Är det här en Aspergare?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Är det här en Aspergare?

Inläggav unicornsfinns » 2016-04-01 17:58:23

Jag har träffat en person som jag tror har AS. Här under står hens olika drag av AS.
-------------------------------------------------------------------------------------
Denna personen är likgiltig. Jag upplever att hen är "avstängd", "kall" och "verkar inte visa känslor/inte ha dessa".

Hen uttrycker sig ibland lite speciellt. Hen är väldigt rakt på sak. Hen säger alltid precis vad som faller hen in, och precis vad hen tänker. Tänker inte alltid på vad som är rätt att säga.

HEN är ofta för sig själv, verkar tycka om att vara för sig själv på sin Arbetsplats. Denna är en väldigt tyst person, verkar vara säker på sin sak. Men bara inte trivas med att prata.

Personen har bristande mimik, den upplevs stel. När den skrattar känns det ej äkta.

HEN har en speciell stil. För denna persons ålder så är dennes stil ibland avvikande. Inte alltid, men ibland.

HEN är extremt avmätt.

HEN är stressad ibland när hen ska göra något. Allt måste gå snabbt pga stress?

HEN upplevs förvirrad väldigt ofta.


Har denna person AS enligt er som skriver här? Jag tror det. Skulle vara trevligt att få se vad ni tycker. :-)Happy
unicornsfinns
 
Inlägg: 30
Anslöt: 2016-01-16

Är det här en Aspergare?

Inläggav slackern » 2016-04-01 18:22:04

Vad tycker du själv?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är det här en Aspergare?

Inläggav Pikachu » 2016-04-01 18:35:17

Känslokylan låter iaf som AS.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Är det här en Aspergare?

Inläggav antonius » 2016-04-01 19:24:57

Är så svårt att säga utan att träffat personen ifråga, dessutom är det bara gissningar eftersom det bara är en psykiatriker som kan sätta diagnoser, men visst det finns starka antydningar. Är det möjligen så att det är du själv som är personen? :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Är det här en Aspergare?

Inläggav DIProgan » 2016-04-01 19:34:33

Det är möjligt men inga översvallande bevis.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Är det här en Aspergare?

Inläggav unicornsfinns » 2016-04-01 22:16:12

Jag är inte denna person.
unicornsfinns
 
Inlägg: 30
Anslöt: 2016-01-16

Är det här en Aspergare?

Inläggav slackern » 2016-04-01 23:08:38

unicornsfinns skrev:Jag är inte denna person.


Nej det har jag förstått du är väl redan diagnostiserad med AS/autism?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är det här en Aspergare?

Inläggav Flia » 2016-04-01 23:13:01

En del saker kan ju bero på hens förhållande till dig också.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Är det här en Aspergare?

Inläggav geocache » 2016-04-02 2:04:08

unicornsfinns: av din beskrivning av den personens drag förefaller det som att det snarare handlar om "ren" autism. Men eftersom jag inte träffat personen i fråga, och inte heller har utbildning till psykolog, så varken kan eller får jag ju ställa diagnos (jag själv har diagnos Aspergers syndrom men är "likaväl" väldigt socialt utåtriktad, kan utan problem "tala inför grupp" och har lätt att få nya vänner).
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Är det här en Aspergare?

Inläggav Alien » 2016-04-02 2:39:41

Det tycker här jag låter som AS/aspiga drag:
unicornsfinns skrev:Hen uttrycker sig ibland lite speciellt. Hen är väldigt rakt på sak. Hen säger alltid precis vad som faller hen in, och precis vad hen tänker. Tänker inte alltid på vad som är rätt att säga.

HEN är ofta för sig själv, verkar tycka om att vara för sig själv på sin Arbetsplats. Denna är en väldigt tyst person, verkar vara säker på sin sak. Men bara inte trivas med att prata.

Personen har bristande mimik, den upplevs stel.


Men som sagt, ingen kan veta. Blir det lättare för dig att förstå hen om du utgår från att hen har AS?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Är det här en Aspergare?

Inläggav Trollmor » 2016-04-02 10:28:26

Pikachu skrev:Känslokylan låter iaf som AS.
Stämmer det? För alla med AS eller bara för en del?
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Är det här en Aspergare?

