på det sättet och sova i köket. :lol:

Att vara okunnig är inte desamma som korkad. Man kan bara inte stött på det förut.

Då borde det väl vara förbjudet att ha gasoltuber i andra byggnader också :-)063 även om jag förstår att olika hyresvärdar kan ha olika egna regler (tex ingen rökning, inga djur, ingen odling på balkong etc).
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2016-04-16 14:38:17

rapchic skrev:
slackern skrev:
Dom som inte känner till det borde väl vara tämligen korkade eller oinsatta?

Jag har tänkt på att det går att lösa på det sättet men tror att jag skulle få ett blankt nej i och med brandrisken och jag tror att det är förbjudet att förvara gasoltuber i lägenheten och skulle kunna bli dömd för det och vräkt.

Jag har en gasspis här hemma så om stadsgasen fungerar kan jag alltid sätta på gasugnen och värma mig på det sättet och sova i köket. :lol:

Att vara okunnig är inte desamma som korkad. Man kan bara inte stött på det förut.

Då borde det väl vara förbjudet att ha gasoltuber i andra byggnader också :-)063 även om jag förstår att olika hyresvärdar kan ha olika egna regler (tex ingen rökning, inga djur, ingen odling på balkong etc).


Jag kollade upp det i flerfamiljshus får du bara förvara 2x5 liters gasoltuber.

Förvaring i flerbostadshus
I flerbostadshus får endast gasolbehållare med volym som är mindre än
5 liter hanteras (blå campingbehållare). Behovet av gasol avgör antal
flaskor, vilket vanligtvis innebär två stycken, en för drift och en i reserv.
Förvaring av behållare med brandfarlig gas på vind, i källarförråd och
garage i flerbostadshus eller för flera hushåll är förbjudet.


I villa får du förvara större tuber.

https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/25365.pdf
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in