"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: "Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Titti » 2016-03-21 13:33:50

kiddie skrev:Det som jag kan uppleva lite jobbigt är att den fysiska sjukdom jag lever med kräver en helt annan mathållning än den jag har råd med. Det finns sk inflammationshämmande kost, men så har jag inte råd att äta. Jag måste alltså äta mig sjuk. Jag har insett det och känner ingen bitterhet över det. Jag kommer dö "i förtid" pga detta.

Men som sjuk så HAR man inte samma rätt till ett långt liv. De flesta som är förtidspensionerade lever kortare än andra, även de som inte har en fysisk sjukdom.

Det går utmärkt att äta inflammationshämmande kost utan att det blir dyrt. Vad äter du nu?
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav elle » 2016-03-21 13:52:28

Vad är "inflammationshämmande kost" för något? Ett bluff eller något som verkligen hjälper? Någon som har erfarenhet ?
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav kullan » 2016-03-21 16:25:28

elle skrev:Vad är "inflammationshämmande kost" för något? Ett bluff eller något som verkligen hjälper? Någon som har erfarenhet ?


LCHF är ett exempel på inflammationshämmande kost och ja den fungerar.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav KrigarSjäl » 2016-03-21 18:01:07

kullan skrev:
elle skrev:Vad är "inflammationshämmande kost" för något? Ett bluff eller något som verkligen hjälper? Någon som har erfarenhet ?


LCHF är ett exempel på inflammationshämmande kost och ja den fungerar.

Atkinsdieten är samma sak och Atkins dog i förtid...pga sin egen diet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav kiddie » 2016-03-21 18:33:18

Det som kroppen tar upp enkelt, dvs grönsaker och fisk. Jag äter ganska mycket pasta och liknande och det är helt enkelt svårare att bryta ner. Dessutom finns mer vitaminer och mineraler i den kosten och har man konstant inflammation, "bränner" man igenom dessa väldigt fort och får bristsjukdomar. Biotillgängliga tillskott är extremt dyrt och vanliga vitaminer från tabletter tas inte upp normalt. De som tror att man kan fixa billig mat samtidigt som man utesluter det mesta av "bukfyllan" ljuger helt enkelt. Eller spenderar en hundring om dagen på mat och anser detta billigt, vilket är långt utanför min budget.

Som jag sagt har jag själv valt. Jag hade kunnat välja bort mina andra behov och intressen och satsat dessa pengar på maten. Men jag lever hellre ett sämre och kortare liv om det får ha ett innehåll.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: "Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Titti » 2016-03-23 1:39:52

elle skrev:Vad är "inflammationshämmande kost" för något? Ett bluff eller något som verkligen hjälper? Någon som har erfarenhet ?

För mig betyder det att man utesluter spannmål i alla former, är sparsam med mejerier och begränsar mängden omega 6. Det är det viktiga. Fisk och grönsaker är en bra bas och det går att välja billiga råvaror. Strömming och vitkål, tex.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: "Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Titti » 2016-03-23 1:43:43

KrigarSjäl skrev:
kullan skrev:
elle skrev:Vad är "inflammationshämmande kost" för något? Ett bluff eller något som verkligen hjälper? Någon som har erfarenhet ?


LCHF är ett exempel på inflammationshämmande kost och ja den fungerar.

Atkinsdieten är samma sak och Atkins dog i förtid...pga sin egen diet.

Han halkade på en isig gata och fick en skallskada, vilket i förlängningen blev hans död.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav kiddie » 2016-03-23 1:49:44

Titti skrev:Fisk och grönsaker är en bra bas och det går att välja billiga råvaror. Strömming och vitkål, tex.


Sen då? Strömming är den enda fisk jag äter nästan, och äter en hel del vitkål. Men efter det? Vad äter man till frukost om man inte får äta gröt eller bröd? Vad äter man till lunch och middag när man tröttnat på strömming och vitkål? Kålrötter, morötter osv. Men kommer inte på billiga saker man blir mätt av.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: "Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Titti » 2016-03-23 9:28:15

kiddie skrev:
Titti skrev:Fisk och grönsaker är en bra bas och det går att välja billiga råvaror. Strömming och vitkål, tex.


Sen då? Strömming är den enda fisk jag äter nästan, och äter en hel del vitkål. Men efter det? Vad äter man till frukost om man inte får äta gröt eller bröd? Vad äter man till lunch och middag när man tröttnat på strömming och vitkål? Kålrötter, morötter osv. Men kommer inte på billiga saker man blir mätt av.

Jag äter oftast ägg och smör i någon form till frukost. Eller matrester från någon tidigare dag. Ägg är bra mat!

Många gånger äter jag frukost en bra bit in på eftermiddagen, och då är jag ändå oftast uppe före sju på morgonen. Jag försöker att inte äta när jag inte är hungrig.

