Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav Winterblues » 2016-02-09 20:45:16

Kul intresse! Det låter faktiskt lite spännande xD En fascination har jag för insekter, men mest till fjärilar/Lepidoptera. Bönsyrsor är en av få insekter som jag skulle ha problem med att hålla. De ger mig kalla kårar haha.
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav Reatavlos » 2016-02-10 2:08:22

Winterblues skrev:Kul intresse! Det låter faktiskt lite spännande xD En fascination har jag för insekter, men mest till fjärilar/Lepidoptera. Bönsyrsor är en av få insekter som jag skulle ha problem med att hålla. De ger mig kalla kårar haha.


Yeah, de skulle definitivt döda oss alla om de var i samma viktklass som vi.
Reatavlos
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2015-08-28
Ort: Malmö

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav Reatavlos » 2016-02-10 2:11:00

Här är min sida på Facebook där jag lägger upp bilder och annat om mina insekter, om någon vill kolla, hehe.

https://www.facebook.com/rapingmantis/
Reatavlos
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2015-08-28
Ort: Malmö

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav Reatavlos » 2016-02-13 17:23:18

Reatavlos
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2015-08-28
Ort: Malmö

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav Mystic S » 2016-02-17 15:08:48

Jag älskar fjärilar och bin.
Mystic S
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2016-02-15

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav Reatavlos » 2016-02-18 1:29:14

Mystic S skrev:Jag älskar fjärilar och bin.


Har du några hemma?
Reatavlos
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2015-08-28
Ort: Malmö

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav Surkatt » 2016-02-18 10:05:04

Om jag hade haft mer tid över skulle jag också fött upp insekter. Men jag är väldigt förtjust i kackerlackor. För mig är de inte bara skadedjur utan, i mitt tycke, väldigt omhändertagande små varelser.

Som alltid med specialintressen finns det ju en risk att snävheten begränsar antalet intresserade. Men är du med i Sveriges entomologiska förening? Min tanke är att det skulle vara möjligt att få stipendium för en lite bredare grupp. Att söka för en resa till en plats att åka till och studera olika insekter istället för en. Men det kanske är svårt?
Surkatt
 
Inlägg: 589
Anslöt: 2013-01-13
Ort: Med utsikt över vattnet och staden

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav Reatavlos » 2016-02-18 12:22:00

Surkatt skrev:Om jag hade haft mer tid över skulle jag också fött upp insekter. Men jag är väldigt förtjust i kackerlackor. För mig är de inte bara skadedjur utan, i mitt tycke, väldigt omhändertagande små varelser.

Som alltid med specialintressen finns det ju en risk att snävheten begränsar antalet intresserade. Men är du med i Sveriges entomologiska förening? Min tanke är att det skulle vara möjligt att få stipendium för en lite bredare grupp. Att söka för en resa till en plats att åka till och studera olika insekter istället för en. Men det kanske är svårt?


Det där är precis min tanke. Men jag hade glömt bort Sveriges Entomologiska Förening. Ska kolla lite där först. Jag blir bara så förvirrad av vilken slags grupp jag ska bilda för att söka ex. stipendium för aktiviteter. Fast du kanske menade att jag inte behöver skapa en ny förening om jag gick med i den ovannämnda. I vilket fall som helst så är det nog en del att kolla upp... Men det skall jag! Tar gärna emot tips och hjälp!
Reatavlos
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2015-08-28
Ort: Malmö

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav Chrilleb » 2016-02-18 12:46:23

När jag tänker efter så är just nyckelpigor lite charmiga :) För mig utgör nyckelpigor att det är sommar, ett starkt tecken, eller...att det går mot en varmare årstid.
Chrilleb
 
Inlägg: 6396
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav Reatavlos » 2016-02-18 14:05:18

Chrilleb skrev:När jag tänker efter så är just nyckelpigor lite charmiga :) För mig utgör nyckelpigor att det är sommar, ett starkt tecken, eller...att det går mot en varmare årstid.


