Om tandvårdskortet (tandvårdsstödsintyg)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Om tandvårdskortet

Inläggav mondo beyondo » 2016-02-09 22:45:53

Tack Zima33! Det kände jag inte till.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Om tandvårdskortet

Inläggav Symphonia » 2016-03-14 16:02:16

Råkade göra två kommentarer. :)
Senast redigerad av Symphonia 2016-03-14 16:03:30, redigerad totalt 1 gång.
Symphonia
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2016-03-14

Om tandvårdskortet

Inläggav Symphonia » 2016-03-14 16:02:51

Någon här som vet vad som gäller om tandvårdskortet bara säger "Gäller tills vidare". Är det alltid någon dold utgångsdatum? Har haft mitt i cirka 1 år och några månader nu. Har aldrig behövt använda det fören nu men nu blir ja osäker om kortet ens gäller längre. Har ingen Lss handläggare för tillfället (min kommun har inte ens någon på LSS för tillfället) Kan tandläkarna se om kortet gäller ännu om jag frågar dem innan jag bokar tid?
Symphonia
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2016-03-14

Om tandvårdskortet

Inläggav mondo beyondo » 2016-03-15 12:33:16

Symphonia skrev:Någon här som vet vad som gäller om tandvårdskortet bara säger "Gäller tills vidare". Är det alltid någon dold utgångsdatum? Har haft mitt i cirka 1 år och några månader nu. Har aldrig behövt använda det fören nu men nu blir ja osäker om kortet ens gäller längre. Har ingen Lss handläggare för tillfället (min kommun har inte ens någon på LSS för tillfället) Kan tandläkarna se om kortet gäller ännu om jag frågar dem innan jag bokar tid?


Det står på kortet, mitt gäller i 4 år.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Om tandvårdskortet

Inläggav Symphonia » 2016-03-15 13:13:26

mondo beyondo skrev:
Symphonia skrev:Någon här som vet vad som gäller om tandvårdskortet bara säger "Gäller tills vidare". Är det alltid någon dold utgångsdatum? Har haft mitt i cirka 1 år och några månader nu. Har aldrig behövt använda det fören nu men nu blir ja osäker om kortet ens gäller längre. Har ingen Lss handläggare för tillfället (min kommun har inte ens någon på LSS för tillfället) Kan tandläkarna se om kortet gäller ännu om jag frågar dem innan jag bokar tid?


Det står på kortet, mitt gäller i 4 år.



Står bara att det gäller tills vidare. Finns ingenstans på kortet där det står när det går ut. Därför ja är så fundersam på vad som gäller :-)063
Symphonia
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2016-03-14

Om tandvårdskortet

Inläggav slackern » 2016-03-15 13:38:37

Symphonia skrev:
mondo beyondo skrev:
Symphonia skrev:Någon här som vet vad som gäller om tandvårdskortet bara säger "Gäller tills vidare". Är det alltid någon dold utgångsdatum? Har haft mitt i cirka 1 år och några månader nu. Har aldrig behövt använda det fören nu men nu blir ja osäker om kortet ens gäller längre. Har ingen Lss handläggare för tillfället (min kommun har inte ens någon på LSS för tillfället) Kan tandläkarna se om kortet gäller ännu om jag frågar dem innan jag bokar tid?


Det står på kortet, mitt gäller i 4 år.



Står bara att det gäller tills vidare. Finns ingenstans på kortet där det står när det går ut. Därför ja är så fundersam på vad som gäller :-)063


Då har det ingen tidsgräns utan gäller så pass länge reglerna gäller.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Om tandvårdskortet

Inläggav Julianus » 2016-03-15 13:53:04

Mitt kort gäller i 5 år, om jag minns rätt.

Jag visste inte att det finns utan tidsgräns, ska kolla om man kan få en ny utan tidsgräns när mitt nuvarande kort går ut.
Julianus
 
Inlägg: 9386
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Om tandvårdskortet

Inläggav Sammi » 2016-03-21 14:36:51

Det här är lite förvirrande med lagändringar och allt.

Jag har diagonsen atypisk autism.
Är det skillnad mellan län och län? Kommer ihåg att jag ringde för ca 4 år sedan och frågade om tandvårdskort men det var inget som erbjöds.

