VILL du jobba?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

VILL du jobba?

Inläggav Flatline » 2016-02-03 22:04:25

Huggorm skrev:
Flatline skrev:Jag har 2 hektar prima åkermark som jag kan upplåta till rov-odlare.
Erbjuder sovplats på ladugårdsloftet och första utsäde mot 40% av de färdiga rovorna ;)
Dom kan väl odla potatis eller kål eller något annat användbart istället? Det finns en gräns för hur mycket rovor man behöver :roll:


Sant de får odla potatis och andra grödor till mig och rovor till sig själva.
Statare får äta rovor!
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

VILL du jobba?

Inläggav kiddie » 2016-02-03 23:36:16

Rovor har blivit jättedyrt att köpa i affär. Därför kan man nog göra sig en hacka på att sälja dem.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

VILL du jobba?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-02-07 10:14:41

nallen skrev:
KrigarSjäl skrev:Det finns liksom ingen såg eller fabrik som bara står och väntar på min arbetskraft [...]

Det är ditt problem, inte mitt.

KrigarSjäl skrev:[...] Arbetsförmedlingen förmedlar inte arbeten utan gör helt andra saker.

Det däremot är helt befängt. Arbetsförmedlingens uppgift borde vara para ihop lediga tjänster med lämpliga kandidater, precis som vilken annan rekryterings byrå som helst, annars har den inget existensberättigande.

1. Man kan inte uttala sig om man inte vet hur landet ligger.

2. Arbetsförmedlingen har för länge sen tappat sitt ursprungliga syfte.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

VILL du jobba?

Inläggav alixha » 2016-02-07 12:29:07

nallen skrev:Det däremot är helt befängt. Arbetsförmedlingens uppgift borde vara para ihop lediga tjänster med lämpliga kandidater, precis som vilken annan rekryterings byrå som helst, annars har den inget existensberättigande


Sist jag läste om vad som händer med Arbetsförmedlingen så ...

Fick dom cirka 72 miljarder i budget.
40 miljarder skulle gå till arbetsförmedling.
I snitt förmedlar en arbetsförmedlare 10 jobb på 1 år, privata aktörer förväntas nå samma siffra på 1-2 månader.

Det pågick också en utredning av Arbetsförmedlingen för att se vad som kunde förbättras men den lade nuvarande regering ner när dom tillträdde. Varför fixa något som inte är trasigt, tyckte dom.

Arbetsförmedlingen gör massa andra saker än att förmedla jobb i Sverige, dom hjälper till exempel Albanien, Kambodja och Vitryssland att få en mer fungerande arbetsmarknad.
Studievägledning för unga, tydligen var SYO-konsulenterna inte bra nog.
Psykologstöd.
... och annat smått och gott.


Personligen tycker jag att dom kan byta namn till något annat om dom ska göra massa annat.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

VILL du jobba?

Inläggav vofff » 2016-02-28 16:52:40

Arbetsförnedring kanske?
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

VILL du jobba?

Inläggav animal » 2016-02-28 21:52:30

Jobba äger. :-)005 Skulle förmodligen suttit inlåst på Kumla eller rättspsyk halva mitt vuxna liv ifall det inte var för arbetet. För varje dag jag *inte* jobbar växer kaoset en smula... Men upp till typ 3-4 dagar i sträck funkar det att vara ledigt.
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

VILL du jobba?

Inläggav wiling » 2016-02-29 21:23:05

Jobba bör man, annars dör man... ändå dör man... :)

jo jag vill jobba, inte leva på alla andra på bidrag. tycker att man skall jobba om man har möjligheten till det.
wiling
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2016-02-29

VILL du jobba?

Inläggav Fireblade » 2016-03-03 15:36:06

Av att läsa denna tråd får jag en bild av att det är vanligt att folk med as har svårt med arbetslivet - jag undrar vilka är de vanligaste orsakerna? Vad är det som gör att ni inte kan jobba?

Har själv as men har 2 högskoleutbildningar och arbete som kräver både social som teknisk kompetens. Jag kan dock inte jobba under hård stress och spenderar vardagskvällarna med att bara vila för att orka nästa dag. Att jag har extra långa semestrar bidrar till att ladda batterierna och orka mer.
Fireblade
 
Inlägg: 23
Anslöt: 2013-01-13

VILL du jobba?

Inläggav Julianus » 2016-03-03 15:39:58

Ja, det vill jag om man kan anpassa sig efter mina behov.
Om inte, då vill jag inte jobba alls.
Julianus
 
Inlägg: 9367
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

VILL du jobba?

Inläggav EnPojke » 2016-03-03 16:37:34

Jobba lagom funkar nog bäst för mig. Blir lite kontrast mot att vara hemma och jag har utvecklats en hel del av det.

