SIP - samordnad individuell plan

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

SIP - samordnad individuell plan

Inläggav vofff » 2016-02-14 23:48:55

Tja, jag hittade ingen tråd ur SIP så jag tänkte skapa en här.

Jag ska genomgå en sk SIP snart och jag undrar om det är nån här i AF som har haft SIP eller håller på att gå igenom just nu?

Har det gått bra för er? Vilka för- och nackdelar finns det?
Kan man lita på dom? Och vad kan man förvänta sig?
Finns det förberedelse inför mötet?
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

SIP-samordnad individuell plan

Inläggav vofff » 2016-02-21 1:43:36

Jag antar det är mer en privat fråga än en spontan fråga.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

SIP-samordnad individuell plan

Inläggav johan88 » 2016-02-21 17:52:03

Det finns en webbutbildning om SIP som berättar hur det borde gå till: http://i-nod.se/sip/for-brukare/webbutbildning/
Finns även en hel del skriftlig information i menyn till vänster på samma sida.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 380
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

SIP - samordnad individuell plan

Inläggav vofff » 2016-02-22 11:58:41

Japp! Jag har läst det innan, det är rätt bra skrivet. Men jag undrar vad hände efter SIP med Malik?
Vad jag har uppfattat så har dom bara skrivit om planen, jag undrar vad hände efter planen? Vart är slutet?
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

SIP - samordnad individuell plan

Inläggav Gripandekylig » 2016-03-23 2:30:53

vofff skrev:Jag ska genomgå en sk SIP snart och jag undrar om det är nån här i AF som har haft SIP eller håller på att gå igenom just nu?

Har det gått bra för er? Vilka för- och nackdelar finns det?
Kan man lita på dom? Och vad kan man förvänta sig?
Finns det förberedelse inför mötet?


Jag startade ett SIP-projekt i höstas. Materialet var skrattretande statistiskt värdelöst och ovetenskapligt utformat av någon kuratorsgrupp vid min kommun. Det gick emellertid att hoppa över ointressanta delar och att komplettera delar av det kartläggande arbetsmaterialet muntligen. Vi genomförde det hela väldigt informellt genom en förberedande intervju med mig som kuratorn vid psykiatrin och boendestödjaren från kommunen deltog under. Därefter samlade vi många av mina vårdgivare, informerade dem om vad utredningen givit och lät dem synkronisera sig med varandra.

En SIP tar alltså aldrig slut utan alla borde egentligen starta en SIP så att den kan pågå i bakgrunden av själva behandlingen redan från start. Det rör sig alltså inte om något begränsat projektsamarbete utan om en metod att samarbeta med tillsvidare. Att de kallade blir skyldiga att infinna sig vid SIP-möten gör det även juridiskt enklare att tvinga ihop ens olika vårdgivare att samtala med varandra.

Vem undrar du ifall du kan lita på?
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

SIP - samordnad individuell plan

Inläggav Flinta » 2016-04-27 18:34:25

Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Aspergare och vården



Logga in