Om det nu är möjligt, hur går jag tillväga för att få ett?
Sammi
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2013-10-01

Om tandvårdskortet

Inläggav Alyana » 2016-03-22 19:15:01

Jag får inget tandvårdskort säger folktandvården till mig. Då måste man ha hjälp i hemmet "flera gånger om dagen" för att få det.
Vad är det som gäller?
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Om tandvårdskortet

Inläggav Zima33 » 2016-03-28 19:39:48

Alyana skrev:Jag får inget tandvårdskort säger folktandvården till mig. Då måste man ha hjälp i hemmet "flera gånger om dagen" för att få det.
Vad är det som gäller?

Det verkar tolkas olika på olika ställen. Alla som omfattas av LSS personkrets 1 har rätt till kortet. En del landsting och kommuner tolkar det som om man måste ha en LSS-åtgärd.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Om tandvårdskortet

Inläggav teadoor » 2016-04-04 19:06:54

I höstas fick jag diagnosen Asperger och tipset att söka "Habiliteringsprogrammet för personer med högfungerande autism" hos enheten "Särskilt stöd och habilitering" här i Västerbotten, dvs i landstingets regi.

Efter att ha blivit beviljad programmet och fått kontakt med folk på enheten har jag för ett par veckor sedan frågat om jag har rätt till tandvårdskort, en fråga som nu har blivit aktuell eftersom jag har fått problem med tänderna. Idag ringde min kontakt tillbaka och berättade att deras kurator har skrivit ut ett sådant kort åt mig! Det är på väg med posten, men jag kan gå till tandläkaren innan det har kommit fram, för det ska tandläkaren kunna hitta åt ändå via datorn. Vilken lättnad! För ekonomin är i sanning skral.

Skönt att slippa tjafsa (med lss-handläggare: har ingen sådan insats).

Eftersom jag bor alldeles vid länsgränsen återstår att se om kortet går att använda utanför länet.
teadoor
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2015-02-28

Om tandvårdskortet

Inläggav Zima33 » 2016-04-10 19:38:24

teadoor skrev:
Eftersom jag bor alldeles vid länsgränsen återstår att se om kortet går att använda utanför länet.

Det gäller bara i landstinget där du är folkbokförd. Har jag för mig.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Om tandvårdskortet

Inläggav marxisten » 2016-04-10 19:51:32

Alyana skrev:Jag får inget tandvårdskort säger folktandvården till mig. Då måste man ha hjälp i hemmet "flera gånger om dagen" för att få det.
Vad är det som gäller?


De talar nog om punkt 2 i lagen och inte punkt 1.

8 a § Vid tillämpningen av 8 § ska landstinget särskilt se
till att uppsökande verksamhet bedrivs bland dem som
1. omfattas av lagen (1993:387) om stöd och service till
vissa funktionshindrade, eller

2. har ett varaktigt behov av omfattande vård- och
omsorgsinsatser och som

a) kommunen har hälso- och sjukvårdsansvar för enligt 18 § första stycket hälso- och sjukvårdslagen (1982:763),
b) får hälso- och sjukvård i hemmet (hemsjukvård), eller

c) är bosatta i egen bostad och har motsvarande behov av
vård eller omsorg som personer som omfattas av 2 a eller 2 b
ovan.



Det som är aktuellt för oss är punkt 1, "omfattas av lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade". Det är vanligen "omfattas av" som tolkas olika, vissa landsting tolkar det nämligen som du behöver en aktiv LSS-insats, vilket kan vara vilken som, allt från daglig verksamhet till gruppboende, bara det går enligt LSS-lagen (boendestöd ges dock enligt socialtjänstlagen och inte LSS varför det ej per automatik ger tandvårdsstöd i alla landsting).

Vad folktandvården pratade om skulle jag gissa är punkt 2, dvs ett omfattande vårdbehov och då behöver man stöd flera gånger om dagen. Detta är dock inte den del som vanligen tillämpas mot oss med Asperger, utan vi faller vanligen under punkt 1. Enligt förarbetena har de som har LSS-insats nämligen redan bedömts ha just ett "omfattande vård och omsorgsbehov".

Den som utfärdar det är f.ö. inte folktandvården, utan vanligen är det din LSS-handläggare som gör det.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Om tandvårdskortet

Inläggav marxisten » 2016-04-10 19:58:25

Sammi skrev:Det här är lite förvirrande med lagändringar och allt.

