Subtyper av Aspergers syndrom?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Emma » 2008-06-19 14:47:09

En bit jag inte förstår är den här "förstår inte hur andra tänker och känner".
Vad gäller här och gäller det alla med AS?

Är det att man inte rent reflexmässigt förstår eller rent intellektuellt inte kan förstå? Dvs. inte ens om någon förklarar så kan man förstå?

Jag skiljer här på att förstå och hålla med... dvs. att förstå inte är det samma som att hålla med.
Tex. Jag kan förstå varför Kalle gör så där men bara för att jag förstår det betyder inte att jag anser att hans handlande, agerande är rätt eller ens ursäktligt och bara för att ett förväntat beteende mot Kalle från en "normal" är på ett visst sätt så behöver itne det betyda att jag tycker lika, men att jag kan göra det som förväntas även om där saknas både medkänsla och äkta empati..."

Kan man anses förstå någon bara för att man vet att om någon är lessen så är den förväntade reaktionen att man ger en kram eller en hand på axeln och man gör det även om man eg. inte bryr sej alls?
Senast redigerad av Emma 2011-05-04 14:16:11, redigerad totalt 1 gång.
Emma
 
Inlägg: 108
Anslöt: 2008-06-13
Ort: Hemlis

Inläggav Emma » 2008-06-19 14:50:10

Le_Manuel_Da_Riot, vi lirar samma instrument du och jag :D
Senast redigerad av Emma 2011-05-04 14:16:11, redigerad totalt 1 gång.
Emma
 
Inlägg: 108
Anslöt: 2008-06-13
Ort: Hemlis

Inläggav alfapetsmamma » 2008-07-10 21:57:52

Barnpsykiatern jag träffade igår (angående ena dotterns utredningsresultat) talade om en SUBTYP av autism, och jag tänkte genast på den här diskussionen.

Klipper in lite från nätet (tyvärr wikipedia, men skitsamma, ibland får man..)

McDD står för Multiple-Complex Developmentl Disorder och beskrevs först av Donald Cohen 1986. McDD räknas i dagsläget som en symtombaserad autismspektrumstörning, en distinkt subtyp under diagnosen PDD-NOS, det som I folkmun kallas atypisk autism. McDD är en arbetsdiagnos som täcker området där autismspektrum, schizofrenispektrum (inkluderat schizoid personlighet), borderline-personlighet, debuterande bipolär sjukdom och franska “psykotisk disharmoni” överlappar varandra.

McDD räknas mer som en utvecklingsrelaterad störning (PDD) än som ett psykotiskt syndrom, då den syns redan under barndomen. De informationssidor som finns är primärt på holländskt språk, då det är I det landet man redan nu ger subtyp-diagnosen; dock räknas McDD att först komma med som en egen diagnos i DSM-V som kommer ut år 2011 i reviderad utgåva. Diagnosen är alltså inte officiell ännu enligt DSM, men används redan idag av primärt barn- och ungdomspsykiatrer för att beteckna vissa typer av psykiatrisk problematik.

McDD gick tidigare under namnet “Multiplex Development Disorder (MDD)”, men begreppet ändrades 1994 till McDD för att undvika den förvirrande sammanblandningen med det långt vanligare förekommande begreppet MDD i betydelsen “Egentlig depression” (Major Depressive disorder).

Symtom vid McDD [redigera]
McDD utgör en egen grupp inom autismspektrum, som kännetecknas av bland annat störd reglering av ångest och känslomässiga tillstånd, nedsatt socialt beteende och känslighet, samt tankestörningar och självskadebeteende. Hos personer med McDD är inte de sociala problemen primära, utan problemen med att reglera tankeverksamhet och känslor. McDD kan ha svårt med “känslan” I sociala relationer; känslor kan uttryckas allt för intensivt och det är vanligt med snabba humörsvängningar och svartvitt tänkande, bland annat i form av hatkärlekförhållande till föräldrar eller annan primärvårdare. Personer med McDD kan reagera hastigt med panik, glädje, ledsamhet eller bli snabbt uttråkade. De har också svårt för att göra skillnad mellan nära bekanta och främlingar och skillnaden I hur man skall bete sig I förhållande till relationen. Ibland kan de uppfattas svara konstigt på frågor, personer med McDD har en stark fantasi och de kan ha svårt att skilja verkligheten från fantasin. Ibland talar de om "hör röster" eller "personer" i huvudet, som kan styra dem utan att de kan motstå det. Termometern som regulerar tankar och känslor fungerar mindre bra.

