"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav rapchic » 2016-03-31 20:03:13

slackern skrev:
rapchic skrev:
Sen finns det hjälpmedel och liknande som inte är godkänt av läkare och övriga kostnader tex glasögon som man inte heller kan få ersatt.


Glasögon får bara barn i Sverige bidrag för, så där är det ju eget ansvar som gäller att man lägger undan pengar för nya glasögon.

Det är ju det som är problemet. Många har inte råd att lägga undan pengar ens för saker som dom måste ha.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav nallen » 2016-03-31 21:20:11

kullan skrev:
nallen skrev:
KrigarSjäl skrev:Att betrakta alla ej arbetsföra som "parasiter" är fascism och tämligen enfaldigt.

Ändå är det sant i bokstavlig mening.


Nej. det är fascisterna som är parasiter.

wikipedia skrev:[P]arasiten, utnyttjar värdorganismen för egen vinning på ett sätt som skadar värdorganismen.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav slackern » 2016-03-31 21:25:50

rapchic skrev:
slackern skrev:
rapchic skrev:
Sen finns det hjälpmedel och liknande som inte är godkänt av läkare och övriga kostnader tex glasögon som man inte heller kan få ersatt.


Glasögon får bara barn i Sverige bidrag för, så där är det ju eget ansvar som gäller att man lägger undan pengar för nya glasögon.

Det är ju det som är problemet. Många har inte råd att lägga undan pengar ens för saker som dom måste ha.


Är man så pass fattig har man ju rätt att få socialbidrag till att köpa det.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav rapchic » 2016-03-31 21:48:35

slackern skrev:
Är man så pass fattig har man ju rätt att få socialbidrag till att köpa det.

Uppenbarligen inte med tanke på att det är många som svälter i Sverige (Menar många som "fler än vad man tror" inte "lika många som ett tredje världen land).
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Titti » 2016-03-31 21:50:54

kiddie skrev:Upprepar... Skulle önska bostadstillägget ökade i takt med hyran och sjukersättningen i takt med matpriserna.

Det tycker inte jag. Jag tycker att sjukersättning (etc) skall vara såpass hög som minimum att det räcker även till en rimlig hyra. Då kan var och en själv välja vad den lägger på hyra och på annat.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav slackern » 2016-03-31 23:51:59

rapchic skrev:
slackern skrev:
Är man så pass fattig har man ju rätt att få socialbidrag till att köpa det.

Uppenbarligen inte med tanke på att det är många som svälter i Sverige (Menar många som "fler än vad man tror" inte "lika många som ett tredje världen land).


Om dom inte får socialbidrag för att köpa ett par glasögon så har dom onekligen tillgångar och är inte per definition fattiga, det är en stor skillnad på att ha tillgångar och likvida medel.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav kiddie » 2016-04-01 0:31:15

Titti skrev:
kiddie skrev:Upprepar... Skulle önska bostadstillägget ökade i takt med hyran och sjukersättningen i takt med matpriserna.

Det tycker inte jag. Jag tycker att sjukersättning (etc) skall vara såpass hög som minimum att det räcker även till en rimlig hyra. Då kan var och en själv välja vad den lägger på hyra och på annat.


Inom detta systemet menar jag. Sen tycker jag heller inte att det är önskvärt att man ska ha fattigvård för att man är sjuk. Får man separat bostadstillägg så är man ägd. Inte lika hårt som genom soc, men det finns restriktioner.

Men om alla kunde leva på bara sjukersättning behöver den iallafall öka i samma takt som kostnader går upp. Sedan vet jag inte vad en rimlig hyra är. Ju större bostadsbrist ju "finare" kanske man måste bo mot sin vilka.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav kiddie » 2016-04-01 0:36:54

kiddie skrev:Det är under existensminimum.