Jag har diagonsen atypisk autism.
Är det skillnad mellan län och län? Kommer ihåg att jag ringde för ca 4 år sedan och frågade om tandvårdskort men det var inget som erbjöds.

Om det nu är möjligt, hur går jag tillväga för att få ett?


Atypisk autism inkluderas i LSS personkrets 1.

Vad som ger rätt till intyg om nödvändig tandvård är däremot en skrivelse i tandvårdslagen som säger att de som "omfattas av LSS" har rätt till intyg om nödvändig tandvård. Hur "omfattas av" tolkas är lite olika, vissa tolkar det som du behöver en aktiv LSS-insats, vissa inte.

Den som utfärdar det är vanligen LSS-handläggaren på kommunen. Så ring till kommunen och fråga de. Har du nån LSS-insats så har du garanterat rätt till det.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Om tandvårdskortet

Inläggav slackern » 2016-04-11 12:16:53

marxisten skrev:
Alyana skrev:Jag får inget tandvårdskort säger folktandvården till mig. Då måste man ha hjälp i hemmet "flera gånger om dagen" för att få det.
Vad är det som gäller?


De talar nog om punkt 2 i lagen och inte punkt 1.

8 a § Vid tillämpningen av 8 § ska landstinget särskilt se
till att uppsökande verksamhet bedrivs bland dem som
1. omfattas av lagen (1993:387) om stöd och service till
vissa funktionshindrade, eller

2. har ett varaktigt behov av omfattande vård- och
omsorgsinsatser och som

a) kommunen har hälso- och sjukvårdsansvar för enligt 18 § första stycket hälso- och sjukvårdslagen (1982:763),
b) får hälso- och sjukvård i hemmet (hemsjukvård), eller

c) är bosatta i egen bostad och har motsvarande behov av
vård eller omsorg som personer som omfattas av 2 a eller 2 b
ovan.



Det som är aktuellt för oss är punkt 1, "omfattas av lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade". Det är vanligen "omfattas av" som tolkas olika, vissa landsting tolkar det nämligen som du behöver en aktiv LSS-insats, vilket kan vara vilken som, allt från daglig verksamhet till gruppboende, bara det går enligt LSS-lagen (boendestöd ges dock enligt socialtjänstlagen och inte LSS varför det ej per automatik ger tandvårdsstöd i alla landsting).


Den som utfärdar det är f.ö. inte folktandvården, utan vanligen är det din LSS-handläggare som gör det.


Fast du såhär har en jurist tolkat det och gäller nationellt.

Tolkningen av vem som är berättigad till tandvårdsintyg har varierat under år
en och
det har även funnits skillnader mellan olika landsting och regioner. För att skapa e
tt
enhetligt regelverk har en jurist på Sveriges Kommuner och Landsting tagit f
ram en
tolkning som accepteras nationellt. Se denna tolkning i bifogad skrivelse.
De viktigaste punkterna i denna nya gemensamma tolkning sammanfattas här:

Om man tillhör LSS-personkrets och har en pågående insats är man berättigad
till ett intyg precis som tidigare.

Om man tillhör LSS-personkrets och
inte
har en pågående insats bedöms man
efter samma kriterier som övriga målgrupper, det vill säga hur stort oc
h
omfattande allmänna vårdbehovet är.

Personer som tillhör LSS-personkrets och som idag har tandvårdsstöd får
behålla detta under den tidsperiod som beslutet beviljats. Efter den perioden f
år
det sedan göras en omprövning om behov av en fortsatt insats kvarstår.

Personer som har beviljats LSS-beslut som gäller tillsvidare
är inte berörda av
de nya anvisningarna.


http://vardgivare.skane.se/siteassets/1 ... s_eric.pdf
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Om tandvårdskortet

Inläggav marxisten » 2016-04-11 13:31:23

slackern skrev:Fast du såhär har en jurist tolkat det och gäller nationellt.


Problematiken är just att ingen juridisk instans kunnat klargöra vad som gäller då tandvårdlagen ligger under hälso- och sjukvårdslagens regler, vilket gör att beslut inte kan överklagas till rätten vilket gör att inget prejudikat i frågan finns. Utan prejudikat öppnar det för att enskilda landsting kan tolka lagen på annat sätt, speciellt som ordvalet "omfattas av" är rätt öppet för olika tolkningar. Finns således inget nationellt beslut på hur det skall tolkas, utan det är snarare SKL:s tolkning.

