Fråga om överförmyndaren

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Fråga om överförmyndaren

Inläggav Julianus » 2016-04-01 15:36:11

Det är så här att jag har en god man sen många år tillbaka och det fungerar väldigt bra. :-)Happy
Det är en anhörig till mig som är god man.

Nu i veckan så fick jag ett brev av Överförmyndarnämnden med ett beslut (vet fortfarande inte om det är ett beslut eller inte) om att de kommer byta god man för mig. Formuleringen är väldigt konstigt och jag förstår inte på vilka grunder de har kommit fram med den slutsatsen.
Den berörda personen som skickade brevet till mig är oanträffbar, har försökt få tag på henne i 2-3 dagar utan resultat. Mailade henne igår men fortfarande inget svar. Mina anhöriga och god man har också försökt utan resultat. I brevet står det att jag har fram till den 4 april att yttra mig. Nu har jag ansökt om anstånd så fick 10 dagar extra.

Såhär står det i brevet.

"Överförmyndaren kommer byta god man för dig. Med hänvisning till att du sköter din ekonomi själv ber vi dig specificera ditt behov av hjälp av en god man att bevaka din rätt. Samtidigt önskas en redogörelse över vilka åtgärder som din nuvarande god man vidtagit för att bevaka din rätt".

Kan överförmyndaren byta god man utan huvudmannens medgivande?
Julianus
 
Inlägg: 9396
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Fråga om överförmyndaren

Inläggav Toblerone » 2016-04-01 20:52:06

Jättekonstigt. Det står ju verkligen inte varför de vill göra så. Jag kan bara tänka mig att de kan ha fått reda på något som gör den personen olämplig som god man. Men jag har ingen erfarenhet alls av sånt, så jag vet inte heller.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Fråga om överförmyndaren

Inläggav rdos » 2016-04-03 12:42:04

Det där kan gå riktigt illa. Då en God man har direkt kontroll på din ekonomi, så kan han/hon tillsammans med andra myndigheter styra hela ditt liv.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Fråga om överförmyndaren

Inläggav slackern » 2016-04-03 12:58:03

rdos skrev:Det där kan gå riktigt illa. Då en God man har direkt kontroll på din ekonomi, så kan han/hon tillsammans med andra myndigheter styra hela ditt liv.


Nja det är väl förvaltare som kan det? God man är ju en frivillig insats som man kan avsluta när som helst om man vill det.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fråga om överförmyndaren

Inläggav Huggorm » 2016-04-03 13:13:19

Utifrån vad de skriver låter det ju nästan som om de vill ta bort gode mannen helt, om du inte kan förklara vilket behov du har av den. Om den inte sköter din ekonomi, så vad gör personen? De vill nog ge dig en god man som har hand om ett stort antal klienter som vardera inte behöver mycket hjälp. Eller så tror dom att din nuvarande gode man tar betalt för hjälp som han egentligen inte gett dig eller som du behöver?
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Fråga om överförmyndaren

Inläggav rdos » 2016-04-03 23:26:43

slackern skrev:
rdos skrev:Det där kan gå riktigt illa. Då en God man har direkt kontroll på din ekonomi, så kan han/hon tillsammans med andra myndigheter styra hela ditt liv.


Nja det är väl förvaltare som kan det? God man är ju en frivillig insats som man kan avsluta när som helst om man vill det.


Det är bara i teorin. För att avsluta insatsen om överförmyndaren säger emot så måste man gå via Tingsrätten. Det blir en myndighetsperson mot dig som funktionshindrad, vilket är en dålig kombination som myndigheten nästan alltid vinner.

Det bästa är att aldrig gå med på insatsen God man, alternativt låta någon nära anhörig / vän du litar på göra det helt ideelt.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Fråga om överförmyndaren

Inläggav Defekt Mupp » 2016-04-06 12:13:41

Den gode mannen kan uppgradera sig själv till förmyndare utan att du kan säga emot. Ooops. Jag föreslår att Julianus avsäger sig behovet av en god man och låter sin anhörige fortsätta sköta hans affärer genom en fullmakt.
Defekt Mupp
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2010-01-31

Fråga om överförmyndaren

Inläggav kiddie » 2016-04-08 22:03:22

God man kan man ha för annat än ekonomi. Man kan avböja all hjälp att ha god man i ekonomiska frågor. Man kan t ex ha god man i vårdfrågor, då har gode mannen samma rätt som du att tala med vårdpersonal som patienten själv har. En god man kan även enbart hjälpa i vissa ekonomiska frågor. Eller enbart hjälpa i kontakt med myndigheter.

Vad den gode mannens uppdrag är ska alltid specificeras. Man ska inte kunna ha en god man i allmänhet.

Eftersom de betalar en viss lön för gode mannen så vill de säkert veta vad hans uppdrag är om det inte specificerats vid tidigare tillfälle.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in