Personer med McDD tar initiativ till sociala relationer, men förstår inte alltid de sociala spelreglerna, de fungerar därför ofta bäst i en-till-en relationer med vuxna. I mer komplexa och ostrukturerade miljöer blir det fel och personer med McDD kan reagera snabbt med ilska eller ledsenhet. Personer har svårt för nya situationer och tycker om förutsägbarhet och att veta vad som förväntas av dem, de har svårt för situationer där mycket nya personer och händelser kommer på en gång. Vad skall jag göra? När skall jag göra det? Hur länge?

Det finns inget läkemedel som botar McDD som funktionshinder (precis som vid andra autismspektrumstörningar), men det finns exempelvis läkemedel som lugnar och som lindrar kaos och aggression eller psykotiska symtom. En person på autismspektrum vill inte alla gånger nödvändigtvis bli "botad" då diagnosen inte endast ses som ett problem utan den har även positiva sidor och är en del av deras personlighet; för en person med autismspektrumpersonlighet, är det normalt att ha autism. För en person med autism, är det personer som inte har autism, som upplevs bete sig ologiskt och konstigt.

Det finns identifierbara skillnader mellan McDD och PDD-NOS, en av dem är att personer med McDD har svårare att hantera sina känslor och kan därför reagera kraftfullare och svårare än de med PDD-NOS gör. Du med McDD har svårt att känna dig trygg i världen med mycket folk omkring dig och du är ofta mycket rädd. McDD behöver inte ha lika stora problem med sociala kontakter som de med PDD-NOS, men de har ändå svårt att förstå och att förstås av sin omgivning.

McDD har I forskning visat sig vara relaterat med ångeststörningar, störande beteende och psykotiska tankestörningar, medan PDD-NOS var relaterat till problem med och brist på social kontakt.


McDD-symptomen kan räknas in i tre huvudgrupper [redigera]
1. Känsloregulering (Affektiva symtom):

--- Störning i känsloreglering; ångest, grips lätt av panik och spändhet/irritabilitet, svårigheter I känsloregulering. --- Aggressiv med snabba kraftiga humörsvängningar utan synbar orsak. --- Emotionell instabilitet. Dagliga utbrott. Reagerar känslomässigt. --- Ovanliga fobier (situationer eller föremål). --- Panikattacker eller överväldigad primitiv rädsla (dissociation). --- Snabb tankegång. --- Impulsivitet, depression, sömnproblem.


2. Svårigheter i socialt beteende och utveckling (Autistiska symtom).

--- Svårigheter att skaffa och behålla relationer, kan lätt såra andra utan att förstå det. Social apati eller begränsat socialt intresse trots sociala färdigheter. --- Begränsade, repetitive och stereotypa beteenden och specialintressen. --- Svårigheter med att förstå hur andra känner/tänker (Theory of Mind). --- Svårigheter I att uttrycka sig. --- Tolkar saker bokstavligt. --- Hatkärlekförhållanden, i synnerhet mot vuxna och primärt mot föräldrar och/eller primärvårdare. --- Bristande empati och ömsesidighet, men tillräckligt fa kunna manipulera. --- Störningar I samordningen av sinnesintryck, perceptuell överkänslighet. --- Inlärningssvårigheter. --- Beslutsångest/svårigheter att ta beslut. --- Dålig motorik, dåligt “sunt förnuft”. --- Ibland semantisk – pragmatisk språkstörning.