Inläggav Flia » 2016-04-02 10:45:14

Trollmor skrev:
Pikachu skrev:Känslokylan låter iaf som AS.
Stämmer det? För alla med AS eller bara för en del?


Inte alls.
Jag kan verka känslokall (verka alltså, för att jag uttrycker känslor annorlunda) i vissa situationer, medan jag visar stora känslor i andra.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Är det här en Aspergare?

Inläggav Liljan » 2016-04-02 12:14:01

Trollmor skrev:
Pikachu skrev:Känslokylan låter iaf som AS.
Stämmer det? För alla med AS eller bara för en del?

Lyssna inte på Pikatchu, han är i alla trådar och jämför personer med Asperger med Hitler och säger att Asperger och psykopati är samma sak. Det är ett litet nättroll med andra ord.

Personer med Asperger är inte mer känslokalla än andra, däremot kan det verka så ibland för utomstående. Om en person är ledsen exempelvis så kanske inte personen med AS uppfattar det och då tröstar han såklart inte den ledsna personen. Det kan uppfattas som känslokallt för en utomstående som tycker det är självklart att personen är ledsen.

Det du skriver kan lika gärna vara AS som något helt annat, eller inget alls. Det är omöjligt att säga, inget tyder på att det skulle vara just AS även om en del personer med AS upplever samma problem. Läs gärna diagnoskriterierna för AS så kanske det klarnar lite.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Är det här en Aspergare?

Inläggav Cyan » 2016-04-02 19:00:26

Svårt att avgöra om personen har asperger eller inte, men den låter inte som en särskilt kul person att umgås med iaf. Skulle gissa på att åtminstone en del av sakerna mest beror på en dålig personlighet.
Cyan
 
Inlägg: 252
Anslöt: 2011-03-18
Ort: Mars

Är det här en Aspergare?

Inläggav Pikachu » 2016-04-02 19:05:02

Liljan skrev:
Trollmor skrev:
Pikachu skrev:Känslokylan låter iaf som AS.
Stämmer det? För alla med AS eller bara för en del?

Lyssna inte på Pikatchu, han är i alla trådar och jämför personer med Asperger med Hitler och säger att Asperger och psykopati är samma sak. Det är ett litet nättroll med andra ord.

Personer med Asperger är inte mer känslokalla än andra, däremot kan det verka så ibland för utomstående. Om en person är ledsen exempelvis så kanske inte personen med AS uppfattar det och då tröstar han såklart inte den ledsna personen. Det kan uppfattas som känslokallt för en utomstående som tycker det är självklart att personen är ledsen.

Det du skriver kan lika gärna vara AS som något helt annat, eller inget alls. Det är omöjligt att säga, inget tyder på att det skulle vara just AS även om en del personer med AS upplever samma problem. Läs gärna diagnoskriterierna för AS så kanske det klarnar lite.
Cecilia Wåhlstedt forskare skrev:Förutom detta är jag även intresserad av Asperger syndrom, egenskaper som kännetecknas av empatibrist och känslokyla, bristande emotionsreglering, långsamt kognitivt tempo samt relationen mellan barn och föräldrar.


Naturligtvis erkänner inte exempelvis psykopater att de är bedrägliga, det hör till sjukdomens att insikt saknas, så även gällande aspergare. Vi är och förblir känslokalla, en del mindre en del mer men likväl så är vi empatistörda :-)Happy .
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Är det här en Aspergare?

Inläggav Pikachu » 2016-04-02 19:14:56

Vad demigudar på detta forum tror eller skriver är inte så mycket att ta notis om när kunnigt folk redan klargjort saken (exempelvis Cecilia Wåhlstedt).
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Är det här en Aspergare?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-04-02 20:37:28

Trollmor skrev:
Pikachu skrev:Känslokylan låter iaf som AS.
Stämmer det? För alla med AS eller bara för en del?

Det stämmer inte alls. Ingår inte i diagnoskriterierna.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Är det här en Aspergare?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-04-02 20:38:01

Liljan skrev:
Trollmor skrev:
Pikachu skrev:Känslokylan låter iaf som AS.
Stämmer det? För alla med AS eller bara för en del?

