Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav kiddie » 2016-02-08 1:34:21

Toblerone skrev:Det finns Attentin som inte är depot. Båda är dexamfetamin, men det finns en liten skillnad, tror jag. Men det kan vara värd att prova Attentin. Jag tålde det bättre än Elvanse.


Dexamfetamin är inte för mig. Har testat.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Zima33 » 2016-02-09 21:28:03

Toblerone skrev:
Zima33 skrev:
Min kropp gillar inte heller depottabletter/kapslar. Nu har jag Elvanse som finns enbart i depot men men.


Det finns Attentin som inte är depot. Båda är dexamfetamin, men det finns en liten skillnad, tror jag. Men det kan vara värd att prova Attentin. Jag tålde det bättre än Elvanse.

Elvanse är lisdexamfetamin och Attentin är dexamfetamin. Hur länge verkar Attentin? Elvanse ska ju sitta i i 14 timmar men jag brukar somna på förmiddagen trots att jag tagit den vid halv sju. Iofs har jag bara 30 mg.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2016-02-09 22:00:52

Zima33 skrev:
Toblerone skrev:
Zima33 skrev:
Min kropp gillar inte heller depottabletter/kapslar. Nu har jag Elvanse som finns enbart i depot men men.


Det finns Attentin som inte är depot. Båda är dexamfetamin, men det finns en liten skillnad, tror jag. Men det kan vara värd att prova Attentin. Jag tålde det bättre än Elvanse.

Elvanse är lisdexamfetamin och Attentin är dexamfetamin. Hur länge verkar Attentin? Elvanse ska ju sitta i i 14 timmar men jag brukar somna på förmiddagen trots att jag tagit den vid halv sju. Iofs har jag bara 30 mg.


Lisdexamfetamin omvandlas till dexamfetamin i kroppen så i slutändan blir det samma verksamma ämne. :)
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Toblerone » 2016-02-09 22:39:17

Zima33 skrev:
Toblerone skrev:
Zima33 skrev:
Min kropp gillar inte heller depottabletter/kapslar. Nu har jag Elvanse som finns enbart i depot men men.


Det finns Attentin som inte är depot. Båda är dexamfetamin, men det finns en liten skillnad, tror jag. Men det kan vara värd att prova Attentin. Jag tålde det bättre än Elvanse.

Elvanse är lisdexamfetamin och Attentin är dexamfetamin. Hur länge verkar Attentin? Elvanse ska ju sitta i i 14 timmar men jag brukar somna på förmiddagen trots att jag tagit den vid halv sju. Iofs har jag bara 30 mg.


Det sitter inte i så länge. Ungefär 5 timmar för mig, lika länge som Metamina. Men det är ju väldigt olika. Jag har bara 7,5 mg på morgonen och 7,5 till lunch. Provade först med två tabletter a 5 mg, men det visade sig vara för mycket. Med Metamina hade jag 5 mg x 2. Så Attentin verkar - för mig - vara mer effektiv.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2016-02-10 13:18:27

Var på läkemedelsuppföljning igår ska tydligen sätta ut Elvanse och sätta in Attentin istället, men inga konstigheter för mig i och med att jag har haft Metamina tidigare.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Zima33 » 2016-02-13 20:17:34

slackern skrev:
Zima33 skrev:
Toblerone skrev:
Det finns Attentin som inte är depot. Båda är dexamfetamin, men det finns en liten skillnad, tror jag. Men det kan vara värd att prova Attentin. Jag tålde det bättre än Elvanse.

Elvanse är lisdexamfetamin och Attentin är dexamfetamin. Hur länge verkar Attentin? Elvanse ska ju sitta i i 14 timmar men jag brukar somna på förmiddagen trots att jag tagit den vid halv sju. Iofs har jag bara 30 mg.


Lisdexamfetamin omvandlas till dexamfetamin i kroppen så i slutändan blir det samma verksamma ämne. :)

Ok. Nu när du skriver det så minns jag att jag läst det nånstans.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2016-02-17 12:56:23

Har kört med Attentin sedan förra torsdagen så snart en vecka, tycker att den fungerar klart bättre än vad Elvance gjorde, men som sagt inga konstigheter i och med att jag hade Metamina förut.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2016-02-17 12:58:32

Zima33 skrev:
slackern skrev:
Zima33 skrev:Elvanse är lisdexamfetamin och Attentin är dexamfetamin. Hur länge verkar Attentin? Elvanse ska ju sitta i i 14 timmar men jag brukar somna på förmiddagen trots att jag tagit den vid halv sju. Iofs har jag bara 30 mg.