3. Tankestörningar (psykotiska symtom):

--- Svårigheter i att återberätta händelseförlopp och exakt vad som hänt. --- Svårigheter att skilja fantasier från verkliga händelser och bisarra fantasier. Mycket fabulering. --- Osynliga/imaginära vänner och storhetsvansinne, speciella krafter. --- Magiskt tänkande (alltså felaktiga slutsatser angående orsak och verkan: "det var nog för jag inte var snäll som mor och far skilde sig"), tankeinsättning, neologismer, egenpåhittade ord, --- Uppmärksamhetsstörningar/koncentrationssvårigheter. --- Svårt att få omvärlden till en helhet, splittrad, svårt att förstå vad som händer omkring dem. --- Hallucinationer. --- Storhetstankar/omnipotensfantasier och misstänksamhet/paranoia. --- Negativa symptom såsom känslomässig avflatning mm. --- Oorganiserade affekter såsom okontrollerbart skratt och olämpliga ansiktsuttryck. --- Tillfälliga förvirrat beteende, svårigheter att “hålla röd tråd”. --- Risk för psykosgenombrott, fragmentering, farlighet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Multiple- ... l_Disorder
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:16:11, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav sugrövmanövern » 2008-07-10 22:22:17

Jag måste ju ha McDD. Jag brukar kalla det jag lider av för deluxepaketet eftersom jag är så gravt psykstörd på så många olika sätt som inte kan förklaras med Aspergers enbart.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 14:16:11, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav weasley » 2008-07-10 23:17:34

Emma skrev:En bit jag inte förstår är den här "förstår inte hur andra tänker och känner".
Vad gäller här och gäller det alla med AS?

Är det att man inte rent reflexmässigt förstår eller rent intellektuellt inte kan förstå? Dvs. inte ens om någon förklarar så kan man förstå?

Jag skiljer här på att förstå och hålla med... dvs. att förstå inte är det samma som att hålla med.
Tex. Jag kan förstå varför Kalle gör så där men bara för att jag förstår det betyder inte att jag anser att hans handlande, agerande är rätt eller ens ursäktligt och bara för att ett förväntat beteende mot Kalle från en "normal" är på ett visst sätt så behöver itne det betyda att jag tycker lika, men att jag kan göra det som förväntas även om där saknas både medkänsla och äkta empati..."

Kan man anses förstå någon bara för att man vet att om någon är lessen så är den förväntade reaktionen att man ger en kram eller en hand på axeln och man gör det även om man eg. inte bryr sej alls?


Det är att man rent reflexmässigt, utan att fundera på det, förstår hur man ska agera i sociala situationer.

Jag är högst skeptisk till att NT skulle vara särskilt bra på det annat än bland sej själva, de har då aldrig begripit reflexmässigt att jag menar det jag säger, tex.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:16:11, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav MsTibbs » 2008-07-10 23:51:38

alfapetsmamma skrev:Barnpsykiatern jag träffade igår (angående ena dotterns utredningsresultat) talade om en SUBTYP av autism, och jag tänkte genast på den här diskussionen.

Klipper in lite från nätet (tyvärr wikipedia, men skitsamma, ibland får man..)

McDD står för Multiple-Complex Developmentl Disorder [...].


Haha! Den texten är det jag som översatte från holländska, snickrade ihop fakta från massa olika holländska sidor och la upp på wiki! :D Jag har redan tidigare lagt upp den som artikel här på AS-forum (men wikiartikeln är mera finslipad). Den e lite halvkass, men den är iaf bättre än inget. Hittade ju ingen sida om McDD på svenska, så då var jag ju tvungen att GÖRA en... 8)

Sugis: Complexa e vi allihopa... iaf en liten släng ditåt...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:16:11, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav alfapetsmamma » 2008-07-10 23:54:16

MsTibbs skrev:
alfapetsmamma skrev:Barnpsykiatern jag träffade igår (angående ena dotterns utredningsresultat) talade om en SUBTYP av autism, och jag tänkte genast på den här diskussionen.

Klipper in lite från nätet (tyvärr wikipedia, men skitsamma, ibland får man..)

McDD står för Multiple-Complex Developmentl Disorder [...].


Haha! Den texten är det jag som översatte från holländska, snickrade ihop fakta från massa olika holländska sidor och la upp på wiki! :D Jag har redan tidigare lagt upp den som artikel här på AS-forum (men wikiartikeln är mera finslipad).

