Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Toblerone » 2016-03-26 11:56:37

Du ska börja med en mycket lås dos och öka så sakta att du har koll. Det finns ju inga "måsten". Du kan öka så långsamt som du vill. Och om man tycker man har hittat en dos som kan vara bra, då ska man öka ett steg till och se om det blir för mycket då. Alltså att effekten blir sämre igen. Man kan även, när man tycker att man har hittat rätt dos, sänka ett steg och se om inte det räcker.

Visst, det kan ta några månader, men det är enda vägen att verkligen veta vilket som är rätt dos. Och det kan bara du själv testa. Det är så pass olika.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Khunark » 2016-03-26 15:28:41

Så effekten ska bli sämre, som i att jag blir mindre fokuserad när jag tar för mycket?
Jag trodde ju spontant att saker som hjärtklappning, svettning, illamående etc var det jag spanade efter.
Khunark
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2015-04-27
Ort: Linköping

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Tornet » 2016-03-28 19:38:12

Khunark skrev:Så effekten ska bli sämre, som i att jag blir mindre fokuserad när jag tar för mycket?
Jag trodde ju spontant att saker som hjärtklappning, svettning, illamående etc var det jag spanade efter.


Du skriver att du tar 70mg plus 30mg lisdexamfetamin.

Hur mycket voxra tar du till det?
Tornet
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2012-12-23
Ort: Östersund

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Khunark » 2016-03-29 17:17:24

Tornet skrev:
Khunark skrev:Så effekten ska bli sämre, som i att jag blir mindre fokuserad när jag tar för mycket?
Jag trodde ju spontant att saker som hjärtklappning, svettning, illamående etc var det jag spanade efter.


Du skriver att du tar 70mg plus 30mg lisdexamfetamin.

Hur mycket voxra tar du till det?

Numera ingenting, jag tog tror jag 2 tabletter så 300 mg?
Har fått brintellix utskrivet som jag ska ersätta med, voxran hade ingen effekt.

För ett par dagar sedan behövde jag dygna, och missförstod halveringstiden för mitt lisdexamfetamin, och tog med 6-timmars intervall 70mg tre gånger. Märkte ingen påtaglig effekt utöver hur extremt länge den höll i sig. Jag förstod ingenting, och kollade upp det. Varit superskötsam efter det.

Lisdexamfetaminen ska vara ut systemet efter den tiden, men dexamfetaminen har desto längre halveringstid, och sitter i flera dagar. Nu har jag bra puls och har alltid haft så jag klarade mig bra. Märkte inte överhuvudtaget av någonting som skulle tyda på överdos vare sig fysiskt eller mentalt, så var försiktiga och bilda er innan ni gör dumheter allihop!

Att ha mer än ett intag om dagen kan leda till resistans för övrigt, och det är enbart onödigt.
En viktig lärdom iallafall är nog att jag inte upplevde en påtaglig förbättring, vilket betyder att mitt kärnproblem av känslomässig apati och initiativslöshet inte kan behandlas genom bara lisdexamfetamin.
Khunark
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2015-04-27
Ort: Linköping

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Tornet » 2016-03-31 10:04:38

Khunark skrev:a ingenting, jag tog tror jag 2 tabletter så 300 mg?
Har fått brintellix utskrivet som jag ska ersätta med, voxran hade ingen effekt.

För ett par dagar sedan...


Voxra enligt vad jag förstått höjer effekten av amfetamin. De samverkar. En ide vore därför att lägga till 150 mg Voxra.
Tornet
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2012-12-23
Ort: Östersund

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Khunark » 2016-04-02 7:42:58

Jag vet att båda ska verka på dopamin/noradrenalin, men min läkare sa att de skulle komma bra överens med varandra. Enligt honom så tog jag voxra mot depression, och elvanse mot adhd.
Men du kan ha rätt angående voxras interaktion med amfetamin, det är möjligt att effekten förhöjdes.
Khunark
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2015-04-27
Ort: Linköping

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Tornet » 2016-04-06 11:01:00

Sammanfattning: Motion. Vara utomhus. Medicinen valdoxan.

Khunark skrev:Jag vet att båda ska verka på dopamin/noradrenalin, men min läkare sa...