Det första jag tänker på när det är nyckelpigor är att på Sicilien brukar dem flyga upp och dö på vulkanen Etna. Har inte förstått om de gör det för att de känner att det är dags och vill dö där eller om de flyger upp dit och helt enkelt dör av kanske svavelgas eller annat, men faktum är att det ligger hur många som helst och skräpar där bland lavagruset.
Reatavlos
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2015-08-28
Ort: Malmö

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav Surkatt » 2016-02-19 16:29:45

Reatavlos skrev:
Surkatt skrev:Om jag hade haft mer tid över skulle jag också fött upp insekter. Men jag är väldigt förtjust i kackerlackor. För mig är de inte bara skadedjur utan, i mitt tycke, väldigt omhändertagande små varelser.

Som alltid med specialintressen finns det ju en risk att snävheten begränsar antalet intresserade. Men är du med i Sveriges entomologiska förening? Min tanke är att det skulle vara möjligt att få stipendium för en lite bredare grupp. Att söka för en resa till en plats att åka till och studera olika insekter istället för en. Men det kanske är svårt?


Det där är precis min tanke. Men jag hade glömt bort Sveriges Entomologiska Förening. Ska kolla lite där först. Jag blir bara så förvirrad av vilken slags grupp jag ska bilda för att söka ex. stipendium för aktiviteter. Fast du kanske menade att jag inte behöver skapa en ny förening om jag gick med i den ovannämnda. I vilket fall som helst så är det nog en del att kolla upp... Men det skall jag! Tar gärna emot tips och hjälp!


Jag har inte någon erfarenhet själv av att söka stipendium, men genom entomologiska föreningen kanske du kan komma i kontakt med folk som har koll. Det finns ju lokala föreningar också.

Jag kom på en annan sak. Du kan höra med biologiska institutionen på Lunds universitet om de har något spännande projekt på gång. Många gånger kan doktorander och forskare behöva hjälp med artinventering och sådant.

http://www.biologi.lu.se/
Surkatt
 
Inlägg: 589
Anslöt: 2013-01-13
Ort: Med utsikt över vattnet och staden

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav EnPojke » 2016-02-19 17:23:49

Tycker insekter är facinerande men har det inte som intresse mer än att jag fotade macro för många år sedan.
Hade tänkt skriva att jag gillar Hoppspindlar men det heter väl spindeldjur istället för insekt.
Skriver ändå hoppas det inte gör något.

Jag gillar dem för att deras beteende är så unikt.

Verkar för mig lekfulla och deras färdigheter är väldigt häftiga sen jag såg en Hoppspindel hoppa från en buske och ta en fjäril i luften för att sen hissa upp sig med sin "bungy" linan som dom sätter fast innan hoppet. Sträcker man fram ett finger eller en hand så brukar dom lekfullt hoppa upp på den ibland och titta på en med deras förhållandevis stora ögon. Ibland även med huvut på sne som en vovve haha :D

Bild nedan, ej min dock.

Bild


Bild
EnPojke
 
Inlägg: 61
Anslöt: 2016-01-25

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav Winterblues » 2016-03-02 1:52:09

Reatavlos skrev:
Winterblues skrev:Kul intresse! Det låter faktiskt lite spännande xD En fascination har jag för insekter, men mest till fjärilar/Lepidoptera. Bönsyrsor är en av få insekter som jag skulle ha problem med att hålla. De ger mig kalla kårar haha.


Yeah, de skulle definitivt döda oss alla om de var i samma viktklass som vi.


Starship Trooper typ! Insekterna kommer innan ryssen :P

Bild
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav Reatavlos » 2016-03-02 2:29:56

Winterblues skrev:
Reatavlos skrev:
Winterblues skrev:Kul intresse! Det låter faktiskt lite spännande xD En fascination har jag för insekter, men mest till fjärilar/Lepidoptera. Bönsyrsor är en av få insekter som jag skulle ha problem med att hålla. De ger mig kalla kårar haha.


Yeah, de skulle definitivt döda oss alla om de var i samma viktklass som vi.


Starship Trooper typ! Insekterna kommer innan ryssen :P

Bild


Haha, den filmen måste jag se en nära förestående framtid.
Reatavlos
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2015-08-28
Ort: Malmö

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav Winterblues » 2016-03-02 12:32:43

Ja den är lite kult-förklarad. Den är både bra och b :D
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav mikael » 2016-03-02 13:38:57

Jag är också insektsfantast samt när öppnas den första insektsätare restaurangen i Sverige? En tidsfråga!
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav mikael » 2016-03-02 13:40:33

Reatavlos skrev:Hej, alla :-)Happy . Jag har länge velat skriva här och nu har jag en anledning.