Sugis: Complexa e vi allihopa... iaf en liten släng ditåt...


Vad kul! :) Några som läste samma på Allt för föräldrar blev glada, och en som kan holländska ska leta mer info. Väldigt intressant läsning var det iaf. Tack för benäget bistånd då!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:16:11, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Anastasia » 2008-07-11 2:44:42

Följande subtyper kan helt eller delvis stämma in på mig:

¤Udda personlighet – enstöring – styr andra efter egna ideer – egna begränsade ofta bisarra intressen – tvångsmässighet – förstår inte hur andra tänker och känner
- Har aldrig styrt andra efter egna regler, och jag förstår hur andra tänker och känner, men annars kan det stämma.

¤ Asperger syndrom med planeringssvårigheter – passivitet, långsamhet –igångsättningsproblem – saknar start- och stoppknapp, svårigheter att förstå tid, bristande lokalsinne – matematiksvårigheter – svårt att organisera tillvaron och att hålla reda på saker – bristande automatik
- Jag kan förstå tid, är halvbra på matte och kan organisera tillvaron och hålla reda på saker, men de andra punkterna har jag drag av.

¤ Asperger syndrom med OCD - tvångstankar och tvångshandlingar
- Jag har inte OCD som diagnos, men har nog något som är på gränsen till det, periodvis åtminstone.

¤ Asperger syndrom med ätstörning
- Stämmer.


Från Lorna Wings personlighetstyper känner jag igen mig mest i "de passiva", men även i "de avskärmade". Som riktigt liten var jag avskärmad tillsammans med andra än familjen, men det försvann till stor del när jag började skolan, även om jag fortfarande kan avskärma mig när jag är trött.
Senast redigerad av Anastasia 2011-05-04 14:16:11, redigerad totalt 1 gång.
Anastasia
 
Inlägg: 626
Anslöt: 2008-06-21

Inläggav Pontus » 2008-07-11 2:56:21

Det där med McDD lät ju faktiskt lite intressant.
Det mesta stämmer in på mig på punkt ett, men sen dalar likheterna.
På punkt två stämmer alltså en del in och en del inte och på trean stämmer nästan inget.
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 14:16:11, redigerad totalt 1 gång.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Inläggav MsTibbs » 2008-07-11 18:51:58

Jag är nog vanlig hederlig AS+ADHD-typ samt med depresioner och ångest, det är ju dom två delarna jag har mest på ven om jag ha en släng hallisar och annat smått o gott. 8)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:16:11, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Aspkvinna » 2008-07-11 19:23:20

MsTibbs, jag tycker att det var jättebra av dig att skriva om texten subtyperna till svenska! :-)049
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:16:11, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav MsTibbs » 2008-07-11 20:52:54

Aspkvinna skrev:MsTibbs, jag tycker att det var jättebra av dig att skriva om texten subtyperna till svenska! :-)049


Jag tackar, delar äran med Google translator och hoppas mitt finslip av språket/översättningen och sammanfogandet blev någotsånär korrekt! <3
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:16:11, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Kvasir » 2008-07-11 20:54:08

- Vad var det där för en typ som du hälsade på?
- Det var ingen typ, det var en subtyp.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:16:11, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav uniqueNr5 » 2008-07-11 21:20:19

Jag har UFA. Unidentified Flying Asperger.
hrrm nej... Men ser inte någon subtyp som jag skulle passa in i av de som presenteras...
Som vanligt.
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 14:16:11, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Kvasir » 2008-07-11 21:22:34

uniqueNr5 skrev:Jag har UFA. Unidentified Flying Asperger.
hrrm nej... Men ser inte någon subtyp som jag skulle passa in i av de som presenteras...
Som vanligt.


