Rätt till skjuts till och ifrån Habilitering?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Rätt till skjuts till och ifrån Habilitering?

Inläggav Thurizas » 2016-02-23 23:49:01

Jag har inget körkort och orten jag bor på går det knappt buss ifrån. Att jag sedan har social fobi och social ångest på detta gör det inte enklare. Jag har ändå en dröm om att kunna träffa andra som förstår och är i liknande sits och av min tidigare erfarenhet är Habiliteringen rätt ställe för detta. Men kruxet då, jag kan inte i dagsläget ta mig dit på egen hand. Har vi på något sätt rätt till någon form av färdtjänst när det gäller sådant här?
Annars så är det rätt kört för min del att kunna bryta min isolation :(

Någon som vet?
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Rätt till skjuts till och ifrån Habilitering?

Inläggav kullan » 2016-02-23 23:55:09

Här i Dalarna kan jag beställa sjuktransport till Habiliteringen om jag anser mig ha behov av det. Jag tror det ska vara gratis. Hör efter med tex hab vilka regler som gäller i ditt landsting.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Rätt till skjuts till och ifrån Habilitering?

Inläggav Thurizas » 2016-02-23 23:58:28

kullan skrev:Här i Dalarna kan jag beställa sjuktransport till Habiliteringen om jag anser mig ha behov av det. Jag tror det ska vara gratis. Hör efter med tex hab vilka regler som gäller i ditt landsting.


Tack kullan för svar :D :-)154

Nu fick jag lite hopp :-)Happy :-)Happy
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Rätt till skjuts till och ifrån Habilitering?

Inläggav Fenren » 2016-02-24 6:39:11

I detta landsting kostar sjuktransport 100kr resan så det kan kosta en slant.

Det är inte omöjligt att du kan få färdtjänst heller om du inte på ett rimligt vis klarar buss.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Rätt till skjuts till och ifrån Habilitering?

Inläggav Wine » 2016-02-24 9:37:43

Thurizas skrev:Jag har inget körkort ...


Har du ingen möjlighet att ta körkort? Det underlättar ju enormt mycket att ha körkort och kunna ta sig på egen hand dit man vill, framförallt är det väl i princip ett måste om man bor som du beskriver, på en plats med dåliga kommunikationsmöjligheter.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Rätt till skjuts till och ifrån Habilitering?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-02-24 9:48:52

Thurizas skrev:träffa andra som förstår och är i liknande sits och av min tidigare erfarenhet är Habiliteringen rätt ställe för detta.

-Osannolikt.

Enligt egna erfarenheter.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Rätt till skjuts till och ifrån Habilitering?

Inläggav Thurizas » 2016-02-24 10:25:09

Wine skrev:
Thurizas skrev:Jag har inget körkort ...


Har du ingen möjlighet att ta körkort? Det underlättar ju enormt mycket att ha körkort och kunna ta sig på egen hand dit man vill, framförallt är det väl i princip ett måste om man bor som du beskriver, på en plats med dåliga kommunikationsmöjligheter.


Jag har faktiskt lyckats spara undan lite pengar till detta och köpt mig den litteratur som behövs. Det är på gång. Jag har inte bott på det här sättet länge och flytten hit var plötslig. Dock är det annat nu som står för dörren som försvårar ting, min hälsa som ett exempel. Det kommer kunna ta tid innan jag lyckats fixa kortet.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Rätt till skjuts till och ifrån Habilitering?

Inläggav Thurizas » 2016-02-24 10:28:29

KrigarSjäl skrev:
Thurizas skrev:träffa andra som förstår och är i liknande sits och av min tidigare erfarenhet är Habiliteringen rätt ställe för detta.

-Osannolikt.

Enligt egna erfarenheter.


Som alltid beror det förstås på vad det är för folk som är där. Jag hade kanske tur då jag gick där förut.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Rätt till skjuts till och ifrån Habilitering?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-02-24 10:31:27

Tur kan man förstås ha, men min samlade erfarenhet är att Habträff är lika med Muppverkstad ledd av överpedagogisk logoped-Birgitta och det har ingenting med "likasinnade" att göra i min bok.

Jag tror mer på att vi aspies anordnar egna träffar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Rätt till skjuts till och ifrån Habilitering?

Inläggav Wine » 2016-02-24 10:38:40

Thurizas skrev:Jag har faktiskt lyckats spara undan lite pengar till detta och köpt mig den litteratur som behövs. Det är på gång. Jag har inte bott på det här sättet länge och flytten hit var plötslig. Dock är det annat nu som står för dörren som försvårar ting, min hälsa som ett exempel. Det kommer kunna ta tid innan jag lyckats fixa kortet.


