Vad är empati? Hur känns empati?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav tahlia » 2016-02-13 20:41:35

Pikachu skrev:Jag är inte speciellt road av att axplocka detaljer här och där som eventuellt kan vara felaktiga när den totala bilden av informationen är tydlig..

Så det mesta av det du hävt ur dig är helt meningslöst, egna slutsatser utan verklig grund eller rent hittepå?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav tahlia » 2016-02-13 20:46:01

Pikachu skrev:... vi aspergare har brister alternativt grova brister gällande empati.


Avvikelser kan vi absolut ha.Frågan är om du greppat just hur det avviker. Exempelvis skillnaden mellan affektiv och kognitiv empati, skillnaden mellan att ha känslor men inte kunna förmedla dem kontra att inte ha känslor men kunna imitera dem.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Pikachu » 2016-02-13 20:50:51

Jamen varsågod att komma med lika bra eller bättre motkällor som visar att vi inte har problem med ToM och kognitiv empati. Att ni vill hitta på egna definitioner av ordet empati kan jag väl förstå, men för att motbevisa det jag hitintills postat krävs mer än bara "det är fel", "Du har fel" och liknande. Det ni har kommit med är noll och ingenting förutom era egna kvasivetenskapliga teorier och resonemang, eller är ni auktoriteter? Kom med något mera än bara rent gudskomplex, och att någon poppisbloggare anser att aspergare inte är empatistörda räcker inte.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Re: Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav tahlia » 2016-02-13 21:14:47

Pikachu skrev:Jamen varsågod att komma med lika bra eller bättre motkällor som visar att vi inte har problem med ToM och kognitiv empati.


Varför? Kognitiv empati och ToM har inte mycket att göra med känslokyla.
Att inte alltid förstå hur någon känner innebär inte känslokyla mot den personen.

Det du säger är alltså att du hela tiden har vridit en svårighet med att läsa och tolka människor till en frånvaro av känslor?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Pikachu » 2016-02-13 21:18:52

@tahlia

Nej vi kommer inte längre, detta säger jag inte till många men du är hellöjlig.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav slackern » 2016-02-13 21:22:09

Pikachu skrev:@tahlia

Nej vi kommer inte längre, detta säger jag inte till många men du är hellöjlig.


Du tror inte att det har att göra med att autister kan ha taskig impulskontroll och rättfärdigar sina handlingar med att personen störde dom? Typ att många personer med autism har problem med perception och kan bli vansinniga på folk som stör dom om dom har taskig impulskontroll.
slackern
 
Inlägg: 43691
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Pikachu » 2016-02-13 21:26:14

slackern skrev:
Pikachu skrev:@tahlia

Nej vi kommer inte längre, detta säger jag inte till många men du är hellöjlig.


Du tror inte att det har att göra med att autister kan ha taskig impulskontroll och rättfärdigar sina handlingar med att personen störde dom? Typ att många personer med autism har problem med perception och kan bli vansinniga på folk som stör dom om dom har taskig impulskontroll.


Jo, jag själv är handikappad och har inte de bästa av spärrar. Men jag är genuint intresserad av ämnet och vill föra en saklig diskussion, detta är en bra tråd och borde få förbli så.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav slackern » 2016-02-13 23:09:43

Pikachu skrev:
slackern skrev:
Pikachu skrev:@tahlia

Nej vi kommer inte längre, detta säger jag inte till många men du är hellöjlig.


Du tror inte att det har att göra med att autister kan ha taskig impulskontroll och rättfärdigar sina handlingar med att personen störde dom? Typ att många personer med autism har problem med perception och kan bli vansinniga på folk som stör dom om dom har taskig impulskontroll.


Jo, jag själv är handikappad och har inte de bästa av spärrar. Men jag är genuint intresserad av ämnet och vill föra en saklig diskussion, detta är en bra tråd och borde få förbli så.