Jag är storligen intresserad av insekter och håller på att starta en uppfödning där jag bor i Malmö. Jag har en stor fäbless för just bönsyrsor (Praying Mantis) och fokus ligger på just dem.

Jag planerar att åka på expeditioner i t. ex. Malaysia för att samla in intressanta arter av bönsyrsor som jag personligen inte hittat på sidor som säljer insekter. En nära förestående framtid skall jag alltså ha lyckats föda upp flera av dem.

Just nu sköter jag om mina nyligen födda Ameles spallanzania vars moder jag själv hittade på Sicilien och så väntar jag på att två ooths av Mantis religiosa skall kläckas. Sistnämnda art fångade jag också på Sicilien och lät dem para sig i Sverige.

Jag undrar sonika hur många här har liknande intresse för att kanske hitta andra insektsnördar som vill diskutera eller följa med på expeditioner världen över eller kanske skapa en förening/studiecirkel i Malmö/Lund eller intilliggande orter.

Vi kan bilda en insektsklubb men finns redan en entomolog förening i Sverige.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav Bonddrengen » 2016-03-02 15:54:01

Det Aspergska Entomologsällskapet!
Bonddrengen
 
Inlägg: 272
Anslöt: 2015-09-12
Ort: E = mc^2

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav vofff » 2016-03-24 17:38:53

Jag undrar om ni älskar insekter så mycket? Tycker ni om att äta dom också?
För det börja blomstra i många länder (främst Asien) där de äter insekter antingen som snacks, middag eller som godis.
Det är inget fel, och det är dessutom säkert mer protein än kött?
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav Reatavlos » 2016-03-26 23:43:25

Alltså jag har inga planer på att äta insekter. Tycker det är förskräckligt motbjudande. Men såklart inser jag vikten av att överväga det. Vet fan inte hur jag skall kunna äta dem någonsin...

vofff skrev:Jag undrar om ni älskar insekter så mycket? Tycker ni om att äta dom också?
För det börja blomstra i många länder (främst Asien) där de äter insekter antingen som snacks, middag eller som godis.
Det är inget fel, och det är dessutom säkert mer protein än kött?


Det är antagligen inte mer protein i insekter än i kött. Vet ju inte proteinhalten för alla insekter, men syrsor har ungefär 13 gram protein per 100 gram medan rött kött har väl i regel mer än 20. Tonfisk har ju från kanske 18 till 26 gram protein per 100 gram. Sedan kostar det ju så otroligt mycket mer att föda upp kor och andra sådana djur, så syrsor skulle ju vara en jättebra lösning.
Reatavlos
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2015-08-28
Ort: Malmö

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav kiddie » 2016-03-27 1:01:57

kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav Surkatt » 2016-04-28 16:55:24

https://www.adlibris.com/se/bok/galen-i-insekter-9789188123152

Är det någon som läst den eller föregångaren "Galen i humlor"?
Surkatt
 
Inlägg: 589
Anslöt: 2013-01-13
Ort: Med utsikt över vattnet och staden

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav Adira » 2016-04-28 17:08:48

Kul att höra dina planer. Hoppas det blir lyckat och inspirerande för dig. Verkligen bra att någon vågar ge sig ut i världen och satsa på sitt intresse. Kan inte jättemycket om ämnet, men blev retad i skolan för att jag "försvarade" insekter medan andra verkade tycka det var ett rent nöje att trampa ihjäl dem.
Adira
 
Inlägg: 435
Anslöt: 2015-10-04
Ort: Thuril Confederation

Vem älskar insekter och vill ha dem i sitt liv?

Inläggav Surkatt » 2016-04-28 17:10:55

Adira skrev:Kul att höra dina planer. Hoppas det blir lyckat och inspirerande för dig. Verkligen bra att någon vågar ge sig ut i världen och satsa på sitt intresse. Kan inte jättemycket om ämnet, men blev retad i skolan för att jag "försvarade" insekter medan andra verkade tycka det var ett rent nöje att trampa ihjäl dem.


Det där har hänt mig också, men framförallt med trädgårdssnäckor. Alla verkar hata dem :roll:
Surkatt
 
Inlägg: 589
Anslöt: 2013-01-13
Ort: Med utsikt över vattnet och staden

Återgå till Intressanta intressen



Logga in