Lisdexamfetamin omvandlas till dexamfetamin i kroppen så i slutändan blir det samma verksamma ämne. :)

Ok. Nu när du skriver det så minns jag att jag läst det nånstans.


Jag har börjat med Attendin och för mig sitter din i cirka 3 timmar eller jag märker att den börjar gå ur systemet efter 3 timmar men den ska väl hålla i cirka 4 timmar men antar att det är individuellt. Men jag måste nog erkänna att för mig passar Attentin bättre en Elvance.

Sorry var inte meningen att låta dryg eller som en Messerschmitt.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Defekt Mupp » 2016-02-17 18:34:02

slackern skrev:
Jag har börjat med Attendin och för mig sitter din i cirka 3 timmar eller jag märker att den börjar gå ur systemet efter 3 timmar men den ska väl hålla i cirka 4 timmar men antar att det är individuellt. Men jag måste nog erkänna att för mig passar Attentin bättre en Elvance.

Sorry var inte meningen att låta dryg eller som en Messerschmitt.


Det ska tydligen finnas en stor skillnad för hur snabbt amfetamin bryts ner som beror på hur pass surt ens blod är. Om jag minns rätt så gick det påtagligt fortare ju surare blod man hade men jag kan ha fel.
Defekt Mupp
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2010-01-31

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2016-02-17 18:40:42

Defekt Mupp skrev:
slackern skrev:
Jag har börjat med Attendin och för mig sitter din i cirka 3 timmar eller jag märker att den börjar gå ur systemet efter 3 timmar men den ska väl hålla i cirka 4 timmar men antar att det är individuellt. Men jag måste nog erkänna att för mig passar Attentin bättre en Elvance.

Sorry var inte meningen att låta dryg eller som en Messerschmitt.


Det ska tydligen finnas en stor skillnad för hur snabbt amfetamin bryts ner som beror på hur pass surt ens blod är. Om jag minns rätt så gick det påtagligt fortare ju surare blod man hade men jag kan ha fel.


Du har säkert rätt eller C-vitamin gör att det tydligare går ur systemet fortare.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Zima33 » 2016-02-27 20:07:46

slackern skrev:
Defekt Mupp skrev:
slackern skrev:
Jag har börjat med Attendin och för mig sitter din i cirka 3 timmar eller jag märker att den börjar gå ur systemet efter 3 timmar men den ska väl hålla i cirka 4 timmar men antar att det är individuellt. Men jag måste nog erkänna att för mig passar Attentin bättre en Elvance.

Sorry var inte meningen att låta dryg eller som en Messerschmitt.


Det ska tydligen finnas en stor skillnad för hur snabbt amfetamin bryts ner som beror på hur pass surt ens blod är. Om jag minns rätt så gick det påtagligt fortare ju surare blod man hade men jag kan ha fel.


Du har säkert rätt eller C-vitamin gör att det tydligare går ur systemet fortare.

Jag har förstått det så att C-vitamin höjer koncentrationen av dexamfetamin.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2016-02-27 20:19:03

Zima33 skrev:
slackern skrev:
Defekt Mupp skrev:
Det ska tydligen finnas en stor skillnad för hur snabbt amfetamin bryts ner som beror på hur pass surt ens blod är. Om jag minns rätt så gick det påtagligt fortare ju surare blod man hade men jag kan ha fel.


Du har säkert rätt eller C-vitamin gör att det tydligare går ur systemet fortare.

Jag har förstått det så att C-vitamin höjer koncentrationen av dexamfetamin.


OK tack vad betyder egentligen det?
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Strutsen » 2016-02-28 19:53:23

Hej hej, diagnos i januari och fick ritalin, funkade kanon i 2 veckor sen kom ångest, depression, spänningshuvudvärk osv som ett brev på posten, trots dosjustering. Känner vissa dagar att jag inte orkar annat att resa mig för att gå till toaletten.