Asperger själv kallade det ju själv Autistisk psykopati som har fått ge diagnosen sitt namn. Men jag tror att det handlade om att dom inte kunde så mycket om olika störningar, funktionsnedsättningar och tillstånd inte att man ska tolka det bokstavligt i dagsläget.

http://habilitering.se/sites/habiliteri ... omen_0.pdf
slackern
 
Inlägg: 43691
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav tahlia » 2016-02-13 23:42:51

Pikachu skrev:@tahlia

Nej vi kommer inte längre, detta säger jag inte till många men du är hellöjlig.

Varför är jag hellöjlig? För att jag ifrågasätter din uppfattning om vad begränsningar i kognitiv empati innebär?
Jag kan göra det lite tydligare. En psykopat kan ha god kognitiv empati (det är som därför de är duktiga på manipulation) samtidigt som de är känslokalla.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Hettan » 2016-02-14 9:22:30

Om vi säger någon ska fira sin födelsedag och är riktigt glad över det och det lyser i deras ögon när de uttbrister "Idag är det min födelsedag!! :D :D :D" så blir du också glad och säger kanske "Åh vad roligt!! Det är din födelsedag!! Jag är så glad för din skull!"..

Jag är inte säker på om jag kan uttrycka empati, när vuxna blir glada för något blir jag inte alltid glad, kanske är det för det ofta känns fake, det är en helt annan energi än när kanske ett barn har födelsedag.. Det lyser i deras ögon mer, de är genuint överlyckliga medans vuxna kanske visar lite exaltation, men annars är det en ganska lam jämförelse.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Ashysia » 2016-02-20 11:25:40

Jag har helt klart en affektiv empati, det vill säga en förmåga att känna vad andra känner. Däremot kan jag ibland ha brister med att förstå vad andra känner (vilket, tror jag, kallas kognitiv empati) om de inte uttrycker det genom att typ skratta, gråta et cetera, vilket gör att jag kan framstå som empatilös - trots att jag verkligen inte är det!
Ashysia
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2015-12-11

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Pikachu » 2016-03-26 0:59:48

Journal of Autism and Developmental Disorders skrev:Abstract

Empathy is an essential part of normal social functioning, yet there are precious few instruments for measuring individual differences in this domain. In this article we review psychological theories of empathy and its measurement. Previous instruments that purport to measure this have not always focused purely on empathy. We report a new self-report questionnaire, the Empathy Quotient (EQ), for use with adults of normal intelligence. It contains 40 empathy items and 20 filler/control items. On each empathy item a person can score 2, 1, or 0, so the EQ has a maximum score of 80 and a minimum of zero. In Study 1 we employed the EQ with n = 90 adults (65 males, 25 females) with Asperger Syndrome (AS) or high-functioning autism (HFA), who are reported clinically to have difficulties in empathy. The adults with AS/HFA scored significantly lower on the EQ than n = 90 (65 males, 25 females) age-matched controls. Of the adults with AS/HFA, 81% scored equal to or fewer than 30 points out of 80, compared with only 12% of controls. In Study 2 we carried out a study of n = 197 adults from a general population, to test for previously reported sex differences (female superiority) in empathy. This confirmed that women scored significantly higher than men. The EQ reveals both a sex difference in empathy in the general population and an empathy deficit in AS/HFA.


Vi har alltså lägre empatisk förmåga än vanligt folk, andra med empatisvårigheter är psykopater, borderlinare och narcissister :D . Vi måste erkänna vår brist på empati/känslokyla och inte låta det gå ut över oskyldiga, om Hitler hade tagit ansvar för sina tillkortakommanden hade många miljoner liv kunnat sparas.
Senast redigerad av Pikachu 2016-03-26 1:08:36, redigerad totalt 2 gånger.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav slackern » 2016-03-26 1:06:12

Pikachu skrev:
Vi har alltså lägre empatisk förmåga än vanligt folk, andra med empatisvårigheter är psykopater, borderlinare och narcissister :D .


Plågade du djur som barn? Jag gjorde det i alla fall inte.
slackern
 
Inlägg: 43691
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Pikachu » 2016-03-26 1:10:23

slackern skrev:
Pikachu skrev:
Vi har alltså lägre empatisk förmåga än vanligt folk, andra med empatisvårigheter är psykopater, borderlinare och narcissister :D .