Oj, kollade vad soc kallar existensminimum även om jag räknade fel på en tusenlapp för sjukbidraget. De får mindre än 4000. Så även med felräkning över existensminimum.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav rapchic » 2016-04-01 8:20:57

slackern skrev:Om dom inte får socialbidrag för att köpa ett par glasögon så har dom onekligen tillgångar och är inte per definition fattiga, det är en stor skillnad på att ha tillgångar och likvida medel.


Eller så har dom redan en inkomst (tex sjukersättning) men den är så låg att det inte går att spara då ens nödvändiga utgifter är betalda. tex högre hyra än vad som ersätts, tandvård (alla som har sjukersättning har inte tandvårdskort), specialkost (som inte "funkar" enligt läkare" etc.

edit: Det är alltså inte mig själv som jag pratar om
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav slackern » 2016-04-01 9:45:08

rapchic skrev:
slackern skrev:Om dom inte får socialbidrag för att köpa ett par glasögon så har dom onekligen tillgångar och är inte per definition fattiga, det är en stor skillnad på att ha tillgångar och likvida medel.


Eller så har dom redan en inkomst (tex sjukersättning) men den är så låg att det inte går att spara då ens nödvändiga utgifter är betalda. tex högre hyra än vad som ersätts, tandvård (alla som har sjukersättning har inte tandvårdskort), specialkost (som inte "funkar" enligt läkare" etc.

edit: Det är alltså inte mig själv som jag pratar om


Då får man skylla sig själv om man har såpass dåligt penningasinne eller skaffa sig en förvaltare som kan sköta ens ekonomi, personen i fråga får ingen sympati från mig, om du har absolut lägsta sjukersättning + bostadstillägg=4 679 kronor för en ensamstående vuxen efter att hyran är betald.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav rapchic » 2016-04-01 10:12:55

slackern skrev:
Då får man skylla sig själv om man har såpass dåligt penningasinne eller skaffa sig en förvaltare som kan sköta ens ekonomi, personen i fråga får ingen sympati från mig, om du har absolut lägsta sjukersättning + bostadstillägg=4 679 kronor för en ensamstående vuxen efter att hyran är betald.


Inte om hran är på mer än 5000:- (vilket tagits upp i tråden redan), har man dessutom en medicin som inte går på högkostnadsskyddet (men just så "lite" att man inte får handikappsbidrag eller att det kostar för mycket) så är pengarna snabbt borta.

Eller andra saker som tex att man behöver till tandläkaren (och inte har AS), att man behöver speckost som läkaren vägrar att erkänna eller något hjälpmedel som läkaren vägrar erkänna.
de pengarna kan snabbt ätas upp så att man inte har plats för sparande.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav kiddie » 2016-04-01 21:51:37

Jag har väldigt bra penningsinne och även jag börjar få det snålt. Går hyran upp mer vilket den lär göra ligger jag risigt till. Det är en utgift jag inte kan kontrollera. Jag köper inte mycket kläder, går inte och klipper mig, äter väldigt sällan ute, har inte bil, åker nästan aldrig buss, röker inte, tar inte droger, dricker inte kaffe, köper inte nya möbler, köper inte ny elekronik, äter billigt, äter inte godis, sminkar mig inte, åker inte på semester, köper inte musik och böcker, TV-licens skulle jag vilja betala men har inte råd med det... asså säg vad jag ska dra in på?

Vi har skitdyrt bredband, hatar det. Men det finns inga val här. Värden vägrar även byta vitvaror vilket leder till mer i el. Sedan har jag studielån, har försökt få det minskat men de sa nej. Och sen är det medicinen jag måste betala själv plus medicin som jag måste ta med som inte går att få på recept. Allt sånt gör att det man får kvar minskar.

Jag sparar fortfarande undan lite, men det är fan inte mycket.