Har nu 30+20mg, väger 100kg och har bra metabolism. Jag har ingen direkt lust att fortsätta med ritalin med tanke på vilka kraftiga biverkningar jag får hela tiden.

Vad ska jag säga till läkaren? Vad för preparat ska jag "kräva" att få byta till?

Mvh
Strutsen
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2016-02-28

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Defekt Mupp » 2016-02-29 12:06:47

Zima33 skrev:
slackern skrev:
Defekt Mupp skrev:
Det ska tydligen finnas en stor skillnad för hur snabbt amfetamin bryts ner som beror på hur pass surt ens blod är. Om jag minns rätt så gick det påtagligt fortare ju surare blod man hade men jag kan ha fel.


Du har säkert rätt eller C-vitamin gör att det tydligare går ur systemet fortare.

Jag har förstått det så att C-vitamin höjer koncentrationen av dexamfetamin.


Jag gjorde mig omaket att googla och klicka i en hel minut. :D
http://www.dexion.org/wp-content/upload ... alyser.pdf

Screeninganalys av centralstimulerande aminer bygger på detektion av amfetamin.
Amfetamin utsöndras olika snabbt beroende på urinens pH. Halveringstiden kan variera
från ca 8 timmar vid surt pH till ca 30 timmar vid basiskt pH. Amfetamin kan vanligen
detekteras i 1 - 4 dygn, ibland ända upp till en vecka efter ett intag. Metamfetamin bryts i
kroppen delvis ned till amfetamin som utsöndras i urinen.
Defekt Mupp
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2010-01-31

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Tornet » 2016-03-01 0:27:34

Pga att min övriga medicin inte är standard (högre än maxdos) ska jag börja med katalytisk mängd Attentin. 1/4 av en 5 mg tablett (1.25mg) i en vecka. För att sedan öka till 2.5 mg o.s.v. Vilket gör mig stressad. Skriver av mig.

Är det verkligen vettigt att börja med så liten dos? Vad tycker ni?

Jag äter nu 450 mg Voxra (vilket jag gjort i 2 år), det är anledningen till att jag börjar med så liten dos Attentin. (300 är för lite, jag väger 76kg. Jag har tagit reda på att 450 är max i USA).

Attentin går att dela i 4. I bipacksedeln står "delning endast för barn som har svårt att svälja).

Jag är musiker. Jag ska söka folkhögskolor. Är stressad över det. Schemat är väldigt tight. (Jag blev tvångsinlagd på psyket för 2 veckor sen, för stress).

Jag har extrem trötthet (sov + vilade nästan 18 timmar senaste dygnet, dock mer än vad jag brukar göra). (Har väntat över fyra år på att få testa amfetamin). Jag har fram tills nu också ätit Modiodal några ggr i veckan. Vilket jag ska sluta med. Läkaren sa först att jag skulle börja med 1/2 tablett men ändrade sig. (Jag har en dålig relation till min läkare).
Tornet
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2012-12-23
Ort: Östersund

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Winterblues » 2016-03-01 16:50:49

Ann skrev:Flera människor har sagt till mig att det autistiska brukar bli mer framträdande när man medicinerar mot adhd. Brukar aldrig få någon närmare förklaring till påståendet så det är svårt att veta hur det hänger ihop.


Orkar ju inte läsa igenom hela denna mastodonttråd, så detta har nog redan besvarats flera gånger om. Men jag svarar ändå.

Ritalin och Concerta innehåller amfetamin, eller något substitut. Någon med ADHD brukar oftast bli lugn av tjack, och likaså av ADHD-medicin – den har en annan inverkan på dem. Den ökar koncentrationen, vilket är positivt framförallt för personer med ADHD. Även NTs kan komma att snöa in väldigt på amfetamin, så att det kan påminna om autism. Man kan även få psykoser som bl.a. kan yttra sig genom att man totalt fastnar i någonting och inte kan ta sig ur det. För personer med AS så kan det bli lite starkare, man kan bli mer introvert och fången i sin egna bubbla. Samtidigt kan de sociala spärrarna släppa, man kan bli översocial och mala på obehindrat. Jag tror ju det är detta som avses när man påstår att amfetamin kan göra autismen mer framträdande, eftersom medicin innehåller amfetamin (eller snarare: Metylfenidat).