Plågade du djur som barn? Jag gjorde det i alla fall inte.


Tror faktiskt inte att så många som saknar mänskliga känslor finner glädje i att tortera djur, däremot kanske man inte upprörs över hemskheter, och steget till att göra dem blir kortare...
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav slackern » 2016-03-26 1:12:39

Pikachu skrev:
slackern skrev:
Pikachu skrev:
Vi har alltså lägre empatisk förmåga än vanligt folk, andra med empatisvårigheter är psykopater, borderlinare och narcissister :D .


Plågade du djur som barn? Jag gjorde det i alla fall inte.


Tror faktiskt inte att så många som saknar mänskliga känslor finner glädje i att tortera djur, däremot kanske man inte upprörs över hemskheter, och steget till att göra dem blir kortare...


Det är ju ett utav kriterierna för psykopati och antisocialpersonlighetsstörning.
slackern
 
Inlägg: 43691
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Pikachu » 2016-03-26 1:14:18

Men visst verkar det som att aspergare överlag har svårt med empatin slackern?
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav slackern » 2016-03-26 1:18:36

Pikachu skrev:Men visst verkar det som att aspergare överlag har svårt med empatin slackern?


Handlar det inte mer om att man har svårt för att sätta sig in i situationer som man inte har varit med om och kan ha stel ansiktsmimik?
slackern
 
Inlägg: 43691
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav alixha » 2016-03-26 1:20:13

Jag har svårt att känna mig genuint ledsen/upprörd för folk jag inte känner.
Jag är fullt medveten om hur man förväntas reagera och då reagerar jag i enlighet med detta men jag känner egentligen ingenting.

Skillnad är om jag känner personerna, då kan jag vara genuint empatisk i olika situationer.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav kiddie » 2016-03-26 2:03:13

alixha skrev:Jag har svårt att känna mig genuint ledsen/upprörd för folk jag inte känner.


Det är ganska normalt. Kanske din gräns inte går exakt där de flestas går, men de flesta känner stark empati för de närmaste sedan mindre och mindre efter hur mycket de känner folk (och om de tycker om dem). Folk har också mer empati generellt med sitt eget folk, sedan sin egen världsdel. Det är det mest vanliga skulle jag tro.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Khunark » 2016-03-26 12:19:56

Zima33 skrev:När kvinnan som brukar tigga här på gatan är borta någon dag så undrar jag hur hon har det.

För mig är det ovanstående empati. Fast jag kanske har missuppfattat det här med empati.

Vad är empati för er?

Jag blir irriterad varje gång jag ser de där tiggarna, vore det en typ av empati också?
Det är inte som att de positiva känslor man kan känna för andra behöver vara grundade i den personens känslor eller inställning. Se på sådana där 'abusive relationships', där den ena parten har ett stort närhetsbehov och hyser varma känslor för någon som tar personen för givet.

Skulle man kunna kalla någon som försvarar sin partner trots att hen missbehandlas av denne för någon som är empatisk eller skulle man kalla det för någonting mer i stil med att personen lider av en vanföreställning?

Rent krasst skulle jag kalla empati för ett ideal, ungefär som kärlek eller rättvisa. Vi klassar bara in de händelser omkring oss i den föreställningsrymden om vi tycker att de kvalificerar.

Så min besvärade reaktion till en inställsam inkräktande rom utanför hemköp är inte empati, och den som känner sig som en god människa och donerar några kronor till nämnda rom som inte ger ett vatten för dig har heller inte empati.


I grunden skulle jag säga att empati är en personlig upplevelse, ett personligt tillstånd som vi känner igen när vi ser det, och det har ingen faktuell grund i någon typ av objektiv sanning.

Vi tror på kärlek, empati och rättvisa etc. för att vi VET när vi KÄNNER dessa tillstånd, och försöker objektifiera dem i vårt språk och delade världsbild. Men de är i sin natur högst subjektiva.