Eftersom du skriver att du är deprimerad. Valdoxan, fungerar mycket bra. Få biverkningar dessutom.

Motion är något jag verkligen rekommenderar! Har själv en tränigscykel för inomhusbruk. SOLLJUS är bra. MER TID UTOMHUS. Extra bra om du kan kombinera de två dvs motion ute.

(För mig gör valdoxan liknande vad voxra gör. Har gjort att jag kan ta mindre voxra, tog 450 mg tidigare. 450 är maxdos i USA men i sverige är det 300 mg. Jag fick biverkningar av min höga dos).
Tornet
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2012-12-23
Ort: Östersund

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Defekt Mupp » 2016-04-06 12:22:05

Khunark skrev:Att ha mer än ett intag om dagen kan leda till resistans för övrigt, och det är enbart onödigt.
En viktig lärdom iallafall är nog att jag inte upplevde en påtaglig förbättring, vilket betyder att mitt kärnproblem av känslomässig apati och initiativslöshet inte kan behandlas genom bara lisdexamfetamin.


Du har nog samma problem som jag. Du måste komma över en viss effekttröskel för att det ska släppa. Den bästa effekten nås genom en kombination av dopaminfrisättare (dvs amfetamin och derivat) och dopamin och norandrealinåterupptagningshämmare. I frontloberna tas dopamin upp av norandrealintransportören, och hämmar man den tillräckligt hårt så kommer anti-ADD/ADHD effekten väldigt plötsligt när man går över tröskeln. Det finns fler mediciner än bara Elvanse, Attentin och Ritalin som kan hjälpa dig.
Defekt Mupp
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2010-01-31

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Defekt Mupp » 2016-04-06 12:23:44

Tornet skrev:
Khunark skrev:a ingenting, jag tog tror jag 2 tabletter så 300 mg?
Har fått brintellix utskrivet som jag ska ersätta med, voxran hade ingen effekt.

För ett par dagar sedan...


Voxra enligt vad jag förstått höjer effekten av amfetamin. De samverkar. En ide vore därför att lägga till 150 mg Voxra.


Voxra och dess nedbrytningsprodukter har väldigt liten effekt på dopamin och verkar huvudsakligen på dina norandrealinnivåer.
Defekt Mupp
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2010-01-31

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2016-04-06 12:31:17

Defekt Mupp skrev:
Tornet skrev:
Khunark skrev:a ingenting, jag tog tror jag 2 tabletter så 300 mg?
Har fått brintellix utskrivet som jag ska ersätta med, voxran hade ingen effekt.

För ett par dagar sedan...


Voxra enligt vad jag förstått höjer effekten av amfetamin. De samverkar. En ide vore därför att lägga till 150 mg Voxra.


Voxra och dess nedbrytningsprodukter har väldigt liten effekt på dopamin och verkar huvudsakligen på dina norandrealinnivåer.


Det låter ju som att den medicinen ökar ångestpåslaget i så fall?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Defekt Mupp » 2016-04-07 2:36:29

slackern skrev:Det låter ju som att den medicinen ökar ångestpåslaget i så fall?


Det skiljer från person till person.
Defekt Mupp
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2010-01-31

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2016-04-07 12:01:39

Defekt Mupp skrev:
slackern skrev:Det låter ju som att den medicinen ökar ångestpåslaget i så fall?


Det skiljer från person till person.


Sant var bara min erfarenhet utav mediciner med norandrealin.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Khunark » 2016-04-07 17:25:30

Defekt Mupp skrev:
Khunark skrev:Att ha mer än ett intag om dagen kan leda till resistans för övrigt, och det är enbart onödigt.
En viktig lärdom iallafall är nog att jag inte upplevde en påtaglig förbättring, vilket betyder att mitt kärnproblem av känslomässig apati och initiativslöshet inte kan behandlas genom bara lisdexamfetamin.


Du har nog samma problem som jag. Du måste komma över en viss effekttröskel för att det ska släppa. Den bästa effekten nås genom en kombination av dopaminfrisättare (dvs amfetamin och derivat) och dopamin och norandrealinåterupptagningshämmare. I frontloberna tas dopamin upp av norandrealintransportören, och hämmar man den tillräckligt hårt så kommer anti-ADD/ADHD effekten väldigt plötsligt när man går över tröskeln. Det finns fler mediciner än bara Elvanse, Attentin och Ritalin som kan hjälpa dig.

