Pinsamt att återvända till DV? Omröstning

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Pinsamt att återvända till DV?

Omröstningen slutade 2016-03-27 14:07:37

1: Ja, pinsamt
4
44%
2: Ja, ett tecken på misslyckande
3
33%
3: Nej, det känns bra
2
22%
 
Antal röster : 9

Pinsamt att återvända till DV? Omröstning

Inläggav Aspis-kille » 2016-01-27 14:07:37

Hej!

Är det pinsamt, misslyckat att efter minst 2års praktik att
återvända till en Dv?

Eller inte?
Aspis-kille
 
Inlägg: 23
Anslöt: 2015-03-24
Ort: Helsingborg

Re: Pinsamt att återvända till DV? Omröstning

Inläggav Moggy » 2016-01-27 14:09:01

Lite kanske. Men vad spelar det för roll?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Pinsamt att återvända till DV? Omröstning

Inläggav tahlia » 2016-01-27 19:48:54

Du bör aldrig skämmas för att du försöker komma framåt eller vågar satsa på något nytt, helt oavsett om det lyckas eller inte.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Pinsamt att återvända till DV? Omröstning

Inläggav Liljan » 2016-01-31 23:06:19

Jag förstår överhuvudtaget inte vad en person med Asperger gör på DV (såvidare man inte har en massa andra diagnoser också). Det finns ju både lönebidragsanställningar och Samhall om man nu inte klarar av ett vanligt jobb.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Pinsamt att återvända till DV? Omröstning

Inläggav slackern » 2016-01-31 23:09:34

Liljan skrev:Jag förstår överhuvudtaget inte vad en person med Asperger gör på DV (såvidare man inte har en massa andra diagnoser också). Det finns ju både lönebidragsanställningar och Samhall om man nu inte klarar av ett vanligt jobb.


Inte för att vara dryg men samhall känns som dom bara erbjuder städjobb med en uniform där det står samhall så blir man utpekad som ett hjon.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Pinsamt att återvända till DV? Omröstning

Inläggav Liljan » 2016-01-31 23:33:32

slackern skrev:
Liljan skrev:Jag förstår överhuvudtaget inte vad en person med Asperger gör på DV (såvidare man inte har en massa andra diagnoser också). Det finns ju både lönebidragsanställningar och Samhall om man nu inte klarar av ett vanligt jobb.


Inte för att vara dryg men samhall känns som dom bara erbjuder städjobb med en uniform där det står samhall så blir man utpekad som ett hjon.

Jag har sett Samhall packa upp saker på IKEA också så något annat än städ tror jag de har, men jag kan ha fel. Städa måste hur som helst vara mycket bättre än DV.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Pinsamt att återvända till DV? Omröstning

Inläggav slackern » 2016-01-31 23:37:49

Liljan skrev:
slackern skrev:
Liljan skrev:Jag förstår överhuvudtaget inte vad en person med Asperger gör på DV (såvidare man inte har en massa andra diagnoser också). Det finns ju både lönebidragsanställningar och Samhall om man nu inte klarar av ett vanligt jobb.


Inte för att vara dryg men samhall känns som dom bara erbjuder städjobb med en uniform där det står samhall så blir man utpekad som ett hjon.

Jag har sett Samhall packa upp saker på IKEA också så något annat än städ tror jag de har, men jag kan ha fel. Städa måste hur som helst vara mycket bättre än DV.


Du har rätt jag har sett dom i skolkök som "mattanter" även fast det även var män. :lol: Men vad jag menade var att dom bär uniformer där det står Samhall jag skulle känna mig utpekad med den loggan. Jag har fått för mig att samhall är detsamma som vad slutenverkstad var förr.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Pinsamt att återvända till DV? Omröstning

Inläggav geocache » 2016-01-31 23:39:59

Jag röstade på alternativ 2. Och jag håller med Liljan om vad en person med AS har på Daglig verksamhet att göra.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Pinsamt att återvända till DV? Omröstning

Inläggav Liljan » 2016-02-01 14:29:43

slackern skrev:
Liljan skrev:
slackern skrev:
Inte för att vara dryg men samhall känns som dom bara erbjuder städjobb med en uniform där det står samhall så blir man utpekad som ett hjon.