En studiekamrat kallade mig för mycket empatisk många gånger tidigare för flera år sedan, för att han liksom läste in mycket mer i mig än vad jag kände att jag hade. Vältalighet kan ta en långt, antar jag. Kontentan av detta är inte att jag var empatisk, utan snarare att jag var tolerant och accepterande mot de saker som hen kände starkt för.
Numera så kallar hen mig för fascist eftersom jag begår synder som att presentera källor som motbevisar hens känslobaserade uppfattningar angående tex. asylmigration.

Jag har sett lite samma saker från de som varit intresserade av mig, att de kan liksom läsa in sådant som jag inte upplever att jag utstrålar. Vältalighet, grundtrygghet och avsaknad av obekvämhet och avsaknad av öppet avvisande kan göra mycket för att ge människor möjlighet att forma känslomässiga band, om de är av den mer emotionella typen som identifierar sig efter känslor och har lätt för att bilda band, och därmed också svårt att bortse från sina känsloreaktioner.

Vid ett tillfälle så festade jag i en park med fullständiga främlingar, och en tjej specifikt hatade mina guts i början av kvällen, eftersom jag körde på med att vara mig, vilket hon tolkade som liksom att jag hade tankar och avsikter som låg bakom den frispråkigheten. Men desto mer jag var mig själv desto klarare förstod hon att jag bara var mig, och det blev mer och mer uppenbart också att hon var en människa som hade taggarna utåt eftersom hon var en känslomänniska som säkert blivit bränd tidigare, och när vi umgicks och pratade så reagerade hon mycket kraftigare och djupare på vad jag berättade för henne om olika saker än vad jag gjorde.

Allt slutade med att hon var närgången över rimlighet, vi handlade snacks och jag köpte ett par saltgurkor, och hon bad om att få ta en tugga av en av dem efter att jag bitit den första tuggan. Det som var än värre var att hennes kille också var med, och tog en tugga också liksom för att inte tappa ansikte. Hon drack friskt och däckade hyfsat tidigt, men var uppe och skulle sparka folk i häcken kort efteråt. Människor liksom dansade undan och visste inte typ vad de skulle göra, men hon liksom stannade upp och bara tittade på mig liksom på gränsen till att gråta när jag bara tittade tillbaka. Så då fick man gå fram och krama om henne, och berätta att allt var bra typ, och att ingen var arg. Då blev hon lugn, och först då hajjade hennes kille ungefär hur hon skulle dras, och tog mer eller mindre och kopierade min taktik rakt av senare på kvällen, med lugnande fraser och försäkringar. Kopierade nästan rakt av.

Så kort fattat är empati bara något man kallar sina kompatibla eller lyckade relationer med andra, och de som inte är lyckade eller kompatibla de människorna kan man kalla 'o-empatiska' eftersom de inte uppfyllde dina behov.

Ingen är skiljd från en vanlig garden-variety psykopat i grunden. Alla bildar de känslomässiga band de har förmågan till. Inte mer, och inte mindre. Ingen är hel, komplett eller perfekt. Ingen visar 'rätt' känslomässiga gensvar mot människor, djur, eller ting i sin omvärld.

Jag själv är skyldig till att plocka på mig saker som halva potatisar och morötter när jag plockar lösvikt, på samma sätt köper jag mjölken med kort datum och frysvarorna med skadade pappkartonger. Det är på grund av att jag inte gillar att se saker gå till spillo, och liksom känner för de varor som utan mig skulle kunna gå osålda. Det är inte precis empati i vanlig mening, men det drivs av känslor som uppstår när jag observerar en vara som jag vet att många inte skulle köpa trots att det egentligen inte är något fel på den.

Ingen kräver att man ska sympatisera med någon som skadar en direkt eller indirekt, men den där känslan av att det 'finns' en empati är falsk. Det är farliga grejjer, för samma känsla att det finns saker som illvilja eller ondska har stått bakom och förlängt många många konflikter och krig.

