Det politiska opinionsläget

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Det politiska opinionsläget

Inläggav Wine » 2016-02-25 11:59:58

Tänkte att det kanske skulle vara bra med en egen tråd för uppdateringar om opinionsläget.

Enligt TV4/Novus senaste mätning är Moderaterna största parti, större än Socialdemokraterna. Moderaterna ökar sitt stöd med 1,1 procentenheter sedan januarimätningen, men sedan den mätning som gjordes i december ökar Moderaternas stöd med 3,6 procentenheter. Moderaternas stöd ökar främst bland unga, väljare i åldern 18-29 år.

Detta är för övrigt den tredje mätningen sedan årsskiftet som visar att Moderaterna är största parti, tidigare har även Ipsos och Demoskops mätningar visat att Moderaterna är största parti.

SD backar något.

Alliansen får mer stöd än de rödgröna regeringspartierna även i denna mätning:

M+L+C+KD 40,9 (+0,9)
S+V+MP 36,9 (+0,2)
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Det politiska opinionsläget

Inläggav Geastrum » 2016-02-25 12:21:44

KD hamnar dock under fyraprocentspärren vilket minskar gapet mellan Alliansen och de rödgröna.

http://novus.se/valjaropinionen/tv4novu ... sta-parti/
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Det politiska opinionsläget

Inläggav Wine » 2016-02-25 12:23:01

Geastrum skrev:KD hamnar dock under fyraprocentspärren vilket minskar gapet mellan Alliansen och de rödgröna.

http://novus.se/valjaropinionen/tv4novu ... sta-parti/


Fast KD brukar ofta hamna under spärren i opinionsmätningarna mellan valen men när det är val så kommer de alltid över spärren.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Det politiska opinionsläget

Inläggav Julianus » 2016-02-25 12:30:07

Det är bra att rasist partiet SD backar, de får gärna fortsätta göra det tills de åker ut ur riksdagen.

Med tanke på pajas partiets alla förslag som är så korkade! :roll: :lol:
Julianus
 
Inlägg: 9396
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Det politiska opinionsläget

Inläggav Fenren » 2016-02-25 13:43:38

Julianus skrev:Det är bra att rasist partiet SD backar, de får gärna fortsätta göra det tills de åker ut ur riksdagen.

Med tanke på pajas partiets alla förslag som är så korkade! :roll: :lol:


Då borde detsamma gälla moderaterna. De kopierar ju sds förslag på löpande band nu.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Det politiska opinionsläget

Inläggav Julianus » 2016-02-25 13:52:59

Fenren skrev:
Julianus skrev:Det är bra att rasist partiet SD backar, de får gärna fortsätta göra det tills de åker ut ur riksdagen.

Med tanke på pajas partiets alla förslag som är så korkade! :roll: :lol:


Då borde detsamma gälla moderaterna. De kopierar ju sds förslag på löpande band nu.


Kopiera vet jag inte, men pajas partiet har en ideologi baserat på högerextremism, rasism, nazism och skriker "Sieg Heil".
Julianus
 
Inlägg: 9396
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Det politiska opinionsläget

Inläggav Wine » 2016-02-26 9:16:45

Julianus skrev:Det är bra att rasist partiet SD backar, de får gärna fortsätta göra det tills de åker ut ur riksdagen.

Med tanke på pajas partiets alla förslag som är så korkade! :roll: :lol:


Tror inte att det är något realistiskt scenario att Sverigedemokraterna skulle minska sitt väljarstöd så mycket så att de inte får tillräckligt med röster för att få sitta kvar i riksdagen efter nästa val med tanke på att de är det tredje största partiet och har varit det stabilt en längre period nu. Hur de andra partierna har agerat tidigare och hur de har hanterat flyktingkrisen har också gjort att deras trovärdighet har minskat, Sverigedemokraterna har kunnat sitta lugnt i båten.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Det politiska opinionsläget

Inläggav Wine » 2016-02-26 9:26:23

Även i DN/Ipsos februarimätning är Moderaterna största parti, med 25,6 procent, Socialdemokraterna får 25,1 procent.

Allianspartierna är även i denna mätning störst med 42,6 procent mot 38,1 procent för regeringspartierna Socialdemokraterna, Miljöpartiet samt Vänsterpartiet och stödet för de borgerliga är större även om man räknar bort Kristdemokraterna.