Lyssna inte på Pikatchu, han är i alla trådar och jämför personer med Asperger med Hitler och säger att Asperger och psykopati är samma sak. Det är ett litet nättroll med andra ord.

Så är det.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Är det här en Aspergare?

Inläggav slackern » 2016-04-02 20:43:17

KrigarSjäl skrev:
Trollmor skrev:
Pikachu skrev:Känslokylan låter iaf som AS.
Stämmer det? För alla med AS eller bara för en del?

Det stämmer inte alls. Ingår inte i diagnoskriterierna.


Nu tycker jag faktiskt att du pratar strunt, så det ingår definitivt i diagnoskriterierna men du behöver inte uppfylla det kriteriet.

c) bristande modulering av socio-emotionell ömsesidighet som visar sig genom nedsatt eller avvikande gensvar på andra människors känslor, eller bristande anpassning av beteendet till det sociala sammanhanget, eller en dålig integration av sociala, emotionella och kommunikativa beteenden;

http://habilitering.se/autismforum/om-d ... rs-syndrom
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är det här en Aspergare?

Inläggav Trollmor » 2016-04-02 20:45:04

Tack, Flia, Liljan och Krigarsjäl! (Och Pikachu, som jag antar är sarkastisk.) Jag "bestämmer" att jag tror på min tidigare uppfattning.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Är det här en Aspergare?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-04-02 20:46:05

slackern skrev:
KrigarSjäl skrev:
Trollmor skrev:Stämmer det? För alla med AS eller bara för en del?

Det stämmer inte alls. Ingår inte i diagnoskriterierna.


Nu tycker jag faktiskt att du pratar strunt, så det ingår definitivt i diagnoskriterierna men du behöver inte uppfylla det kriteriet.

c) bristande modulering av socio-emotionell ömsesidighet som visar sig genom nedsatt eller avvikande gensvar på andra människors känslor, eller bristande anpassning av beteendet till det sociala sammanhanget, eller en dålig integration av sociala, emotionella och kommunikativa beteenden;

http://habilitering.se/autismforum/om-d ... rs-syndrom

Citerad text handlar inte om "känslokyla" utan om bristande förmåga att uppfatta, tolka och förstå andras känslor i det sociala samspelet.

Det är du som inte förstår vad du läser.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Är det här en Aspergare?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-04-02 20:49:09

Trollmor skrev:Tack, Flia, Liljan och Krigarsjäl! (Och Pikachu, som jag antar är sarkastisk.) Jag "bestämmer" att jag tror på min tidigare uppfattning.

Han är inte sarkastisk, han trollar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Är det här en Aspergare?

Inläggav slackern » 2016-04-02 20:55:17

KrigarSjäl skrev:
slackern skrev:
KrigarSjäl skrev:Det stämmer inte alls. Ingår inte i diagnoskriterierna.


Nu tycker jag faktiskt att du pratar strunt, så det ingår definitivt i diagnoskriterierna men du behöver inte uppfylla det kriteriet.

c) bristande modulering av socio-emotionell ömsesidighet som visar sig genom nedsatt eller avvikande gensvar på andra människors känslor, eller bristande anpassning av beteendet till det sociala sammanhanget, eller en dålig integration av sociala, emotionella och kommunikativa beteenden;

http://habilitering.se/autismforum/om-d ... rs-syndrom

Citerad text handlar inte om "känslokyla" utan om bristande förmåga att uppfatta, tolka och förstå andras känslor i det sociala samspelet.

Det är du som inte förstår vad du läser.


Nja menas väl att man kan uppfattas som känslokall vilket TS upplever sin kompis, men allt handlar väl om TOM i slutändan. Fattar du alltid varför ett fruntimmer bölar i tid å otid? Eller tröstar du alltid eller lackar du ur till slut och ignorerar? Om du ignorerar eller lackar ur till slut kan jag lova dig att hon upplever dig som känslokall. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är det här en Aspergare?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-04-02 21:02:55

Vi blir ofta missförstådda som känslokalla, särskilt om vi inte hänger med i överemotionella människors berg- och dalbanor. Om det är TJOHO! och BUHU! om vartannat.

Sen bristande mimik.

Men vi saknar inte känslor. Tvärtom snarare.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in