Du kan säkert sortera ut de olika parametrarna som olika dimensioner och göra någon gruppteoretisk beskrivning så man hittar alla subtyper som inte fanns med i listan. Och så definera en algebra för AS-symptom när du ändå håller på. :)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:16:11, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav alfapetsmamma » 2008-07-11 22:00:59

Aspkvinna skrev:MsTibbs, jag tycker att det var jättebra av dig att skriva om texten subtyperna till svenska! :-)049


Fast subtypsgrejen var väl från Lagerheims föredragspdf, och det du översatt det där om McDD? Eller har jag missuppfattat?
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:16:11, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Aspkvinna » 2008-07-11 22:05:22

alfapetsmamma skrev:
Aspkvinna skrev:MsTibbs, jag tycker att det var jättebra av dig att skriva om texten subtyperna till svenska! :-)049


Fast subtypsgrejen var väl från Lagerheims föredragspdf, och det du översatt det där om McDD? Eller har jag missuppfattat?


Du har ju helt rätt det är jag som skrev på fel ställe :oops:
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:16:11, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav alfapetsmamma » 2008-07-11 22:12:20

Aspkvinna skrev:
alfapetsmamma skrev:
Aspkvinna skrev:MsTibbs, jag tycker att det var jättebra av dig att skriva om texten subtyperna till svenska! :-)049


Fast subtypsgrejen var väl från Lagerheims föredragspdf, och det du översatt det där om McDD? Eller har jag missuppfattat?


Du har ju helt rätt det är jag som skrev på fel ställe :oops:


Dåså, då var DET klart! :)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:16:11, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav uniqueNr5 » 2008-07-11 22:16:24

Kvasir skrev:
uniqueNr5 skrev:Jag har UFA. Unidentified Flying Asperger.
hrrm nej... Men ser inte någon subtyp som jag skulle passa in i av de som presenteras...
Som vanligt.


Du kan säkert sortera ut de olika parametrarna som olika dimensioner och göra någon gruppteoretisk beskrivning så man hittar alla subtyper som inte fanns med i listan. Och så definera en algebra för AS-symptom när du ändå håller på. :)

Ja. Det kan jag nog försöka. Dock tvivlar jag på att jag kommer finna någon väldefinerad operation som är sluten under tillräckligt många kriterier för att det ska bli någon grupp av det hela...
Men om jag plockar lite här och där så blir jag väl den skumma aspien jag är...
Men som du säger så tycker jag man skulle splitta upp allt i olika parametrar och avbilda individer på pseudovektorrum istället.
Då "FINNS" vi alla där någonstans...
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 14:16:11, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav MsTibbs » 2008-07-11 22:39:30

alfapetsmamma skrev:
Aspkvinna skrev:MsTibbs, jag tycker att det var jättebra av dig att skriva om texten subtyperna till svenska! :-)049


Fast subtypsgrejen var väl från Lagerheims föredragspdf, och det du översatt det där om McDD? Eller har jag missuppfattat?


Det jag knåpat ihop är artikeln på aspergerforum, samt den svenska texten om McDD på wikipedia, vilket i grunden är samma text, bara att jag jobbat mer med texten efter jag la upp den på wiki. Lagerheim har skrivit sina texter själv.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:16:11, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Proffe Slimp » 2008-08-31 12:30:05

Borde inte de med urusel motorik och som går som små farbröder utgöra en egen grupp? Jag har inga som helst motoriska problem.
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 14:16:11, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav MsTibbs » 2008-08-31 13:43:48

Proffe Slimp skrev:Borde inte de med urusel motorik och som går som små farbröder utgöra en egen grupp? Jag har inga som helst motoriska problem.


Inte jag heller, jag har bättre motorik än snittet i finmotorik, idrott har jag dock aldrig varit höjdare på. Jag kan inte hoppa högt, långt, springa fort eller så, men har bra balans och uthållighet. Kanske delvis pga jag haft en häst/ridskola och gått mycket i fjällen från barnsben och ännu? Motorik är dock ej krav för diagnos, men kan ingå som del av diagnos. Gillbergs definition kräver dålig motorik, det gör inte DSM-IV och ICD-4 (inte heller Szatmari tror jag?).
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:16:11, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Subtyper av Aspergers syndrom?

Inläggav Vailia » 2010-06-25 18:12:01

MsTibbs skrev:Finns det subgrupper av Asperger? Alltså olika subvarianter?