SKL är en intresseorganisation och ingen juridisk instans eller myndighet, men vanligen följer kommuner deras tolkningar. Kan ju också nämnas det är föga förvånande SKL tolkar det på detta sätt, i deras intresse ligger det att minska utgifterna, precis som det ligger i de våra intresseorganisationer att ha en vid tillämpning. Vad som skulle behövas är ett rättsligt prejudikat så det verkligen står klart vad som gäller, vilket tyvärr inte är möjligt.

Det är också därför Socialstyrelsen nyligen fått i uppgift att göra en total översyn av alla tandvårdsintygen och förtydliga lagen, ett arbete som om jag minns rätt skall vara klart 2019.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Om tandvårdskortet

Inläggav Zima33 » 2016-04-11 19:35:27

Jag vet två personer som inte hör till någon av personkretsarna och ändå har fått tandvårdsstödsintyg.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Om tandvårdskortet

Inläggav Flinta » 2016-04-12 17:37:26

Zima33 skrev:Jag vet två personer som inte hör till någon av personkretsarna och ändå har fått tandvårdsstödsintyg.


Helt ogrundat? Äter de mycket mediciner som ökar risken för sämre tandhälsa kan jag förstå.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Om tandvårdskortet

Inläggav Zima33 » 2016-04-16 18:29:01

Flinta skrev:
Zima33 skrev:Jag vet två personer som inte hör till någon av personkretsarna och ändå har fått tandvårdsstödsintyg.


Helt ogrundat? Äter de mycket mediciner som ökar risken för sämre tandhälsa kan jag förstå.

Nej de äter inte såna mediciner vad jag vet. Tror den ena fick kortet efter att h*n blivit för gammal för aktivitetsersättning och hade alltså inte råd att gå till tandläkaren så en sjuksköterska ordnade intyget. Om jag inte är felinformerad.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Om tandvårdskortet

Inläggav slackern » 2016-05-16 14:26:22

Jag träffade en socialsekreterare idag och frågade efter ett tandvårdskort, vederbörande sa javist och inget mer med det.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Om tandvårdskortet

Inläggav aspiemason » 2016-05-31 16:33:13

Jag hade tidigare ett intyg som gällde tillsvidare utfärdat av landstinget. Sen en dag fick jag plötsligt ett nytt där det var tidsbestämt. Hur kan det komma sig ? Det tog 10 år från att jag fick det gamla till jag fick det nya som går ut i år.
aspiemason
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2015-05-01

Om tandvårdskortet

Inläggav Moggy » 2016-05-31 16:41:11

aspiemason skrev:Jag hade tidigare ett intyg som gällde tillsvidare utfärdat av landstinget. Sen en dag fick jag plötsligt ett nytt där det var tidsbestämt. Hur kan det komma sig ? Det tog 10 år från att jag fick det gamla till jag fick det nya som går ut i år.


Tror alla som utfärdas nu är tidsbegränsade.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Om tandvårdskortet

Inläggav Liljan » 2016-05-31 17:10:40

Flinta skrev:
Zima33 skrev:Jag vet två personer som inte hör till någon av personkretsarna och ändå har fått tandvårdsstödsintyg.


Helt ogrundat? Äter de mycket mediciner som ökar risken för sämre tandhälsa kan jag förstå.

Jag och min bror (vi bor i olika kommuner) har fått våra Tandvårdskort helt ogrundat, ingen av oss äter mediciner, men min bror har flera LSS insatser, jag har inget sådant alls.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Om tandvårdskortet

Inläggav marxisten » 2016-05-31 17:23:41

Liljan skrev:Jag och min bror (vi bor i olika kommuner) har fått våra Tandvårdskort helt ogrundat, ingen av oss äter mediciner, men min bror har flera LSS insatser, jag har inget sådant alls.


Mediciner har inte med saken att göra utan det har med LSS att göra. Har du LSS-insats har du rätt till intyg om nödvändig tandvård, så det är grunden för din bror iaf.

I ditt fall så har väl din kommun generösare tolkning av lagen än vissa andra kommuner eller har du en insats du ej tänker på. I vilket fall bör du absolut inte klaga. :D
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Återgå till Aspergare och vården



Logga in