Så din teori är att jag 'bara' har ADD, då? Och bör gå hårdare fram med att öka på dopamin/noradrenalin-effekterna? Jag resonerade så själv förut, att det inte hade med serotonin att göra. Detta pga att mina problem främst är motivationsmotiverade, som dock leder till viss ångest när problemen gör sig påminda. Det verkar rimligt om det bara skulle bero på dopamin och noradrenalin.

Berätta gärna vad du tagit och i vilken dosering du subjektivt såg förbättring. Vad fanns det för problematik innan, vad upplevde du när det vände, och hur utvecklas det senare jämfört med innan?

Jag behöver få veta liksom lite mer sensoriskt vad jag skall förvänta mig, för att kunna utvärdera medicinverkan. Klart man orkar mer, får mer energi, och liksom känner sig mer 'uppfylld' än tidigare med mer amfetamin, men på högre doser elvanse så upplever jag dock att det kan slå 'snett' typ. Att man går och blir trött och seg, typ. Tappar fokus.

Numera tar jag 50mg+50mg elvanse och 10mg brintellix(vet inte om den kommer att leverera, troligen inte), men enligt dig så skulle jag må bra av att ta någon bra dopamin/noradrenalinåterupptagningshämmare. Kom gärna med förslag så att jag kan be om att få prova den när jag har uppföljning om två veckor.
Khunark
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2015-04-27
Ort: Linköping

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Khunark » 2016-04-09 17:48:02

Läste nyss att man kan uppleva trötthet om man har för mycket noradrenalin.
Att kroppen liksom anpassar känsligheten efter tillgången, utvecklar resistans.

Jag tycker det är egendomligt överlag, skulle jag inte liksom få överskottsenergi eller en vilja att göra saker eller röra mig med ökande mängd stimulanter?

Jag bara sitter här rakt upp och ner, vad beror det på? Behöver man göra något för att effekterna skall träda i kraft? Tagit 100mg lisdexamfetamin för fyra timmar sedan idag, och jag är på vippen att lägga mig och ta en tupplur.
Khunark
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2015-04-27
Ort: Linköping

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Zima33 » 2016-04-10 19:29:03

Khunark skrev:Tagit 100mg lisdexamfetamin för fyra timmar sedan idag, och jag är på vippen att lägga mig och ta en tupplur.

En del blir ju trötta av den.
Varför tar du den på dagen? man ska ju ta den på morgonen eftersom den sitter i 12-14 timmar.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Khunark » 2016-04-10 21:29:24

Zima33 skrev:
Khunark skrev:Tagit 100mg lisdexamfetamin för fyra timmar sedan idag, och jag är på vippen att lägga mig och ta en tupplur.

En del blir ju trötta av den.
Varför tar du den på dagen? man ska ju ta den på morgonen eftersom den sitter i 12-14 timmar.

Eftersom min dag börjar kl 12 :p, normalt sprider jag ut den eftersom effekten klingar av, inom runt 6 timmar.
Khunark
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2015-04-27
Ort: Linköping

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Hettan » 2016-04-25 12:53:07

Någon som har erfarenheter av att medicinera med elvanse? Jag känner mig yr och lite illamående. Känner mig slarvlig med. Ofokuserad o så.. Rätt jobbigt. Är på startdos dvs 30mg.. Kan det vara att det är för lite eller för mycket?
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Hettan » 2016-04-27 13:28:17

Tredje dagen på elvanse.. Känner mig mest orolig.. Ökad ångest och svårare att motivera sig.. Antar det går över efter insättningsperioden. Någon som varit med om liknande?
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2016-04-27 13:31:27

Jag tror att du tänker för mycket på medicinen att du känner av den, men dom biverkningarna du beskriver eller ökat ångestpåslag är ju därför man sätter in medicinen så försiktigt, hjärtklappning och ökat blodtryck gör ju att man upplever ångest.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav kiddie » 2016-04-27 13:54:03

Hur upplever ni som testat flera, skillnaden mellan långverkande ritalin och concerta? Jag har nu kortverkande ritalin som funkar skitbra men kommer inte få behålla. Eftersom långverkande ritalin inte funkade på mig, gav ingen positiv effekt utan bara en vag effekt plus satt i aaalldeles för länge så jag inte kunde sova så undrar jag över concerta som jag tror är än mer långtidsverkande. Ska testa den iaf men ska jag hoppas att den funkar bra?