Förutom det svaga S-stödet märks det svaga stödet för regeringen på Miljöpartiet som får 5,3 procent, den lägsta siffran sedan mars 2009.

http://www.dn.se/nyheter/politik/sverig ... ng-bruten/
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Det politiska opinionsläget

Inläggav Julianus » 2016-02-26 9:33:00

Wine skrev:
Julianus skrev:Det är bra att rasist partiet SD backar, de får gärna fortsätta göra det tills de åker ut ur riksdagen.

Med tanke på pajas partiets alla förslag som är så korkade! :roll: :lol:


Tror inte att det är något realistiskt scenario att Sverigedemokraterna skulle minska sitt väljarstöd så mycket så att de inte får tillräckligt med röster för att få sitta kvar i riksdagen efter nästa val med tanke på att de är det tredje största partiet och har varit det stabilt en längre period nu. Hur de andra partierna har agerat tidigare och hur de har hanterat flyktingkrisen har också gjort att deras trovärdighet har minskat, Sverigedemokraterna har kunnat sitta lugnt i båten.


Det får vi se! Pajas partiet kommer att sluta som Ny Demokrati.
Julianus
 
Inlägg: 9396
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Re: Det politiska opinionsläget

Inläggav Moggy » 2016-02-26 13:57:04

Bra på ett sätt att M går framåt och SD backar en aning. Det ökar chansen för att alliansen vill få till ett nyval framöver genom att fälla regeringen. Får hoppas på en gemensam alliansbudget som får stöd av SD.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Det politiska opinionsläget

Inläggav kvicksilver » 2016-02-26 14:21:23

Hur stort stöd hade SD egentligen kunnat få, även om det inte stramats åt från regeringshåll? Jag har svårt att se att SD skulle få mer än 20-25% i ett val.

Att SD växer så stort beror mindre på partiet själva än andra partiers ageranden, därför tror jag, precis som jag nog nämnt någon gång förut, att andra partier som kopierar deras politik kommer vinna på det, snarare än att SD skulle ha ett försprång.

Människor är fortfarande skeptiska till SD (med all rätt), och det är egentligen ganska talande hur ett parti med så extrema rötter tagit sig så långt framåt är att de etablerade partierna har varit så otroligt lamslagna i frågan i så många år att det varit öppet mål - samma anledning varför det tog så lång tid - det fanns inget alternativ mittimellan som tog sig an spelrummet.

Reaktionära rörelser är sällan särskilt nyanserade.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Det politiska opinionsläget

Inläggav Huggorm » 2016-02-26 14:28:23

kvicksilver skrev:Hur stort stöd hade SD egentligen kunnat få, även om det inte stramats åt från regeringshåll? Jag har svårt att se att SD skulle få mer än 20-25% i ett val.
Om inte invandringsreglerna stramats åt hade den extrema massinvandringen fortsatt och i takt med att samhällsfunktionerna slagits ut skulle SD ha fått allt större stöd innan de slutligen nått över 50% i ett val.

Men angående det nuvarande politiska läget undrar jag om alliansen är tillräckligt samspelt för att kunna bilda regering igen.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Det politiska opinionsläget

Inläggav kvicksilver » 2016-02-27 1:05:13

Huggorm skrev:Om inte invandringsreglerna stramats åt hade den extrema massinvandringen fortsatt och i takt med att samhällsfunktionerna slagits ut skulle SD ha fått allt större stöd innan de slutligen nått över 50% i ett val.

Men angående det nuvarande politiska läget undrar jag om alliansen är tillräckligt samspelt för att kunna bilda regering igen.


Oavsett vad som händer, om det kommer stramas åt ännu mer (och vi ser en reell effekt av det), eller inte (oavsett vad kommer den kumulativa mängden asylsökande i Sverige fortsätta att öka, med tanke på vilken bostadsbrist och svårigheterna att genomföra avvisning) så tror jag att SD inte kan nå mycket högre än 25%. Länder som Frankrike , där segregationen på vissa sätt gått ännu längre, har Front National inte mer än 25% (i senaste kommunalvalet).

Flera faktorer: de har inte breddat sig tillräckligt mycket, människor har inte tillräckligt mycket förtroende för dem att leda regering, etc. Om man verkligen vill få dem att minska tror jag att det lättaste metoden hade varit att göra som i Norge - sätta dem i regeringsposition. Idéerna kommer ändå gå i deras riktning oavsett vad SD gör, eller inte gör.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Det politiska opinionsläget

Inläggav Pikachu » 2016-02-27 1:25:19

SD får gärna gå under för mig, det viktiga är att inte fler asylsökande tas emot samt repatriering av MöNA.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Re: Det politiska opinionsläget

Inläggav Moggy » 2016-02-27 2:06:36

kvicksilver skrev:Länder som Frankrike , där segregationen på vissa sätt gått ännu längre, har Front National inte mer än 25% (i senaste kommunalvalet).