Billig mat för mig betyder oftast rena råvaror. Köttfärs, fläsklägg, lever, sidfläsk tex. Vitkål, broccoli. Eftersom jag har en någorlunda stor familj kan jag köpa större mängder av saker. Förra månaden handlade vi mat för ungefär 7000 kr och då är vi två vuxna och tre tonåringar i hushållet.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav kiddie » 2016-03-23 21:08:09

Ägg och smör? Nä fy faan vad äckligt. Visst, jag äter redan nu mycket ägg men det är INTE billigt (utan smör på tack!). Min matbudget är ca 700 kr i månaden och då ingår även annat man handlar på affären som toapapper. Jag äter så bra som jag kan. Det får duga så.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Huggorm » 2016-03-23 21:34:12

kiddie skrev:Ägg och smör? Nä fy faan vad äckligt. Visst, jag äter redan nu mycket ägg men det är INTE billigt (utan smör på tack!). Min matbudget är ca 700 kr i månaden och då ingår även annat man handlar på affären som toapapper. Jag äter så bra som jag kan. Det får duga så.
Skaffa en höna? Att mosa kokt ägg med smör och salt är en delikatess :roll:
Huggorm
 
Inlägg: 22253
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav slackern » 2016-03-23 21:37:30

Huggorm skrev:
kiddie skrev:Ägg och smör? Nä fy faan vad äckligt. Visst, jag äter redan nu mycket ägg men det är INTE billigt (utan smör på tack!). Min matbudget är ca 700 kr i månaden och då ingår även annat man handlar på affären som toapapper. Jag äter så bra som jag kan. Det får duga så.
Skaffa en höna? Att mosa kokt ägg med smör och salt är en delikatess :roll:


Det var en utav dom få proteinkällorna dom fattiga fick förr om åren, ägg å mejeriprodukter.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav kiddie » 2016-03-23 21:38:50

skulle självklart ha höns om jag bodde så till att det var möjligt. skulle du kunna äta denna "delikatess" varje morgon? jag behöver mer substans i min mat, därför tycker jag om gröt.

fisk var vanligt förr, man kunde få betalt i sill.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: "Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Titti » 2016-03-23 21:47:03

Höns är billig mat också.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav kiddie » 2016-03-23 21:47:51

Trots denna relativa fattigdom är jag glad att vi får ut våra "bidrag" i pengar. Inte som i USA att man delvis får ut dem i mat. Man blir mindre styrd om man får fördela pengarna som man behöver.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav slackern » 2016-03-23 21:49:32

kiddie skrev:fisk var vanligt förr, man kunde få betalt i sill.


Jag tror att det blev vanligare från 1800-talet i inlandet tack vare järnvägen. Annars var fisket hårt reglerat via regale.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenregale
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav slackern » 2016-03-23 21:51:02

Titti skrev:Höns är billig mat också.


Jag kommer ihåg att som barn brukade mamma laga höna, var väl mest grytor och soppor hon tillagade på höna.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav kiddie » 2016-03-23 21:51:07

Titti skrev:Höns är billig mat också.


Beror på vad du betalar i el. Många långkok blir dyrare om elpriset är högt. Gäller ju bönor, ärtsoppa osv med.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Huggorm » 2016-03-23 21:52:04

kiddie skrev:Trots denna relativa fattigdom är jag glad att vi får ut våra "bidrag" i pengar. Inte som i USA att man delvis får ut dem i mat. Man blir mindre styrd om man får fördela pengarna som man behöver.
Men om du varit alkoholist eller narkoman hade det amerikanska systemet kanske varit bra så inte alla pengarna gått till beroendet.
Huggorm
 
Inlägg: 22253
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Huggorm » 2016-03-23 21:52:48

kiddie skrev:
Titti skrev:Höns är billig mat också.


Beror på vad du betalar i el. Många långkok blir dyrare om elpriset är högt. Gäller ju bönor, ärtsoppa osv med.
Skaffa en grill att ha på balkongen. Sedan kan du ägna dagarna åt att leta efter kottar, pinnar och brädlappar att elda med.
Huggorm
 
Inlägg: 22253
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav kiddie » 2016-03-23 21:54:28

Nu är jag ganska bra på att laga mat. Men om man har i sin sjukdomsbild att man inte kan organisera matlagning eller har för ont för att laga mat då?

Nu menar jag inte angående att behöva en viss diet utan mer generellt attityden att "fattiga" borde kunna äta billigare överlag.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav kiddie » 2016-03-23 21:55:42

Huggorm skrev:Skaffa en grill att ha på balkongen. Sedan kan du ägna dagarna åt att leta efter kottar, pinnar och brädlappar att elda med.


Asså är det skoj eller driver du med faktumet att jag levt utan moderniteter som el och faktiskt måstat ge mig ut på jakt efter ved varje dag?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav slackern » 2016-03-23 21:55:56

Huggorm skrev:
kiddie skrev:Trots denna relativa fattigdom är jag glad att vi får ut våra "bidrag" i pengar. Inte som i USA att man delvis får ut dem i mat. Man blir mindre styrd om man får fördela pengarna som man behöver.
Men om du varit alkoholist eller narkoman hade det amerikanska systemet kanske varit bra så inte alla pengarna gått till beroendet.


Dom lär ju sälja sina matkuponger för småpengar.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav kiddie » 2016-03-23 21:57:22

Huggorm skrev:
kiddie skrev:Trots denna relativa fattigdom är jag glad att vi får ut våra "bidrag" i pengar. Inte som i USA att man delvis får ut dem i mat. Man blir mindre styrd om man får fördela pengarna som man behöver.
Men om du varit alkoholist eller narkoman hade det amerikanska systemet kanske varit bra så inte alla pengarna gått till beroendet.


Tror du VERKLIGEN att det stoppar missbruk???
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in