Det är räkningar som jag inte rår på som drar ner mig, inte mitt levnadssätt. Förra månaden la jag 600 kr på mat + toapapper och sånt. Det är inte för mycket.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav slackern » 2016-04-01 22:05:27

kiddie skrev:Jag har väldigt bra penningsinne och även jag börjar få det snålt. Går hyran upp mer vilket den lär göra ligger jag risigt till. Det är en utgift jag inte kan kontrollera. Jag köper inte mycket kläder, går inte och klipper mig, äter väldigt sällan ute, har inte bil, åker nästan aldrig buss, röker inte, tar inte droger, dricker inte kaffe, köper inte nya möbler, köper inte ny elekronik, äter billigt, äter inte godis, sminkar mig inte, åker inte på semester, köper inte musik och böcker, TV-licens skulle jag vilja betala men har inte råd med det... asså säg vad jag ska dra in på?

Vi har skitdyrt bredband, hatar det. Men det finns inga val här. Värden vägrar även byta vitvaror vilket leder till mer i el. Sedan har jag studielån, har försökt få det minskat men de sa nej. Och sen är det medicinen jag måste betala själv plus medicin som jag måste ta med som inte går att få på recept. Allt sånt gör att det man får kvar minskar.

Jag sparar fortfarande undan lite, men det är fan inte mycket.

Det är räkningar som jag inte rår på som drar ner mig, inte mitt levnadssätt. Förra månaden la jag 600 kr på mat + toapapper och sånt. Det är inte för mycket.


Men du har ju faktiskt rätt till att få extra bostadstillägg utöver "normen" om du har extremt dyr hyra och lite sjukersättning.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav kiddie » 2016-04-02 1:24:15

Vet inte hur de resonerar där. De räknar ju själv ut det, inget man söker extra för. Ska se vad jag får denna gången när jag söker... om det blir någon skillnad.

Sen har de väl en slags norm på hur man får bo med. Man kan nog inte hyra en skitdyr lägenhet och tro att de ska betala den. Jag minns att när jag först sökte så ansågs en viss boendeyta normal, och jag överskrider den men antar att det var OK iom att hyran var bra mycket mindre än för de små lägenheterna, men jag har inte sett i senare skrifter att det kravet alls finns numera.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Flia » 2016-04-02 10:42:59

kiddie skrev:
Sen har de väl en slags norm på hur man får bo med. Man kan nog inte hyra en skitdyr lägenhet och tro att de ska betala den. Jag minns att när jag först sökte så ansågs en viss boendeyta normal, och jag överskrider den men antar att det var OK iom att hyran var bra mycket mindre än för de små lägenheterna, men jag har inte sett i senare skrifter att det kravet alls finns numera.


De ersätter för hyra upp till 5000 kr.
Bor du dyrare så räknar de inte med beloppet över det.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav slackern » 2016-04-02 13:07:09

Flia skrev:
kiddie skrev:
Sen har de väl en slags norm på hur man får bo med. Man kan nog inte hyra en skitdyr lägenhet och tro att de ska betala den. Jag minns att när jag först sökte så ansågs en viss boendeyta normal, och jag överskrider den men antar att det var OK iom att hyran var bra mycket mindre än för de små lägenheterna, men jag har inte sett i senare skrifter att det kravet alls finns numera.


De ersätter för hyra upp till 5000 kr.
Bor du dyrare så räknar de inte med beloppet över det.


Jo dom gör ju just det, det heter särskilt bostadstillägg.

Särskilt bostadstillägg
Om dina inkomster är så låga att de inte räcker
till både bostadskostnaden och övriga levnads
-
omkostnader kan du få särskilt bostadstillägg.
När du ansöker om bostadstillägg prövar vi alltid
om du också har rätt till särskilt bostadstillägg.


https://www.forsakringskassan.se/wps/wc ... OD=AJPERES
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav kiddie » 2016-04-03 1:12:42

Ja, som jag trodde då. Att de inte talar om var gränsen går utan de ska bedöma det. Synd att de inte skriver hur lite man ska få ha kvar innan de betalar ut mer.

Läste någon annanstans att har man dyr hyra/lite inkomst så kan man även få 300 kr extra per månad men jag hittar inte tillbaka dit så jag vet inte riktigt vad som skulle uppfyllas då.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in