FN har uppemot 40% i Frankrike. Att det gick dåligt för dom berodde på att vänsterns kandidater drog sig ur och uppmanade vänsterväljarna att rösta på högerpartier för att stoppa FN. I annat fall hade FN fått över 50% i flera regioner.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Det politiska opinionsläget

Inläggav kvicksilver » 2016-02-27 3:25:54

Moggy skrev:FN har uppemot 40% i Frankrike. Att det gick dåligt för dom berodde på att vänsterns kandidater drog sig ur och uppmanade vänsterväljarna att rösta på högerpartier för att stoppa FN. I annat fall hade FN fått över 50% i flera regioner.


Det stämmer att de minskade, däremot från 28% (fel av mig alltså) till 18% i andra omgången. Var får du 40% och 50% ifrån? Jag hittar 40% i en region. Däremot i departementsvalen sjönk de från 25% till 22% i andra omgången.

DepartementRegionala

S har över 50% i en del regioner, trots det slirar de knappt över 30%...
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Re: Det politiska opinionsläget

Inläggav matterik » 2016-03-05 11:41:09

Jag tror det är bra med en socialdemokratisk majoritet för de som är sjuka.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Det politiska opinionsläget

Inläggav Huggorm » 2016-03-05 11:49:26

matterik skrev:Jag tror det är bra med en socialdemokratisk majoritet för de som är sjuka.
Men majoriteten av befolkningen är frisk och för dom är det inte bra.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Det politiska opinionsläget

Inläggav matterik » 2016-03-05 12:17:20

Huggorm skrev:
matterik skrev:Jag tror det är bra med en socialdemokratisk majoritet för de som är sjuka.
Men majoriteten av befolkningen är frisk och för dom är det inte bra.
Solidaritet är bra för människor.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Det politiska opinionsläget

Inläggav Huggorm » 2016-03-05 12:32:41

matterik skrev:
Huggorm skrev:
matterik skrev:Jag tror det är bra med en socialdemokratisk majoritet för de som är sjuka.
Men majoriteten av befolkningen är frisk och för dom är det inte bra.
Solidaritet är bra för människor.
Till en viss gräns ja, men jag tror inte det är bra för samhället om huvudfokus ligger på den lilla sjuka minoriteten.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Det politiska opinionsläget

Inläggav matterik » 2016-03-05 20:56:59

Huggorm skrev:
matterik skrev:
Huggorm skrev:Men majoriteten av befolkningen är frisk och för dom är det inte bra.
Solidaritet är bra för människor.
Till en viss gräns ja, men jag tror inte det är bra för samhället om huvudfokus ligger på den lilla sjuka minoriteten.


Jag tror inte det finns någon gräns på att människor mår bra av solidaritet.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Det politiska opinionsläget

Inläggav Huggorm » 2016-03-05 21:20:34

matterik skrev:
Huggorm skrev:
matterik skrev: Solidaritet är bra för människor.
Till en viss gräns ja, men jag tror inte det är bra för samhället om huvudfokus ligger på den lilla sjuka minoriteten.
Jag tror inte det finns någon gräns på att människor mår bra av solidaritet.
Om vi tänker oss en mamma som blir så besatt av att ta hand om sitt barn efter att det hamnat i en olycka att hon inte tar hand om sig själv, så har du ett exempel. Det hela kan förstoras till landsnivå.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Det politiska opinionsläget

Inläggav triggerhappyD » 2016-03-05 21:37:44

det finns ingen politisk opinion i sverige, vi har en två partistat som turas om att regera för att skapa en illusion av demokrati.

sen har vi ju numera SD också, det är väl nån slags typ av substitut av politisk opinion till följd av avsaknaden av någon sådan.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4867
Anslöt: 2015-06-01

Det politiska opinionsläget

Inläggav Wine » 2016-03-14 14:56:50

Moderaterna är största partiet för tredje gången i Sifos mätningar sedan årsskiftet och återigen får Alliansen mer stöd än de rödgröna partierna:

Väljarbarometern - Sifo

Moderaterna är också största parti bland kvinnorna:

Vore det val i dag skulle fler kvinnor rösta på Alliansen än på de rödgröna.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in