(Om man slår upp detta så finns det många sidor och källor som försöker försköna medicinen, som inte vill jämföra den med amfetamin. Jag tror man ska ta det med en nypa salt. Jag tror det är mycket skitsnack. Jag talar utifrån egna observationer i äkta situationer. Inte utifrån någonting jag läst på någon sida) :) Men även min sanning bör tas för vad det är: min teori kring det hela.
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Winterblues » 2016-03-01 16:56:02

Tornet skrev:Pga att min övriga medicin inte är standard (högre än maxdos) ska jag börja med katalytisk mängd Attentin. 1/4 av en 5 mg tablett (1.25mg) i en vecka. För att sedan öka till 2.5 mg o.s.v. Vilket gör mig stressad. Skriver av mig.

Är det verkligen vettigt att börja med så liten dos? Vad tycker ni?

Jag äter nu 450 mg Voxra (vilket jag gjort i 2 år), det är anledningen till att jag börjar med så liten dos Attentin. (300 är för lite, jag väger 76kg. Jag har tagit reda på att 450 är max i USA).

Attentin går att dela i 4. I bipacksedeln står "delning endast för barn som har svårt att svälja).

Jag är musiker. Jag ska söka folkhögskolor. Är stressad över det. Schemat är väldigt tight. (Jag blev tvångsinlagd på psyket för 2 veckor sen, för stress).

Jag har extrem trötthet (sov + vilade nästan 18 timmar senaste dygnet, dock mer än vad jag brukar göra). (Har väntat över fyra år på att få testa amfetamin). Jag har fram tills nu också ätit Modiodal några ggr i veckan. Vilket jag ska sluta med. Läkaren sa först att jag skulle börja med 1/2 tablett men ändrade sig. (Jag har en dålig relation till min läkare).


När jag skulle gå folkhögskola blev jag tvungen att ta medicin också. Jag fick stesolid, ångestdämpande. Tro mig, det kommer fungera. Det tog mig igenom studierna (senare fick jag trappa upp till Xanor) ... men det kommer med en stor baksida och man måste vara väldigt försiktig. Tar man den det minsta oregelbundet så kan det orsaka extrem ångest och självmordstankar osv osv. Även starkt beroendeframkallande, och inte alla läkare som skriver ut den så vind för våg (med alla rätt).
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Winterblues » 2016-03-01 16:58:44

Strutsen skrev:Vad ska jag säga till läkaren? Vad för preparat ska jag "kräva" att få byta till?


Du har ADHD? För om du bara har AS så tror jag definitivt inte på någon sådan medicinering.
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2016-03-01 17:09:32

Tornet skrev:Pga att min övriga medicin inte är standard (högre än maxdos) ska jag börja med katalytisk mängd Attentin. 1/4 av en 5 mg tablett (1.25mg) i en vecka. För att sedan öka till 2.5 mg o.s.v. Vilket gör mig stressad. Skriver av mig.

Är det verkligen vettigt att börja med så liten dos? Vad tycker ni?

Jag äter nu 450 mg Voxra (vilket jag gjort i 2 år), det är anledningen till att jag börjar med så liten dos Attentin. (300 är för lite, jag väger 76kg. Jag har tagit reda på att 450 är max i USA).

Attentin går att dela i 4. I bipacksedeln står "delning endast för barn som har svårt att svälja).

Jag är musiker. Jag ska söka folkhögskolor. Är stressad över det. Schemat är väldigt tight. (Jag blev tvångsinlagd på psyket för 2 veckor sen, för stress).

Jag har extrem trötthet (sov + vilade nästan 18 timmar senaste dygnet, dock mer än vad jag brukar göra). (Har väntat över fyra år på att få testa amfetamin). Jag har fram tills nu också ätit Modiodal några ggr i veckan. Vilket jag ska sluta med. Läkaren sa först att jag skulle börja med 1/2 tablett men ändrade sig. (Jag har en dålig relation till min läkare).


När jag började medicinera med Metmina var det exakt på den dosen du får.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Strutsen » 2016-03-01 19:15:37

Winterblues skrev:
Strutsen skrev:Vad ska jag säga till läkaren? Vad för preparat ska jag "kräva" att få byta till?


