Är vi fula?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Är vi fula?

Inläggav Ichigo » 2016-02-24 20:23:46

Jag ställer mig nog på Krigarsjäls sida här, kläder spelar stor roll. Hur folk klär sig är det första man ser när man träffar dem och blir första intrycket man får av dem. Nej, man måste absolut inte ha senaste modet, jag föredrar om man inte har det för det säger att man har lite annat att tänka på eller göra. Jag har ingen koll på det i alla fall men det viktigaste är ju att kläderna matchar varandra och personen. En snobbig kille som klär sig som en biker blir ju bara fejk och då kan det lika gärna va.

Killar har ju å andra sidan väldigt lätt för att klä sig snyggt, så jäkla mycket kläder finns det inte att välja på.. Finns inte heller så många kombinationer ni kan göra...
Ichigo
 
Inlägg: 1554
Anslöt: 2013-02-25

Är vi fula?

Inläggav slackern » 2016-02-24 20:31:14

Ichigo skrev:Killar har ju å andra sidan väldigt lätt för att klä sig snyggt, så jäkla mycket kläder finns det inte att välja på.. Finns inte heller så många kombinationer ni kan göra...


Jo jag håller med en kille med lolitaklänning känns inte sådär jätte snyggt, men sedan har jag inget emot om killar går runt i lolitaklänningar det får dom jätte gärna göra för mig.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är vi fula?

Inläggav Ichigo » 2016-02-24 20:43:17

slackern skrev:
Ichigo skrev:Killar har ju å andra sidan väldigt lätt för att klä sig snyggt, så jäkla mycket kläder finns det inte att välja på.. Finns inte heller så många kombinationer ni kan göra...


Jo jag håller med en kille med lolitaklänning känns inte sådär jätte snyggt, men sedan har jag inget emot om killar går runt i lolitaklänningar det får dom jätte gärna göra för mig.


Killar i lolitaklänningar är bland det bästa som finns ;) Men såna går inte runt på stan särskilt ofta så det kan man inte riktigt räkna :P
Ichigo
 
Inlägg: 1554
Anslöt: 2013-02-25

Är vi fula?

Inläggav vofff » 2016-02-25 0:09:33

Jag personligen lärt mig att aldrig kunna anpassa mig till samhället oavsett vilken justin bieber trend om man ska följa efter pojkvasken. Men jag har märkt mycket att alla nästan alla klä sig svart och grått, jag däremot bryr mig inte så mycket om färg, men så fort man har på en röd vinterjacka så glor folk förbaskat pga man har en udda färg?

Jag fattar inte varför det finns så många oskrivna regler på hur man ska klä sig? Som Krigarsjäl nämnde man kan lika gärna klä på en sovsäck, men absolut så blir man ett missfoster så fort man har på nåt nytt så måste zombie högar stirra ont i.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Re: Är vi fula?

Inläggav Ichigo » 2016-02-25 0:12:09

vofff skrev:Jag personligen lärt mig att aldrig kunna anpassa mig till samhället oavsett vilken justin bieber trend om man ska följa efter pojkvasken. Men jag har märkt mycket att alla nästan alla klä sig svart och grått, jag däremot bryr mig inte så mycket om färg, men så fort man har på en röd vinterjacka så glor folk förbaskat pga man har en udda färg?

Jag fattar inte varför det finns så många oskrivna regler på hur man ska klä sig? Som Krigarsjäl nämnde man kan lika gärna klä på en sovsäck, men absolut så blir man ett missfoster så fort man har på nåt nytt så måste zombie högar stirra ont i.

Jag har gärna färgglada jackor och kläder på mig och kan passera som kille utan problem beroende på kläder, har aldrig varit med om att någon stirrat på mig för att jag har en röd jacka? Varken i vanliga städer, Stockholm eller på landet.
Ichigo
 
Inlägg: 1554
Anslöt: 2013-02-25

Är vi fula?

Inläggav vofff » 2016-02-25 0:15:17

Ichigo skrev:
vofff skrev:Jag personligen lärt mig att aldrig kunna anpassa mig till samhället oavsett vilken justin bieber trend om man ska följa efter pojkvasken. Men jag har märkt mycket att alla nästan alla klä sig svart och grått, jag däremot bryr mig inte så mycket om färg, men så fort man har på en röd vinterjacka så glor folk förbaskat pga man har en udda färg?

Jag fattar inte varför det finns så många oskrivna regler på hur man ska klä sig? Som Krigarsjäl nämnde man kan lika gärna klä på en sovsäck, men absolut så blir man ett missfoster så fort man har på nåt nytt så måste zombie högar stirra ont i.

Jag har gärna färgglada jackor och kläder på mig och kan passera som kille utan problem beroende på kläder, har aldrig varit med om att någon stirrat på mig för att jag har en röd jacka? Varken i vanliga städer, Stockholm eller på landet.