50% jobb max utan Monster, 75% max med Monster :lol:

Vet inte vad det är i den men får den extra energin som behövs.
Provade sluta ett par gånger men då återgår jag till den låga energinivån jag hade innan.
Har alltid haft låga energinivåer även om jag äter bra mat osv.

Det är inte koffeinet som man kanske skulle tro. Kan dricka en halv kanna kaffe utan att känna nått.
Är jue Ginseng och andra saker i den och massa B vitaminer i Monster, kanske det som ger energin. Vet inte säkert faktiskt mer än vad jag upplever.

Vet att det är onyttigt med massa socker och annat men det funkar för mig.

Känner mig faktiskt mindre stressad, lugnare och mer fokuserad 30min efter drucken Monster.
Mer Monster åt folket !

Bild
EnPojke
 
Inlägg: 61
Anslöt: 2016-01-25

VILL du jobba?

Inläggav Huggorm » 2016-03-03 20:52:07

Det kanske är just sockrat det handlar om? Prova att dricka coca cola en dag istället och se om det blir samma.

Själv känner jag stor förbättring av ork och arbetsmoral om jag ätit rejäl lunch, det skall vara något matigt med fett och protein.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

VILL du jobba?

Inläggav EnPojke » 2016-03-04 20:04:35

Huggorm skrev:Det kanske är just sockrat det handlar om? Prova att dricka coca cola en dag istället och se om det blir samma.

Själv känner jag stor förbättring av ork och arbetsmoral om jag ätit rejäl lunch, det skall vara något matigt med fett och protein.


Inte sockret, har provat många olika energidrycker och vanliga drycker med vitaminer i men inget klår Monster hittils. Rätt mycket B vitaminer i Monster kanske det som gör det. 500% av RDI i ett svep. Men ingen farligt att överdosera B vitamin i denna mängd vad jag läst. Har inte märkt nått negativa effekter men man ska helst inte dricka några timmar innan sömn typ.

Blev lite off topic sorry. Men Aspergare är väl bra på det :mrgreen:

Riboflavin (Vit B2) 3.5mg (250% av RDI)
Niacin (Vit B3) 543mg (266% av RDI)
Vitamin B6 4.0mg (286% av RDI)
Vitamin B12 13µg (500% av RDI)

Innehåller även L-carnitine + taurine + ginseng och Guarana Seed Extract.
EnPojke
 
Inlägg: 61
Anslöt: 2016-01-25

VILL du jobba?

Inläggav Flinta » 2016-03-04 20:37:16

Ser skylten på arbetsförmedlingen framför mig! "Stor, tuff och vräkig" reklam för energidryck :wink:
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

VILL du jobba?

Inläggav Huggorm » 2016-03-04 21:14:27

EnPojke skrev:
Huggorm skrev:Det kanske är just sockrat det handlar om? Prova att dricka coca cola en dag istället och se om det blir samma.

Själv känner jag stor förbättring av ork och arbetsmoral om jag ätit rejäl lunch, det skall vara något matigt med fett och protein.


Inte sockret, har provat många olika energidrycker och vanliga drycker med vitaminer i men inget klår Monster hittils. Rätt mycket B vitaminer i Monster kanske det som gör det. 500% av RDI i ett svep. Men ingen farligt att överdosera B vitamin i denna mängd vad jag läst. Har inte märkt nått negativa effekter men man ska helst inte dricka några timmar innan sömn typ.

Blev lite off topic sorry. Men Aspergare är väl bra på det :mrgreen:

Riboflavin (Vit B2) 3.5mg (250% av RDI)
Niacin (Vit B3) 543mg (266% av RDI)
Vitamin B6 4.0mg (286% av RDI)
Vitamin B12 13µg (500% av RDI)

Innehåller även L-carnitine + taurine + ginseng och Guarana Seed Extract.

Är det per 100ml det där eller per burk? Det var extremt mycket B-vitamin, energidrycken jag brukar dricka innehåller mycket mindre. Men jag undrar om du inte fått en trea för mycket i niacinet?

Niacin 7,9mg (50% av RDI)
Vitamin B6 2,0mg (143% av RDI)
Vitamin B12 2,0µg (80% av RDI)
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

VILL du jobba?