Jag hörde idag en prata om tvångs-aspergare, borderline-aspergare och panik-aspergare; håller ni med om dem exemplen på subgrupper? Vill ni ha fler/andra grupper? Uppenbart är ju inte alla skolboksexempel, 1 av 99 stycken är sådan som "boken säger" pratade boendestödjaren på en gång. Finns det någon bra sida om sådant?


Ja, jag är en panik-aspergare. Eller, jag har förutom Asperger även paniksyndrom och PTSD.
Senast redigerad av Vailia 2011-05-04 14:16:11, redigerad totalt 1 gång.
Vailia
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2010-06-25

Inläggav matterik » 2010-06-25 18:58:44

alfapetsmamma skrev:Barnpsykiatern jag träffade igår (angående ena dotterns utredningsresultat) talade om en SUBTYP av autism, och jag tänkte genast på den här diskussionen.

Klipper in lite från nätet (tyvärr wikipedia, men skitsamma, ibland får man..)

McDD står för Multiple-Complex Developmentl Disorder och beskrevs först av Donald Cohen 1986. McDD räknas i dagsläget som en symtombaserad autismspektrumstörning, en distinkt subtyp under diagnosen PDD-NOS, det som I folkmun kallas atypisk autism. McDD är en arbetsdiagnos som täcker området där autismspektrum, schizofrenispektrum (inkluderat schizoid personlighet), borderline-personlighet, debuterande bipolär sjukdom och franska “psykotisk disharmoni” överlappar varandra.

McDD räknas mer som en utvecklingsrelaterad störning (PDD) än som ett psykotiskt syndrom, då den syns redan under barndomen. De informationssidor som finns är primärt på holländskt språk, då det är I det landet man redan nu ger subtyp-diagnosen; dock räknas McDD att först komma med som en egen diagnos i DSM-V som kommer ut år 2011 i reviderad utgåva. Diagnosen är alltså inte officiell ännu enligt DSM, men används redan idag av primärt barn- och ungdomspsykiatrer för att beteckna vissa typer av psykiatrisk problematik.

McDD gick tidigare under namnet “Multiplex Development Disorder (MDD)”, men begreppet ändrades 1994 till McDD för att undvika den förvirrande sammanblandningen med det långt vanligare förekommande begreppet MDD i betydelsen “Egentlig depression” (Major Depressive disorder).

Symtom vid McDD [redigera]
McDD utgör en egen grupp inom autismspektrum, som kännetecknas av bland annat störd reglering av ångest och känslomässiga tillstånd, nedsatt socialt beteende och känslighet, samt tankestörningar och självskadebeteende. Hos personer med McDD är inte de sociala problemen primära, utan problemen med att reglera tankeverksamhet och känslor. McDD kan ha svårt med “känslan” I sociala relationer; känslor kan uttryckas allt för intensivt och det är vanligt med snabba humörsvängningar och svartvitt tänkande, bland annat i form av hatkärlekförhållande till föräldrar eller annan primärvårdare. Personer med McDD kan reagera hastigt med panik, glädje, ledsamhet eller bli snabbt uttråkade. De har också svårt för att göra skillnad mellan nära bekanta och främlingar och skillnaden I hur man skall bete sig I förhållande till relationen. Ibland kan de uppfattas svara konstigt på frågor, personer med McDD har en stark fantasi och de kan ha svårt att skilja verkligheten från fantasin. Ibland talar de om "hör röster" eller "personer" i huvudet, som kan styra dem utan att de kan motstå det. Termometern som regulerar tankar och känslor fungerar mindre bra.

Personer med McDD tar initiativ till sociala relationer, men förstår inte alltid de sociala spelreglerna, de fungerar därför ofta bäst i en-till-en relationer med vuxna. I mer komplexa och ostrukturerade miljöer blir det fel och personer med McDD kan reagera snabbt med ilska eller ledsenhet. Personer har svårt för nya situationer och tycker om förutsägbarhet och att veta vad som förväntas av dem, de har svårt för situationer där mycket nya personer och händelser kommer på en gång. Vad skall jag göra? När skall jag göra det? Hur länge?