Jag bor i Malmö, och här är det deppig atmosfär. Stockholm är lite mer bättre kanske?
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Re: Är vi fula?

Inläggav Ichigo » 2016-02-25 0:16:35

vofff skrev:
Ichigo skrev:
vofff skrev:Jag personligen lärt mig att aldrig kunna anpassa mig till samhället oavsett vilken justin bieber trend om man ska följa efter pojkvasken. Men jag har märkt mycket att alla nästan alla klä sig svart och grått, jag däremot bryr mig inte så mycket om färg, men så fort man har på en röd vinterjacka så glor folk förbaskat pga man har en udda färg?

Jag fattar inte varför det finns så många oskrivna regler på hur man ska klä sig? Som Krigarsjäl nämnde man kan lika gärna klä på en sovsäck, men absolut så blir man ett missfoster så fort man har på nåt nytt så måste zombie högar stirra ont i.

Jag har gärna färgglada jackor och kläder på mig och kan passera som kille utan problem beroende på kläder, har aldrig varit med om att någon stirrat på mig för att jag har en röd jacka? Varken i vanliga städer, Stockholm eller på landet.


Jag bor i Malmö, och här är det deppig atmosfär. Stockholm är lite mer bättre kanske?

Stockholm är inte "min stad", jag bor i ett inskränkt samhälle men är iväg lite här och var och har aldrig märkt av det?
Ichigo
 
Inlägg: 1554
Anslöt: 2013-02-25

Är vi fula?

Inläggav dasunbedingte » 2016-02-25 7:39:48

När jag var yngre brydde jag mig aningen om hur jag såg ut. Sen vid 18-19 tappade jag orken... håret var på väg av.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Är vi fula?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-02-25 15:05:00

Alien skrev:
KrigarSjäl skrev:
Alien skrev:Vad manifesterar man med en jacka? (Kan tänka mig att kostymer, byxor och skjortor är mer modekänsliga.)

Har alla ungdomar precis samma stil? Inte ens alla mormödrar har samma stil.

Frågan är om det är värt besväret att ständigt vara modernt klädd. Man måste springa omkring i butiker, mycket tröttande. Man måste välja utseende före funktion och bekvämlighet. Dessutom blir det dyrt.

Nej, man måste inte springa i butiker mer än normalt.

Det räcker att du är lite medveten när du gör dina klädinköp bara.

Ja kläder kostar pengar...liksom allting annat.
Är det märkvärdigt eller?


Har man begränsat med pengar kan man föredra att göra annat med dem än att köpa nya kläder varje säsong för att modet ändrats. Trots att de gamla kläderna inte på något sätt är utnötta.

När man söker jobb får man anpassa sig till klädkoden där. Men det skulle aldrig falla mig in att anpassa mina kläder efter andras smak i privatlivet. Men det är klart, det beror väl på hur angelägen man är att passa in.

Blir man ful för att man har otrendiga kläder? Jag skulle säga att det beror på vilken utstrålning man har. Att utstråla säkerhet är alltid attraktivt. Att utstråla osäkerhet är alltid oattraktivt (hur modernt man än klär sig). Men känner man sig säkrare i det senaste så ...

-Som jag skrev förut handlar det inte om att vara modeslav utan mer om att ha hyfsad koll på vad som funkar och inte funkar.

Att vara någorlunda medveten.

Du behöver inte slaviskt följa modescenen från Paris och Milano för att klä dig vettigt.
Inte heller behöver man helt byta garderob varje säsong (två gånger per år).

Sen finns det otrendigt och otrendigt.
En del grejer kan vara vintage på rätt sätt och annat kan vara enbart sunkigt i stil med tysk porrskådis från 70-talet.

Självsäkerhet...om du som man bär korta shorts, sandaler samt höga strumpor spelar det ingen roll hur självsäker du är, det skriker tönt om dig i neonfärg.

Samma sak shorts och loafers med tofs.

Man måste kunna se valörer. Nyanser. Signaler.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Är vi fula?

Inläggav Nacklirare » 2016-02-25 18:50:13

Svårt att svara på, i min ungdom var jag populär bland kexen. Även om jag inte brydde hur jag klädde mig. Men som äldre känner jag att jag bryr mig mindre och mindre hur jag ser ut och min självkänsla blir sämre och sämre.
Nacklirare
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2016-02-05
Ort: Nacka

Är vi fula?

Inläggav Wine » 2016-02-25 18:57:00

KrigarSjäl skrev:Samma sak shorts och loafers med tofs.


Du glömde kanske tubsockor eller strumpor?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Är vi fula?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-02-26 15:12:13

Wine skrev:
KrigarSjäl skrev:Samma sak shorts och loafers med tofs.


Du glömde kanske tubsockor eller strumpor?

-Haha, ja just det...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in