Jag har sett Samhall packa upp saker på IKEA också så något annat än städ tror jag de har, men jag kan ha fel. Städa måste hur som helst vara mycket bättre än DV.


Du har rätt jag har sett dom i skolkök som "mattanter" även fast det även var män. :lol: Men vad jag menade var att dom bär uniformer där det står Samhall jag skulle känna mig utpekad med den loggan. Jag har fått för mig att samhall är detsamma som vad slutenverkstad var förr.

Fast frågan är om de flesta ens vet vad Samhall är, jag tycker neurotypiska har otroligt dålig koll på saker som inte rör dem själva. Jag tror många tror att det är ett företag som vilket som helst.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Pinsamt att återvända till DV? Omröstning

Inläggav slackern » 2016-02-01 15:10:58

Liljan skrev:
slackern skrev:
Liljan skrev:Jag har sett Samhall packa upp saker på IKEA också så något annat än städ tror jag de har, men jag kan ha fel. Städa måste hur som helst vara mycket bättre än DV.


Du har rätt jag har sett dom i skolkök som "mattanter" även fast det även var män. :lol: Men vad jag menade var att dom bär uniformer där det står Samhall jag skulle känna mig utpekad med den loggan. Jag har fått för mig att samhall är detsamma som vad slutenverkstad var förr.

Fast frågan är om de flesta ens vet vad Samhall är, jag tycker neurotypiska har otroligt dålig koll på saker som inte rör dem själva. Jag tror många tror att det är ett företag som vilket som helst.


Jag kände till det innan jag fick diagnos, tror att jag såg något program eller läste om det i tidningen att det som förut hade varit sluten verkstad skulle nu drivas som ett bolag och gå med vinst.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Pinsamt att återvända till DV? Omröstning

Inläggav Alien » 2016-03-24 14:52:01

Liljan skrev:Jag förstår överhuvudtaget inte vad en person med Asperger gör på DV (såvidare man inte har en massa andra diagnoser också). Det finns ju både lönebidragsanställningar och Samhall om man nu inte klarar av ett vanligt jobb.


Jag går på DV. Problemet är inte vad jag klarar av utan vad arbetsgivaren tror att jag klarar av. Jag hade jobbat i 20 år på min arbetsplats innan jag fick diagnos och blev förtidspensionerad. Jag ansåg att arbetsgivaren skulle låta mig få praktisera som andra sjukskrivna fick. Men det blev blankt nej och FK förtidspensionerade mig. Vilka meriter hade det varit att söka jobb och på frågan vad jag tidigare gjort få berätta "jag jobbade i många år på universitetet men de ville absolut inte ha kvar mig sedan jag fått diagnos"?

På TS fråga svarar jag "det är ovidkommande om det är pinsamt". Kan du inte få anställning på praktikplatsen ens med lönebidrag och gillar din DV (och har sjukersättning), så återvänd till din DV.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46167
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Pinsamt att återvända till DV? Omröstning

Inläggav Richard » 2016-03-24 16:29:39

Nä, det tycker jag inte. Hade praktik i en färgaffär i ca 9 månader. Sen fick jag en psykos o kom aldrig tillbaka. 2007, året efter färgaffären, gjorde jag absolut ingenting, att bara vara hemma o det mådde jag inte bra av. 2008 började på daglig verksamhet, o har varit där sen dess. Trivs bra där.

Är 36 år o sjukpensionär.
Richard
 
Inlägg: 3384
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Pinsamt att återvända till DV? Omröstning

Inläggav vofff » 2016-03-24 17:28:55

Jag har aldrig i mitt liv gått på DV, utan jag har jobbat och haft ett normalt liv som alla andra, nästa vecka ska jag börja där för första gången och jag känner ingen pinsamhet utan en mer lättnad att det finns såna som jag och inga kärringar som klagar på vädret och allt skit dom kan rabbla upp mot.

Snarare för mig är jag lycklig att få träffa människor som förstår funktionnedsättning och inga höga krav än jobba på en arbetsplats med kärringar som klagar allt om livet, barför dom vet att dom är fula så inga män vill ha dom.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in