Ok, hoppas att du tar dig igenom det så snart som möjligt så att du slipper vara så beroende av andra och "instängd" och lycka till.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Rätt till skjuts till och ifrån Habilitering?

Inläggav Fenren » 2016-02-24 10:56:42

Thurizas skrev:
Wine skrev:
Thurizas skrev:Jag har inget körkort ...


Har du ingen möjlighet att ta körkort? Det underlättar ju enormt mycket att ha körkort och kunna ta sig på egen hand dit man vill, framförallt är det väl i princip ett måste om man bor som du beskriver, på en plats med dåliga kommunikationsmöjligheter.


Jag har faktiskt lyckats spara undan lite pengar till detta och köpt mig den litteratur som behövs. Det är på gång. Jag har inte bott på det här sättet länge och flytten hit var plötslig. Dock är det annat nu som står för dörren som försvårar ting, min hälsa som ett exempel. Det kommer kunna ta tid innan jag lyckats fixa kortet.


Tänk på att det är snordyrt att ha bil.
Det är svårt att få ner månadskostaden under 3k.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Rätt till skjuts till och ifrån Habilitering?

Inläggav Thurizas » 2016-02-24 12:28:36

KrigarSjäl skrev:Tur kan man förstås ha, men min samlade erfarenhet är att Habträff är lika med Muppverkstad ledd av överpedagogisk logoped-Birgitta och det har ingenting med "likasinnade" att göra i min bok.

Jag tror mer på att vi aspies anordnar egna träffar.


Ibland uttrycker du dig på ett sätt att jag inte kan göra annat än att le. Vet inte om du använder humor medvetet eller inte, men det uppskattas. :D

Logoped-Birgitta med kompani fanns i Gävle minns jag och det blev aldrig något av med det just för att dom pratade till mig som om jag vore efterbliven. I Karlstad var personalen helt suveräna och träffarna likaså. Mycket hänger på vad det är för personal och vad dom har för bemötande.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Rätt till skjuts till och ifrån Habilitering?

Inläggav Thurizas » 2016-02-24 12:30:20

Fenren skrev:
Thurizas skrev:
Wine skrev:
Har du ingen möjlighet att ta körkort? Det underlättar ju enormt mycket att ha körkort och kunna ta sig på egen hand dit man vill, framförallt är det väl i princip ett måste om man bor som du beskriver, på en plats med dåliga kommunikationsmöjligheter.


Jag har faktiskt lyckats spara undan lite pengar till detta och köpt mig den litteratur som behövs. Det är på gång. Jag har inte bott på det här sättet länge och flytten hit var plötslig. Dock är det annat nu som står för dörren som försvårar ting, min hälsa som ett exempel. Det kommer kunna ta tid innan jag lyckats fixa kortet.


Tänk på att det är snordyrt att ha bil.
Det är svårt att få ner månadskostaden under 3k.


Tack för omtanken med "tänk på" . Nu finns det redan en bil i hushållet så kostnaden skulle kanske inte bli så mycket högre, beroende på hur mycket bilen skulle nyttjas förstås.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Rätt till skjuts till och ifrån Habilitering?

Inläggav Thurizas » 2016-02-24 12:31:07

Wine skrev:
Thurizas skrev:Jag har faktiskt lyckats spara undan lite pengar till detta och köpt mig den litteratur som behövs. Det är på gång. Jag har inte bott på det här sättet länge och flytten hit var plötslig. Dock är det annat nu som står för dörren som försvårar ting, min hälsa som ett exempel. Det kommer kunna ta tid innan jag lyckats fixa kortet.


Ok, hoppas att du tar dig igenom det så snart som möjligt så att du slipper vara så beroende av andra och "instängd" och lycka till.


Tack Wine :-)Happy
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Rätt till skjuts till och ifrån Habilitering?

Inläggav Fenren » 2016-02-24 15:36:15

Thurizas skrev:
Fenren skrev:
Thurizas skrev:
Jag har faktiskt lyckats spara undan lite pengar till detta och köpt mig den litteratur som behövs. Det är på gång. Jag har inte bott på det här sättet länge och flytten hit var plötslig. Dock är det annat nu som står för dörren som försvårar ting, min hälsa som ett exempel. Det kommer kunna ta tid innan jag lyckats fixa kortet.


Tänk på att det är snordyrt att ha bil.
Det är svårt att få ner månadskostaden under 3k.


Tack för omtanken med "tänk på" . Nu finns det redan en bil i hushållet så kostnaden skulle kanske inte bli så mycket högre, beroende på hur mycket bilen skulle nyttjas förstås.