Inläggav nitisk » 2016-03-05 0:22:35

Jag VILL verkligen arbeta. Men på mina "asperger-vilkor", vilket verkar vara svårt i realiteten.. I dagens samhälle bedöms man ofta på en arbetsplats efter hur väl man interagrerar med kollegor, t ex i fikarum, lunchraster osv. Jag vill arbeta ur den aspekten att jag känner att jag har mycket "att ge". Jag är en riktig arbetsmyra och älskar t ex monotona arbetsuppgifter. Avskyr däremot fikarum och allt vad det innebär.. Detta har skapat mycket problem hos arbetsgivare, som ifrågasatt mig extremt mycket trots att jag skött arbetsuppgifter.
nitisk
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2016-02-03
Ort: Stockholm

VILL du jobba?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-03-05 0:30:36

Igenkänning på det...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

VILL du jobba?

Inläggav EnPojke » 2016-03-05 12:25:20

Huggorm skrev:
EnPojke skrev:
Huggorm skrev:Det kanske är just sockrat det handlar om? Prova att dricka coca cola en dag istället och se om det blir samma.

Själv känner jag stor förbättring av ork och arbetsmoral om jag ätit rejäl lunch, det skall vara något matigt med fett och protein.


Inte sockret, har provat många olika energidrycker och vanliga drycker med vitaminer i men inget klår Monster hittils. Rätt mycket B vitaminer i Monster kanske det som gör det. 500% av RDI i ett svep. Men ingen farligt att överdosera B vitamin i denna mängd vad jag läst. Har inte märkt nått negativa effekter men man ska helst inte dricka några timmar innan sömn typ.

Blev lite off topic sorry. Men Aspergare är väl bra på det :mrgreen:

Riboflavin (Vit B2) 3.5mg (250% av RDI)
Niacin (Vit B3) 543mg (266% av RDI)
Vitamin B6 4.0mg (286% av RDI)
Vitamin B12 13µg (500% av RDI)

Innehåller även L-carnitine + taurine + ginseng och Guarana Seed Extract.

Är det per 100ml det där eller per burk? Det var extremt mycket B-vitamin, energidrycken jag brukar dricka innehåller mycket mindre. Men jag undrar om du inte fått en trea för mycket i niacinet?

Niacin 7,9mg (50% av RDI)
Vitamin B6 2,0mg (143% av RDI)
Vitamin B12 2,0µg (80% av RDI)


Skrev fel, ska vara 43mg niacin. Värdena är totalt i en 500ml burk.

nitisk skrev:Jag VILL verkligen arbeta. Men på mina "asperger-vilkor", vilket verkar vara svårt i realiteten.. I dagens samhälle bedöms man ofta på en arbetsplats efter hur väl man interagrerar med kollegor, t ex i fikarum, lunchraster osv. Jag vill arbeta ur den aspekten att jag känner att jag har mycket "att ge". Jag är en riktig arbetsmyra och älskar t ex monotona arbetsuppgifter. Avskyr däremot fikarum och allt vad det innebär.. Detta har skapat mycket problem hos arbetsgivare, som ifrågasatt mig extremt mycket trots att jag skött arbetsuppgifter.


Känner också igen mig.
Själv har jag fått ett anpassat schema så kan luncha på egen hand men inte alla arbetsplatser det funkar på kan jag tänka mig. Min anställning är med lönebidrag så jag kan få dom anpassningar jag behöver som t.ex. ett fast schema.
EnPojke
 
Inlägg: 61
Anslöt: 2016-01-25

VILL du jobba?

Inläggav adddd » 2016-03-18 10:51:47

Jag tror ingen vill jobba såvida man inte jobbar med något man älskar, vilket långt ifrån majoriteten gör. Det som gör att man vill jobba är dels pengar samt att man behöver något att göra så att man inte spenderar för mycket tid att tänka för mycket kring existentiella frågor och liknande skit.
adddd
 
Inlägg: 1699
Anslöt: 2012-12-20

VILL du jobba?

Inläggav malplacee » 2016-03-18 11:44:14

adddd skrev:Jag tror ingen vill jobba såvida man inte jobbar med något man älskar, vilket långt ifrån majoriteten gör. Det som gör att man vill jobba är dels pengar samt att man behöver något att göra så att man inte spenderar för mycket tid att tänka för mycket kring existentiella frågor och liknande skit.


Jo, det ligger något i det. Man behöver jobba i dagens samhälle för att få en inkomst som kan ge ett drägligt liv, men man behöver också jobba för att inte bli utanför, eftersom normen är att arbeta och majoriteten därmed gör det, på ett eller annat sätt. Jag har ett ganska rikt socialt liv, men det blir ändå jobbigt att ha så mycket mer fritid än vad alla andra har, just för att man då blir lämnad till att "tänka för mycket på existentiella frågor och liknande skit."