Jag försöker tänka i den stilen när jag ser människor som gör saker som jag inte förstår, som den där tjejen på midsommar som helt random skulle sparka folk för vad som visade sig vara uppmärksamhet och bekräftelse. Någon behövde visa lite 'äkta' empati, som just råkade vara att inte reagera känslomässigt överhuvudtaget.

Tänk på det, ni.
Khunark
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2015-04-27
Ort: Linköping

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Pikachu » 2016-03-26 15:45:13

Mycket klokskap i de orden Khunark, nu tror jag att äkta empati finns, du tar upp något jag funderat på d.v.s. att alla står sig själv närmast och att när folk mördar o.s.v. så är det framförallt handikapp som ligger bakom (exempelvis AS). De flesta förstår det större konceptet att man gynnar sig själv mest genom att samarbeta och följa lagar, det är när folk inte förstår eller är sjuka hemskheter kan uppstå.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Khunark » 2016-03-26 19:37:54

Jag kan sträcka mig till att instämma till att alla människor i grunden är funtade till att uppskatta sällskap och tro det bästa om folk. Men i det långa loppet så finns det ingen som kan genomleva hela livet med hela sin oskuld intakt, livet består av prövningar och besvikelser som formar en organism kapabel till överlevnad. Det är heller inte eftersträvansvärt att bevara denna oskuld oprövad, då blåögdhet gör individen till en måltavla för de som är mindre oskyldiga och inte drar sig för att dra nytta av denne.

Sverige tack vare välfärdsstaten och jantementaliteten minskar invånarnas nöd avsevärt, och håller människor långt upp i röstbar ålder godtrogna och naiva. Sanningen är att vi är väldigt lyckligt lottade som tror så pass gott om andra, men i min åsikt så skulle vi må mycket bättre av att tänka mer i zen-termer. Att skydda oss från prövningar medför bara utsatthet där vi manipuleras av våra fiender, till och med av våra folkvalda och pressen. Istället borde vi bemöta den bistra verkligheten och lägga allt arbete och krut på att inte låta sanningen göra oss cyniska, och kunna njuta frukterna av både oskuld och kunskap.

Vi måste hålla i åtanke att den sk gyllene regel som vi följer, och som möjliggör idealet vi kallar empati är ett ovanligt kulturellt fenomen. Det finns gott om kulturer som inte genomgått upplysningstiden och humanismens spridelse. Det finns gott om kulturer som inte blivit sekulära och förstått att religionen och samhället finns för att hjälpa de svaga, och vi som medmänniskor likaså. Vi som protestanter till skillnad från katolikerna placerar vår själs räddning i våra egna händer, och vi följer jesus exempel inte för att han är chefen, utan för att vi tror på värderingarna han förespråkar, den moral och etik som utgör humanismen. Det finns inte många kulturer som gör detsamma, även våra goda vänner sydeuropeerna som man tror bättre om, lägger sin frälsning och sitt samhällsansvar i någon annans händer. Bara du bevarar din tro och tjänar kyrkan framför din medmänniska, skall du bli belönad.

Jag skulle nästan tro att det inte finns någon religion/kultur annan än protestantismen som lägger personligt ansvar för hela samhället på varje individ. Ser man på buddhismen, skulle man kunna tänka att det kan finnas en utmanare där, men buddhism utövas av munkar, inte av privatpersoner. Man äger inte texter i stil med våra biblar för hushållsbruk. Varje individ är underordnad munkarna, de lärda. Ingenstans uppmuntras individen till att följa helgonens exempel. Märk nu att jag talar om folksjäl, och inte varje individs möjlighet till medmänsklighet. Vi behöver förstå att hela vår kultur hänger på att vi kan garantera att de vi hjälper kan och vill återgälda denna hjälp. Utan de förutsättningarna, kommer vi precis som alla andra kulturer att gradvis tappa vår tilltro till våra medmänniskor genom skadorna från de helt naturliga evolutionära principer som ingriper när vi föder med vår hand och blir biten som svar.
Khunark
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2015-04-27
Ort: Linköping

Vad är empati? Hur känns empati?

Inläggav Pikachu » 2016-03-26 20:47:22

:-)049
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in