Nej, då är det ju bara milkostnaden. Det är den lättaste att räkna på.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Rätt till skjuts till och ifrån Habilitering?

Inläggav Alien » 2016-02-24 18:57:56

Det är möjligt att en kurator på Habiliteringen känner till om man kan få färdtjänst för social fobi. Men säkrast är att ringa kommunen direkt. Eller helt enkelt ansöka. Men kanske behöver du ett läkarintyg på att du har social fobi då. Det finns kanske någon ansökningsblankett att ladda ner på kommunens hemsida.

I en del kommuner tillämpas samåkning. Färdtjänstchauffören åker runt och hämtar upp flera resenärer. Kan bli problem med att hinna fram i tid, risk för förseningar för att någon inte är klar när bilen kommer. Dessutom är det ju inte idealet om man har social fobi och hamnar i taxin med en väldigt nyfiken och talträngd person.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Rätt till skjuts till och ifrån Habilitering?

Inläggav dasunbedingte » 2016-02-25 7:42:02

Thurizas skrev:Jag har inget körkort och orten jag bor på går det knappt buss ifrån. Att jag sedan har social fobi och social ångest på detta gör det inte enklare. Jag har ändå en dröm om att kunna träffa andra som förstår och är i liknande sits och av min tidigare erfarenhet är Habiliteringen rätt ställe för detta. Men kruxet då, jag kan inte i dagsläget ta mig dit på egen hand. Har vi på något sätt rätt till någon form av färdtjänst när det gäller sådant här?
Annars så är det rätt kört för min del att kunna bryta min isolation :(

Någon som vet?


Har du ansökt om färdtjänst? Vissa har fått rätt till detta "endast" pga psyko-sociala nedsättningar. Visst kommer det bli avslag första gången (gångerna, men stå på dig.
Vissa landsting erbjuder att en kan åka till habilitering avgiftsfritt vid uppvisande av kallelse, Kronoberg exempelvis hade så (om ej ändrat). Skåne har det inte.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Rätt till skjuts till och ifrån Habilitering?

Inläggav dasunbedingte » 2016-02-25 7:43:32

Alien skrev:Det är möjligt att en kurator på Habiliteringen känner till om man kan få färdtjänst för social fobi. Men säkrast är att ringa kommunen direkt. Eller helt enkelt ansöka. Men kanske behöver du ett läkarintyg på att du har social fobi då. Det finns kanske någon ansökningsblankett att ladda ner på kommunens hemsida.

I en del kommuner tillämpas samåkning. Färdtjänstchauffören åker runt och hämtar upp flera resenärer. Kan bli problem med att hinna fram i tid, risk för förseningar för att någon inte är klar när bilen kommer. Dessutom är det ju inte idealet om man har social fobi och hamnar i taxin med en väldigt nyfiken och talträngd person.


Ja, intyg behövs. Om ej med i ansökan, så behandlas inte ärendet. Det går att få inskrivet egna resor om det finns skäl för detta - visst händer det att resebolag skiter i detta vilket en har i egenskap som kontaktperson/personlig assistent fått ta striden för.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Rätt till skjuts till och ifrån Habilitering?

Inläggav Fenren » 2016-02-25 9:26:24

dasunbedingte skrev:
Alien skrev:Det är möjligt att en kurator på Habiliteringen känner till om man kan få färdtjänst för social fobi. Men säkrast är att ringa kommunen direkt. Eller helt enkelt ansöka. Men kanske behöver du ett läkarintyg på att du har social fobi då. Det finns kanske någon ansökningsblankett att ladda ner på kommunens hemsida.

I en del kommuner tillämpas samåkning. Färdtjänstchauffören åker runt och hämtar upp flera resenärer. Kan bli problem med att hinna fram i tid, risk för förseningar för att någon inte är klar när bilen kommer. Dessutom är det ju inte idealet om man har social fobi och hamnar i taxin med en väldigt nyfiken och talträngd person.


Ja, intyg behövs. Om ej med i ansökan, så behandlas inte ärendet. Det går att få inskrivet egna resor om det finns skäl för detta - visst händer det att resebolag skiter i detta vilket en har i egenskap som kontaktperson/personlig assistent fått ta striden för.


Struntprat!

I vårt fall kastade kommunden blanketten färdigifylld på oss när vi var där för att få fler timmar boendestöd.

'skriv under här så får du färdtjänst och slipper krångla med buss, dessutom skickar vi ned så du får ta med ledsagare om du vill åka buss någon gång'.
Inga läkarintyg, inget krångel, inga avslag.

Ja, det var med egna resor inskrivet.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Återgå till Aspergare och vården



Logga in