Det finns inget läkemedel som botar McDD som funktionshinder (precis som vid andra autismspektrumstörningar), men det finns exempelvis läkemedel som lugnar och som lindrar kaos och aggression eller psykotiska symtom. En person på autismspektrum vill inte alla gånger nödvändigtvis bli "botad" då diagnosen inte endast ses som ett problem utan den har även positiva sidor och är en del av deras personlighet; för en person med autismspektrumpersonlighet, är det normalt att ha autism. För en person med autism, är det personer som inte har autism, som upplevs bete sig ologiskt och konstigt.

Det finns identifierbara skillnader mellan McDD och PDD-NOS, en av dem är att personer med McDD har svårare att hantera sina känslor och kan därför reagera kraftfullare och svårare än de med PDD-NOS gör. Du med McDD har svårt att känna dig trygg i världen med mycket folk omkring dig och du är ofta mycket rädd. McDD behöver inte ha lika stora problem med sociala kontakter som de med PDD-NOS, men de har ändå svårt att förstå och att förstås av sin omgivning.

McDD har I forskning visat sig vara relaterat med ångeststörningar, störande beteende och psykotiska tankestörningar, medan PDD-NOS var relaterat till problem med och brist på social kontakt.


McDD-symptomen kan räknas in i tre huvudgrupper [redigera]
1. Känsloregulering (Affektiva symtom):

--- Störning i känsloreglering; ångest, grips lätt av panik och spändhet/irritabilitet, svårigheter I känsloregulering. --- Aggressiv med snabba kraftiga humörsvängningar utan synbar orsak. --- Emotionell instabilitet. Dagliga utbrott. Reagerar känslomässigt. --- Ovanliga fobier (situationer eller föremål). --- Panikattacker eller överväldigad primitiv rädsla (dissociation). --- Snabb tankegång. --- Impulsivitet, depression, sömnproblem.


2. Svårigheter I socialt beteende och utveckling (Autistiska symtom).

--- Svårigheter att skaffa och behålla relationer, kan lätt såra andra utan att förstå det. Social apati eller begränsat socialt intresse trots sociala färdigheter. --- Begränsade, repetitive och stereotypa beteenden och specialintressen. --- Svårigheter med att förstå hur andra känner/tänker (Theory of Mind). --- Svårigheter I att uttrycka sig. --- Tolkar saker bokstavligt. --- Hatkärlekförhållanden, i synnerhet mot vuxna och primärt mot föräldrar och/eller primärvårdare. --- Bristande empati och ömsesidighet, men tillräckligt fa kunna manipulera. --- Störningar I samordningen av sinnesintryck, perceptuell överkänslighet. --- Inlärningssvårigheter. --- Beslutsångest/svårigheter att ta beslut. --- Dålig motorik, dåligt “sunt förnuft”. --- Ibland semantisk – pragmatisk språkstörning.


3. Tankestörningar (psykotiska symtom):

--- Svårigheter i att återberätta händelseförlopp och exakt vad som hänt. --- Svårigheter att skilja fantasier från verkliga händelser och bisarra fantasier. Mycket fabulering. --- Osynliga/imaginära vänner och storhetsvansinne, speciella krafter. --- Magiskt tänkande (alltså felaktiga slutsatser angående orsak och verkan: "det var nog för jag inte var snäll som mor och far skilde sig"), tankeinsättning, neologismer, egenpåhittade ord, --- Uppmärksamhetsstörningar/koncentrationssvårigheter. --- Svårt att få omvärlden till en helhet, splittrad, svårt att förstå vad som händer omkring dem. --- Hallucinationer. --- Storhetstankar/omnipotensfantasier och misstänksamhet/paranoia. --- Negativa symptom såsom känslomässig avflatning mm. --- Oorganiserade affekter såsom okontrollerbart skratt och olämpliga ansiktsuttryck. --- Tillfälliga förvirrat beteende, svårigheter att “hålla röd tråd”. --- Risk för psykosgenombrott, fragmentering, farlighet.


Mycket intressant. Ja då har vi förklaringen till folk som feldiagnostiseras som schizofrena om de ligger på det autistiska spektrumet.
Senast redigerad av matterik 2011-05-04 14:16:11, redigerad totalt 1 gång.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in