Intressant att titta på vad det kan finnas för olika drivkrafter till arbete förutom pengar, dock. Om allt arbete var obetalt, skulle folk då endast utföra "roliga" arbeten? Eller skulle de utföra de nödvändiga också? För att få folk att utföra de nödvändiga arbetena, skulle man vara tvungen att ge andra typer av belöningar och mycket bättre arbetsvillkor än de som råder idag. Sedan skulle det försvinna många jobb som varken är "roliga" eller nödvändiga, och det vore bara bra....
malplacee
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2008-10-21

VILL du jobba?

Inläggav rapchic » 2016-03-18 11:55:25

(har inte läst allt)
Ja jag vill jobba, däremot inte med vad som helst. Därför startade jag företag.

Skulle jag vinna på lotto skulle jag nog ändå vilja jobba, däremot skulle jag anställa en hel del som får ta hand om det jobbiga (tex bokföring).
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

VILL du jobba?

Inläggav adddd » 2016-03-18 18:56:42

malplacee skrev:
adddd skrev:Jag tror ingen vill jobba såvida man inte jobbar med något man älskar, vilket långt ifrån majoriteten gör. Det som gör att man vill jobba är dels pengar samt att man behöver något att göra så att man inte spenderar för mycket tid att tänka för mycket kring existentiella frågor och liknande skit.


Jo, det ligger något i det. Man behöver jobba i dagens samhälle för att få en inkomst som kan ge ett drägligt liv, men man behöver också jobba för att inte bli utanför, eftersom normen är att arbeta och majoriteten därmed gör det, på ett eller annat sätt. Jag har ett ganska rikt socialt liv, men det blir ändå jobbigt att ha så mycket mer fritid än vad alla andra har, just för att man då blir lämnad till att "tänka för mycket på existentiella frågor och liknande skit."

Intressant att titta på vad det kan finnas för olika drivkrafter till arbete förutom pengar, dock. Om allt arbete var obetalt, skulle folk då endast utföra "roliga" arbeten? Eller skulle de utföra de nödvändiga också? För att få folk att utföra de nödvändiga arbetena, skulle man vara tvungen att ge andra typer av belöningar och mycket bättre arbetsvillkor än de som råder idag. Sedan skulle det försvinna många jobb som varken är "roliga" eller nödvändiga, och det vore bara bra....

Jo det ligger nog mycket i den sociala biten också. Man behöver vara i ett socialt sammanhang för att inte bli lämnad till sina egna tankar för mycket.

Jag tror det är väldigt olika vad folk uppfattar som roligt, så det skulle nog finnas folk till det mesta.
adddd
 
Inlägg: 1699
Anslöt: 2012-12-20

VILL du jobba?

Inläggav River » 2016-03-19 1:38:56

Som best å være i arbeid/noe å legge seg for/stå opp til jo.

Ja, synes tiden kan bli lang og vanskelig.

Mens langt opp i fremskreden alder/tæringssyke, så stiller det seg jo annerledes.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

VILL du jobba?

Inläggav Fleure123 » 2017-01-18 3:44:09

adddd skrev:
malplacee skrev:
adddd skrev:Jag tror ingen vill jobba såvida man inte jobbar med något man älskar, vilket långt ifrån majoriteten gör. Det som gör att man vill jobba är dels pengar samt att man behöver något att göra så att man inte spenderar för mycket tid att tänka för mycket kring existentiella frågor och liknande skit.


Jo, det ligger något i det. Man behöver jobba i dagens samhälle för att få en inkomst som kan ge ett drägligt liv, men man behöver också jobba för att inte bli utanför, eftersom normen är att arbeta och majoriteten därmed gör det, på ett eller annat sätt. Jag har ett ganska rikt socialt liv, men det blir ändå jobbigt att ha så mycket mer fritid än vad alla andra har, just för att man då blir lämnad till att "tänka för mycket på existentiella frågor och liknande skit."

Intressant att titta på vad det kan finnas för olika drivkrafter till arbete förutom pengar, dock. Om allt arbete var obetalt, skulle folk då endast utföra "roliga" arbeten? Eller skulle de utföra de nödvändiga också? För att få folk att utföra de nödvändiga arbetena, skulle man vara tvungen att ge andra typer av belöningar och mycket bättre arbetsvillkor än de som råder idag. Sedan skulle det försvinna många jobb som varken är "roliga" eller nödvändiga, och det vore bara bra....

Jo det ligger nog mycket i den sociala biten också. Man behöver vara i ett socialt sammanhang för att inte bli lämnad till sina egna tankar för mycket.

Jag tror det är väldigt olika vad folk uppfattar som roligt, så det skulle nog finnas folk till det mesta.


Bra tankar. Nu när detta med medborgarlön då och då diskuterats.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

VILL du jobba?

Inläggav Zirre » 2017-01-18 10:15:03

Med rätt förutsättningar ja.
Utan de förutsättningarna nej.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in