Min nuvarande dr älskar nya mediciner och vill att jag ska ta elvanse men jag har redan informellt testat gamla generationen av den och blir bara knäpp i huvet, uppskruvad och sen får jag världens jävla migrän. Så jag tänker inte ta den. Amfetaminer tror jag helt enkelt inte passar min kroppskemi.

Jag tror jag bryter ner mediciner konstigt, särskilt sådana där långtidsverkande, haft problem med det systemet när jag testat helt andra medicintyper. Tror att det tar för lång tid innan de bryts ner i min kropp. Hade från början långtidsverkande xanor, den skulle börja verka efter en timme senast men slog till efter ca 6 timmar. Det var bara dumt. Dessutom tror jag att jag bryter ner själva kemikalien långsamt för tar jag korttidsverkande ritalin som är förskriven 2 ggr om dan så behöver jag oftast inte ta andra dosen. En annan läkare sa att jag ljög när jag sa att jag har tillräcklig skärpa kvar när jag går och lägger mig för att läsa en bok. Han sa att du tar ju extra innan du läser då! Men det gjorde jag inte!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Hettan » 2016-04-27 15:34:46

slackern skrev:Jag tror att du tänker för mycket på medicinen att du känner av den, men dom biverkningarna du beskriver eller ökat ångestpåslag är ju därför man sätter in medicinen så försiktigt, hjärtklappning och ökat blodtryck gör ju att man upplever ångest.

Jo är det nog! Är hypokondrisk av mig också och det gör det inte lättare.. Hjärtklappning känner jag inte av, men högre blodtryck tror jag att jag har, eller hade. Hade huvudvärk och det spände i huvudet i början.. Nu har det blivit bättre på den fronten. Bara ångesten och oron kvar.

Tack för att tog dig tid att svara och bryr dig. :)
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2016-04-27 15:40:11

Hettan skrev:
slackern skrev:Jag tror att du tänker för mycket på medicinen att du känner av den, men dom biverkningarna du beskriver eller ökat ångestpåslag är ju därför man sätter in medicinen så försiktigt, hjärtklappning och ökat blodtryck gör ju att man upplever ångest.

Jo är det nog! Är hypokondrisk av mig också och det gör det inte lättare.. Hjärtklappning känner jag inte av, men högre blodtryck tror jag att jag har, eller hade. Hade huvudvärk och det spände i huvudet i början.. Nu har det blivit bättre på den fronten. Bara ångesten och oron kvar.

Tack för att tog dig tid att svara och bryr dig. :)


Det tror jag inte att du är. :) Jag kommer själv ihåg när jag har satt in mediciner att jag överanalyserar allt med mitt mående. :lol: Men när jag satte in Elvance så gick jag över från Metamina och fick rätt fria tyglar med att sätta in medicinen eller psykiatriken sa börja med 30 mg hjälper det inte höj till 60 mg vilket jag gjorde efter 3 dagar. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Hettan » 2016-04-30 20:50:02

Jag ska sluta med elvansen nu.. Jag blev mer autistisk av den och jag gillar inte det. Föredrar mitt depressiva add'iga jag framför det. Jag ska dock pröva på en antidepressiva. Tror venlaflaxin kan hjälpa.. Min syster hade den och vi är rätt lika. I alla fall något som biter på trötthet och all-around ångest och oro.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2016-04-30 20:54:35

Hettan skrev:Jag ska sluta med elvansen nu.. Jag blev mer autistisk av den och jag gillar inte det. Föredrar mitt depressiva add'iga jag framför det. Jag ska dock pröva på en antidepressiva. Tror venlaflaxin kan hjälpa.. Min syster hade den och vi är rätt lika. I alla fall något som biter på trötthet och all-around ångest och oro.


Det där problemet hade jag med Concerta och Ritalin att jag blev mer autistisk, min dåvarande psykiatriker förklarade det med att medicinerna kunde demaskera autism/AS.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in