Du har ADHD? För om du bara har AS så tror jag definitivt inte på någon sådan medicinering.


Yes, säkert AS också :lol: Fel forum antar jag, hittar inga aktiva adhd-forum vill undvika flashback.
Strutsen
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2016-02-28

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Tornet » 2016-03-03 20:07:25

slackern skrev:
Tornet skrev:Pga att min övriga medicin inte är standard...

När jag började medicinera med Metmina var det exakt på den dosen du får.

Bra att veta. Bra med stöd. Sjukvårdskarusellen de senaste 4 åren är ganska (?) meningslös. Jag lever ett meningslöst liv i sån mening att jag inte orkar saker etc.
Fick för mig att jag fick en "extra" låg startdos. Inte van vid 4e-dels tabletter.

Tog första dosen. Ledde till stor trötthet mitt på dagen. 12-17 låg jag ner med invärkan på dygnsrythm. Min vanliga centralstimulerade (modiodal + voxra + kaffe) fungerar inte, flummar bara. Får inget gjort. Borde ha medicinuppehåll och vila.

Hade sett fram emot att sluta ta tuggade voxra. Jag krossar min 3e voxra tablett. 1/2 krossad på morgonen. Resten vid behov. (P.g.a. att den inte har någon effekt. Givetvis gillar inte doktorn det).

Hade sett fram emot. Hade önskat valdoxan för nattsömn (Har haft tidigare). En förändring i taget tydligen vilket även gjorde, borttagande av min modiodal, vilket definitivt fick igång mitt kristänkande pga att den har gjort mig aktiv på dagen (tidigare sängliggande).
Tornet
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2012-12-23
Ort: Östersund

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Khunark » 2016-03-23 13:00:59

Brukade vakna trött och eländig som normalt, och sedan ta min elvanse med lite vatten och somna om, vaknar 1.5-2 timmar senare pigg.
De senaste dagarna, så har jag fått ett illamående av att göra så som inträder och väcker mig kort efter intaget.

Igår gick jag upp, så gick det bort.
Idag låg jag kvar, men konstaterade att medan min hjärtrhytm var hög och snabb, så andades jag som om jag var trött och liksom sov. Långsamt. Märkte att illamåendet upphörde omedelbart bara jag medvetet andades snabbare/djupare andetag, och återvände direkt då jag upphörde.

Har läst att illamående kan vara antingen ett symptom på att medicinens verkan upphör, tex då den går ur kroppen, eller att det är ett symptom på för stor verkan, dvs överdos.

Om någon här har erfarenhet med amfetamin, skulle detta 'illamående' ha något att göra med dessa två tillstånd? Om annars, vad? Bör jag undvika att sova på drogen? Skulle vara intressant att veta om sömn sänker eller höjer verkan.
Khunark
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2015-04-27
Ort: Linköping

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav El_Justiciero » 2016-03-23 14:51:04

Har höjt dosen av concertan så jag tar nu 90 mg, inte mycket men måste hålla koll på blodtrycket.
El_Justiciero
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2013-04-29
Ort: Sollentuna

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Khunark » 2016-03-26 11:22:22

El_Justiciero skrev:Har höjt dosen av concertan så jag tar nu 90 mg, inte mycket men måste hålla koll på blodtrycket.

Jag upplevde att concerta bara skickade mig till zombieland, blev sittande kort efter intag och bara liksom stirrade bort hela verkningstiden, när jag väl uppnådde en viss dos i väntan på effekt. Hoppas den fungerar bättre för dig än för mig.

På tal om ingenting, hur vet man om man har fått rätt dos lisdexamfetamin? Jag ska ta 70mg och sedan 30mg till 5-6 timmar efteråt eftersom effekten dalar av långt innan de 12 timmar den ska vara.
Någon som ställt in sin dos som vet närmare? Fick slut på 30-mg kapslar och provat i några dagar med 70-mg, och jag vet inte om jag känner någon slags skillnad förutom att effekten verkar hålla i sig ungefär som förut..?

Liksom, när vet man att man fått nog? Hur ser man att man fått så pass mycket hjälp preparatet kan erbjuda, utan att behöva ökas på?
Khunark
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2015-04-27
Ort: Linköping

Återgå till Aspergare och vården



Logga in